Hur sitter ni upp på hästen?

Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Hur? När hon inte bryr sig just då om vad jag säger alls? Det är därför jag gör om istället. Men visst, jag fudnerar på att träna att stå stilla HELT när jag sitter upp. Sitta upp, kliva av, sitta upp osv tills hon står stilla tills jag ber om det. Men jag kan inte hindra henne när hon bara går för hon bara går oavsett vad jag gör.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Då undrar jag hur du gör. Enda gången jag kan köpa det är när man står framför med en hand i varje tygel, har hästen stäld/böjd i nacke/hals och håller emot sekunden innan hästen, vräker sig framåt mot en och formligen föser en framför sig glidandes på fötterna (inte puttar omkull, då har du kass teknik). Vilket iaf jag ännu inte råkat ut för. Teknik, dvs att hålla emot innan hästen lagt vikten bakom och värkt sig på kommer man långt med :) Oftast räcker det med typ en gång så hajar hästen att "Ojda, henne körde man inte bara över, vad kan hon tänkas vilja mig?"

Eftersom hon står still om någon håller så antar jag att det bara är din teknik från ryggen/sidan eller vad man nu säger som inte fungerar. Grejen är att när hon gör så så kopplar hon bort dig och det spelar ingen roll vad du säger förrän du får tillbaka hennes fokus. Och för att få det måste du bryta henne sätt att stänga av dig. Lite mer som "Hey, lyssna på mig!" kraftigt nog att hon ska reagera INNAN hon ens börjar röra sig framåt i kroppen, och därmed långt innan hon har tagit första steget.

Jag personligen tycker det har varit realtivt lätt att bara har korta tyglar i vänsterhanden på mankammen som när jag sitter upp. Så korta att om hästen vill gå framåt vrider/vikar jag bara på handen eller tar den lite mot mig typ så hindras hästen helt. Men du kan göra precis vad som passar dig bäst, kanska bara ta tag i tygeln närmst dig så hennes första steg bli rakt emot dig i stället för framåt, det kan räcka för att du ska "nå tillbaka" och återfå hennes fokus. Eller använda röstkommando, ngt nytt tillrop som hon hajar till på eller vad som typ.

Observera att jag försöker inte alls hindra dig att fortsätta göra som du gör. Ville bara ge min syn på saken och höra varför ni gjorde som ni gjorde :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag förstår att du vill hjälpa :) Jag har dock redan testat att vrida henne mot mig, att säga till med rösten, bromsa med tyglarna osv, men hon går ändå. Däremot går hon inte om någon står framför och hindrar henne. Rycker man till för hårt reagerar hon skarp och blir mer stressad, några som höll henne ryckte till för att få henne att lyda och då blev det värre.

Det är därför jagi nte direkt förstår hur jag ska lösa det, när hon inte lyssnar på mig. I grunden är det väl mer träning från marken som behövs för det avspeglar sig på ridningen.... suck :o:D Jag antar att jag borde köra lite ledarskapsövningar så damen förstår att jag är inte bar ledare på marken utan även på ryggen och att matte inte alls är någon man ignorerar som man tycker :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Ah, då förstår jag lite bättre, då är hon ju inte fullt ut bekväm med situationen om hon reagerar med stress när man säger åt henne på skarpen. Vet hästen vad som förväntas av den och går emot och får en tillsägelse brukar den ta den bra.

Så som du förklarar det hade jag nog agerat lite a la unghäst och faktiskt haft någon som hållt henne tills hon är lugn o stilla. Sedan låtit den bara stå bredvid, beredd o ta henne om hon vill börja gå osv och på så vis fört över mer och mer fokus från den på marken till dig på ryggen och på det viset enkelt undvikit "bråk" och stress när hon inte gör som du vill. Precis som med unghästar alltså :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Ja jag har funderat på det faktiskt! Svårt att få någon att ha tid att hjälpa mig men jag ska allvarligt ta och fråga runt i stallet : Tack för alla dina råd!

Bekväm med situationen är hon väl dock, men hon är känslig för tillrättavisningar what so ever och blir ledsen då :D En häst man ska ta det varsamt men bestämt med och jag har nog bara tagit det varsamt :o
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Mer drastiskt är att ställa nosen mot en vägg/i ett hörn, fast jag är generellt emot tvång av det slaget. Men det kanske gör din häst lugn, man vet ju aldrig :)

Det är en fin gräns, jag har ju själv hamnat på den "lite för varsamma"-sidan vad gäller uppsittning med min häst :D
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Växlar uppsittning höger och vänster. Vid uppsittning från vänster tar jag tyglarna och gör en förhållning, när jag får eftergift vet jag att jag har hästens uppmärksamhet. Tar tag i tyglarna med vänster hand och med samma hand ett tag om manen vid manken, står i hästens färdriktning. Hoppar upp med överkroppen snett framåt över manken och sätter mig försiktigt ner i sadeln.

Avsittning gör jag av någon anledning alltid på vänster sida...måste prova höger också...när ingen ser på ;) Kliver ur bägge stigbyglarna, ren säkerhetsåtgärd och enligt kavallerireglemente, svingar högerbenet högt bakåt och hoppar ner på marken med en elegant duns (6,3 på richterskalan) Avsittning med klackspark över korset fick jag lära mig på ridskolan där läraren var gammal militär, tror det kallades kaptensavsittning? Gör det inte numera;)

Använder inte pall även om det oftast är behagligast för hästen.

Viktigt också att vara uppmärksam på vad man gör. För ett par år sedan var jag ute och red när jag stannade till och pratade med en bekant och klev av hästen. Jag pratade fortfarande när jag skulle sitta upp, när jag gjorde det var inte hästen där jag trodde och jag låg raklång på backen med tappad anda. Den jag talade med så väldigt förvånad ut och undrade nog vad jag gjorde, ramlade av hästen innan jag kommit upp...:cool:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag har alltid en stol som jag sitter upp från. Brukar då inte behöva stigbyglarna alls..
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

(utan att ha läst hela tråden)

Jag sitter upp så snabbt och smidigt som möjligt. Jag står nog mot hästen, kanske lite vinklad framåt.
Jag tycker det är viktigt att inte klänga och hoppa runt när man ska hoppa upp. Ett, två skutt, och ett snabbt sving med benet, sen ska man vara uppe.
Finns ingen som helst anledning att vända sig med baken mot hästen och hoppa runt och sen hoppa upp :p

Sen hoppar jag nästan alltid upp med pall, så det är väl nästan pga det som man står som man står kan jag tänka mig.

När jag hoppar av släpper jag stigbyglarna och slänger mig av. Är det blött/halt/hårt eller när man har en stor häst så tar man det lugnare, än om man har en mindre häst och mjukt underlag.
Dvs man väntar lite i luften sas.

Hoppar både upp och av från vänster sida. Vissa tycker man ska varva, jag tycker det är viktigare att hoppa upp smidigt, vilket jag INTE gör om jag hoppar från höger. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag lärde mig (på 70-talet på ridskola) att hoppa runt, men gör det inte längre. Står nog oftast med tån inåt hästen eller framåtriktad när jag sitter upp i stigbygeln. Rider helst i den bomlösa sadeln dock och sitter då upp från en pall. Nu har dock min lilla unghäst kommit på att man kan flytta sig bort från pallen i rätt (läs fel) ögonblick. Får då börja om tills jag lyckas. Annars står hon hur fint och stilla som helst, men man måste väl testa ibland;)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Mer drastiskt är att ställa nosen mot en vägg/i ett hörn, fast jag är generellt emot tvång av det slaget. Men det kanske gör din häst lugn, man vet ju aldrig :)

Det är en fin gräns, jag har ju själv hamnat på den "lite för varsamma"-sidan vad gäller uppsittning med min häst :D

:o:o

Nu ska jag erkänna en sak!

Jag funderade i dag på hur jag sitter upp. Och insåg när jag suttit upp att jag håller henne i korta tyglar när jag ska sitta upp, fram tills jag satt foten i stigbygeln, men där låter jag henne gå, jag kortar inte tyglarna mer elelr föärsöker göra halt innan jag kommit tillrätta.....

Ja... vad säger man?! Ska ändra på det till en annan dag!
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Alltid lär man sig något nytt :D

Jag själv är mycket nyfiken på att se hur jag gör med foten (som var ursprunget i denna tråd ju :p) när jag hoppar upp, jag har ingen aning!
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag sätter in den mot gjorden och är noga med att inte peta till henne! Överlag var min uppsittning mycket bättre i dag, men nu TÄNKER jag ju på hur jag kommer upp :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Rumpan mot hästens front, tårna mot hästen bak och tyglarna i vänster hand. Upphoppning från vänster sida, gärna från pall om det finns, och hästen ska stå still som en staty under hela uppsittningen.

Jag har trycket på knäet när jag vrider foten rätt, så tårna tar aldrig hästen i sidan.
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag har tån framåt, jag vill se hästens framdel, vad hon anser är rätt är hennes tro men inte min :D
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Jag gör så som Maria sa att man ska göra för det känns bäst. :) Man får bra fart upp och en kompis petade till hästen i sida när hon satt upp med tån framåt och hästen stack iväg och hon hamnade bakom sadeln osv så det gör nog att jag är mer försiktg.

Men ibland sitter jag upp med pall men då brukar jag sätta tån framåt. Varför vet jag inte men det känns bättre och då kan man i princip bara lägga över benet egentligen då min ponny är så liten. :D
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

kl mig själv!

i dag gjorde jag något coolt! Jag red en häst på 170 cm ovanför marken! :D

Problem nr 1: att komma upp!

Tittade på hästen och insåg, han är för jävla hög alltså!!!!:eek:
Det är inte min häst utan en man som är låååång, så jag ställde mina fötter på en pall och satte foten i stigbygeln och hoppade rätt smidigt för att vara mig, upp på ryggen på hästen. Men jag var tvungen att ändå dra mig lite upp då hans läder ju är för långa åt mig. Väl där kortade jag typ 10 hål eller något..... :o Hästen står stilla under hela tiden så klart, inte min häst.

Sedan hade jag lektion på honom.

Problem nr 2: att komma ner!

Tittade ner och insåg att jag satt hemskt högt upp och det var långt ner! Släppte stigbyglarna och funderade på hur jag skulle bära mig åt utan att slå ihjäl mig och bestämde mig för att göra en avsittning som jag brukar göra på min egen pålla. Tar över benet och hänger över hästen, klappar lite på halsen och glider lite neråt och släpper sedan. Landar på marken och är nära att sätta mig på röva, men gör inte det, som tur är. Jag Hoppade liksom av, ingen avsittning här utan avhoppning!!! Jag är ju så kort och han så stor så det måste sett roligt ut :)
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

:rofl:
Alltså - som jag sagt i flera trådar. Det finns flera anledningar till att jag håller mig till ponnisar / småhästar. Detta är en av dem!
 
Sv: Hur sitter ni upp på hästen?

Ja, jag borde ha shettis! Bara att sätta ner fötterna när det går för fort, och om man inte vill vara med mer så är det bara att resa sig och gå därifrån!:rofl:

Det var kul att rida den hästen och den osmidiga avsittningen fick jag med på köpet, så att säga! :) Jag mumlade något om att han är hög innan jag försökte klättra ner. Så dags att tänka på det DÅ :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 439
Senast: Sixten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp