Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det mesta kring mineraler går att fixa. Men vill du ha det så problemfritt som möjligt ska du ju hitta ett där kvoterna är rätt och värdena höga nog för att täcka hästens mineralbehov på enbart grovfoder.

Men, mineraler går mycket lättare ordna än om övriga värden 'felar'. Dock så kan det även med mineraler blir olika dyrt/olika bökigt att komplettera. T ex kanske du inte kan ge det mineralfoder du tänkt, du kan behöva tillsätta en mineral via pulver etc.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Ca 3,5
P 2,5
Mg 1,8
K 19,4
G per kg TS

Är det helt galna siffror? Till ett halvblod samt en shettis..
Har aldrig fodrat med analyserat grovfoder och har bara tillgång till mobilsurf för tillfället, så det blir ju extra bökigt när man skulle vilja kika i såna föra foderstatsprogram
Kvoten på smrp och MJ är 6,6allafall om man ska se till per kg foder.
Snurrig blir jag av alla siffror:p
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Du behöver värdena per kg foder och hur många kg din häst kommer äta, då kan du se om höet täcker mineralbehoven ungefär :) Ger du kraftfoder behöver du lägga till det oxå och sedan kolla.

Kvoterna för dig blir Ca/P=1.4 och Ca/Mg=knappt 2 så de är ok :)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Fick analysresultatet idag. Första gången jag tagit analys så är lite fundersam :) Har försökt läsa lite här och där och verkar väl ändå vara ett helt okej hö? En något låg kvot så behöver sätta till protein om jag förstått det rätt? Min häst får redan lusern då han varit en aning tunn, men nu är fin i kroppen.
Får fram ca/p kvot på 1,9 är det bra/dåligt? Är det något annat kring mineralerna jag borde tänka på?

TS 76 %
Kg/foder Kg/ts
Energi 8,1 mj / 10,7 mj
Råprotein 69 g / 91 g
SMRP 41 g / 54 g
Ca 2,7 g / 3,6 g
P 1,4 g / 1,8 g
Mg 1,4 g / 1,9 g
K 7,5 g / 9,9 g
Na <0,4 g / <0,5 g
S 0,9 g / 1,2 g
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Fick analysresultatet idag. Första gången jag tagit analys så är lite fundersam :) Har försökt läsa lite här och där och verkar väl ändå vara ett helt okej hö? En något låg kvot så behöver sätta till protein om jag förstått det rätt? Min häst får redan lusern då han varit en aning tunn, men nu är fin i kroppen.
Får fram ca/p kvot på 1,9 är det bra/dåligt? Är det något annat kring mineralerna jag borde tänka på?

TS 76 %
Kg/foder Kg/ts
Energi 8,1 mj / 10,7 mj
Råprotein 69 g / 91 g
SMRP 41 g / 54 g
Ca 2,7 g / 3,6 g
P 1,4 g / 1,8 g
Mg 1,4 g / 1,9 g
K 7,5 g / 9,9 g
Na <0,4 g / <0,5 g
S 0,9 g / 1,2 g

Har du koll på att mineralerna räcker så , kvoten är ok.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Hösilage/ensilage med TS 35 %

Per kg foder:

Energi 3,9 MJ
Smrp 20 g (kvot 5,1)
Ca 1,2 g
P 0,8 g (Ca/P-kvot 1,6)
Mg 0,5 g
K 5,9 g

Borde vara ganska ok för en halvtjock arab (som förhoppningsvis ska slimma till sig lite nu när vi kommit igång ordentligt med ridningen) med fri tillgång på lösdrift, eller? Har ingen aning om hur mycket han äter, men jag gissar på rätt mycket....
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

kl

Fått analys på vårt hösilage, inget roligt alls :crazy:
Funderar på om det verkligen kan stämma...?

TS 71%

Energi 7,3 MJ/kg foder
smbrp 25 g/kg foder
Kvot 3,4

Ca 3,9 g/kg foder
P 1,5 g/kg foder
kvot 2,5
Mg 1,0g/kg foder
K 7,2g/kg foder

Har ett väldigt lättfött dräktigt halvblodssto... Behöver ju sätta till extrema mängder protein :cool:
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Va ?:(
Nä det är inte ok :(
Du har enorma brister i ditt grovfoder . Slimma till hästen är väl inte ekvivalent med att ha brister i grund behovet av näring ? Eller missförstår jag dig helt ?


Hösilage/ensilage med TS 35 %

Per kg foder:

Energi 3,9 MJ
Smrp 20 g (kvot 5,1)
Ca 1,2 g
P 0,8 g (Ca/P-kvot 1,6)
Mg 0,5 g
K 5,9 g

Borde vara ganska ok för en halvtjock arab (som förhoppningsvis ska slimma till sig lite nu när vi kommit igång ordentligt med ridningen) med fri tillgång på lösdrift, eller? Har ingen aning om hur mycket han äter, men jag gissar på rätt mycket....
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Va ?:(
Nä det är inte ok :(
Du har enorma brister i ditt grovfoder . Slimma till hästen är väl inte ekvivalent med att ha brister i grund behovet av näring ? Eller missförstår jag dig helt ?

Fast enorma brister? Var då? Kvoten är något för låg (5.1) men det är tämligen lättkorrigerat.

MJ är lågt per kg foder ja, men det är en låg TS med. Så såvida hästen får tillräcklig mängd TS är det ju ingen nackdel (utan kanske tom en fördel eftersom hästen kan äta stor mängd foder/äta under stor del av dygnet).

Omräknat till hö skulle värdena bli 9,3 MJ och 48 gr SRP/kg foder.

Om man räknar på ett fiktivt behov av 60 MJ vilket inte är orimligt för hästtypen (som dock kan kräva mindre) och en kvot på 6 innebär det ett srp-behov på 360 gram. (Räknat på kroppsvikt skulle u-hållsbehovet nog bli lite lägre för den hästen än 360 men sak samma).

15 kg silage täcker då MJ-behovet, och ger 300 gr SRP. Kvar är då 60 gr SRP att tillsätta. Det är lätt ordnat med knappa halvkilot lucern. Det täcker minimibehovet TS för 525 kg häst, vilket med tanke på hästtypen borde innebära att man är över minimibehov.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

ja med en ts på 35 och de låga värdena räcker det knappast att fodra med som enda foder . Jag skulle inte ens vilja ge ett sånt foder pga ts. Och ffa inte ute på lösdrift. Det är ju så blött så det fryser ju i minusgrader.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

kl

Fått analys på vårt hösilage, inget roligt alls :crazy:
Funderar på om det verkligen kan stämma...?

TS 71%

Energi 7,3 MJ/kg foder
smbrp 25 g/kg foder
Kvot 3,4

Ca 3,9 g/kg foder
P 1,5 g/kg foder
kvot 2,5
Mg 1,0g/kg foder
K 7,2g/kg foder

Har ett väldigt lättfött dräktigt halvblodssto... Behöver ju sätta till extrema mängder protein :cool:

Det kan mycket väl stämma, 2012 års skörd har nog sett ut ungefär sådär för många!
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Va ?:(
Nä det är inte ok :(
Du har enorma brister i ditt grovfoder . Slimma till hästen är väl inte ekvivalent med att ha brister i grund behovet av näring ? Eller missförstår jag dig helt ?

Men hjälp, är det så dåligt?! :eek: Kan du förklara mer ingående vad som inte är bra? Jag som tyckte det kändes rätt bra, men jag har liten erfarenhet av foder och foderstatsräkning. Det är en arab på ca 150 i mkh, har ingen koll på vikt, men gissar på att han väger nånstans runt 450 kg. Självklart vill jag inte att han går ned i vikt p g a brister i fodret :crazy:

Alexandra_W skrev "MJ är lågt per kg foder ja, men det är en låg TS med. Så såvida hästen får tillräcklig mängd TS är det ju ingen nackdel (utan kanske tom en fördel eftersom hästen kan äta stor mängd foder/äta under stor del av dygnet)."

Det var så jag tänkte - skulle jag gissa så sätter han i sig minst 20-25 kg silage/dygn, det borde vara rätt bra att det är låg TS då...? Fruset är det inte heller, kanske för att hästarna står där i princip hela tiden så de värmer upp silaget?

Fy, nu kändes det ju inte alls bra :(
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

förlåt om jag skrämde dig, det var lite hastigt skrivet av mig i gårkväll. det jag menade är att JA - det är extremt blött, många hästar har svårt att tillgodogöra sig så blött foder och kan bli rinniga i magen osv. Därav hade jag själv inte velat fodra med det.
utöver det så var mitt svar utifrån att jag tolkade det som att du inte skulle fodra med ngt tillskottsfoder. Det behöver du göra eftersom proteinet är så lågt framför allt.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

ja med en ts på 35 och de låga värdena räcker det knappast att fodra med som enda foder . Jag skulle inte ens vilja ge ett sånt foder pga ts. Och ffa inte ute på lösdrift. Det är ju så blött så det fryser ju i minusgrader.

Jag har iofs inte haft 35% men skulle inte sky det. Däremot har jag haft 40% TS. Bästa året so far, hästarna kunde äta betydligt längre tid under dagen. Fryser gör det ja, men det tinar av utandningsluften då stråna är så fina. Jag var lite bekymrad just för vintern hur det skulle gå, men inga problem alls.

Att det inte skulle fungera som enda foder, jag ser inga problem med det heller. Gräs fungerar fint som enda foder och har oftast än lägre TS. Så under förutsättning att hästen tål det blöta (de flesta gör det, men inte alla) och äter tillräckligt för att täcka både TS och näringsbehov så nej jag ser inte problemet.

Mina skulle stortrivas på det där, medan det hade varit omöjligt hålla fullbloden på det - de hade helt enkelt slutat äta för tidigt. Det tycks dock inte vara något problem med TS häst =)

Fodret är inget annat än kraftigt vattenutspätt - det är ett helt okej foder i grunden som spätts ut med vatten.

Förutom den något för låga kvoten som gör att man måste komplettera (eventuellt, det går att räkna från två håll, endera håller man proteinet ställt till MJ, då måste man komplettera det. Eller så ser man så hästen behov av SRP räknat till vikt, arbete, ålder osv är täckt och nöjer sig där sålänge hästen inte blir tjock av överskottsMJ) så jag skulle gärna ha det där till lättfödda! (Under förutsättning de klarar TS; jag har dock bara under alla år haft en som har problem med det, han reagerar redan vid 50% TS dock, och han får äta torrare helt enkelt)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

ja mellan 40 och 60 t/s brukar man säga är ett bra hästfoder, med tanke på matsmältning. Jag hade som sagt inte velat ha ngt blötare än 40%. Men hur du och TS resonerar är ju er sak.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Nä, jag trodde nog inte egentligen att det var något fel, och jag hade inte förväntat mig ett superhö som räcker som enda foder till fölsto, men hade inte riktigt väntat mig så mycket sämre än normalt heller :p

Och när jag kollade i denna tråden såg jag knappt någon som hade så låg kvot, men jag började ju från början så det var nog mest 2011s skördar jag läste på då. :o

Nåväl, jag har fått ihop det rätt bra ändå, men dyrt blir det ju med massa extra proteinfoder.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

förlåt om jag skrämde dig, det var lite hastigt skrivet av mig i gårkväll. det jag menade är att JA - det är extremt blött, många hästar har svårt att tillgodogöra sig så blött foder och kan bli rinniga i magen osv. Därav hade jag själv inte velat fodra med det.
utöver det så var mitt svar utifrån att jag tolkade det som att du inte skulle fodra med ngt tillskottsfoder. Det behöver du göra eftersom proteinet är så lågt framför allt.

Då förstår jag, tack för förklaringen :) Han fungerar fint i magen och är inte det minsta rinnig, så där är jag inte orolig i alla fall.

Tyvärr vet jag ju inte alls hur mycket han får i sig, och det blir svårt att mäta det också. Så jag får väl gå på hur hullet ser ut när han ätit det här fodret lite längre tid, om han går upp/ner i vikt.

Men om jag gissar på att det är 20 kg/dygn han äter och räknar på det, då kommer han över grundbehoven (med råge...) för både energi och protein. Bör jag ge proteintillskott i alla fall?

Tack även till Alexandra_W för dina åsikter, superbra att få lite olika åsikter - det är inte helt enkelt det här med foder, märker jag :laugh:
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Ang proteinet finns det som sagt två sätt att räkna. Det ena är att utgå från kvoten mellan protein och energi, och säkerställa att den är minst 6 för vuxen häst. Det utgår från tabellbehovet på MJ, och ger då automatiskt för tabellhästen även behovet per kroppsvikt protein. Och iom MJtillägg för arbete får man med proteintillägget för arbete.

Sen kan man räkna ut behovet av protein utefter kroppsvikt (och ålder men nu pratar vi ju bara vuxna), och på så vis få ett underhållsbehov. Ovanpå det lägger man på ev tillägg för arbete. Detta kan fungera bättre om hästen INTE tillhör tabellhästarna vad gäller energibehov. Om man räknar via kvoten på dessa kan en mycket lättfödd häst med lågt MJ-behov få för lite protein, och en svårfödd häst med högt energibehov få ett onödigt stort överskott på protein.

Bara för att krångla till det, så överskott på protein (ställt mot tabellbehov) reagerar olika hästar olika på. Vissa fungerar bäst på ett överskott mot tabell, och det är först när man höjer kvoten de går upp i vikt. Andra är det motsatta, de går NER i vikt vid ett överskott på protein. Det åtgår nämligen lite MJ (energi) att omvandla proteinöverskottet. Olika hästar tycks vara olika bra på detta.

Så, svaret på din fråga om du ska komplettera är 'det beror på' *s* Du får helt enkelt prova dig fram och se vad som passar just din häst bäst. Jag har haft alla sorter, svårfödda som inte hållit hullet utan hög kvot, svårfödda som inte klarat att hålla hullet på överskott utan där man fått öka energin men behålla protein på tabell (vilket ger en låg kvot i totalfoderstaten), lättfödda som blivit tjocka på överskott och lättfödda som gått ner på överskott. Och så de där det inte tycks spela någon som helst roll om de ligger på överskott eller ej så länge behovet sett till kroppsvikt och ev arbete är täckt (de flesta har hamnat här..)

Så, det finns inget fel i att prova såsom tänkt, att låta honom stå på fri tillgång och att han då äter mer än han behöver för att täcka kroppsviktsrelaterat proteinbehov - och se hur det går. tycker du inte riktigt det ger optimal effekt, då provar du helt enkelt kvoträkna (dvs ger mer protein) och ser vad det ger. Jag skulle använda lucern som tillskott då det räcker för att öka din kvot, räknas som grovfoder och är (i moderata mängder) en 'ofarlig' källa till proteinöverskott.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Ett stort fång rosor till dig, Alexandra_W! :) Uppskattas något enormt att få så långa och tänkvärda svar
rosesmile.gif
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 807
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp