Bukefalos 28 år!

Hur ser det ur i eran sadelkammare

Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

*kl*

Åh vilka sadelkammare :love:

Ska se om man kan engagera resten av gänget och röja undan i vår gamla sadelkammare som nu mest av allt är möbelförråd. :o
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

Hur förvarar ni alla era täcken?

Håller på och bygget ett täckesrum på ca 11-12kvm och har än så länge byggt en täckeshängare i taket som det får plats att torka fem täcken men nu måste jag bara komma på hur jag ska förvara täckena.
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

Ja kommer ha mina täcken jag inte använder nerpackade i dammfria lådor. De jag använder får torka i pannrummet.
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

jag ska ha mina täcken spm jag inte använder på en hylla i vedboden som ligger i anslutning till stallet.
tänkte först ha dem i sadelkammaren men kom på att det tar för mycket plats till ingen nytta.
de jag använder har jag på täckes hängare i stallet.
ska bygga en täckes hängare i vedboden också så att jag kan torka täckena där också.
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

Jag har kommit på att jag ska göra en stolpe i sadelkammaren att hänga sadlar på, då får jag loss en hel vägg att hänga annat på.

Fick inspiration av denna:
DSC00169.jpg
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

Jag har kommit på att jag ska göra en stolpe i sadelkammaren att hänga sadlar på, då får jag loss en hel vägg att hänga annat på.

Fick inspiration av denna:
DSC00169.jpg

de va nog den smartaste lösningen jag någonsin har sett!
ska också göra om min sadelkammare nu i sommar så man måste ju börja täänka på det nu!
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

Delvis KL>

Angaende forvaring av tacken.. JJag har kopt pa Biltema sana dar vaccum pasar. Man lagger tacke i pase (stor plastic) och sen stanger. Och satter dammsugaren pa pasen dar det ar en ventil och suger UR all luften ur pasen. Tacket blir da platt som en pannkaka och visst vager den en massa kg, men pa samma utrymme som man normalt har ett tacke kan man fa in 5 pasar. Jag markte ocksa varje pase pa utsidan med vad for slags tacke, storlek etc.
Just nu forvarar jag mina tacken (alla 16) i min koks soffa LOL. Sadelkammare ar inte fardig men sedan blir det flytt till hylla i sadelkammare. Dessa pasar ar forresten 99% mus/ratt fri ocksa.. De kan inte lukta sig till tackena..
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

Fiffigt....
Jag har köpt liknande till täckena här hemma men har inte kommit på det där med hästtäcken. Perfekt till de man inte använder.
Har ju några stycken som ej passar nuvarande pållar.
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

KL

Så här har vi det i vår sadelkammare: 5 st inackorderingar med en häst var delar på utrymmet.

R-1.jpg


Bilden tagen från dörren med stallgången bakom fotografens rygg. Man har en garderob var. Sadlarna hänger till vänster (2 hängare/häst), träns till höger (4 hängare/häst).

S-1.jpg


Här står fotografen med diskbänken snett till höger bakom ryggen. Longer-/tömkörningsgjordar hänger bakom den stora bjälken.

Sedan har vi ett separat torkrum/förvaringsrum där vi hänger blöta täcken och förvarar grejer. En hängare per häst, ett halvt hyllplan per häst (fast ännu ej "påfyllda").

W.jpg


X.jpg


Täckeshängarna är höj- och sänkbara så att täckena kan hänga helt fritt från golvet, men även så att man slipper lyfta dem högt och greja över axelhöjd. Skönt, för blöta täcken är ju tunga. Med de här "blocken" går det lätt att hissa täckena upp och ner.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

Kl

Ska måla om i min sadelkammare, kommer ha vita eller gråa väggar och cerisa sadel och tränshängare. kanske försöka måla nått snyggt motiv på väggen med den rosa färgen .
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

Jag hade bestämt mig för att ha en sådan pelare i min sadelkammare när vi flyttade men tyvärr så är min sadelkammare för avlång för det.
Hade ju fått ha den mitt i och tror att jag hade tröttnat snabbt på det då den ju bygger iaf. ca 1m i omkretts..:(
Men fint som attans är det!
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

knapp

Har inga bilder men vår sadelkammare är helt inredd med höga garderober på långsidorna. En garderob per box, totalt 12. Går i princip från golv till tak och är dryga metern breda. Har förvaras allt som används dagligen förutom täcken. På ena kortsidan finns en diskbänk med tränshållare och en avlastningshylla. På andra finns ett fällbart bord och hängare för gjordar etc. Väldigt stilfullt!

Täcken förvaras dels på boxarna, dels så har vi ett loft med ytterliggare (och större) garderober där alla saker som inte används dagligen stuvas undan. Blöta täcken hängs upp med "täckesgalgar" på en tvärgående stång i spolspiltan. Vi som byter om i stallet förvarar våra kläder i plastlådor inne på toaletten.
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

*Bumper opp tråden* Flere som har geniale salrom-løsninger? :D
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

Nu har jag fått upp min stolpe, hyllor och lite trådkorgar, det är inte riktigt färdigt än men visar bilder ändå. det ska läggas på en skiva över trådkorgarna så det blir som ett hyllplan där. Sen väntar jag fortfarande på min diskdänk, om min kära sambo kan göra ordning den nån gång!

Såhär såg det ut innan:

CIMG1588.jpg


CIMG1972.jpg


CIMG1973.jpg


Efter:

CIMG2756.jpg


CIMG2759.jpg


CIMG2763.jpg


CIMG2762.jpg
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

KL

sadelkammaren i stallet där vi har hästarna.
stallet har plats för 12 hästar.

från dörren
sendBinary.asp

höger
sendBinary.asp

vänster
sendBinary.asp

bakom klädskåpen
sendBinary.asp

mot dörren
sendBinary.asp
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

jag har inte läst igenom hela tråden,så jag hur kanke missat det,men HUR många hästar bor i erat stall?? ser ut som 100 !! ;)
 
Sv: Hur ser det ur i eran sadelkammare

vi har 5 hästar + att vi förhoppningsvis ska få ett föl i vår.
 

Liknande trådar

Gnägg Brukar eran ridklubb ha luciashow? Vad brukar ni ha för nummer och kringaktiviteter? Jag tillhör en liten ridklubb och tycker det är...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Fiorano
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 292
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Anläggning hej är det någon som har lust att lägga in en bild på eran ridbana om ni har en och skriva storlek på den:p
Svar
1
· Visningar
726
Senast: ameo
·
Tjatter Vill ni visa bild på eran vigselring? Förlovningsringen är i guld, helt slät. Vill ha en vigselring med en sten i. Eller ja bilden jag...
2
Svar
39
· Visningar
2 850
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp