Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Vilken sed menar du??? Det finns ingen "sed"....

Mig veterligen är det ingen nu levande människa i södra Sverige som valt att bosätta sig bland vargar...

Utom möjligen någon som köpt gård det det senaste halvåret i det område där Kynna höll till. Och de är knappast så väldigt många...

Oj, jag var nog otydlig..... Men faktum är, jag skrev vargAR, inte vargen och menar alltså där det finns vargar, och inte bara en nedvandrad individ. Ska vara mer tydlig nästa gång jag skriver, så det inte kan missuppfattas.......

Kynna hade man kunnat flytta till ett bättre ställe där hon dessutom har någon att bilda familj med, det är ju annars svårt att göra ensam.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Fy fan vad arg jag blir på sånt här!! Vad skulle det vara bra för?!:cry:

Det är typiskt människor, de ska bestämma vem som har rätt att bo var. Vem som har rätt att leva och vem som ska dö.

Vad som glöms bort bland varghatare är att man får ta seden dit man kommer, väljer man att bo bland vargar får man ju göra sitt bästa för att ha kvar sina djur- staket och liknande, inte gå en slaktrunda i skogen alltså.

Jag önskade så att hon skulle kunna undkomma det där!


Jag måste fråga dig följande:

Är man råtthatare ifall man sätter ut råttfällor?

Är man rävhatare ifall man skjuter en räv som tar höns?

Är man varghatare ifall man skjuter en varg som dödat 30 får?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men om vi skall vara riktigt ärliga, så är det ytterst få personer i hela Sverig som har haft möjligeheten att välja att bosätta sig bland vargar...

Även om vargen naturligt hör till vår fauna så har den dykt upp på senare tid. Att det medför problem i större eller mindre skala är ju inte något som skall förnekas. Sen hur lösningarna på dessa problem skall se ut är själva frågan.

Hade Kynna fått leva hade det nog varit en tidsfråga innan en partner hade gjort henne sällskap i det område hon etablerat sig i. De senaste åren har stövargar dykt upp. Hade myndigheterna varit konsekventa hade de nekat skyddsjakt på henne för vi hade garanterat haft ett revirhävdande par här inom en snar framtid, med en föryngring som följd. Så i konsekvensens namn hade hon inte behövt flyttas till något annat område.

Problemet är att i detta länet finns inga bidrag till skyddsåtgärder att söka... Regeringen har inte skjutit till pengar till detta området eftersom vi inte haft stadigvarande varg här. Samtidigt säger regeringen att vargen skall etablera sig längre söder ut. Men skjuter inte till någon som helst hjälp till de län som eventuellt får detta nygamla vilt i faunan. Ett moment 22 infinner sig nu.... Nästa gång en varg dyker upp här finns fortfarande inga bidrag att söka eftersom de nu sköt bort den första nybyggaren.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men om vi skall vara riktigt ärliga, så är det ytterst få personer i hela Sverig som har haft möjligeheten att välja att bosätta sig bland vargar...

Även om vargen naturligt hör till vår fauna så har den dykt upp på senare tid. Att det medför problem i större eller mindre skala är ju inte något som skall förnekas. Sen hur lösningarna på dessa problem skall se ut är själva frågan.

Hade Kynna fått leva hade det nog varit en tidsfråga innan en partner hade gjort henne sällskap i det område hon etablerat sig i. De senaste åren har stövargar dykt upp. Hade myndigheterna varit konsekventa hade de nekat skyddsjakt på henne för vi hade garanterat haft ett revirhävdande par här inom en snar framtid, med en föryngring som följd. Så i konsekvensens namn hade hon inte behövt flyttas till något annat område.

Problemet är att i detta länet finns inga bidrag till skyddsåtgärder att söka... Regeringen har inte skjutit till pengar till detta området eftersom vi inte haft stadigvarande varg här. Samtidigt säger regeringen att vargen skall etablera sig längre söder ut. Men skjuter inte till någon som helst hjälp till de län som eventuellt får detta nygamla vilt i faunan. Ett moment 22 infinner sig nu.... Nästa gång en varg dyker upp här finns fortfarande inga bidrag att söka eftersom de nu sköt bort den första nybyggaren.

Problemet är busenkelt att lösa.
Staten köper upp alla jakträtter och alla betesrätter i södra sverige.

Sedan kan man arrendera ut dem med förbehållet att det ska finnas varg i regionen.

Skillnaden mellan statens inhyrningspris och statens uthyrningspris blir den vinst eller den förlust som dagens markägare gör.
Nu skulle staten istället ta smällen. Demokratiskt och solidariskt! Hepp!!!:idea:

Fast jag förmodar att arrendepriserna med varg i området är betydligt lägre än utan varg i området.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ja... "på pappret" är det lätt att göra enkla lösningar... Kanske därför många skrivbordsprodukter är svåra att omsätta i verkligheten..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Vad det gäller bastarder/hybrider nej.
Jag läste en artickel i ämnet för ngr år sedan i en engelsk tidning.
Det är sånt jag efterlyser, dvs skriftliga bevis för dina påståenden.

Man tog även upp ev korsningar coyoter varg.

men söker du på varghybrider så finner du en massa stollar som medvetet föder upp dessa korsningar.
Och får på köpet det värsta av 2 världar.
Försiktighet, undfallenhet ja rentav feghet från vargen och oräddheten för människan från hunden + hundens förmåga att läsa människan.
Det behöver jag inte googla för att hitta, det vet jag sedan länge, det är en styggelse!

Dessa hundar om de kommer lösa och förvildas (vilket sker på någon vecka) kan komma att utgöra ett allvarligt problem.
Ja de ställer till problem o är svårjagade, men därifrån till att de skulle uppträda i flock som du påstått tidigare?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ja de ställer till problem o är svårjagade, men därifrån till att de skulle uppträda i flock som du påstått tidigare?

Låt säga det så här.

Allt talar för att om ett antal hundar förvildas på en ort så interagerar man.

Skulle tro att det sker vare sig hundarna får in vargblod eller ej.

Finns det lösa hundar (hanhundar) och ensamma vargtikar kommer in det området under tikarnas löpperiod så kommer naturen ha sin gång.

Jag hittar inte artickeln, kommer inte ens ihåg var jag läst det men den beskrev problemen med just hybrider som ingick i en vargflock. att just dessa hybrider genom sitt beteende var synnerligen svårjagade samt att dessa genom sitt oskygga beteende skapade stor oreda inne i de små samällen som de besökte..
Om det var i Finnland eller om enstaka individer kom över gränsen till finnland låter jag vara osagt.

Oavsett så så föreligger den risken om vi i sverige får samma typ av hundhållning som förekommer i de länder varifrån många av de hundhållare kommer som bor i storstädernas randområden.
Och den hundhållningen i kombinationen med ensammaströvargar kan ställa till problem.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ja... "på pappret" är det lätt att göra enkla lösningar... Kanske därför många skrivbordsprodukter är svåra att omsätta i verkligheten..

Det här problemet är enkelt att lösa. Men en enda förutsättning.
Att riksdagen tar det ekonomiska ansvaret för sina beslut.
Idag gör man det defenivt inte när det gäller vargfrågan. Då lämnar man med varm hand över notan till markägarna på landsbygden.

Och det är framförallt det jag vänder mig emot.

Och så länge man vägrat ta notan så kommer jag att i ord och dåd motarbeta
riksdagens arbete när det gäller vargen.:devil:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

kl

Att vargen ska en plats i vår fauna tycker jag är en självklarhet, vi får ju gå mer än 30 år tillbaka i tiden. Sen förstår jag att de som har uppfödning av djur som sitt levebröd tycker att det är problem. Där tycker jag att det är helt OK att staten går in och ger bidrag till rovdjursstängslande. Görs inte det redan? Men har man djur som hobby och väljer att ha dem i område med varg så får man antingen säkra på egen bekostnad eller flytta.

Har också förståelse för att folk som bor där det finns varg blir irriterade över att folk som bor i storstäder eller områden där det inte finns varg skriker högt för att vargen ska bevaras. De är ju inte mitt i skiten så att säga. Men vi måste ju få ha åsikter även om det som inte rör oss rent personligt. Det finns väl många i Sverige som förfasar sig över att tigrarna håller på att utrotas, ska vi inte få lov att tycka att tigern ska få vara kvar? De som bor bland tigrarna tycker kanske att den är en styggelse, är det då okej att den utrotas?

Där jag bor finns det oerhört gott om vildsvin, ser dem relativt ofta. Jag anser inte att de som bor där det inte finns vildsvin ska uteslutas från frågan om deras vara eller icke. Alla ska vi tillsammans få vara med och bestämma.

(För övrigt förstör inte vildsvinen så mycket som många hade befarat. Jag anser mig oerhört lyckligt lottad som ganska ofta får se dessa fina djur:)).

Vilda djur och då speciellt rovdjur är en het fråga som väcker känslor. Men ibland måste vi kanske försöka se det hela från en annan synvinkel; hur ser historien ut och vad vill vi lämna efter oss till våra barn?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Det här problemet är enkelt att lösa. Men en enda förutsättning.
Att riksdagen tar det ekonomiska ansvaret för sina beslut.
Idag gör man det defenivt inte när det gäller vargfrågan. Då lämnar man med varm hand över notan till markägarna på landsbygden.

Och det är framförallt det jag vänder mig emot.

Och så länge man vägrat ta notan så kommer jag att i ord och dåd motarbeta
riksdagens arbete när det gäller vargen.:devil:

I det stora hela är vi nog överens om detta...
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

kl

Att vargen ska en plats i vår fauna tycker jag är en självklarhet, vi får ju gå mer än 30 år tillbaka i tiden. Sen förstår jag att de som har uppfödning av djur som sitt levebröd tycker att det är problem. Där tycker jag att det är helt OK att staten går in och ger bidrag till rovdjursstängslande. Görs inte det redan? Men har man djur som hobby och väljer att ha dem i område med varg så får man antingen säkra på egen bekostnad eller flytta.

Har också förståelse för att folk som bor där det finns varg blir irriterade över att folk som bor i storstäder eller områden där det inte finns varg skriker högt för att vargen ska bevaras. De är ju inte mitt i skiten så att säga. Men vi måste ju få ha åsikter även om det som inte rör oss rent personligt. Det finns väl många i Sverige som förfasar sig över att tigrarna håller på att utrotas, ska vi inte få lov att tycka att tigern ska få vara kvar? De som bor bland tigrarna tycker kanske att den är en styggelse, är det då okej att den utrotas?

Där jag bor finns det oerhört gott om vildsvin, ser dem relativt ofta. Jag anser inte att de som bor där det inte finns vildsvin ska uteslutas från frågan om deras vara eller icke. Alla ska vi tillsammans få vara med och bestämma.

(För övrigt förstör inte vildsvinen så mycket som många hade befarat. Jag anser mig oerhört lyckligt lottad som ganska ofta får se dessa fina djur:)).

Vilda djur och då speciellt rovdjur är en het fråga som väcker känslor. Men ibland måste vi kanske försöka se det hela från en annan synvinkel; hur ser historien ut och vad vill vi lämna efter oss till våra barn?

Håller med dig, betalar inte staten får man "säkra" på egna kostnader.

Och nödvärn vis skyddsjakt gäller inta bara människor utan även tamboskap.
Så jag föredrar att skydda mina djur(om det blir aktuellt):cool:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Nu menade jag ju säkra med stängsel och inget annat. I övriga hänseenden ska man givetvis följa lagen.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

När jag läste "maintenance and conservation of the wild fauna" på universitetet i Siena, Italien, läste vi om desssa hydrid/bastardflockar, som åsamkade skada. Har boken hos min mor :)
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

När jag läste "maintenance and conservation of the wild fauna" på universitetet i Siena, Italien, läste vi om desssa hydrid/bastardflockar, som åsamkade skada. Har boken hos min mor :)

Spännande, återkom gärna när du har titel o författare!

mvh
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

När jag läste "maintenance and conservation of the wild fauna" på universitetet i Siena, Italien, läste vi om desssa hydrid/bastardflockar, som åsamkade skada. Har boken hos min mor :)

:) Det är nog ca 10 år sedan jag läste artickeln.
Skönt att minnet inte svek mig.
Möjligtvis så har jag förväxlat länderna men i sak handlade den om just hydrid/bastardflockar och deras påverkan av sin omgivning samt svårigheterna att blin kvitt dem.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag måste fråga dig följande:

Är man råtthatare ifall man sätter ut råttfällor?

Är man rävhatare ifall man skjuter en räv som tar höns?

Är man varghatare ifall man skjuter en varg som dödat 30 får?

Frågorna matschar inte varandra speciellt bra dock.

1. Vi har långt, långt många fler råttor än vargar. Jag tror också att varje råtta orsakar mer problem för folk och fä än vad varje varg gör. Jag har tamråtta, men lägger ut råttgift för att ta livet av mina möss som flyttar in varje höst. Jag har även en dobermann som gärna biter ihjäl de möss hon kommer åt. När inte det hjälper och möss slutar vara skygga för oss människor så åker råttgiftet fram istället. Och ger resultat. Jag ska vara ärlig och säga att jag gärna hade bott med en liten familj Mus om de hade hållit sig i skåpet under diskbänken och givit fan i att förstöra och grisa ner.

Med tanke på mängden råttor och möss vi har så bör de bekämpas och hålla på acceptabel nivå. Precis som att hålla efter harar, rådjur, älg och viltsvin osv.

2. Jag hade förut höns, men räven tog dem. Jag valde att inte ha höns, för jag vill inte ha dem instängda. För mig är det hellre räv än att jag ska ha höns. Stäng in djuren med ordentliga stängsel så ska det väl inte vara några problem? Man får göra val.
Jag ser ganska ofta räv här, och framför allt hör jag dem. De är vackra!

Jag har en hund som jagar småvilt om man inte håller efter henne. Hon avskyr katter och har tagit två katter för mig och även två höns. Henne har jag inte skjutit. Det är bara att hålla efter henne och ge fasen i att ha katter och höns när jag har henne. Man får göra val.

Men som sagt, vi har väl runt 200 vargar i Sverige? Det är en stor skillnad på varg och råttor. Till och med skillnad på varg och räv. Jakten på räven tycker jag borde begränsas till att skjuta av sjuka individer.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Den fösta frågeställningen är en principfråga:
Har människan rätt att döda djur som förorsakar människan ekonomisk eller annan skada?

Jag anser att man ska svara ja på den frågan.

Nästa fråga är:
Ska människan ståndortsanpassa sin djurhållning?

Naturligtvis, att hålla ex får i områden där det finns mycke varg är inte försvarbart.

Till slut, ska enskillda människor tvingas anpassa sig till myndighetsbeslut som drabbar små grupper i sammhället?

Ja naturligtvis om samhället står för de kostnader deras beslut förorsakar den lilla människan.
Ex: Om samhället vill bevara ett område som strövområde så ska man lösa in de skogsvärden som finns där, vill man ha varg ska man lösa in de jakt o betesvärden som detta spolierar.

Om sedan samhället "kör" överjakt o betesrättsinnehavarna så får man naturligtvis räkna med att dessa obstruerar. Anlägger gethagar etc etc.:cool:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag tycker att du gör det lite lätt för dig i ditt resonemang.

Har människan rätt att döda djur som förorsakar människan ekonomisk eller annan skada?

Om man svarar på frågan rakt av, så ja, det kan jag tycka. Men det går inte att svara rakt av. Jämförelsen med råttor och vargar är ju inte bra, det blir olika svar.

Skjuter du av 200 råttor så lär inte det påverka råttstammen speciellt mycket. Skjuter du av 200 vargar har vi nog bara djurparksvargarna kvar! Det ÄR ju verkligen en skillnad och den skillnaden påvrkar ju svaret.

Ska vi skjuta av råttor som orsakar ekonomiska eller annan skada för människan?
JA!

Ska vi skjuta av vargar som gör detsamma?
NEJ!

Ja Djurägarna ska anpassa sin djurhållning efter de djur som finns i skog och mark, med korrekta stängsel, stallar och allt man kan tänka på. Självklart. Man får göra val så att säga.

Nej, jag tyckeri nte att samhället ska stå för kostnader som djurägaren har pga rovdjuren. Däremot kanske jag kan tycka att samhället ersätter de djur som blir tagna av rovdjuren TROTS stängsel och åtgärder för att skydda dem.

Men varför ska de bistå med pengar för att folk vill ha djur i rovdjurstätt område? Man får göra val.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 093
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 148
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp