Hur ska man ha råd?

Ja jag kommer, på nuvarande ställe, betala en hyra på ca 4000kr per häst. Då ingår hö, spån till driften och saltsten (thermobar kallaste dagarna på vintern). Ingen el på i hagarna, en nattlampa inne i driften.
Just nu är stallägaren mammaledig så hon tar majoriteten av fodringarna men när jag är där fodrar jag. Vi hjälps åt med stallsysslorna (vissa dagar gör hon alla, vissa jag, ibland båda osv).
Det jag betalar utöver är hovis var 8e vecka á 650kr/häst. En säck krafftfoder 300kr/månad. Försäkring á 500kr/månad/häst. Bränsle till och från stallet, som inte är räknat på...

Har inte gått hovkurser och har inte tappskokompetens... det är min hovis som visat hur jag underhåller mina egna hästars hovar mellan verkningarna.

Ser inga lösningar? Jag ska kolla på 3 nya stall här närmaste dagarna........ varav ett på gångavstånd hemifrån.
Gångavstånd hemifrån kan vara bra, det har jag också. Nackdelen är väl att man kan behöva vara i stallet flera gånger per dag för att hålla nere kostnaderna (mindre service = billigare osv), vilket kan ta knäcken på ens hästintresse. Så har det varit för mig i alla fall.
 
Gångavstånd till stallet kommer göra underverk med ekonomin, bränsle är sjukt dyrt.

Försäkringarna borde vara möjligt att pressa, 6000kr per år är ganska högt för hobbyhäst.

Men runt 4000kr/månad/häst i stallplats får du nog budgetera för helt enkelt. Lägre än så går inte stallägarna runt på om hö och spån är inkluderat. Ska du själv komma under den kostnaden behöver du hitta ett ställe med extremt låg kallhyra och sköta allt jobb och inköp själv.
Skulle säga att 6000 kr i försäkring är billigt om det är ett halvblod. Min häst är lågt försäkrad (bara 50 liv och 80 vet) och hennes årspremie ligger på ungefär det dubbla. (Då får jag ändå 5+10% rabatt)
 
Skulle säga att 6000 kr i försäkring är billigt om det är ett halvblod. Min häst är lågt försäkrad (bara 50 liv och 80 vet) och hennes årspremie ligger på ungefär det dubbla. (Då får jag ändå 5+10% rabatt)
Och jag betalar nästan 8000 för halvblod med 80 vet och 5 i liv
 
Med tanke på att folk nu hamnar hos Kronofogden pga att de inte kan betala sina bolån med alla räntehöjningar som varit så måste man väl ändå inse att hästägande är en lyx som vissa helt enkelt inte längre kommer ha råd med.

Sen ang försäkringar så kommer även en hobbyhäst lätt över 6000 kr även för en rätt så basic försäkring med modest liversättning om det är ett halvblod eller fullblod.
 
Jag håller helt med om att det är dyrt nu, och som andra har sagt får man kanske kolla efter billig stallplats eller var man annars kan spara in. Och angående försäkring så är det ju helt klart dyrt överlag, men kan säga att min försäkring är över 20’ per år för mitt halvblod :angel: Hon är dock bra försäkrad, vilket är trevligt om olyckan är framme. Men om man vågar ta bort livdelen går ju kostnaden ofta ner
 
Det är lyx att ha häst, två är väldigt mycket lyx.
Jag har haft två hästar under flera år men med dagens priser skulle det vara omöjligt, trots att jag har högre lön och lägre kostnad för boende nu.
Jag hade satsat på en häst istället för två, det är alltid trevligare att ha lite marginaler i livet.
 
I min ungdom arrenderade jag mark och byggde ligghall, hyrde betesmark om sommaren för att få ner foderkostnaderna.

Det var mycket jobb att ordna med allt men det blev mycket lägre kostnader.

Ett tips enbart till dem som har mycket tid och ork 😅
Om det någon gång blir så att jag inte kan ha hästarna hemma så är mitt första alternativ att arrende mark att ha hästarna på.
 
Med tanke på att folk nu hamnar hos Kronofogden pga att de inte kan betala sina bolån med alla räntehöjningar som varit så måste man väl ändå inse att hästägande är en lyx som vissa helt enkelt inte längre kommer ha råd med.

Sen ang försäkringar så kommer även en hobbyhäst lätt över 6000 kr även för en rätt så basic försäkring med modest liversättning om det är ett halvblod eller fullblod.

Tror dock inte TS har halvblod, men jag kan ha gissat fel.
 
Jag sålde min häst i höstas, väldigt glad för det!
Jag skulle aldrig klara av 2 hästar med dagens kostnader, min kostade ca 5000kr/månaden 2019. (Innan han lånades ut på foder)
Idag säkert 7k.

Jag orkade inte med att alltid leva på gränsen, skulle personligen göra mig av med den ena för att kunna ligga lite mer på marginalen. :)
 
Ja jag kommer, på nuvarande ställe, betala en hyra på ca 4000kr per häst. Då ingår hö, spån till driften och saltsten (thermobar kallaste dagarna på vintern). Ingen el på i hagarna, en nattlampa inne i driften.
Just nu är stallägaren mammaledig så hon tar majoriteten av fodringarna men när jag är där fodrar jag. Vi hjälps åt med stallsysslorna (vissa dagar gör hon alla, vissa jag, ibland båda osv).
Det jag betalar utöver är hovis var 8e vecka á 650kr/häst. En säck krafftfoder 300kr/månad. Försäkring á 500kr/månad/häst. Bränsle till och från stallet, som inte är räknat på...

Har inte gått hovkurser och har inte tappskokompetens... det är min hovis som visat hur jag underhåller mina egna hästars hovar mellan verkningarna.

Ser inga lösningar? Jag ska kolla på 3 nya stall här närmaste dagarna........ varav ett på gångavstånd hemifrån.
Gångavstånd låter toppen!
Det hade jag satsat på om jag var dig.
Så skönt (och mycket billigare) att slippa köra!!
 
Gångavstånd hemifrån kan vara bra, det har jag också. Nackdelen är väl att man kan behöva vara i stallet flera gånger per dag för att hålla nere kostnaderna (mindre service = billigare osv), vilket kan ta knäcken på ens hästintresse. Så har det varit för mig i alla fall.
Det där med service har varit dubbelt för mig. Jag har aldrig känt att mycket åtaganden tagit knäcken på mig, utan det har varit bilkörningen.
Är stallet tillräckligt nära så kan jag göra mycket.

Nu köpte vi en gård i höstas och jag är så enormt tacksam och glad för den, och då gör jag allt själv.

Nu har vi inga inhysta och det hade såklart varit välkommet med både hjälp och lite intäkter, men just nu väger det tyngre att få vara själv, även om man är bunden.

Så, skall man ha många åtaganden för att få ned kostnaderna, då måste det vara ett rimligt och kort avstånd.
 
Jag skulle aldrig ha råd med två hästar. Vill inte känna mig för begränsad. Idag shoppade min häst för 4 kkr, ett par nya boots med verkning och utprovning 🙈

Förra året la jag typ 10 kkr på mitt hästintresse i snitt per månad (men det är inkl allt, böcker, kurser osv), det tycker jag dock är för högt. Men när jag ser över kostnaderna så är det faktiskt ganska många tusen varje månad jag VILL lägga på min häst. Vettiga mineraler, friskvård, träning, tandvård, regelbunden vetcheck osv. Och vissa saker som han faktiskt kräver tex dyrt småbalshösilage och bra strö pga hostar annars osv. Att dra ner på sådana saker hade bara gjort hästlivet till en plåga för mig.
 
Jag betalar för en häst ca 4000 i stallhyra. Får box, strö, all hösilage jag vill, foder (havre och mineraler), täcke på/av, insläpp och utsläpp. Tar en stallhelg per månad på det. I Enköping.

Tycker det är ganska billigt. Å hade jag haft högre lön skulle jag lätt kunnat ha två hästar. Nu räcker det med en egen å att jag får låna stallägarens andra häst två dagar per vecka.

Men ja, det är väldigt dyrt just nu. Min lön jag får ut efter skatt ligger på 18k. Med nya jobbet kommer jag kunna få ut efter skatt ca 22k. Det är lite skillnad.

Men å andra sidan så kommer jag nog inte stå inackorderad så länge. Några år till sen blir det eget stall. Å då kommer jag nog vilja ha egna inackorderade och då får man räkna själv på vad som är rimligt att ta.

Men får jag fråga? Hur mycket betalar du för dina två hästar under sommaren? På mitt stall kostar det bara 1500:- om hästen går på bete. (Gratis om man även hjälper stallägare med dennes hästar den perioden hon är på semester (dvs fylla vatten, ge mat om det behövs etc.) Jag tänker under den tiden kanske det går att leta annat stall som kanske är aningen billigare?
 
Det går att avgränsa i lösdriftshuset och göra boxar vid behov.

Västerås- området.

Hyran kommer landa kring 4000kr/månad/häst.
Eftersom de går i samma hage så är det svårt att ge anpassad mängd hö. Stallägaren hästar behöver mer än mina men mina får ju glatt äta samma mängd ändå...

Båda går barfota och jag gör en del själv...
4000 för en lösdriftsplats 🤐🙄
 
Att det låter förskräckligt dyrt om det inte finns boxar, ridhus osv. Jag vet också mycket väl att priserna har skenat eftersom jag har häst själv men aldrig sett en så pass dyr lösdriftsplats just.

Spån, hö, och el till termobar kostar. Lägg på driften och underhåll och du landar på de summorna. Det är mer slitage i en lösdriftshage än en rasthage, och för hästarnas skull behöver de hållas mindre leriga än vad rasthagar kan tillåtas vara.

I mitt område går de (seriösa, med bra grovfoder, stora rena hagar och tillgång till sjukbox) lösdrifterna på 3500-5000kr per månad numera.

För tio år sen låg de på hälften av det, men mycket har hänt sen dess.
 
Spån, hö, och el till termobar kostar. Lägg på driften och underhåll och du landar på de summorna. Det är mer slitage i en lösdriftshage än en rasthage, och för hästarnas skull behöver de hållas mindre leriga än vad rasthagar kan tillåtas vara.

I mitt område går de (seriösa, med bra grovfoder, stora rena hagar och tillgång till sjukbox) lösdrifterna på 3500-5000kr per månad numera.

För tio år sen låg de på hälften av det, men mycket har hänt sen dess.
Jo har man spån istället för halm- då inte minst skenar det förstås, blivit galet dyrt helt klart med typ allt men har som sagt inte sett de priserna just i min trakt (mellan två större städer) så blev lite smått paff trots alla ökade kostnader ändå.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 394
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 226
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 898
Senast: sona
·
Hästmänniskan Jag blir galen på dessa pengar så nu känner jag att jag måste få fråga er hur ni löser det! :crazy: I våras sålde jag fjordan och...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 815
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp