Hur sitter ni upp på hästen?

Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag har fått lära mig för många år sedan att man ska stå med ryggen mot hästens huvud och stå nära hästen. Detta för att kunna få stopp på hästen lättare om den börjar gå framåt.

Precis så fick jag lära mig också.. Problemet är bara att jag inte riktigt begriper hur man lättare får stopp på hästen baklänges hoppandes på ett ben... :confused:
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag står mot hästens ansikte och kör sen in foten i stigbygeln.

Förut gjorde jag "som man ska göra" som det heter..dvs stå från hästens ansikte md ryggen emot när man ska upp.

Men jag vill ha kontroll mot ansiktet, se vad hästen tänker och vad den tänker göra; står den stilla? tänker den hoppa till? är den rädd för något?
Sånt vill jag läsa av innan jag ska upp och vara beredd.

Sen tycker jag bara att risken finns att peta/sparka till hästen i sidan finns när man hoppar upp "som man ska", vilket är ett kommando för framåt och blir det ett för hårt tryck springer hästen gärna iväg vilket jag inte vill uppleva.

Jag vill inte heller riskera att bli påsprungen..Har jag koll mot ansiktet ser jag vad hästen tänker göra och hinner förhoppningsvis undan rumpan ändå i en sån situation.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Antingen hoppar jag upp via pall, höbal, halmbal eller något annat lämpligt. Eller så blir jag uppskastad.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

det gör jag också. De få gånger jag inte har tillgång till något att hoppa upp på, eller någon som kan kasta upp mig sitter jag upp som man ska, tror jag:o :p Jag är lite osäker, får se om jag tänker på det nästa gång.

Sitter av gör jag med släppta stigbyglar, vill inte riskera fastna. Å sen över med ena benet å ner på marken:)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Skickar en bild från min uppsittarepall, eller "Mount Everhäst"...:bump:


:rofl::rofl::bow: Helt underbart!! :D


KL

Jag sitter upp med tån framåt. Tycker det är mycket lättare än att försöka hoppa runt. Min häst är så låg så det blir liksom bara bökigt att vända runt innan. Jag försöker att variera att hoppa av och på åt båda hållen.
Använder inte pall när jag sitter upp på min häst (men på andra) för han blir lätt nervös då, och så är han ju så löjligt liten att jag kan hoppa upp utan problem utan att använda stigbyglar. (128 i mkh):p
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Från en pall klänger jag mig upp. Sitta upp är fel beskrivning för mig för jag är inte så smidig och livrädd att trilla av när hon börjar gå så jag böjer mig framåt och kravlar över. Fiskar upp stigbygeln när jag väl är uppe. Nu har jag rätt korta ben också så ibland blir det högt för mig!

Jag borde träna att kliva upp från "fel" sida också. Gjorde det en gång och det var fullständigt bakvänt och jättesvårt att komma över hästen, inte blev det bättre av att hon då gick i väg som vanligt :)

Hur sitter ni av? Jag tar ut fötterna ur stigbyglarna, lägger mig över sadeln mot halsen och klappar henne massor och glider sedan av. Blir nästan ett hopp ner på marken! Det har hänt att jag satt mig på rumpan när jag kommit ner! Jag har inte ens en häst som kan betecknas hög!!!! Hon är väl runt 155 i mkh och jag är 157 cm lång. Det händer dock inte speciellt ofta numer så det var nog en träningssak! :p JAg har försökt att ha foten i stigbygeln och kliva av så, men jag kan inte vinkla benet så mycket! :o Benen är för korta helt enkelt!

Precis så är det för mig också:eek:
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

kl

Hoppar upp med ryggen mot hästens huvud, oavsett sadeltyp.

Sitter av på olika sätt beroende på sadel; i westernsadel stiger jag av, dvs har ena foten kvar i stigbygeln tills jag står på marken. I engelsk/barbacka slänger jag ena benet över hästens hals och glider ner, tycker landningen gör mindre ont så.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Du Elina8, du skrev att du kom upp utan pall för din pålle var så liten, endast 128.
Min pålle är bara 133 men jag använder ändå pall. Du vet, lika smidig som ett kylskåp är jag... :angel:
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Haha, jag är hyfsat smidig utan termobyxor:angel:

Hade det inte varit att min häst är så förbannat envis och inte vill stå nära något som jag står på (det är ju livsfarligt:eek:) så hade jag också använt pall, bara för att underlätta ytterligare.

Vi hade en perfekt murad trappa i gamla stallet, han kunde stå 1 cm ifrån, men så fort någon gick upp på trappan så blir den farlig. De gånger jag kom upp från trappan hade vi bråkat länge och han sprang ändå iväg så fort jag vara halvvägs uppe, så det blev inte ett dugg smidigare uppsittning.

I nya stallet har vi en perfekt uppsittningsplats, precis bredvid en sån bom som man kan binda hästarna vid. Kan bli bra terapi för honom att stå där och bli borstad medan jag står på pallarna.:D
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag använder alltid pall, för både min och hästens skull. Men gör ändå som jag lärt mig, dvs börjar med ryggen mot hästens huvud och tån bakåt. Jag upplever inget problem med att peta hästen i sidan. Jag kan dessutom inte ha pallen för nära sadeln, vilket kräver akrobatisk övning i att böja benet. Nej, pallen nära hästens huvud, så i med foten och häva mig upp. Sedan i foten på andra sidan, när jag redan sitter i sadeln.

När jag hoppar på under uteritt (måste öppna en del stängsel längs standardvägen) försöker jag hitta så stor lutning som möjliugt i marken och placerar hästen i ett dike eller åtminstone bvid en stor tuva. Och det är inte bara för hästens skull, jag är inte lika smidig som när jag var 20... Min häst är 171 cm hög.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Med dressyrläder kan jag gör en hjälpligt snygg korrekt (korrekt enligt det Maria G sa i programmet) uppsittning på min inte så stora storhäst (160 jag 173) om hon står still. Men ser ingen anledning till att göra det utan använder alltid pall och sätter då tån framåt. Tränar också på att sitta upp från höger sida (från pall annars är det banne mig helt omöjligt) men oj vad det känns bakvänt. Det borde man ha tränat på redan som nybörjare.
På fullblodsstoet (fd galoppör) som inte står still mer än en millisekund åt gången finns det inte en chans i världen att stå och hoppa vid sidan. hon skulle vara långt utanför stallplanen innan jag hunnit hoppa runt.
På tal om hästar som är lite rädda för en pall så försöker jag förbereda unghästar genom att kliva upp på pallen bredvid dom och klappa lite på ryggen och på andra sidan långt innan det är dags för inridning
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

jag brukar sitta upp på pall. Är det på ridskolan pekar tån framåt, sitter jag upp på min medryttarhäst pekar tån inåt (westernsadel som jag inte lyckas vrida fötterna rätt i riktigt), men jag tar stöd med knät mot sidan för att dra ut foten så jag absolut inte råkar nudda henne, för då blir hon jättesur.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

KL
Jag reagerade också på det när jag såg ponnyakuten och började tänka efter...... Sanningen är att jag inte riktigt VET hur jag står!

På 60-talet (ridskola) lärde jag att man står på hästens vänstra sida med ryggen mot huvudet och svingar sig upp. Avsittning = klackspark och nerhopp.

På 70-talet (ridskola) lärde jag att det är bra att sitta upp från båda hållen. För hästens skull. Avsittning var ungefär detsamma förutom att man inte BEHÖVDE slå ihop klackarna vid avsittning = luta sig framåt, svinga båda benen bakåt och hoppa av.

På 90-talet (islandshäst) lärde jag att stå med ansiktet mot hästens huvud och sitta upp - från båda sidorna. När jag sedan red western (också 90-talet) lärde jag ungefär samma som hos islandshästfolket förutom att avsittning = man svingar sig av med ena benet kvar i stigbygeln istället för att luta sig framåt och hoppa av (vilket förstås inte GÅR med sådan sadel).

På 00-talet (ridskola) lär jag att det alltid är bästa att sitta upp från pall. För hästens skull. Och min.

Nu TROR jag att jag står med ansiktet in mot hästen. Men jag ÄR inte säker :crazy: Jag ska verkligen vara observant på hur jag egentligen gör när jag inte har pall nästa gång!
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

haha ja man sitter oftast upp från pallen så man glömmer lix hur man gör annars :D

Som sagt sitter jag upp från pall, samma pall som Popcorn har, den är så pass "hög" att jag bara sätter mig rakt över sadeln från "trappan".

Ska jag sitta upp utan pall står jag med ansiktet mot hästen, samlar tyglarna, sticker in foten och svingar upp. Har försökt några gånger att sitta upp från andra hållet med det är absolut inte min grejj :o

Men när jag sitter upp på större hästar så gör jag alltid det som jag lärde mig på ridskolan, alt. Gretzers variant. Tror de är för man får bättre "fart"? Jag gör det utan att tänka på det tror jag..

På westernsadeln så hade jag oftast i en fot i stigbygeln eller klev av från "trappan" pga. att man fastnar antingen i knoppen eller bakvalvet ju :rofl: smidig som jag är har jag kommit ner på marken och tröjjan sitter fast i knoppen:o Men hur än sadeln sitter perfekt och stadigt så känns de inte så bra för hästen..
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

:D Jag har också fastnat med persedlar i sadelhorn! Lite samma känsla blir det nu när jag lånar dotterns skolsadel. Fast man fastnar inte iaf - det tar mer "emot" s a s.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

knapp

Nu sitter jag varken upp eller av längre men på "den gamla goda tiden" (för dryga halvåret sedan alltså) så stod jag med ryggen mot hästen huvud, in med tån snett innåt/bakåt, två småskutt mer eller mindre på stället och sen svinga sig upp. När man är klar för dagen så släpper jag båda stigbyglarna, svänger över ena benet över baken på hästen och kasar sedan ner med magen mot hästen.

Har föresten lyckats fastna i en vanlig engelsk allroundsadel.... hur fasiken det gick till.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

tån pekar mot rumpan, har tån ganska långt ut i stigbygeln så jag inte petar hästen på baken.
Sedan sitter jag ganska långsamt och försiktigt upp i sadeln, snurrar på tån men undviker hästens sidor - och sätter mig lungt ner.
Jag lärde mig väldigt tidigt i ridningen att uppsittningen inte var ngt man skulle slarva med och en tränare på ett ridläger hackade på det tills de satt i benmärgen på mig.
Så jag är alltid lugn och harmonisk när jag sitter upp nu har jag fått höra av andra :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

tån pekar mot rumpan, har tån ganska långt ut i stigbygeln så jag inte petar hästen på baken.

Hiskeligt vad långa tår du måste ha för att kunna komma åt och peta hästen på baken.:rofl:

Förlåt, jag kunde inte låta bli, jag fick en inre bild och började gapskratta :angel:
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Nu försökte jag faktist göra en korrekt uppsittning förra gången jag red, men jag måste säga att det kändes helläskigt :crazy:.
Man har ju ingen koll på hästens huvud, och det är ju svårare att hålla balansen om hästen börjar röra på sig...
Jag kommer nog att fortsätta med mitt felaktiga sätt, eftersom det känns som jag har bättre kontroll på hästen då .
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Vanligen med tån framåt. Fick lära mig med tån bakåt från början på ridskolan.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 461
Senast: Sixten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 915
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp