Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

*kl

8.9MJ/kg foder
46g smrp/kg foder
3.2g kalcium/kg foder
2.1g fosfor/kg foder

Två st connemara strl D, den ena 09a och den andra 11a.

De äter typ dubbla tabellbehovet nu (ffa MJ) måste nog strypa det lite.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Kl

Min analys var tokbra iår! Vårt första egna hösilage på våra egna åkrar!(plöjdes o såddes 2010-2011 med vall och havre, iår kom ju ingen havre eftersom den är ettårig).

analys.jpg


Mineralernas kvoter har jag inte räknat på än, kan vid första anblick tänka mig att P/Ca är för hög.

Med det här fodret blir det 6kg per dygn/häst(350kg) och då har jag bara tillgodosett ts. De får då 47Mj och 348smbrp, jag brukar räkna på 45mj så helt perfekt!. Jag låter gärna kvoten vara så här hög, islandshästar brukar bli finare på hög kvot. Har även två ettåringar i flocken så det blir super för dom!

Lite offtopic kul att se att vi har mycket zink i höet, eftersom vi precis tagit prov på vårt brunnsvatten, som har mycket zink!
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Fast så hög är ju inte kvoten? Den är inte låg, menar inte så, och fungerar ju finfint även till åringarna men så himla hög är den ju inte (säger hon som haft 12 som högst).

Men grattis till trevligt hö och en problemfri vinter=)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Fick analysen på vårat höensilage av honom jag köpt det av i veckan. Ingen aning om det är bra eller ej då det är första gången jag köpt foder som har analys:)!
Ts 56%
Smältbart råprotein 38g/kg foder
5.4MJ/kg
Ca 4.0 g/kg
P 2.5 g/kg
Mg 1.2 g/kg

Dem som äter det är kallblod och Shettis!
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Fick analysen på vårat höensilage av honom jag köpt det av i veckan. Ingen aning om det är bra eller ej då det är första gången jag köpt foder som har analys:)!
Ts 56%
Smältbart råprotein 38g/kg foder
5.4MJ/kg
Ca 4.0 g/kg
P 2.5 g/kg
Mg 1.2 g/kg

Dem som äter det är kallblod och Shettis!

Alldeles utmärkt! Du har en kvot mellan protein och energi på strax över 7. För vuxen häst ska den vara minst 6 för en problemfri utfodring där du slipper proteinkomplettera.

Dessutom gör den lite högre kvoten att du kan komplettera med lite halm utan problem om du behöver/vill.

Du behöver INTE ge något kraftfoder alls med det hösilaget förrän det ev blir ett läge där de inte håller hullet ens på fri tillgång.

I övrigt så ganska blött (fast det vet du ju säkert), något jag tycker är en fördel, men gäller att tänka på TSbehovet då om man är van med torrare eller hö.

Jag med shettisar och welshar skulle vara supernöjd med ditt silage =)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Min analys ser ut så här:

per kilo foder hösilage

Ts 68 %
Smältbar rp 39
MJ 6,6
Kvot 5,9

Kalcium 3,1
Fosfor 1,4

Det är en shettis och en D -ponny som ska få detta. Jag får till en jättebra foderstat på bara hösilage om det inte hade varit för fosforen.
På 9 kg hösilage ( till D-ponnyn ) räcker det att tillsätta 10 g fosforbalans så blir det helt perfekt. Men kan man få i dom fosforbalans utan att blanda med annat?Jag kan gå ner till 8 kg hösilage och fodra med krafft grund och vetekli också men det blir inte lika "perfekt". Hur gör jag? :confused:
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Min analys ser ut så här:

per kilo foder hösilage

Ts 68 %
Smältbar rp 39
MJ 6,6
Kvot 5,9

Kalcium 3,1
Fosfor 1,4

Det är en shettis och en D -ponny som ska få detta. Jag får till en jättebra foderstat på bara hösilage om det inte hade varit för fosforen.
På 9 kg hösilage ( till D-ponnyn ) räcker det att tillsätta 10 g fosforbalans så blir det helt perfekt. Men kan man få i dom fosforbalans utan att blanda med annat?Jag kan gå ner till 8 kg hösilage och fodra med krafft grund och vetekli också men det blir inte lika "perfekt". Hur gör jag? :confused:

Du blandar fosforbalansen i ½ dl uppblött lucern.
Du behöver ge selen med, glöm inte det!
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Mitt hö ligger på 8,7 MJ och bara 27 i smrp/kg foder. 89 % torrsub.
Lite för mycket energi och för lite protein. :P Men höet är så fräscht och fint hos denna höbonden så jag köper det ändå. Ca/P är helt ok.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Mitt hö ligger på 8,7 MJ och bara 27 i smrp/kg foder. 89 % torrsub.
Lite för mycket energi och för lite protein. :P Men höet är så fräscht och fint hos denna höbonden så jag köper det ändå. Ca/P är helt ok.

HUr fint det än är skulle jag inte köpa det. Det är en kvot på 3.3, det saknas enormt med protein. Du kommer få proteinkomplettera hårt (och det blir dyrt) - om du dessutom är bekymrad över högt i energi redan nu, så får du problemet att du får ännu mer energi från proteintillskottet med.

Mitt råd är verkligen att INTE köpa det utan köp ett annat!
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Men å tack då har jag fattat det rätt, trodde att det var ett bra höensilage:) Min äter bara det här och lite mineraler då jag fick ut det via ett foderstatsprogram:laugh:! Men hur mycket skulle du ge en Shettis av det här? Han går ihop med dem stora så alltid svårt och veta hur mycket han trycker i sig;) men vi lägger ut 10 kg/3ggr om dagen fördelat på 3 stora och så shettisen!

Nu är det inte så här blött tror han som har gjort det har blötare balar än vad vi har tror mer på att det ligger på 60 % i ts!

Alldeles utmärkt! Du har en kvot mellan protein och energi på strax över 7. För vuxen häst ska den vara minst 6 för en problemfri utfodring där du slipper proteinkomplettera.

Dessutom gör den lite högre kvoten att du kan komplettera med lite halm utan problem om du behöver/vill.

Du behöver INTE ge något kraftfoder alls med det hösilaget förrän det ev blir ett läge där de inte håller hullet ens på fri tillgång.

I övrigt så ganska blött (fast det vet du ju säkert), något jag tycker är en fördel, men gäller att tänka på TSbehovet då om man är van med torrare eller hö.

Jag med shettisar och welshar skulle vara supernöjd med ditt silage =)[/QUOTE]
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Kring 5 - 5.5 kg till shettisen skulle jag prova. Nu är det ju svårt när du lägger ut och så, men är magen bra och han verkar få i sig nog för att vara i lagom hull så. Finns det gräs ute nu där de går?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Kring 5 - 5.5 kg till shettisen skulle jag prova. Nu är det ju svårt när du lägger ut och så, men är magen bra och han verkar få i sig nog för att vara i lagom hull så. Finns det gräs ute nu där de går?

Nej tyvärr finns det inget gräs mer än lera! I natt provade vi och ge honom 2 kg i hönätt då han drar runt allt om det blir för mycket och det hade han mumsat i sig. Vi tror han kan få i sig 3 kg iallfall under dagen. Men vi får hålla koll på honom bara att öka på natt givan om han faller ur:) Skönt och bara kunna ge grovfoder till dem:)i
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Hej

Hat fått min hö analyserat och undrar vad ni tycker då jag själv
är mindre kunnig med detta.

Analysrapport:

TS 89.6 %
råprotein 86 g/kg TS
Smb protein häst 44g/kg vara
Energi till häst 8.2 MJ/kg vara
Ca 5.1 g/kg TS
P 1.9 g/kg TS
Mg 1.9 g/kg TS
K 14.1 g/kg TS

Har en American paint som går på lösdrift och har fri tillgång på hö. Väldigt lätt
att gå upp i vikt, behöver gå ned i vikt.

Mvh
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Inte bästa bantarhöet, men inte värsta heller. Tror INTE det kommer fungera med fritt till hästen du nämner. Dessutom lite proteinsvagt så du behöver proteinkomplettera lite.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Oh yes!!

Analysresultat blöt 2:a skörd:

51% TS
5,6 MJ/kg foder
54 gr SRP/kg foder
Kvot: 9,65

Socker: 100 gr/kg TS

Mineralerna var lika skeva som de brukar dock
Ca 5,2, P 1,2, Mg 0,9 gram per kg foder

Men YES, he did it again min underbara producent! Låg MJ, hög kvot. Precis som beställt.

Den andra halvan av andraskörden var inte fullt lika perfekt men okej. Förutom för torr då, jävla elände.

69% TS (arrgh...)
7,4 MJ/kg foder (arrgh..)
50 gr SRP/kg foder
Kvot: 6,6

Socker 136 gr/kg TS

Ca 3,4, P 1,7 Mg 0,9 gr/kg foder.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Tack för svar

har köpt en slow feeding nät till storbal så hoppas han fölorar några kilo,
och att jag behöver komplettera med lite protein, kanske lucern.

Mvh
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Tack för rådet.
Jag räknade faktiskt ut en hyfsad foderstat där jag kan fodra upp med Krafft muskel.

Men jag har hittat ett lite bättre hö so jag ska köpa, MJ låg på 7 nånting och Smrp på 30 nånting. Liiiite bättre. Men det är ju svårt att hitta bra hö.:crazy:
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag har fått tag på hösilage som jag verkligen gillar! Förutom priset.. Men jag tjänar ju in på kraftfodret istället.

Per kg ts

Torrsubstans 77%
Smrb 66
Mj 9,4
socker 10,7 %
NDF 594
Ca 4,3
P 2,2
Mg 1,3
K 17,2
Na <0,5
S 1,6

Kvot på 7.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

*kl*

Vi har i år det sämsta hösilaget jag varit med om sen jag började analysera...

Energi: 7,4 MJ/kg foder
Smrp: 21 g/kg foder
Kalcium: 2,2 g/kg foder
Fosfor: 1,3 g/kg foder
Magnesium: 0,8 g/kg foder

Torrsubstansen är 78 %.

Har en häst som vill ha runt 65 MJ och 440 g smrp. Spännande... inte. :cool:
Får dock ihop det hyfsat med lusern och potatisprotein, men det lär ju inte bli den billigaste vintern i år...
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

*kl*
Har hittat ett foder som vad jag efter denna tråden kan se, verkar helt ok.
Men då har jag bara tittat på smrp och MJ.. vad ska man titta på gällande mineralerna?
Just den analysen i fråga var både för häst och nöt, inget om mineraler på hästdelen utan allt sånt låg under nöt. Kan det skilja på nåt sätt eller kan jag räkna med de siffrorna (och hur räknar jag?)?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 807
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glass
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp