Hur sitter ni upp på hästen?

Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

På ridskolan lärde jag mig sitta upp så som Maria Gretzer vill, men efter att jag red westernhäst i ett antal år sitter jag numera upp i rörelseriktningen. Tycker det verkar onödigt att hoppa runt på ett ben om hästen skulle gå sin väg (rider andras hästar, vissa står still, andra inte.) Finns det något lämpligt att stå på använder jag det, men tar mig upp även på enorma hästar utan ifall det behövs. Ska jag sitta upp från höger KAN jag inte stå med ryggen åt hästens huvud, då kommer jag inte upp.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

KL

Jag sitter upp från pall, vänd mot hästen, alltså med min mage mot hästens mage, ryggen bort från hästen.

Sitter av genom att släppa stigbyglarna och svinga (öh, klänga...? :D)mig ner om jag rider i en engelsk sadel. Kliver av med vänsterfoten kvar om jag rider i westernsadel eller spansk/portugisisk sadel.


Jag kan inte för mitt liv begripa hur man lättare får stopp på hästen om man har ryggen vänd mot huvudet när man sitter upp? :eek:

Det jag ser framför mig är att man aldrig hinner få foten ur stigbygeln när hästen går framåt, utan slås omkull baklänges och i värsta fall dras med liggandes på rygg. :crazy:

Står man vänd i hästens riktning kan man ju ganska enkelt låta foten glida ur stigbygeln och dra tygeln åt sig för att stoppa hästen.

Det måste finnas någon annan anledning till att man "ska" sitta upp så som Gretzer beskriver, och så som jag fick lära mig på ridskolan men faktiskt skiter i nuförtiden. :p
Nästan alla andra kulturer än den engelska ridningen gör ju också precis tvärtom, och överlever.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Det måste finnas någon annan anledning till att man "ska" sitta upp så som Gretzer beskriver, och så som jag fick lära mig på ridskolan men faktiskt skiter i nuförtiden.
Nästan alla andra kulturer än den engelska ridningen gör ju också precis tvärtom, och överlever.

*delvis kl*
ridkolevarianten som Gretzer kör med är ju från början taget från när man skulle sitta upp på häst i full utristning, alltså svärdet som man hade på vänster sida om bältet, därav att man oftast hoppar upp på vänster sida?

Kanske även därför man står vänd från hästen mot rumpan, ser man på filmer som utspelar sig bakåt i tiden.. ex. "Arn" så sitter dom väl upp vända från hästen och vänder sig lite snittsigt i luften innan man sätter sig? Alltså inte hoppar runt som en tok på ett ben och sen sitter upp :D

bara lite funderingar som kom nu
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

KL

Jag sitter upp från pall, vänd mot hästen, alltså med min mage mot hästens mage, ryggen bort från hästen.

Sitter av genom att släppa stigbyglarna och svinga (öh, klänga...? :D)mig ner om jag rider i en engelsk sadel. Kliver av med vänsterfoten kvar om jag rider i westernsadel eller spansk/portugisisk sadel.


Jag kan inte för mitt liv begripa hur man lättare får stopp på hästen om man har ryggen vänd mot huvudet när man sitter upp? :eek:

Det jag ser framför mig är att man aldrig hinner få foten ur stigbygeln när hästen går framåt, utan slås omkull baklänges och i värsta fall dras med liggandes på rygg. :crazy:

Står man vänd i hästens riktning kan man ju ganska enkelt låta foten glida ur stigbygeln och dra tygeln åt sig för att stoppa hästen.

Det måste finnas någon annan anledning till att man "ska" sitta upp så som Gretzer beskriver, och så som jag fick lära mig på ridskolan men faktiskt skiter i nuförtiden. :p
Nästan alla andra kulturer än den engelska ridningen gör ju också precis tvärtom, och överlever.

Om man står så man har huvudet mot rumpan och ryggen mot hästhuvudet så kanske det är lättare att dra tyglarna mot rumpan på hästen, typ fram med handen mot rumpan? Det känns lite som om man har mer styrka i handen på så vis? Vi har många högerhänta människor, det kanske har betydelse också från vilken sida man sitter upp på, och kanske också i vilken hand man har svärdet och vart det sitter?

Jag förstår hur du menar med att man riskerar att dras med, hästen kan ju i sin rörelse göra att foten dras in i stibgyel och så sitter man där, på andra sättet riskerar man enligt Maria Gretzer att sparkas. Pest eller kolera?:crazy:
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Vi sitter alltid upp från pall elr stol. Jag har alltid foten mot hästens huvud, i rörelseriktningen alltså. Skulle man ramlat av elr klivit av ute i skogen av ngn anledning, så letar vi reda på sten, stock, elr vad som helst. På en haflinger ligger inte sadeln kvar där den ska annars :) På "vår" ridskola finns inget alternativ till pall, man får snällt vänta på att den/de blir lediga. Alla måste använda pall. Sen har jag inte hört att det spelar ngn roll hur du gör därifrån. Med tanke på western sättet, så var det ngn som sa en gång när jag hade min kära gamla islänning, som alltid "började ridturen" när jag satte foten i stigbygeln, ( jag hade värsta snittsen, hoppade 2 steg o upp i sadeln, lärde aldrig bort detta på hnm då det bara var jag som red hnm ), att importerade islänningar ofta var lärda på detta sätt. Inte numera kanske, men tidigare när de användes i arbete mer. Jag har ingen aning, men minns detta uttalande så tydligt.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

KL.

Islandsmänniska som jag är så sitter jag upp så här :) På både höger och vänster sida för att inte snedbelasta sadel/häst. Sitter även upp med hjälp av pall ibland av samma orsak.

30540228.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Det är ytterst sällan jag sitter upp från marken, sitter upp på stenar eller staket och jag varierar sida hela tiden.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

på andra sättet riskerar man enligt Maria Gretzer att sparkas

Fast det tyckte jag var ett ganska luddigt argument från henne, för risken att hästen faktiskt sparkar bakut när den drar iväg är väl inte speciellt stor?

Det är klart att det kan hända, och i så fall är man ju illa ute, men jämfört med att nästan garanterat bli både nedtrampad och sparkad när man slagits omkull baklänges är väl risken mindre?
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Sätter i foten så att den pekar mot hästens rumpa, tar tag i manen och svänger mig upp, sen sätter jag andra foten i den andra stigbygel och efter det sätter jag mig ner.

Känner inte att jag petar till hästen med foten jag sitter upp i, tror att när man lägger tyngden i den och lutar sig frammåt åker den automatiskt ut, ifrån hästen. Ska se efter imorgon! :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

KL.

Islandsmänniska som jag är så sitter jag upp så här :) På både höger och vänster sida för att inte snedbelasta sadel/häst. Sitter även upp med hjälp av pall ibland av samma orsak.

30540228.jpg

Nu tar jag din bild som exempel för att förklara bättre :D så det är inte riktat till bara dig.

När man sitter upp så som bilden visar så är man bakom hästen så om den vill dra iväg så har man ingen möjlighet att stoppa den för hästen är mycket starkare än dig och du åker bak och vips så har du tappat hästen.

Sitter man upp enligt det klassiska ridskolesättet där man har ryggen mot hästen och står vid bogen och hoppar runt och upp så är man där hästen är van vid att man är (vid bogen) och om hästen drar iväg så är du nära huvudet och kan lättare få kontroll på hästen igen.

så ser jag på det och jag sitter upp med ryggen mot hästen

Och när jag ska av så tar jag fötterna ur båda stigbyglarna för att inte riskera att fastna på vägen ner om hästen bestämmer sig för att dra iväg och så lutar jag mig fram och svingar mig av.
(i westernsadel har jag ena stigbygeln kvar och drar ut foten när jag är halvvägs över för där "går" det inte att göra det vanliga med båda ur och luta sig fram)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Svarar ändå, hoppas det är ok:)

Jag sitter inte upp så här när jag sätter mig på stora hästar eller ja, den enda "stora" hästen är syrrans arab, men det är stort för mig ha ha....då sitter jag upp på det klassiska sättet..just för att jag behöver lite mera fart upp...det är ju så högt!

Finns ingen anledning att sitta upp så på en liten isis tycker jag. Jag gillar dessutom att se hästens huvud och öronspel framförallt, speciellt på lite oroligare hästar, tycker att jag då har bättre koll och lite lättara att förutse eventuella skutt eller försök att sticka...tycker också det är lättare att raskt ta ur foten ur stigbygeln och ta ett steg framåt och ta tag i tygeln för att stoppa hästen....tar det inte längre tid om man står vänd åt andra hållet, att ta ur foten, vända sig om och greppa tag i tygeln? Jag tycker det känns så.

Men å andra sidan så far islandshästar väldigt väldigt sällan iväg i blindo, man får oftast stopp på dem ganska lätt om det skulle vara så. En generalisering jag vet, men ändå...under de år jag har hållit på med islandshästar har jag aldrig tappat en häst vid uppsittning på detta vis...och jag har hållit på i många år och ridit alla slags mer eller mindre villiga/spända/nervösa hästar, både egna och andras. Det "är" liksom bara så här man sitter upp inom islandshästvärlden.:)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag sitter upp från höger sida och med tårna pekandes framåt. Fel på alla sätt och vis jämfört med vad jag fick lära på ridskolan när jag började rida. :p
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Nu beror det väl helt på vad man har för häst. Men jag tycker det hör till normal hantering att lära hästen stå still innan man hoppar upp. Jag kan förstå att det kanske är svårt på unghästar, men annars så tycker jag att det får man lära dem helt enkelt.

Om hästen nu skulle bli rädd för något och dra iväg av den anledningen så har jag ändå inte en chans att hålla emot. Då spelar det ingen roll om man står vid bogen eller vid sidan. Om den inte är såpass rädd att den flyr hals över huvud så anser jag att jag kan hålla tillbaka den minst lika bra med tygeln om jag står vid sidan.

För övrigt har jag också väldigt svårt att se säkerhetstänket i att stå med ryggen mot. Skulle hästen dra iväg så åker ju benet jag har i stigbygeln mot mig och jag puttas baklänges. Det kan ju inte vara så lätt att hoppa efter baklänges på ett ben om man nu lyckas hålla sig på bene-t/n.
Pekar man tån framåt så känns det mer som att man lättare kan glida ut stigbygeln om hästen springer iväg.
Håller koll på tyglarna gör man väl oavsett vilket håll man står på, så det tycker jag spelar mindre roll.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag sitter nästan alltid upp från pall och då sätter jag foten så att tån pekar framåt, men när jag sitter upp från marken sätter jag i foten så att tån pekar bakåt, sen hoppar jag runt ett eller två små steg, så den kommer framåt när jag hoppar upp.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

KL
JAG sitter upp från pall och har då pallen ngt framför stigbygeln och sen sätter jag foten ngt pekandes bakåt och sen svänger jag mig upp försiktigt. HAr ju ridit in många unghästar och när man då har hängt i sadeln har jag haft en fot i stigbygeln.
Måste jag sitta av vid uteritt ställer jag hästen i diket el vid en sten el annat användbart objekt
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

jag gör lite olika, ibland bakåt ibland framåt. pall om jag är på ridbanan. ner hoppar jag elegant en bit utifrån hästen, vill ju inte repa sadeln med dragkedjor/knappar! min häst är 178....

kan man inte sitta upp utan pall har man ett rejält problem anser jag.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

jag gör lite olika, ibland bakåt ibland framåt. pall om jag är på ridbanan. ner hoppar jag elegant en bit utifrån hästen, vill ju inte repa sadeln med dragkedjor/knappar! min häst är 178....

kan man inte sitta upp utan pall har man ett rejält problem anser jag.

På vilket sätt då? Jag kan ju inte lyfta benen hur högt som helst, alltsåöver min midja, har ingen styrka att hoppa upp om jag mot förmodan med våld skule dra i foten i stigbygeln.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Ja - man HAR problem om man inte kan sitta upp utan pall! Nu SKULLE jag kunna om det inte fanns en pall tillgänglig - men när jag inte ens kunde lyfta benet tillräckligt för att sitta upp på en ponny var det en begränsning, inte minst om man red ut och ville sitta av en stund (gick ju inte).

Centaur - jag ÖNSKAR att jag kunde hoppa av elegant en bit från hästen! :-)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Men hur ska korta jag bära mig åt då? Jag skulle nog kunna länga stigbyglarna en massa men min krake står inte stilla när jag väl kommit upp så det är ju lite svårt att få ordning på henne med stigbyglar modell en bit under fötterna:D:p
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 461
Senast: Sixten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 915
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp