Hur sitter ni upp på hästen?

Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Känns lite som en pik till mig va?:angel:

Mitt sätt att träna stillastående är väl att fortsätta sitta upp, flytta pallen efter henne varje gång, eller ställa om igen vid stenen. Läste på buke att det var det lugnaste sättet och gav resultat, Ja det tar inte lika lång tid att komma upp men hon går fortfarande när jag är halvvägs uppe.

Haha, ingen pik alls faktiskt, inte läst tråden :p

Hur kan hon gå när du är påväg upp, håller du inte i tyglarna?

Som vanligt svarar jag att ställa om/flytta tillbaka/mm är irrelevant. Det relevanta är att kunna kommunicera med hästen. Att den lyssnar och svarar på det du ber den om, att ni har en dialog. Dvs inte att du dikterar som hästen inte fattar, då kommer den bara ignorera dig.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

KL*

Jag ställer mej på en stol. Sticker i foten riktad mot hästens huvud. Tar tag i knoppen (westernsadel) och sätter i foten i höger stigbygel innan jag sätter mej.
För 3-4 år sen kunde jag hoppa upp utan stol på min häst på 1.65.
Nu orkar jag inte det på den som är 1.55 :o
Kan tillägga att jag är kort så stigbyglarna hamnar ju en bit upp.

Ser inget problem med att använda stolen då det blir en smidigare uppsittning fär både mej och häst.
Jag har bara hoppat av en gång under ridtur, och det var i skogen när vi red vilse och det var en massa stubbar, sten och mossa.
Ponnyn var 1.43 :p
Sambon höll då sin egen häst och min ponny och jag ställde mej på hans lår.
Höll på att skratta ihjäl mej då jag under ca 20 sekunder stod med bägge fötterna på hans lår :)
Synd ingen filmade :rofl:
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Hon går även om jag hålle i tyglarna, bara går liksom. "Matte, jag skiter i att du begär halt, jag kan gå ändå". Väl uppe gäller det att korta tyglarna och gramanen och hålla in henne en del innan jag kan ge långa tyglar och graman, annars stressar hon i väg i travartrav direkt:D Hon vill så gärna trava, men i början ska man ju skritta och det går några steg inann hon suckar och skrittar lugnt sedan :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag menar att om du håller i tyglarna så kan du ju påverka henne även om du är på väg upp :)

För är/var min häst lite likadan. Nu kan han säkert så still men jag är så mesig och låter honom gå i väg under tiden som jag hoppar upp :o Men han är rätt känslig med sadelgjorden när man sadlar och när man sitter upp har det alltid varit lite "panik jag måste gå i väg" direkt, i början gick det inte ens att stanna honom förrän efter typ 3-5 steg. Sedan står han lugnt. Jag hr uppfattat det som en liten släng av sadeltvång/gjordtvång och inte velat spä på det med att tvinga honom att stå still om det är obehagligt när jag sitter upp.

Ursäkta om ni diskuterat detta i tråden men jag spinner vidare lite: Hur är det med din hästs fysik och utrustning? Om hon har liknande tendenser som min ovan hade jag noga kollat så hästen är ok, att sadeln ligger perfa, att gjorden passar och är bekväm (även det en vetenskap!), att jälvklart sitta upp från högre höjd och att sitta upp lugnt, mjukt och smidigt.

Min kan numera stå still, han gör det med morsan som inte känner sig lika smidig. Jag har dock inte ritkigt tagt tag i den biten, jag har konsekvent och medvetet låtit honom kliv iväg några steg och jag gillar inte att vara o konsekvens så jag får först bestämma mig för hur jag vill ha det, och sedan för hur jag enklast får som jag vill.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Utrustningen sitter som den ska och hon kan ju stå stilla också :) Det händer att hon gör det en längre stund vid uppsittning nu och om någon håller henne står hon utmärkt stilla. Hon har "alltid " varit sån tydligen. Det är en travare så jag funderar på om det inte är lite därifrån, hon är ju rätt pigg när man ska rida!

Jag sitter upp från pall/sten för jag kan ju inte på annat vis, men det blir från och till väldigt klumpigt- just eftersom hon ju går och jag blir rädd. I går när en höll henne så stod hon fint och jag satt upp lugnt och fint, kändes så bra! :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

kl
Jag hoppar upp från pall. Sätter foten in i stigbygeln med den riktad bakåt, sätter mig upp i slow mo, stannar mitt över hästaen innan jag lugnt lägger över benet tar andra stigbygeln o sätter mig ner.

Att skylla på att hästen inte kan stå vid pall är löjligt, träna den då. Samma sak med hästar som inte står still, så istället för att träna lydnad kastar ryttaren sig upp i full fart o drar tag i hästen. En mkt vanlig syn.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

kl
Jag hoppar upp från pall. Sätter foten in i stigbygeln med den riktad bakåt, sätter mig upp i slow mo, stannar mitt över hästaen innan jag lugnt lägger över benet tar andra stigbygeln o sätter mig ner.

Att skylla på att hästen inte kan stå vid pall är löjligt, träna den då. Samma sak med hästar som inte står still, så istället för att träna lydnad kastar ryttaren sig upp i full fart o drar tag i hästen. En mkt vanlig syn.

Precis. Jag sitter upp som du fast den senare delen (typ från ta stigbygeln) sker i farten. Att hästen går iväg innan dess finns inte, lite självbevarelsedrift få man ju ha. Skämt o sido, mitt lilla djur flyr ju inte i väg så man får kasta sig efter honom, han verkar/verkade bara tycka det var obehagligt när man kommit upp, inte själva uppsittningen. Och att jag skulle bli arg på honom och dra tag i honom för det är ju bara så :eek: Fattar folk inte att de hade typ tusen olika möjligheter innan hästen går att förhindra att det sker :mad:

Jag funderar redan på min strategi att få pållen att stå still på schystaste vis. För det är sällan jag upplever honom som stressad nu för tiden. Tips någon? Det är alltså relativt plättlätt att hålla honom still om man vill men jag slipper gärna det där "Men matte, vad gör du jag ska ju alltid gå annars :confused:". Han är en mycket vänlig liten häst och jag har ingen lust att förvirra stackarn i onödan.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

kl
Jag hoppar upp från pall. Sätter foten in i stigbygeln med den riktad bakåt, sätter mig upp i slow mo, stannar mitt över hästaen innan jag lugnt lägger över benet tar andra stigbygeln o sätter mig ner.

Att skylla på att hästen inte kan stå vid pall är löjligt, träna den då. Samma sak med hästar som inte står still, så istället för att träna lydnad kastar ryttaren sig upp i full fart o drar tag i hästen. En mkt vanlig syn.

Har du ett bättre tips att träna det på, än det jag har, så dela gärna med dig.

kl

Ska en dag nu nån gång rida lektion på en häst som är 170 hög. Ska försöka känna hur det känsn när jag gör "rätt" och sedan försöka få till det på min häst. Känns som en smart idé!

Sist jag red honom så hade ägaren, som är jääääätelång stigläderna till hans ben, bara att stå på pallen och kliva i stigbygeln och försöka få över benet på så smidigt sätt som möjligt och sedan kortade vi stiglädret 8 hål om jag inte minns fel. Att komma ner i gen var svååårt, försiktigt över med benet, be till Gud och sedan släppa hästen och hoppa ner. Landade så fint och satte mig på röven i ridhuset. Perfekt avsittning :angel::p

Jag är ca 157 lång. Min egen är mellan 153 och 155 hög så det är ju en viss skillnad! JAg som tycker att hon är hög!!!:D
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Min häst går innan jag fått över högerbenet. Jag drar inte heller i henne, gillar inte att göra det alls. Jag blir inte arg på henne, smäller inte till henne osv. Jag gör bara om det gång på gång tills jag åtminstone hinner få i foten i stigbygeln och är på väg upp. Det känns som det lugnaste sättet och vänligast i stället för att skrika och gapa på henne. Hon blir olycklig om man tar i för hårt i henne.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag hade lite problem med min ponny, som ville gå direkt man satt foten i stigbygeln.
Jag kortade innersta tygeln lite så att hon var vänd mot mej istället för mot vägen.
Om hon sen började gå så började jag om. Backade henne till pallen och satte i foten. Stod hon kvar blev det beröm.
Efter ett par veckor så stod hon alltid kvar och man fick säga till när hon skulle gå.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Det har jag testat. Jag har böjt åt båda hållen men hon kan ju gå i alla fall! Så det funkade inte. Just nu lägger jag större vikt vid att bara hålla i tyglarna på smidigaste vis och backa till baka, flytta pallen elelr ställa vid stenen på nytt. Och göra om. Tror jag ska ta ett pass och träna bara uppsittning och stå stilla. Kanske ger bättre resultat.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Ja, visst är det tråkigt att hålla på och flytta tillbaka varenda gång de går, men min tröttnade nog till slut då hon ju ville komma iväg. Och fattade väl att det lättaste och snabbaste sättet att få gå var att stå stilla , då jag ju inte lät henne gå förräns hon lyssnade på mej.

I början nöjde jag mej med att hon gick när jag satt mej och sen fortsatte jag tills hon stod helt stilla och inte gick förrän jag sa till.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Min häst går innan jag fått över högerbenet. Jag drar inte heller i henne, gillar inte att göra det alls. Jag blir inte arg på henne, smäller inte till henne osv. Jag gör bara om det gång på gång tills jag åtminstone hinner få i foten i stigbygeln och är på väg upp. Det känns som det lugnaste sättet och vänligast i stället för att skrika och gapa på henne. Hon blir olycklig om man tar i för hårt i henne.

Men du måste ju kunna bromsa henne väl? Inte slita tag som Bison pratade om utan just bromsa precis innan hon går framåt så hon fattar att "Aha, det är så hon vill ha det". Typ :D
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag hade lite problem med min ponny, som ville gå direkt man satt foten i stigbygeln.
Jag kortade innersta tygeln lite så att hon var vänd mot mej istället för mot vägen.
Om hon sen började gå så började jag om. Backade henne till pallen och satte i foten. Stod hon kvar blev det beröm.
Efter ett par veckor så stod hon alltid kvar och man fick säga till när hon skulle gå.

Fast hur menar du att det hade hjälpt mig? Min häst börjar tidigast gå när mitt ben är på väg ner på högersidan, jag tappar aldrig balansen, så tidigt går han inte. Eller det kanse var ett allmänt svar :)

Ställd eller inte bryr jag mig inte om, så länge hästen har fokus på mig. Det brukar dock leda till att den kikar lite inåt. Obs, nu snackar jag alltså om min häst/hästar jag känner, nya hästar har jag betydligt mer "säkerhetstänkande" med, dvs helt sträckta korta tyglar, innertygeln lite kortare osv för att ha en chans att förekomma om de inte reagerar som jag önskar.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag måste bara fråga er, dig + Enya. Varför backar ni tillbaka istället för att hindra dem att gå från första början? Det är ju bra mycket enklare för hästen att koppla.

Häst: Jag vill gå nu
Matte: Nej
Häst: Nähä, då står vi väl kvar
Matte: Duktigt att du stod kvar!

mot

Häst: Jag vill gå nu
Häst: Jag går nu
Häst: *gick*
Matte: Backa tillbaka
Matte: Duktigt, nu står du på rätt plats! Nu börjar vi om.
Häst: Jag vill gå nu
Häst: Jag går nu
Häst: *gick*
Matte: Backa tillbaka
Matte: Duktigt, nu står du på rätt plats! Nu börjar vi om.
Häst: Jag vill gå nu
Häst: Jag går nu
Häst: *gick*
Matte: Backa tillbaka
Matte: Duktigt, nu står du på rätt plats! Nu börjar vi om.

osv.


Förstår ni vad jag menar? Inte så bra på att förklara :o
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Men du måste ju kunna bromsa henne väl? Inte slita tag som Bison pratade om utan just bromsa precis innan hon går framåt så hon fattar att "Aha, det är så hon vill ha det". Typ :D

Jodå, hon fattar, hon är smart! Men hon vill inte :) Så det är väl mer träning och mer träning ändå tills hon tröttnar på tjatiga matte... Har bara inte orkat ta tag i det på det viset för jag vill ju rida:D Får väl fixa det antar jag :D
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag måste bara fråga er, dig + Enya. Varför backar ni tillbaka istället för att hindra dem att gå från första början? Det är ju bra mycket enklare för hästen att koppla.

Häst: Jag vill gå nu
Matte: Nej
Häst: Nähä, då står vi väl kvar
Matte: Duktigt att du stod kvar!

mot

Häst: Jag vill gå nu
Häst: Jag går nu
Häst: *gick*
Matte: Backa tillbaka
Matte: Duktigt, nu står du på rätt plats! Nu börjar vi om.
Häst: Jag vill gå nu
Häst: Jag går nu
Häst: *gick*
Matte: Backa tillbaka
Matte: Duktigt, nu står du på rätt plats! Nu börjar vi om.
Häst: Jag vill gå nu
Häst: Jag går nu
Häst: *gick*
Matte: Backa tillbaka
Matte: Duktigt, nu står du på rätt plats! Nu börjar vi om.

osv.


Förstår ni vad jag menar? Inte så bra på att förklara :o

Men hon bara går. Jag hålelr in och säger att hon inte ska gå och hon går. Samma är det när jag gör halt, vi trnänar på det och hålelrj ag inte det aktivt så går hon flera steg efter mitt halt. Hon vill inte, det är viljan som hon har där och vill inte hon så gör hon inte det heller direkt. Så hur gör man när hästen bara går trots att du försöker hindra den?
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Det första var allmänt, glömde KL* :)

Med att backa tillbaka menade jag att min häst började gå precis när jag skulle sätta foten i stigbygeln. Då tyckte jag att det enklaste var att backa tillbaka henne de stegen.
Och jag berömde inte henne för att hon stod vid pallen utan när hon stod kvar när jag satte mej upp.
Ibland lyssnade hon när jag kortade tyglarna ibland inte.
Detta var de första 2 veckorna jag hade henne, så mkt var nog test.
Jag stod inte i 20 minuter åt gången utan kanske max 5 minuter och eftersom hon slutade helt inom 2 veckor så tror jag inte att det var så dumt gjort heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Men hon bara går. Jag hålelr in och säger att hon inte ska gå och hon går. Samma är det när jag gör halt, vi trnänar på det och hålelrj ag inte det aktivt så går hon flera steg efter mitt halt. Hon vill inte, det är viljan som hon har där och vill inte hon så gör hon inte det heller direkt. Så hur gör man när hästen bara går trots att du försöker hindra den?

Då förstår jag! Fast på den punkten är jag grymt hård, står hästen still och du ska sitta upp och den tänker börja gå så tar jag tag i den såpass att den inte går framåt helt enkelt. Det är orättvist mot hästen om du hela tiden säger "nej" men sedan inte följer upp och får igenom, om du förstår vad jag menar :)

En halt ur högre gångart är annorlunda men står hon still så gör hon, då är det lätt att hejda henne innan hon börjar gå. Om hon däremot vräker sig framåt är det svårt att stanna när hon väl börjat gå, du ska tydlgit och bestämt säga nej direkt när hon tänker gå i väg.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Men varför hade du inte korta tyglar från början och hindrade henne från att gå?

Bra iaf att det fungerade, det finns många vägar som bär till Rom :)
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 914
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 463
Senast: Sixten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 916
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp