Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Vad gäller vargar och lösspringande hundar så finns faktiskt en helt annan aspekt; i t ex Rumänien är vargen mycket uppskattad eftersom man har stora problem med gatuhundar och dessa är ett vanligt byte för vargen. I den här artikeln ger en naturmålare en mycket nyanserad bild av sin syn på vargfrågan och dessutom egna upplevelser av hur man ser på vargar i andra länder.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Problemet är att folk med betesdjur och folk med jakträtt finns i dessa områden FÖRE den av riksdagen sanktionerade vargintroduktionen.

Naturligtvis ska den fårägare eller hundägare som vill starta sin verksamhet i ett vargrevir anpassa sig. Men nu är ju detta inte fallet.
De flesta djurägare och de flesta jägarna i de aktuella områdena kan utan vidare påvisa att de varit aktiva i områdena för, låt säga 25 år sedan.
Om man sedan jämför de vargrevir som fanns då med dagens finns där en viss differans eller hur.

Alltså är vargen återintroducerad och ska få finnas där på de vilkor ortens befolkning väljer annars ska staten gå in och lösa ut jakt o betesrättsinnehavare. För det marknadspris som rättigheten har som icke varginfekterad. Då, inte förr än så sker handlar riksdagen moraliskt försvarbart och får mitt stöd.
Så länge det inte sker kommer i alla fall jag och obstruera och anvaände de medel som står mig till buds för att värna mina rättigheter.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Vad gäller vargar och lösspringande hundar så finns faktiskt en helt annan aspekt; i t ex Rumänien är vargen mycket uppskattad eftersom man har stora problem med gatuhundar och dessa är ett vanligt byte för vargen. I den här artikeln ger en naturmålare en mycket nyanserad bild av sin syn på vargfrågan och dessutom egna upplevelser av hur man ser på vargar i andra länder.

Vargen dominerar det område den anser som sitt.
De hundar som kommer in på reviret klipper den.
Nåväl, jag dominerar den mark jag anser som min.
Den varg som kommer in i de hagar där vi har djur samtidigt som jag och gamla Bettan är där kommer att drabbas av hastig akut blyförgiftning.
Helt enligt gällande lag
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag hade förut höns, men räven tog dem. Jag valde att inte ha höns, för jag vill inte ha dem instängda. För mig är det hellre räv än att jag ska ha höns. Stäng in djuren med ordentliga stängsel så ska det väl inte vara några problem? Man får göra val.
Jag ser ganska ofta räv här, och framför allt hör jag dem. De är vackra!

Fast anser du att en som i den situationen väljer att skjuta räven är rävhatare?


Men som sagt, vi har väl runt 200 vargar i Sverige? Det är en stor skillnad på varg och råttor. Till och med skillnad på varg och räv. Jakten på räven tycker jag borde begränsas till att skjuta av sjuka individer.

Finns det något djur (förutom råttor) som du anser att man ska få jaga?

Är nationsgränser intressanta för vargar? Tror du att en varg bryr sig ifall den är i Ryssland eller i Sverige. Jag har lite svårt med att man tycker att vargen är utrotningshotad när den inte alls är det. Inom Sveriges gränser kan jag hålla med om att den är hotad, men som sagt varför ska man bry sig om nationsgränser när det gäller vilda djur.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Enya skrev: Med tanke på mängden råttor och möss vi har så bör de bekämpas och hålla på acceptabel nivå. Precis som att hålla efter harar, rådjur, älg och viltsvin osv.

Du frågar: Finns det något djur (förutom råttor) som du anser att man ska få jaga?

Nu missade du väl en mening i Enyas inlägg, det är ju bra om man läser innan man kastar ur sig saker:grin:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Enya skrev: Med tanke på mängden råttor och möss vi har så bör de bekämpas och hålla på acceptabel nivå. Precis som att hålla efter harar, rådjur, älg och viltsvin osv.

Du frågar: Finns det något djur (förutom råttor) som du anser att man ska få jaga?

Nu missade du väl en mening i Enyas inlägg, det är ju bra om man läser innan man kastar ur sig saker:grin:

Oj ,missade det. :o

Fast då förstår jag inte varför man inte skulle få jaga räv. Räven kan ju också behöva hållas på en acceptabel nivå. Och räv ansåg ju Enya att man inte skulle få jaga.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Det kan jag inte svara på:) Jag vet inte hur mycket räv vi har, men jag gissar på en hel del. Då ska man ju naturligtvis hålla stammen på en nivå som gynnar den.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Förresten, du hänvisar till domar där personer friats trots att de inte försökt skrämma varg innan de skjutit den, vore intressant att läsa. Har du länk/ärendenummer?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Det enda jag hittar är faktiskt motsatsen, NJA 2004 s. 786, en prejudicerande dom i HD där en person dömdes för grovt jaktbrott efter att ha skjutit en varg. En sak som domstolen påpekade var just att han borde skjutit ett varningsskott.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag är så ouppmärksam att jag inte ser vargen förrän han är mitt bland djuren.
Då finns inte tid för varningsskott.

Närsynt är jag också så jag var tvungen att torka mina igenimmade glasögon efter språngmarschen upp till hagen.

Flåt hr höge dommare men så ä dä.
Å den elackingen skulle ta min bästa tacka å då skjöt je han..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

RH 2009:48: En jägare har i samband med älgjakt dödat en varg inför ett befarat angrepp på hans hund. Åtalet har ogillats då förutsättningarna för skyddsjakt enligt 28 § jaktförordningen (1987:905) har förelegat.

Så jag släpper väl ut terriern pricis före skotten så uppfyller det väl kraven då

en tokig tysk som inte bangar för ngt.
Och digitalkameran i kikarsiktet bekräftar att de inte var långt från varandra vid skott ögonblicket.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Har du läst domen?

"Som en förutsättning för att få döda rovdjuret har införts villkoret att det inte går att avvärja angreppet med skrämselåtgärder eller på annat lämpligt sätt. Detta innebär att skrämselåtgärder eller andra lämpliga åtgärder ska vidtas om de utgör möjliga sätt att avvärja angreppet, men inte om de med hänsyn till omständigheterna inklusive den tid som stått till förfogande framstår som meningslösa. Med att skrämma rovdjuret avses att med ljud, rörelser, vakthundar eller skrämselskott, i den mån sådana kan avlossas på ett för omgivningen säkert sätt, störa rovdjuret så mycket att angreppet avvärjs. Med att avvärja ett angrepp på annat lämpligt sätt än skrämselåtgärder avses att t ex koppla en hund om rovdjur har uppmärksammats eller att föra tamdjur i säkerhet i ett stall eller liknande.

P.S. har uppgett att han innan skottet avlossades försökte skrämma vargen genom att ta ett steg framåt på skogsvägen och "hojta till". Hovrätten finner inte anledning att ifrågasätta P.S:s uppgifter i detta hänseende. "

Du har alltså fortfarande inte presenterat en dom där någon friats trots att denne underlåtit att vidta under omständigheterna acceptabla skrämselåtgärder innan vargen skjutits.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Har du läst domen?

"Som en förutsättning för att få döda rovdjuret har införts villkoret att det inte går att avvärja angreppet med skrämselåtgärder eller på annat lämpligt sätt. Detta innebär att skrämselåtgärder eller andra lämpliga åtgärder ska vidtas om de utgör möjliga sätt att avvärja angreppet, men inte om de med hänsyn till omständigheterna inklusive den tid som stått till förfogande framstår som meningslösa. Med att skrämma rovdjuret avses att med ljud, rörelser, vakthundar eller skrämselskott, i den mån sådana kan avlossas på ett för omgivningen säkert sätt, störa rovdjuret så mycket att angreppet avvärjs. Med att avvärja ett angrepp på annat lämpligt sätt än skrämselåtgärder avses att t ex koppla en hund om rovdjur har uppmärksammats eller att föra tamdjur i säkerhet i ett stall eller liknande.

P.S. har uppgett att han innan skottet avlossades försökte skrämma vargen genom att ta ett steg framåt på skogsvägen och "hojta till". Hovrätten finner inte anledning att ifrågasätta P.S:s uppgifter i detta hänseende. "

Du har alltså fortfarande inte presenterat en dom där någon friats trots att denne underlåtit att vidta under omständigheterna acceptabla skrämselåtgärder innan vargen skjutits.

För det första så hav väl lagen reviderats efter det mål du tar upp eller?
För det andra lite infofrån naturvårdsverket:
Regeringen har permanentat reglerna om tamdjursägares rätt att fälla angripande rovdjur. Samtidigt upphör såväl gamla 28 § i jaktförordningen som den 2 år gamla förordningen (2007:127) med särskilda bestämmelser om skyddsåtgärder vid rovdjursangrepp


Den nya 28 § Jaktförordningen innebär att ägare eller vårdare till tamdjur får döda ett rovdjur som angriper och skadar tamdjuret, till exempel får, renar och jakthundar, eller om det är uppenbart att ett sådant angrepp är omedelbart förestående. Samma regler gäller nu både innanför och utanför inhägnat område. Innan den tidsbegränsade förordningen tillkom 2007 fick man skjuta först efter att tamdjuret angripits om det var utanför inhägnat område. (det var väl bla därför killen i Tierp blev fälld, angreppet hade inte funnit stad ännu)

Skrämma först

Det är inte fritt fram att skjuta ett rovdjur. Det är väldigt tydligt i förordningen att ett angrepp måste pågå eller vara omedelbart förestående. Innan man får skjuta ett rovdjur måste man först försöka skrämma det eller på annat sätt försöka avbryta angreppet.




Vilka får använda regeln?

Tamdjursägare eller vårdare får använda sig av 28 §. Regeringens beslut förtydligar också att annan än ägare och vårdare av tamdjur får ingripa till skydd för tamdjuret i vissa fall om detta sker på uppdrag av ägaren eller vårdaren eller den som vidtar åtgärden har skälig anledning att anta att ett uppdrag skulle ha lämnats om det funnits möjlighet till det.

Bestämmelsen innebär att medlemmar i jaktlaget på uppdrag av ägaren eller vårdaren av en jakthund får skydda hunden vid jakt.
Jag skulle kunna tänka mig att det är därför det är så svårt att finna fällande domar efter den aktuella revideringen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man skydda sig?

Oj ,missade det. :o

Fast då förstår jag inte varför man inte skulle få jaga räv. Räven kan ju också behöva hållas på en acceptabel nivå. Och räv ansåg ju Enya att man inte skulle få jaga.

Jag får erkänna att jag inte har koll på hur mycket räv vi har. :o

Har vi så pass mycket räv att de kan jagas utan att påverka stammen negativt? Funkar det att jaga så de hålls på en bra nivå, eller är det som med varg? Som sagt, jag har inte direkt koll, trodde inte vi hade så många egentligen. Men å andra sidan, med tanke på att det förra året föddes i alla fall 5 ungar här "hos mig" gör väl att de nog är en del.

VARFÖR jagar man annars räv? Bättre att ha sina djur lösgående och låta räven ta dem för att få äran att skjuta den? Jag ser fortfarande det som bättre att stoppa in sina höns i en hönsgård istället. Så nej, att skjuta en räv för den tar ens höns tycker inte jag är något annat än onödigt. Att skjuta sjuka och skabbangripna rävar tycker jag bara är bra.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Räv tillsammans med grävling o katt är de största predatorerna vad det gäller markhäckande fåglar o annat småvilt.

Räven tar även en hel del råkid framförallt från de getter som får sina första kiddar.

I områden där räven inte hålls efter dominerar den efter ngr år och detta märks tydligt på den övriga faunan.

Som jägare ser man naturligtvis räven som en konkurent.
Och rävjakten ingår i det arbete man gör för att skapa och behålla en viltrik jaktmark.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag tycker att självklart ska de djurägare få ersättning för att kunna säkra upp för sina betesdjur som de hade innan det blev björn och varg på området.

Det är ju ngt som har bestämts efter djurägarna skaffade sina djur...att man inte låter får beta rent gynnar ju ingen. Då får vi ju bara öppna ytor nära hus och hur tråkigt är inte det :)

Jag är jättemallig för jag har sett färskt björnspår, undrar när de går i ide nu när det är så varmt?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

I den första artikeln står ju att han sköt ett varningsskott men att vargen anföll igen. Inte konstigt att han blev frikänd då. Jag saknar fortfarande det du hänvisat till tidigare; friande domar trots att inga rimliga skrämselåtgärder vidtagits.

Lagen har inte ändrats vad gäller att skrämma, snarare tvärtom.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

I den första artikeln står ju att han sköt ett varningsskott men att vargen anföll igen. Inte konstigt att han blev frikänd då. Jag saknar fortfarande det du hänvisat till tidigare; friande domar trots att inga rimliga skrämselåtgärder vidtagits.

Lagen har inte ändrats vad gäller att skrämma, snarare tvärtom.

Det är ju därför du alltid ska avlossa ett skott mer än vad som penetrerar vargen.

Sedan i motala skjöts ju djuret då det angrep.

Till detta kommer den revidering man gjorde av lagen. efter den kritik som målet i tingsryd skapade.

Jag tror inte att en skytt skulle bli fälld för grov olaga jakt om vargen fälls inne i en haga i samband med att den försöker riva tamboskap.

Och jag tror inte någon blivit fälld för ett dylikt förfarande efter revideringen av lagen..

Det är nog en bidragande orsak till att vi har svårt att hitta domar från tiden efter revideringen:D
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

VARFÖR jagar man annars räv? Bättre att ha sina djur lösgående och låta räven ta dem för att få äran att skjuta den? Jag ser fortfarande det som bättre att stoppa in sina höns i en hönsgård istället. Så nej, att skjuta en räv för den tar ens höns tycker inte jag är något annat än onödigt. Att skjuta sjuka och skabbangripna rävar tycker jag bara är bra.


Överlag är nog min uppfattning att räv inte jagas lika mycket som förr i tiden. Då ansågs pälsen värdefull, men idag tas nog inte mycket till vara på en skjuten räv.

Sen är det inte så lätt att göra ett fårstängsel rävsäkert. Även ifall du har ett tillräckligt högt och finmaskigt stängsel så är rävar duktiga på att gräva sig in i inhängnader. Så att lyckas få en rävsäker hage är nog inte särskilt realistiskt.

Även ifall du rävsäkrar din hönsgård kan ju rävar stressa höns duktigt vilket kanske inte är önskvärt.

Sen kan man ju som utekattsägare tycka att det är trevligt ifall det inte springer rävar på gårdsplanen på nätterna.

Så jag kan nog tänka mig en del legitima skäl för att skjuta räv.

Du kan nog trösta dig med att räven är ganska svårjagad och att det inte finns någon risk att den utrotas på grund av jakt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 088
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 148
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp