Hur ska man ha råd?

Som sagt. Det finns pengar att ta av om jag måste och behöver.

Jag menar inte nödbudgeten, utan det kontinuerliga.

Har du bara 1 häst istället för två så kommer du ju ha råd att lägga pengar på "det lilla extra", det som gör livet trevligare för både dig och hästen. Betala för ET/massage, hyra transport och åka på utflykt, ta ut tränare och gå kurser (viktigt även för oss som "bara hobbyrider"), investera i utrustning när det behövs, och så vidare.

Det är ganska förlamande att äga häst på extremt tight budget (jag har själv erfarenhet av det). Man blir mer låst, och hästlivet blir inte lika roligt.
 
Ja som sagt, säger inget om att hon måste höja hyran pga alla omkostnader. Jag förstår det 😊

Är bara så förtvivlad över att allt är så dyrt
Ja, inte är det billigt. Inte maten till oss heller.. finns nog en del som äter extremt snålt för att ha råd med sin hobby.

Edit: Jag så lycklig att jag inte behöver prioritera hårt trots läget. Men så sparar jag ganska mycket bär tiderna är bättre också, just för att jag vill ha goda marginaler..
 
Allt är dyrare och vad jag förstått kommer de inte vända förens nästa vår.
Då kommer dock endel räntor (hus) ligga kvar på den nivån de ligger nu.

Det är tråkigt och många har det jobbigt.
 
Går gör det säkert här också, men jag tror vi ligger lite högre på denna sidan. Nu tog jag förvisso endast en snabbkoll av utbudet lediga platser just nu också.
Fanns inte mycket som låg lägre med den servicen. Sedan som flera sagt ligger många stallägare i underkant. Men allt beror ju på vad man räknar in och mängd hö som ingår osv.
Jag tror också ni ligger högre på den sidan :)
(Har bott i Enköping innan)
Men visst är det en svår kalkyl oavsett, för att få en rättvis prisbild.
 
Jag menar inte nödbudgeten, utan det kontinuerliga.

Har du bara 1 häst istället för två så kommer du ju ha råd att lägga pengar på "det lilla extra", det som gör livet trevligare för både dig och hästen. Betala för ET/massage, hyra transport och åka på utflykt, ta ut tränare och gå kurser (viktigt även för oss som "bara hobbyrider"), investera i utrustning när det behövs, och så vidare.

Det är ganska förlamande att äga häst på extremt tight budget (jag har själv erfarenhet av det). Man blir mer låst, och hästlivet blir inte lika roligt.
Jo så är det.

Nu är jag själv utbildad massör, gör en hel del hovjobb på mina egna själv (jag får instruktioner av hovis) och har egen transport. Rider med barbackapad osvosv haha... 🤷🏻‍♀️ så de sakerna kring hästarna blir inte så dyra. Är stallplatsen som kostar..

Men ja absolut är det mer försvarbart att bara ha en, ekonomiskt sätt och tid emellanåt också... 🥺
 
Ja det har verkligen blivit märkbart dyrare. Tror min stallhyra ökat med ca 1500 kr på ca 1,5 år. Min stallägare har gjort två ganska stora hyreshöjningar + att priset för extra strö och foder också gått upp (jag klarar mig inte på det som ingår i hyran).
Är glad att jag bara har en häst..

Allt annat blir ju också dyrare. Hovslagaren har höjt, bränslepriserna är höga osv.
 
Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha möjlighet att stå kvar.

Jag har 2 hästar och undrar hur man ska ha råd att ha de inackorderade i dagens läge... 🥺 Känns sådär att lägga närmre 10000kr på 2 hästar/månad som hobbyrids när väder och underlag tillåter typ. Och då är det stallhyra, krafftfoder, försäkring och hovis, sen tillkommer ju vaccinering, tandkontroller, "oförväntade" utgifter osvosv.

Jag själv har fast jobb med ok lön. Sambon likaså men med bättre lön, men hästarna är min "last" liksom. Han betalar i regel inget för dem. (Men han står för mer övriga gemensamma konstnader..)

Mvh förtvivlad hästägare....
Alternativt att komma billigare undan är väl att isåfall arrende en bit mark att ha hästarna på.
 
Jag får inte riktigt ihop dina utgifter egentligen. Jag skulle behöva en lista för att förstå vad du kan dra in på. En lösdrift med hö och spån utan bekvämligheter egentligen och ni hjälps åt i stallet? Du är utbildad hästmassör och har gått hovkurser och tappsko så du kan verka? Det brukar ju alltid finnas lösningar när man bor på landet eller har stort kontaktnät men du ser inga lösningar? Elpriset borde inte påverka en lösdrift däremot så kan stallägaren inse att hen varit för billig tidigare och behöver få ut mer för att kunna fortsätta hyra ut boxplatser.

Höet ökade mer tidigare , ifjol upplevde jag det som om det fanns hö till ungefär samma priser som året innan och fortfarande finns hö från ifjol att köpa.

När jag läser det känns det äntligen som om nivåer på stallplats börjar komma upp i siffror som gör det värt att kanske ta omaket att hyra in någon.

Jag kan ha missförstått och måste springa nu. Kram, lycka till.
 
Senast ändrad:
Jag kan bara svara för min egen del och det är att jag har fått välja att ta bort. Hade en ponny som blev akut sjuk så där blev valet lättare, tog bort honom direkt. Nu står jag med en ponny kvar som jag troligtvis kommer ta bort till sommaren. Tänkte köra honom till slakteri för att få 0 avlivningskostnader. Känns inte försvarsbart att betala 2000:- i månaden för en shetlandsponny inte använder, på lösdrift och där jag dessutom har sju fodringar varje vecka + mocka lösdrift flera gånger i veckan. Jag siktar på att bli hästlös 2023, priserna har flippat ut och jag personligen tycker inte det är värt det.
 
Prishöjningar beror på vad som ingår. Skriver ni bara stallplatsen höjdes med så och så går det ju inte att jämföra. spån och el har ju skenat sista året.

förlåt, åh jag måste gå men nu iår och nästa år blir det löneökningar så då kommer anställd personal och service gå upp i pris säkert 7%.
 
Jag får inte riktigt ihop dina utgifter egentligen. Jag skulle behöva en lista för att förstå vad du kan dra in på. En lösdrift med hö och spån utan bekvämligheter egentligen och ni hjälps åt i stallet? Du är utbildad hästmassör och har gått hovkurser och tappsko så du kan verka? Det brukar ju alltid finnas lösningar när man bor på landet eller har stort kontaktnät men du ser inga lösningar? Elpriset borde inte påverka en lösdrift däremot så kan stallägaren inse att hen varit för billig tidigare och behöver få ut mer för att kunna fortsätta hyra ut boxplatser.

Höet ökade mer tidigare , ifjol upplevde jag det som om det fanns hö till ungefär samma priser som året innan och fortfarande finns hö från ifjol att köpa.

När jag läser det känns det äntligen som om nivåer på stallplats börjar komma upp i siffror som gör det värt att kanske ta omaket att hyra in någon.

Jag kan ha missförstått och måste springa nu. Kram, lycka till.

Termobarer drar en hel del. Elaggregatet inte så mycket.

Jag har laborerat med timer eller att bara stänga av mina när det är varmare än -5C den här vintern - något jag aldrig förut behövt tänka på som stallägare.

Hö och spån också, där har ju priserna skenat. Från 65kr/spånbal till 105kr/spånbal på ett halvår.
 
Skulle jag ta in en inhyrd D-ponny (men det tänker jag inte, pga hemska erfarenheter med struliga inhyrda) så skulle jag nu behöva lägga mig på runt 3500kr för att täcka elpriser, spån och hö, och traktorförarens brutalhöjda avgift för snöskottning. Lösdrift med skötselstall, ingen markberedd ridbana eller ridhus, ute på landet i Norrbotten.

Så ska folk sätta priserna efter att få betalt för sitt jobb nu också kommer primitiva lösdrifter börja ligga på över 5000kr/månad i hela landet.
 
Jag betalade ungefär 10 000/månad för att ha en häst, och då var stallhyran på 200 kr. Men med foder, strö, skoning, diesel att ta sig till/från stallet så blev slutsumman på ungefär 10 000 kr/månad. Det går liksom inte ihop sig alls. Därav är jag hästlös numera. Jag hade räknar på 5-6 tkr/månad innan inflationen som mest, men tyvärr trots superbillig stallhyra så gick det inte ändå.
 
Jag får inte riktigt ihop dina utgifter egentligen. Jag skulle behöva en lista för att förstå vad du kan dra in på. En lösdrift med hö och spån utan bekvämligheter egentligen och ni hjälps åt i stallet? Du är utbildad hästmassör och har gått hovkurser och tappsko så du kan verka? Det brukar ju alltid finnas lösningar när man bor på landet eller har stort kontaktnät men du ser inga lösningar? Elpriset borde inte påverka en lösdrift däremot så kan stallägaren inse att hen varit för billig tidigare och behöver få ut mer för att kunna fortsätta hyra ut boxplatser.

Höet ökade mer tidigare , ifjol upplevde jag det som om det fanns hö till ungefär samma priser som året innan och fortfarande finns hö från ifjol att köpa.

När jag läser det känns det äntligen som om nivåer på stallplats börjar komma upp i siffror som gör det värt att kanske ta omaket att hyra in någon.

Jag kan ha missförstått och måste springa nu. Kram, lycka till.
Ja jag kommer, på nuvarande ställe, betala en hyra på ca 4000kr per häst. Då ingår hö, spån till driften och saltsten (thermobar kallaste dagarna på vintern). Ingen el på i hagarna, en nattlampa inne i driften.
Just nu är stallägaren mammaledig så hon tar majoriteten av fodringarna men när jag är där fodrar jag. Vi hjälps åt med stallsysslorna (vissa dagar gör hon alla, vissa jag, ibland båda osv).
Det jag betalar utöver är hovis var 8e vecka á 650kr/häst. En säck krafftfoder 300kr/månad. Försäkring á 500kr/månad/häst. Bränsle till och från stallet, som inte är räknat på...

Har inte gått hovkurser och har inte tappskokompetens... det är min hovis som visat hur jag underhåller mina egna hästars hovar mellan verkningarna.

Ser inga lösningar? Jag ska kolla på 3 nya stall här närmaste dagarna........ varav ett på gångavstånd hemifrån.
 
Senast ändrad:
Jag tror också ni ligger högre på den sidan :)
(Har bott i Enköping innan)
Men visst är det en svår kalkyl oavsett, för att få en rättvis prisbild.
Sådär ja då har du ju koll.
Ja precis. Man får läsa annonser och jämföra och fundera om man letar plats. Ska man hyra ut är det ju ett himla räknande av vad som är rimligt.. Men jag avser inte hyra ut plats om det inte är någon jag känner lite som uttrycker intresse.
 
Ja jag kommer, på nuvarande ställe, betala en hyra på ca 4000kr per häst. Då ingår hö, spån till driften och saltsten (thermobar kallaste dagarna på vintern). Ingen el på i hagarna, en nattlampa inne i driften.
Just nu är stallägaren mammaledig så hon tar majoriteten av fodringarna men när jag är där fodrar jag. Vi hjälps åt med stallsysslorna (vissa dagar gör hon alla, vissa jag, ibland båda osv).
Det jag betalar utöver är hovis var 8e vecka á 650kr/häst. En säck krafftfoder 300kr/månad. Försäkring á 500kr/månad/häst. Bränsle till och från stallet, som inte är räknat på...

Har inte gått hovkurser och har inte tappskokompetens... det är min hovis som visat hur jag underhåller mina egna hästars hovar mellan verkningarna.

Ser inga lösningar? Jag ska kolla på 3 nya stall här närmaste dagarna........ varav ett på gångavstånd hemifrån.

Gångavstånd till stallet kommer göra underverk med ekonomin, bränsle är sjukt dyrt.

Försäkringarna borde vara möjligt att pressa, 6000kr per år är ganska högt för hobbyhäst.

Men runt 4000kr/månad/häst i stallplats får du nog budgetera för helt enkelt. Lägre än så går inte stallägarna runt på om hö och spån är inkluderat. Ska du själv komma under den kostnaden behöver du hitta ett ställe med extremt låg kallhyra och sköta allt jobb och inköp själv.
 
I min ungdom arrenderade jag mark och byggde ligghall, hyrde betesmark om sommaren för att få ner foderkostnaderna.

Det var mycket jobb att ordna med allt men det blev mycket lägre kostnader.

Ett tips enbart till dem som har mycket tid och ork 😅
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 394
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 226
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 898
Senast: sona
·
Hästmänniskan Jag blir galen på dessa pengar så nu känner jag att jag måste få fråga er hur ni löser det! :crazy: I våras sålde jag fjordan och...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 815
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp