Bukefalos 28 år!

Hur sitter ni upp på hästen?

Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Vi lärde oss på ridskolan att sitta av "med klackspark bakåt", vilket innebar att stövlarna skulle slå ihop ovanför hästens bakdel och sen går kroppen i en båge och man landar fint brevid hästen. Detta sitter i ryggmärgen.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

På ridskoletiden lärde jag mig att man skulle ha ryggen mot hästens huvud och svinga sej upp, sen läste jag om hur man satt upp på island (näsan i färdriktningen) och tog det sättet, sen red jag med westernsadel och satt upp med näsan i färdriktningen. Minns att båda sätten var väldigt smidiga. Sen blev det en paus i ridningen och allt som hette uppsittning rostade bort. Jag påminde om en klängande apa vid uppsittning och använde då ofta pall, satt jag av i skogen kunde det ta en god stund innan jag var uppe igen. Hästen var 146cm och jag 157 :o
Nu går det ändå bättre, sitter upp med näsan i färdriktningen men det är inte lika vigulant som i tonåren (ponnyn är 138cm), gäller det en stor häst blir det apklättring igen eftersom vi inte fick använda pall i skolan under hästskötselperioden i gymnasiet och jag var rostig.

Ner kommer jag på alla möjliga sätt, ibland i en volt, eller som en kork rakt åt sidan, men oftast med ena foten kvar i stigbygeln som tidigare beskrivet då jag har en skolsadel. Måste säga att jag har ett vagt minne av klackspark från någon gång i barndomen på -90 talet, tanken känns bekant men har nog inte blivit använd på över 10 år.

Tror jag prövar ryggen i färdriktningen i morgon, kanske det går lättare :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Enya - ang #60. Jag menade som så att det ÄR problem. Ex skulle jag nu aldrig komma upp på storhäst utan pall - och jag är 170.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag kan sitta upp utan pall, men då jag inte ser ngt behov av det om det finns möjlighet att komma upp lite i höjd. Det känns bättre både för mig och hästen.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

En anledning till att sitta upp med tån pekande bakåt, är att man inte lika lätt kommer åt att sparka till hästen av misstag med det ben som man svingar över ryggen på hästen. Höger ben (om man sitter upp från vänster) kommer inte nära hästen förrän hela ryttaren har kommit upp en bit från marken i själva uppsittningsmomentet.
Sedan så blir man inte lika hängande i stigbygeln (sadeln) om man får till lite schvung i uppsittningen genom att ta två små hopp runt.

Det största felet ryttare brukar göra när de sitter upp är att de håller fast sig i sadeln - då spelar det mindre roll åt vilket håll tån pekade i början av uppsittningen.
Båda stigbyglarna ska tas innan ryttaren försiktigt sätter sig ner i sadeln.
Att kunna sitta upp på ett för hästen bra sätt är viktigt - även utan pall. Man kan hamna i en situation då man behöver det, och smidighet är något de flesta ryttare kan träna upp.

/V
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

tja, skaffa mindre häst? träna upp benen? hur gör du om du får sitta av där det inte finns något att stå på? ska du gå hem?

skulle känna mig fullkomligt hjälplös om jag var beroende av att hitta bänkar eller stenar att stå på för att komma upp igen. :crazy:
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Enkelt, finns det inget att stå på, så går jag. Det dör jag väl inte av att göra? Kan hästen gå dit kan jag gå hem!

Det är svårt att förlänga benen, tycker jag. Några bra tips?:laugh:
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

kl

Jag gör både mig och min häst en tjänst och sitter alltid upp med pall! Måste jag hoppa av (och därmed upp igen) på uteritt letar jag upp en sten/stubbe/bänk/hög tuva eller ställer ner hästen i ett litet dike.
Förstår inte varför man ska hoppa upp från marken om man inte måste.
Pallen ställer jag "mitt för" hästen i höjd med sadeln eller ngt bakom och "kliver på" som det snarare blir istället för hoppar upp :D, med tån ngt riktad mot hästens huvud.

I nödfall kan jag sitta upp utan något och då hoppar jag runt med start med ryggen mot hästens huvud "ett-två-och-TRE:D".


När jag sitter av släpper jag båda stigbyglarna, tar lite stöd mot hästens manke och försöker skutta av så graciöst som möjligt ;)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Ingen har filmat mig när jag suttit av vad jag vet. Det är ju en vanlig avsittning(för mig) man tar händerna längst upp på vulstren, svingar benen bakåt och pang, de slår ihop över runpan på hästen. Sen fortsätter benen ihop i en båge ner på marken.
Nu har jag en spansk sadel så den sitter jag inte av så i, men i hoppsadeln kan jag göra så om jag har rejäla skor på mig. (är de för mjuka så gör det bara ont) Detta är ju något för den som rider i ridstövlar. Men nu är jag gammal och lat så det blir inte så ofta. Ibland för att kolla att jag fortfarande kan.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Du tar dig upp i hoppläder utan hjälpa av pall eller sten på en häst som är 178? Grattis! Vi är garanterat många hästäagare som har problem enligt din definition.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Det är ju bara att länga stiglädret och hoppa upp? Man kortar det ju när man har suttit upp. Så gör jag i alla fall om det inte finns någon pall.

Det stör mig enormt bara att jag inte kommer upp utan pall/sten etc... när man rider barbacka. Nu är det ju massor med snö och skare överallt så det går ju an, men om sommaren :mad: Så jobbigt!

Och jag vill ju inte öva på de stackars hästarna, lätt att man sparkar till dem om man inte gör rätt. :( Ska försöka bygga en bock jag öva på istället :rofl:
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Hej.

I det dressyrstall som jag arbetat i sitter vi upp på hästen med tån pekande in mot hästen men stödjer med tån mot sadeljorden så att hästen inte känner något tryck. Har funkat mycket bra alla de år jag ridit både unga o känsliga hästar.

Dock är nog det bästa för hästen att ryttaren hoppar upp från en pall.

Snurran
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag vet ärligt talat inte hur jag har tårna. Sitter alltid upp från pall, tror inte jag någonsin suttit upp på min häst utan att stå på något (riden i 3 år nu). Jag kan rakt ut säga att jag avskyr folk som INTE sitter upp från pall eller dylik, så längde det inte är typ tränare a la 180 som ska korrigera en liten c-ponny eller liknande, eller sådana beundransvärda som bara atudsar upp utan att ens sätta foten i stigbygeln! Det är i mina ögon patetiskt att inte använda sig av hjälpmedel när det så tydligt påverkar både häst, sadel och ryttare.

Ute finns alltid ojämnheter som underlättar mer eller mindre, har man en så olydig häst att man inte kan få den att stå still där man ber den får man väl arbeta på det.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Känns lite som en pik till mig va?:angel:

Mitt sätt att träna stillastående är väl att fortsätta sitta upp, flytta pallen efter henne varje gång, eller ställa om igen vid stenen. Läste på buke att det var det lugnaste sättet och gav resultat, Ja det tar inte lika lång tid att komma upp men hon går fortfarande när jag är halvvägs uppe.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 026
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 632
Senast: Sixten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 962
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp