Bukefalos 28 år!

Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Passar mig och mina mulliga matvrak perfekt!
Lite lustigt är det att man har så olika uppfattning om vad som är bra / önskvärt!
Fast jag vill ju att mina ska hålla sig på marken, medan grannen vill att hans ska hoppa jättehögt!:rofl:
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Underbart grovfoder!

Fråga till dig eller andra som vet, hur kommer det ner så lågt i energi med ändå så bra proteinvärde? Jag trodde vårt var väldigt lågt i energi på 6,6 MJ/kg foder (och 67 %) :p
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Sår in med utvalda grässorter, undviker grässorter med högt socker som Rajgräs, samt med baljväxter för att lagra protein och ta upp kväve till marken. Hugger vallen lite senare så att energi går ner.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Tyckte det var för bra värden på hösilaget jag köpt och ingen mineralanalys, så jag skickade en egen analys för att kolla om det verkligen stämde.

Höbondens analys:
Ts 63
MJ 6,4g/kg foder
Smb. råprot. 56 g/ kg foder

Min analys:
Ts 63
MJ/ kg foder 6,4
Smb. råprot. 65g/kg foder
Ca 4.9
P 1,8
Mg 1,6

Iofs skitbra hösilage men nu tycker jag att den ena hästen börjar tunna ut istället för att lägga på sig, funderar om jag behöver få upp energin lite för att det går åt för mycket att smälta allt protein. Han får 8 kg hösilage. Är en islänning som alltid krävt en kvot på 8 förrut för att inte tappa överlinjen. I år är den kanske lite väl hög. Funderar på olja för vill inte ha mer protein i foderstaten och kalciumhalten vill jag inte heller öka på mer. Har aldrig använt olja innan eller något annat tillskott än luzern så det känns lite konstigt att behöva ge kraftfoder med detta kanonhösilage.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Varför inte bara ge mera hösilage? Proteinöverskott från grovfoder gör inget.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Sår in med utvalda grässorter, undviker grässorter med högt socker som Rajgräs, samt med baljväxter för att lagra protein och ta upp kväve till marken. Hugger vallen lite senare så att energi går ner.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Exakt . Gilla på den .
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Han ligger på den energin som han brukar hålla sig fin på, men ca 100g i överskott på proteinet mot normalt. Är därför jag undrar om inte proteinet tar för mycket av energin. Lägger jag på mer hösilage så sticker ju proteinet iväg ännu mer även om jag får högre energi. Men jag kanske tänker fel.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag förstår hur du tänker men kan du inte prova med mer hösilage ett par dar och se vad som händer?
Funkar inte det så kanske du ska överväga en liten slatt linfröolja eller kanske lite betfiber.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

funderar om jag behöver få upp energin lite för att det går åt för mycket att smälta allt protein.

Det går inte åt någon energi för att “smälta” protein. Smältbart protein kallas den del av råproteinet som hästen kan ta upp. Protein består av långa kedjor av aminosyror och dessa kedjor börjar att lösas upp till peptider redan i hästens magsäck. Nedbrytningen till enskilda aminosyror fortsätter sedan i tunntarmen där aminosyrorna tas upp. Osmält protein fortsätter ner i grovtarmen där mikroorganismerna använder en del och resten hamnar i träcken.

Om hästen inte får tillräckligt med energi från kolhydrater och fett kommer hästen att använda protein som energikälla. Protein är dock ingen effektiv energikälla eftersom den biokemiska omvandlingen är komplicerad och en stor del av energiinnehållet går bort som värme. Resultatet kan bli att hästen får proteinbrist trots att foderstaten innehåller tillräckligt eller t.o.m. ett överskott av protein!! En stor del av aminosyrorna används då till energi istället för att t.ex. bygga muskler.

Ge mer av ditt grovfoder och se vad som händer eller ge t.ex. betfiber.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Tack för ditt inlägg! ÄNTLIGEN förstår jag hur det funkar med energi och protein och diverse överskott/underskott! :bow::bow: Tror inte någon har försklarat det så bra innan!
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Detta inlägget hittade jag i en annan tråd, är lite detta som jag kanske tror är problemet med min häst, men detta är alltså inte vad som händer om proteinöverskottet är för stort i förhållande till energin, jag har ju en kvot på 10 på hösilaget.

Sv: Hjälp min älskade magra ponny!!
Jag hade problem med min ena häst under en period. Han bara försvann mitt under våra ögon! Vi hade köpt honom på sommaren(redan då smal) o åkte direkt till tandläkaren, han hade stora tandskador och dessutom så mycket mask att de tom kröp runt i munnen på honom. Hans tänder blev åtgärdade, masken avmaskad, o han åt bra. Men han blev magrare o magrare. Vi ökade på maten, han åt kilovis med Lusern hackad strå, fri tillgång på hö och fick rejält med kraftfoder. O han fortsatte försvinna!

Vi fattade ingenting o åkte till klinik för avmagringsutredning. Allt var tipp topp med blodvärden o ingen mask. Öka fodret var orderna! Men det gick inte att stoppa i honom mer, han åt sig mätt o lämnade det han inte orkade. Vi hade dessutom ett superhö proteinmässigt, avelshäst-hö typ....

Så i förtvivlan ringde jag en foderexpert för att se om vi kunde ge effektivare foder eftersom han inte kunde äta mer. Det visade sig nu att han fick på tok för mycket protein! Med en kvot på 8 i höet(78 smbrp) plus allt kraftfoder och alla kilon Lusern så fick han alltså alldeles för mycket protein! Experten förklarade att det krävs energi för att spjälka protein och om foderstaten inte tillför energi i rätt förhållande till protein så tar hästen av sitt eget fett och när det är slut sina muskler för att klara spjälka proteinet. Vi hade alltså fodrat honom mager eftersom alla sa "mer protein" en mager häst skulle ju ha lusern, build up-foder o fri tillgång på hö...

Så vi la om foderstaten till fri tillgång på halm, ransonerad mängd hö, inget lusern och ett energirikt kraftfoder spetsat med olja. Under våren kom sedan hästen upp sig i både vikt och muskler.

Vad vill jag säga med den här historien? Ha analys på grovfodret, räkna en foderstat på kvot 6 och addera inte en massa extra protein om inte veterinären konstaterar proteinbrist med något prov.
Senast redigerad av kvandi Idag kl. 09:34
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det visade sig nu att han fick på tok för mycket protein! Med en kvot på 8 i höet(78 smbrp) plus allt kraftfoder och alla kilon Lusern så fick han alltså alldeles för mycket protein! Experten förklarade att det krävs energi för att spjälka protein och om foderstaten inte tillför energi i rätt förhållande till protein så tar hästen av sitt eget fett och när det är slut sina muskler för att klara spjälka proteinet.

Delvis har väl foderrådgivaren rätt. Alla kroppsfunktioner kräver energi. Jag skulle tro att det var den stora givan av kraftfoder som var problemet. Det brukar sällan gå att få en häst att öka i vikt genom att öka mängden kraftfoder. Kraftfoder är ett högoktaniskt foder som gör att metabolismen ökar, dvs. hästen gör av med mer kalorier och man är inne i en ond cirkel. Att däremot ge mer grovfoder och/eller betfiber bruka fungera.

Det som händer när hästen får ett överskott av protein/aminosyror är att kvävedelen omvandlas till urea och utsöndras i urinen medan resten omvandlas till energi.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

sdc11110_50719084e087c33d793dc811.jpg

Suuuck. Får inte till någon vettig foderstat. Och nu har pålle börjat rata betforn (!!) som han får på kvällen med lite mineraler etc. Tydligen itne lika gott utan pellets.

Finns det något som ligger högt i protein men lågt i energi (så det kan passa in till den här analysen), och som kan blandas med betfor? Helst inte kr*fft... Lucernpellets ratas tyvärr av pålle...

Vill ju kunna ge så mycket hösilage som möjligt :confused:
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Suuuck. Får inte till någon vettig foderstat. Och nu har pålle börjat rata betforn (!!) som han får på kvällen med lite mineraler etc. Tydligen itne lika gott utan pellets.

Finns det något som ligger högt i protein men lågt i energi (så det kan passa in till den här analysen), och som kan blandas med betfor? Helst inte kr*fft... Lucernpellets ratas tyvärr av pålle...

Vill ju kunna ge så mycket hösilage som möjligt :confused:

Har du inte läst tråden? Det ges flera förslag hela tiden om 2 olika proteintillskott.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

kl

Jag har hö till mina, funkar till den svårfödda kräsna ponnyn, värre med den andra..

Torrsubstans 85,0 %
Per kg foder:
Energi häst 8,2 MJ
Råprotein 79 gram
Smältbart råprot 48 gram
Kalcium, Ca 3,3 gram
Fosfor, P 1,9 gram
Magnesium, 1,4 gram
Kalium, K 16,6 gram
Natrium, Na <0,4 gram
Svavel, S 1,2 gram
Koppar, Cu 6,8 mg
Zink, Zn 23,8 mg
NDF 499 gram
Järn, Fe 236 mg
Mangan, Mn 119 mg
Socker 82 gram
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Delvis har väl foderrådgivaren rätt. Alla kroppsfunktioner kräver energi. Jag skulle tro att det var den stora givan av kraftfoder som var problemet. Det brukar sällan gå att få en häst att öka i vikt genom att öka mängden kraftfoder. Kraftfoder är ett högoktaniskt foder som gör att metabolismen ökar, dvs. hästen gör av med mer kalorier och man är inne i en ond cirkel. Att däremot ge mer grovfoder och/eller betfiber bruka fungera.

Det som händer när hästen får ett överskott av protein/aminosyror är att kvävedelen omvandlas till urea och utsöndras i urinen medan resten omvandlas till energi.

Jag kan berätta att hästen(300kg) fick 1.5kg av ett muslifoder som max. O tillslut fri tillgång på lusern hackad strå(grovfoder). Som du förstår inga stora mängder kraftfoder om man jämför med vad andra hästar får... O om man jämför med rekomendationerna på säcken... Så där faller lite din teori om kraftfodret.

Jag skulle vilja veta källan till påståendet att proteinöverskott inte är skadligt? Det är precis den information som jag hört innan denne foderrådgivare sa så som Glimm citerade mig. Men vem skall man tro på? Ryktet eller en foderrådgivare och mina egna upplevelser?

Samma år som detta hände var min annars feta häst riktigt fin i hullet. Även där alltså ett tecken på att proteinöverskott tar på hästens energiförråd.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Har du inte läst tråden? Det ges flera förslag hela tiden om 2 olika proteintillskott.

Jag har skummat tråden och det jag hittat är potatisprotein. Dock verkar det vara knepigt att få tag på och kanske inget för kräsna hästar?!?

Jag har inte sett det hos min lokala foderförsäljare i alla fall...
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag har skummat tråden och det jag hittat är potatisprotein. Dock verkar det vara knepigt att få tag på och kanske inget för kräsna hästar?!?

Jag har inte sett det hos min lokala foderförsäljare i alla fall...

Soja om man inte är så noga med miljön.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 000
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 622
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 822
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp