Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jo så är det kanske, och det är väl okej om de tycker så. Men det är ju inte precis brist på vilt, så att då försöka hålla nere antalet "konkurrenter" är fel tycker jag. Även om man har det som hobby kanske man då och då ska ta en funderare över balansen i naturen och innebörden av viltvård - tycker jag iaf.

Om det nu föds exempelvis 10 rådjur på en fastigehet
3 dör naturligt eller via trafik 2 vandrar ut så kan vi utan att stammen minskar på sikt skjuta 5.
Så kommer vargen och tar hela tillväxten + ngr till.
då kan jag som ansvarsfull inte minska stammen av rådjur ytterligare.
Alltså tvingas jag sluta jaga rådjur.
PS fantasisiffror, den som vill veta mer kan ju kolla hur många % av rådjuren som föll offer för vargflocken i riala under vintern 09 - 10 :cool:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

I andra vargområden kryllar det dock av rådjur....

På vilket vis skulle skogsnäringen gå back på grund av vargstammen? Vargar förstör inga träd och utgör inget hinder för skogsbruk.

Vad gäller de häckande fåglar du nämner så har nu också konstaterats en positiv effekt av vargstammen, nämligen att kungsörnsstammen börjar växa till sig. Detta eftersom de förses med mat genom vargarnas jaktbyten. Säkerligen drar fler arter nytta av detta också.

Ska man värna om flora och fauna? Eller ska man värna om några skjutglada gubbars krav? Kan man fråga sig.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag skulle nästan kunna svära på att detta handlar om dig: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13952186.ab

Ett nytt parti med en enda fråga – att utrota vargen i Sverige – börjar tar form. Naturdemokraterna hoppas kunna få in en fot i riksdagen, och därmed inflytande över rovdjurspolitiken.
– Folk är trötta på att bli överkörda och att plöja ner en till synes outsinlig mängd skattepengar på ett djur som inte ens är utrotningshotat, säger en av initiativtagarna, Gunilla Grönvall, till Norrtelje Tidning.
Ordförande i partiet är jägaren Marcus Werjefelt.
TT
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag skulle nästan kunna svära på att detta handlar om dig: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13952186.ab

Ett nytt parti med en enda fråga – att utrota vargen i Sverige – börjar tar form. Naturdemokraterna hoppas kunna få in en fot i riksdagen, och därmed inflytande över rovdjurspolitiken.
– Folk är trötta på att bli överkörda och att plöja ner en till synes outsinlig mängd skattepengar på ett djur som inte ens är utrotningshotat, säger en av initiativtagarna, Gunilla Grönvall, till Norrtelje Tidning.
Ordförande i partiet är jägaren Marcus Werjefelt.
TT

Ett en eller fåfrågeparti kan aldrig komma ifråga för mig.
Lika litre som jag skulle ge SD min röst lika lite skulle det ovan nämda partiet få det.

Politik handlar om betydligt mer än invandring eller vargfrågan.

Ekonomi, jobb, vård o omsorg ska balanseras så att inte kommande generationer tvingas städa upp efter oss.

Fast vad det gäller vargen så riskerar kommande generationer få dras med följderna av en ansvarslös politik idag.

Genom att tvinga på folk i deras ögon fullständigt ologiska beslut riskerar man att driva in människor i krimminalitet. Ett bevis för det, så gott som något är väl vad som hände i USA under förbudstiden. Människor som tidigare inte drömt om att bryta lagen gjorde det ngladeligen efter nykterhetsmaffians vansinninga beslut då.

Det värsta är att om någon till slut korsar den gränsen är han eller hon öppen för fler icke lagliga beslut....
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

I andra vargområden kryllar det dock av rådjur....

På vilket vis skulle skogsnäringen gå back på grund av vargstammen? Vargar förstör inga träd och utgör inget hinder för skogsbruk.

Vad gäller de häckande fåglar du nämner så har nu också konstaterats en positiv effekt av vargstammen, nämligen att kungsörnsstammen börjar växa till sig. Detta eftersom de förses med mat genom vargarnas jaktbyten. Säkerligen drar fler arter nytta av detta också.

Ska man värna om flora och fauna? Eller ska man värna om några skjutglada gubbars krav? Kan man fråga sig.

Jag har idag en avkastning på ca 200 Kr/ha av min skog.
Jakten står för ca 80 spänn.
Visst försvinner klövviltet så ökar avkastningen från skogen med 10:/år
Men samtidigt minskar avkastningen på jakten med 60 spänn ha/år.
Så för min del utgör en permanent vargstam här en förlust på ca 50 kr /ha och år.
Ca 10 000 spänn per år för en 150 Ha gård.

Och vad det gäller örn så kan man nog knappas kalla den arten för markhäckande...

Fast vi hade tre , fyra havs o kungsörnar på besök varje vinter tidigare.
Vi lade nämligen ut alla kadaver o trafikdödade djur på en åkerholme.

Nu blir det ju inte så mycket av den varan om vargen kommer så de unga örnarna lär nog få svälta i fortsättningen...

Genom min verksamhet bidrar jag till en stor variation i flora och fauna,
Naturvårdsverket flaggar ju för risken för en utarmning om betesdriften minskar i mellanbygderna.
Och den kommer att minska med ökad mängd varg så ..ergo..varg = minskad variation o mängd arter i både flora o fauna..va sa ru nu då?

Du förstår, hur man än vänder sig så sitter rumpan bak.:rofl::rofl:

Så till rådjuren. Riala är så vitt jag vet det enda området där man vetenskapligt kontrollerat hur vargen påverkde rådjurstammen, under 1 vinter tog vargen visst 43% av hela beståndet.
Men du skanderar ju glatt att i andra områden kryllar det av rådjur.
Så jag synar din bluff!!
Vilken vetenskaplig undersökning stöder du dig på?
Eller är det som jag tror, du snackar bara skit vad det gäller rådjuren.:banana::banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men du vägrar fortfarande att erkänna att du hade fel när du skrev att det fanns domar där folk blivit frikända trots att de inte försökt skrämma innan de sköt.

Ja, jag låter som en grammofonskiva som hakat upp sig men det är inget unikt i den här debatten...
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men du vägrar fortfarande att erkänna att du hade fel när du skrev att det fanns domar där folk blivit frikända trots att de inte försökt skrämma innan de sköt.

Ja, jag låter som en grammofonskiva som hakat upp sig men det är inget unikt i den här debatten...

Jag säger som det är, jag hittar inga domar efter det datum revideringen skedde där deblivit fällda när vargen skjöts inne i hägn direkt attakerade tamboskap, jag tror samma sak gäller då hundar blivit attakerade.

Eftersom jag inte hittar varken fällande domar eller ickedomar dvs fall då åklagaren inte gått till åtal pga att han inser att han inte har möjlighet till en fällande dom så ok ...jag har fel, det finns inga friande domar. Jag skulle ha skrivit fall där åklagaren lade ner målet. det är en mer edekvat beskrivning.
Men du kanske hittar sådana fall?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ber om ursäkt, jag var otydlig. Du pratar om vad din jakt bidrar med för bra när det gäller häckande fåglar. Jag talar om vilka positiva effekter vargstammen får. Genom att t.ex. förse kungsörnar med mat från de rester de lämnar efter sina byten.

Sedan skriver du att "under 1 vinter tog vargen visst 43% av hela beståndet." när det gäller Riala. Är det här den typ av vetenskapliga utredningar du hänvisar till? Du bör göra det innan du kräver sådana fakta av oss andra. Vetenskapliga utredningar är inte detsamma som tidningsartiklar.
Sedan kan man undra om du verkligen anser att Riala är representativt för HELA Sverige? Har du en endaste aning om hur det ser ut i övriga Sverige. För inte är det väl så att du bara snackar en massa skit...
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ja, jag har svårt att respektera en del åsikter, t ex att vargarna ska utrotas för att ni varghatare i jägarkåren ska få alla bytesdjur för er själva. Noteras ska dock att det finns dom bland jägarna som accepterar och vill ha varg i lagom mängd, däribland jag själv.

Ett litet exempel på ditt bollande med siffror:
Om det nu föds exempelvis 10 rådjur på en fastigehet
3 dör naturligt eller via trafik 2 vandrar ut så kan vi utan att stammen minskar på sikt skjuta 5.
Så kommer vargen och tar hela tillväxten + ngr till.
då kan jag som ansvarsfull inte minska stammen av rådjur ytterligare.
Alltså tvingas jag sluta jaga rådjur.
Om du skjuter av hela återstoden av tillväxten, så kommer med automatik stammen att minska. Detta eftersom även de vuxna djuren dör i olyckor mm.
Om 2 vandrar ut, borde i konsekvensens namn 2 vandra in= oförändrat. Alltså har du fortfarande 7 nya djur kvar.
Men inte bara det, om vargarna tar mer än tillväxten, öppnar det för en ännu större invandring. Naturen strävar nämligen efter utjämning. Dvs så kommer antalet rådjur att räcke till för både dig och vargen, under förutsättning att du inte på vanligt jägarmanér kräver att få döda allihop själv.
Och så undrar jag varför du inte tar med räven i din utrotningsiver? Den tar förmodligen en större andel av kiden än vad vargen kostar i rådjur per år.

LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men det är ju bra, då slipper du ju skjuta och kan istället bara njuta av naturen och de djur som lever där. Jag känner några jägare och de flesta tycker nog inte att det är skjutandet i sig som är det roliga utan mer att få upptäcka naturen på ett annat sätt. Sen har vi ju den skjutglada testosteronligan men jag personligen tycker inte att de har i skogen att göra. En jägare ska veta vad han gör och varför han gör det. Skulle något djur göra hans "uppgift" ska han veta att det innebär att det blir balans och glädjas över det. Jägare ska utföra viltvård, skjutglada idioter kan väl skjuta lerduvor.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Landsbygdsbo kör med samma taktik som är så vanligt bland varghatarna. Blunda för obekväma fakta, finns det inga som talar för vargutrotning- konstruera, och strunta framför allt i all logik.

LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Landsbygdsbo kör med samma taktik som är så vanligt bland varghatarna. Blunda för obekväma fakta, finns det inga som talar för vargutrotning- konstruera, och strunta framför allt i all logik.

LIA

Underskatta aldrig en landsortsbo.
Fakta!! inte påståenden
Varsogod och läs:
http://skandulv.nina.no/Portals/ska...edationstudie i Rialareviret vintern 2010.pdf

Så jävligt kan de vara att han har rätt ibland:banana::banana::rofl::rofl:

Problemet för dig är ju att du inte kan kontra med en vetenskaplig undersökning som bekräftar ditt påstående.
Vem är det då som snackar boloni?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ja, jag har svårt att respektera en del åsikter, t ex att vargarna ska utrotas för att ni varghatare i jägarkåren ska få alla bytesdjur för er själva. Noteras ska dock att det finns dom bland jägarna som accepterar och vill ha varg i lagom mängd, däribland jag själv.

Ett litet exempel på ditt bollande med siffror:

Om du skjuter av hela återstoden av tillväxten, så kommer med automatik stammen att minska. Detta eftersom även de vuxna djuren dör i olyckor mm.
Om 2 vandrar ut, borde i konsekvensens namn 2 vandra in= oförändrat. Alltså har du fortfarande 7 nya djur kvar.
Men inte bara det, om vargarna tar mer än tillväxten, öppnar det för en ännu större invandring. Naturen strävar nämligen efter utjämning. Dvs så kommer antalet rådjur att räcke till för både dig och vargen, under förutsättning att du inte på vanligt jägarmanér kräver att få döda allihop själv.
Och så undrar jag varför du inte tar med räven i din utrotningsiver? Den tar förmodligen en större andel av kiden än vad vargen kostar i rådjur per år.

LIA

När vargen dominerar ett område trycker den undan andra predatorer.
Så som grävling, lo och räv.

Vad det gäller rådjuren.

Var i hela friden hittar du (på) de vargrevir där det kryllar av rådjur?
På loftet?:rofl::rofl:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men det är ju bra, då slipper du ju skjuta och kan istället bara njuta av naturen och de djur som lever där. Jag känner några jägare och de flesta tycker nog inte att det är skjutandet i sig som är det roliga utan mer att få upptäcka naturen på ett annat sätt. Sen har vi ju den skjutglada testosteronligan men jag personligen tycker inte att de har i skogen att göra. En jägare ska veta vad han gör och varför han gör det. Skulle något djur göra hans "uppgift" ska han veta att det innebär att det blir balans och glädjas över det. Jägare ska utföra viltvård, skjutglada idioter kan väl skjuta lerduvor.

Det är ungefär som att säga till en hästtokig flicka. Du får ha häst men du får inte rida.

Viltvård, biotopsvård går hand i hand med jakten.
Dels det sociala i skogen och dels det sociala vid middagsbordet då man med njutning inmundigar delar av det vilt man skjutit.

PS
Det är de skjutglada idioterna på våra skjutbanor som vet vad de gör.
De som inte övningsskjuter är de som är oansvariga.

Om jag har ogräs i grödan gläds jag inte, jag gör ngt åt det.
Om jag har hund ser jag till att den i preventivt syfte är behandlat mot fästingar. Jag gläds inte om jag tvingas till vet. pg av ex borelia med jycken.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ber om ursäkt, jag var otydlig. Du pratar om vad din jakt bidrar med för bra när det gäller häckande fåglar. Jag talar om vilka positiva effekter vargstammen får. Genom att t.ex. förse kungsörnar med mat från de rester de lämnar efter sina byten.

Sedan skriver du att "under 1 vinter tog vargen visst 43% av hela beståndet." när det gäller Riala. Är det här den typ av vetenskapliga utredningar du hänvisar till? Du bör göra det innan du kräver sådana fakta av oss andra. Vetenskapliga utredningar är inte detsamma som tidningsartiklar.
Sedan kan man undra om du verkligen anser att Riala är representativt för HELA Sverige? Har du en endaste aning om hur det ser ut i övriga Sverige. För inte är det väl så att du bara snackar en massa skit...

Här hittar du den vetenskapliga undersökningen gällande riala som jag tog info ifrån
http://skandulv.nina.no/Portals/skan...ern 2010.pdf

Naturligtvis kommer är inte rialareviret synonymt för alla reviren i sverige. främst för att de andra reviren ligger i områden med mer obruten skog och därmed lägre bestånd av rådjur.
Men kommer vargen ner till de områden där rådjurstammarna i dag är tätast, den brutna mellanbygden så lär nog samma utveckling som i riala upprepas.

Vargen är liksom alla predatorer fruktansvärt rationell.

Instinktivt gör han en riskbedömning. risken för en livsavgörande skada gentemot mängen energi som det protein bytesdjuret innebär.
Och risken vcid rådjursjakt i djup snö är minimal jämfört med ex jakt på en vuxen älgtjur.
Därför kommer vargen först at ta rådjuren och sedan antingen tamboskap eller älg.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Var i hela friden hittar du (på) de vargrevir där det kryllar av rådjur?
På loftet?
Otrevlig som vanligt.
Siffrorna har du bidragit med, faktiskt. Så om du tycker dom är felaktiga, kolla dina källor.
Jag har redan förklarat att jag inte tror på dina uppgifter. Fantasisiffror, som sagt.

Fakta!! inte påståenden
Varsogod och läs:
Så jävligt kan de vara att han har rätt ibland
Jodå, jag har läst, och som jag kunde anta rör du ihop olika uppgifter, för att slutsatsen ska passa dig. Så nej, du har inte rätt i vad du för fram. Någon måtta får det lov att vara i vinklandet.

LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Nä, det är faktiskt inte alls samma sak, men varför det är en milsvid skillnad är inte ens lönt att börja förklara. Jag är inte emot jakt, jag tycker bara att den ska bedrivas utifrån rätt syfte och mål. När man börjar ta bort konkurrerande rovdjur då tycker jag att jakt förvandlas till något skrämmande.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Otrevlig som vanligt.
Siffrorna har du bidragit med, faktiskt. Så om du tycker dom är felaktiga, kolla dina källor.
Jag har redan förklarat att jag inte tror på dina uppgifter. Fantasisiffror, som sagt.

Jodå, jag har läst, och som jag kunde anta rör du ihop olika uppgifter, för att slutsatsen ska passa dig. Så nej, du har inte rätt i vad du för fram. Någon måtta får det lov att vara i vinklandet.

LIA

Sorry kryllande rådjur hör hemma hos SOLIS.

Men ta fram genomsnittliga arrendepriser själv.
Ligger i mellansverige mellan 50 till 250 spänn
Avkastningen skog ligger netto mellan 50 till 200 spänn

Vinkla hur du vill men presentera siffror då.

Jakten spolieras i vargtäta revir, endast lite fågeljakt blir kvar.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Nä, det är faktiskt inte alls samma sak, men varför det är en milsvid skillnad är inte ens lönt att börja förklara. Jag är inte emot jakt, jag tycker bara att den ska bedrivas utifrån rätt syfte och mål. När man börjar ta bort konkurrerande rovdjur då tycker jag att jakt förvandlas till något skrämmande.

Att ta bort konkurerande rovdjur har gjorts i alla tider.
Varför var det skottpengar på kråka, räv, kaja ja tom. katt fick man pengar för om man tog av daga. så påfundet är inte nytt.

Vad är syftet med jakt enligt dig?

Mitt syfte är
1 mat i frysen
2 nöje
3 hålla rimmliga nivåer på de djurarter som annars ställer till med skada för jord skogsbruk.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Oj vi har nog helt olika syn på jakt. Jag tycker att jakt ska bedrivas för att populationen av djur ska hållas på en nivå som gör att djuren och naturen mår bra. Eftersom människan tar mycket plats så får det inte plats lika mycket djur + att vi stör balansen och då får vi se till att rätta till den genom jakt. Mat på bordet är bara en positiv följd av det hela. Så huvudsyftet med jakt för mig är att vi ska rätta till det vi har förstört.

Skillnaden är att du ser på jakt utifrån människans intressen, jag ser jakt som något som ska gynna djuren och naturen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 033
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 964
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp