Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men du kan ju inte presentera någon dom alls, trots att du tidigare skrev att personer blivit frikända trots att de inte avlossat varningsskott. Även i de domar som finns efter revideringen där folk blivit frikända har de försökt skrämma vargen först. Tänker du erkänna att du hade fel?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

*Lite Ot*

Det här med varningsskott. Är det inte dags att sluta tala om skott i varningssyfte när det gäller vargar? Dom har ingen förståelse för att ett gevärsskott skulle vara speciellt farligt. Jämför med respekten för bilar t ex. Den är noll bland dom vilda djuren.

Ska man följa lagarna och verkligen skrämma/varna vargen, vill det till mer naturnära åtgärder s a s. Sånt som den kan tänkas förstå och vara skygg för.

Att vissa här vill skyla sina planerade jaktbrott med ett extraskott får stå för vederbörande.

LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Nu gör väl landsbygdsbo och lahsd på sig i byxorna, tyvärr.

117 SVT Text Onsdag 16 nov 2011
INRIKES Publicerad 16 november

Skyddsjakt på hotande varg föreslås

Det kan bli skyddsjakt på varg i
vinter, även om vargarna inte har
rivit tamdjur eller åstadkommit andra
skador, enligt Naturvårdsverket.

Det räcker med att "det råder stor
sannolikhet för att det kommer att
inträffa allvarliga skador".

Skyddsjakten, i den utökade form som
verket föreslår, är tänkt att ersätta
licensjakten som regeringen tvingades
avskaffa tidigare i år efter EU-hot.

Verket fick i uppdrag av regeringen
att utarbeta förslaget om utökad
skyddsjakt, som nu ska ut på remiss.

Det är ett förslag, tg. Som jag hoppas får mothugg.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Suck. Stor risk för skador föreligger det ju på alla ställen där djurägare inte tar sitt ansvar och vidtar lämpliga åtgärder för att på bästa sätt skydda sina djur. Blir så trött på att man verkar känna sig tvingade att stryka en liten lobbygrupp medhårs. Jag bor i vargland och de flesta jag känner ser inte vargen som något problem alls utan är snarare riktigt trötta på att en liten klick försöker göra sig till talesmän för oss och få det att låta som om vi knappt törs plocka bär längre.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men du kan ju inte presentera någon dom alls, trots att du tidigare skrev att personer blivit frikända trots att de inte avlossat varningsskott. Även i de domar som finns efter revideringen där folk blivit frikända har de försökt skrämma vargen först. Tänker du erkänna att du hade fel?

Kan det vara så enkelt att det efter de revideringar som gjorts det inte gått ngr ärenden till åtal?

Nu senast var det väl en jakthundsägare som skjöt en varg som angrep hans hund (ockelbo)

Sedan är vi framme vid bevisningsfrågan igen.
Hur ska man kunna bevisa att man skjutit varningsskott?
Att man skrikit och försökt skrämma vargen?

Det finns ett vittnesmål och det är skyttens. han säger att han försökte skrämma vargen, han säger att han avlossade varningsskott.

Då får vi väl tro honom då...
Som i det senste fallet i ockelbo.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Nu gör väl landsbygdsbo och lahsd på sig i byxorna, tyvärr.



Det är ett förslag, tg. Som jag hoppas får mothugg.

Har jag inte gjort i byxorna för regeringsförslag förr så lär jag nog inte göra det nu heller.
Dessutom var ju de nu liggande förslagen redan flaggade för när man avskaffade licensjakten.
Så det hela var ju väntat.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Suck. Stor risk för skador föreligger det ju på alla ställen där djurägare inte tar sitt ansvar och vidtar lämpliga åtgärder för att på bästa sätt skydda sina djur. Blir så trött på att man verkar känna sig tvingade att stryka en liten lobbygrupp medhårs. Jag bor i vargland och de flesta jag känner ser inte vargen som något problem alls utan är snarare riktigt trötta på att en liten klick försöker göra sig till talesmän för oss och få det att låta som om vi knappt törs plocka bär längre.

Det är nog ingen risk att skadas av varg när man plockar bär eller svamp.
Däremot föreligger väl en viss risk om man tar med sig lilla voffsingen till skogen.

Vi har nu på den ena gården där vi jagar konstaterat både lo och varg.
(Spår)
Hjorten har lämnat marken och rådjuren drar sig ner mot byn.

Uppe i marken är det i stort sett dött.

Lodjuren går ju att driva bort med envetna hundar.
Men vargen gör det vi också vill göra. den frer sig med våld.

Får nog göra om viltåkern till bete nästa år....
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ynkligt att man viker sig för ett gäng gapiga och hotfulla extremister inom jägarkretsar samt på detta sätt försöker kringå EU-beslut.
Med föreslagen skrivning kan, och kommer, varenda varg att dödas, utan hänsyn till var och när den påträffas.

Dags att ansvariga inom Naturvårdverket informeras om vad namnet innebär!

LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ynkligt att man viker sig för ett gäng gapiga och hotfulla extremister inom jägarkretsar samt på detta sätt försöker kringå EU-beslut.
Med föreslagen skrivning kan, och kommer, varenda varg att dödas, utan hänsyn till var och när den påträffas.

Dags att ansvariga inom Naturvårdverket informeras om vad namnet innebär!

LIA

Ynkligt att man viker sig för ett gäng gapiga och hotfulla extremister inom djuraktivistkretsar samt på detta sätt försöker anpassa sig till EU-beslut.
Med föreslagen skrivning kan, och kommer, några få varg att dödas, utan hänsyn till var och när den påträffas.

Dags att ansvariga inom Naturvårdverket informeras om vad namnet innebär!

Löjligt visst! men det stämmer ju.

Att låta vargen etablera sig i södra sveriges skogs o mellanbygder betyder mycket stora kapitalförluster för markägarna.
som exempel

Skogen ger över en cykel ca 100 kr per ha och år.
Jakten ger ca 40 kr/ha och år.
Varg = ett jaktvärde på ngr kronor per ha och år.
Vill aktivisterna ha varg, låt dem då lösa in jakten så må de va hänt.
Men det är ju alltid lättare att bränna andras pengar än ens egna.:cool:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Lilla voffsingen får allt följa med när jag plockar bär och svamp. Eftersom jag är en ansvarsfull hundägare får han dock hålla sig inom ca 10 meters avstånd från mig även när han är lös.

Ska vi komma överens om att du hade fel när du påstod att det fanns domar där folk blivit friade trots att de inte försökt skrämma vargen innan de sköt den? Att du antyder att det skulle vara någon slags standard att ljuga om sånt i domstol visar ju bara på vilken rutten syn du har på vad det innebär att följa lagen
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Lilla voffsingen får allt följa med när jag plockar bär och svamp. Eftersom jag är en ansvarsfull hundägare får han dock hålla sig inom ca 10 meters avstånd från mig även när han är lös.

Ska vi komma överens om att du hade fel när du påstod att det fanns domar där folk blivit friade trots att de inte försökt skrämma vargen innan de sköt den? Att du antyder att det skulle vara någon slags standard att ljuga om sånt i domstol visar ju bara på vilken rutten syn du har på vad det innebär att följa lagen

1 Jag har inte antytt någon som helst standard vad det gäller mened i domstol.
2 Jag har inte hittat ngt fall där ng blivit fäll för olaga jakt efter det att regelverket reviderades dvs då varg skjutits direkt för att freda tamdjur under pågående attack

Jag hittar inga fällande domar gör du?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ruttet sätt att försöka hävda sig i denna diskussion. Att din stöld av andras skrivande ger som resultat att ditt inlägg blir ologiskt, är dock inte vad du tänkt dig, misstänker jag.

Jag är så less på ditt ständiga gnäll om dom stackars marägarnas ekonomi och hur hårt dom i dina teorier med fantasisiffror och egna analyser skulla drabbas av några vargars existens. Varför inte vända på steken och visa hur mycket dom tjänat på att vargen varit näst intill utrotad under många år. Dvs, innan man från myndigheternas sida började ta lite ansvar för flora och fauna. Nu närmar sig balans i både det ena och andra, och vi markägare får hänga med i processen. Precis som när det gäller andra ständiga förändringar.

För den som möjligen är intresserad av fler konstiga inlägg från dig i vargfrågan, tipsas om tråd i forumet "Andra djur".

LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Nix, men det var inte det saken gällde utan jag påvisade att du hade fel när du sa att det fanns domar där folk blivit friade utan att försökt skrämma vargen innan de sköt. Vad gäller mened; om man uttrycker sig i termer som "då får vi väl tro honom då..." så tycker jag man antyder att personen i fråga kanske far med osanning, och själv har du ju sagt att du kan tänka dig att låtsas ha avlossat skrämskott för att slippa fällas för jaktbrott.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Detta har jag så svårt att ta in, att man ser djuren som konkurrenter. Det är väl BRA om djuren sköter det så att det blir mindre viltvård. Då behöver vi ju inte jaga vissa djur. För vi har väl ändå kommit ifrån att skjuta bara för nöjes skull? Det finns väl en mening med det som kallas viltvård?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

För vi har väl ändå kommit ifrån att skjuta bara för nöjes skull? Det finns väl en mening med det som kallas viltvård?


De allra flesta jägare jagar för att de tycker det är roligt, man kan väl kalla det en hobby. Viltvård är säkert en positiv bieffekt för många, men det är nog en liten del som har det som huvudskäl till att jaga.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jo så är det kanske, och det är väl okej om de tycker så. Men det är ju inte precis brist på vilt, så att då försöka hålla nere antalet "konkurrenter" är fel tycker jag. Även om man har det som hobby kanske man då och då ska ta en funderare över balansen i naturen och innebörden av viltvård - tycker jag iaf.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ruttet sätt att försöka hävda sig i denna diskussion. Att din stöld av andras skrivande ger som resultat att ditt inlägg blir ologiskt, är dock inte vad du tänkt dig, misstänker jag.

Jag är så less på ditt ständiga gnäll om dom stackars marägarnas ekonomi och hur hårt dom i dina teorier med fantasisiffror och egna analyser skulla drabbas av några vargars existens. Varför inte vända på steken och visa hur mycket dom tjänat på att vargen varit näst intill utrotad under många år. Dvs, innan man från myndigheternas sida började ta lite ansvar för flora och fauna. Nu närmar sig balans i både det ena och andra, och vi markägare får hänga med i processen. Precis som när det gäller andra ständiga förändringar.

För den som möjligen är intresserad av fler konstiga inlägg från dig i vargfrågan, tipsas om tråd i forumet "Andra djur".

LIA
Jag påvisade bara hur lite du respekterar andras åsikter.
Att du inte är ett dugg bättre än de varghatarev du så djupt avskyr.

Vad det gäller fantasisiffror så är det bara att kolla med statestik för skogspriser o tillväxt samt genomsnittliga jaktarrendepriser. Men jag förstår att du kallar det för fantasisiffror eftersom det visar vad en återintroduktion kostar.

Men du har rätt i en sak.
"Dvs, innan man från myndigheternas sida började ta lite ansvar för flora och fauna" att det är på tiden att myndigheterna tar lite ansvar dvs ekonomiskt ansvar för sina beslut.:cool:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Nix, men det var inte det saken gällde utan jag påvisade att du hade fel när du sa att det fanns domar där folk blivit friade utan att försökt skrämma vargen innan de sköt. Vad gäller mened; om man uttrycker sig i termer som "då får vi väl tro honom då..." så tycker jag man antyder att personen i fråga kanske far med osanning, och själv har du ju sagt att du kan tänka dig att låtsas ha avlossat skrämskott för att slippa fällas för jaktbrott.

Jag dömmer ingen.Ett påstående har förts fram i en domstol.
Åklagaren har inte lyckats motbevisa det varför en frikännande dom är självklar.
Så som jag så ofta har hävdat här i forumet.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

De allra flesta jägare jagar för att de tycker det är roligt, man kan väl kalla det en hobby. Viltvård är säkert en positiv bieffekt för många, men det är nog en liten del som har det som huvudskäl till att jaga.

Alla som jagar gör det för nöjes skull.
+ att man får kött av bra kvalitet till frysen.
Viltvård är roligt.
det är trevligt att se även de djur som inte betraktas som villebråd.

Jag jagar räv o grävling vilket har medfört att vi har en hel del markhäckande fågel här. vilket jag inte jagar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 033
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 964
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp