Bukefalos 28 år!

Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Det är olika för olika arbetstagare eller företagare. Klart jobbar man åt kommunen då spelar det ju ingen roll om man är politiskt/fackligt aktiv eller tar ut barnledighet. Men driver man ett eget bolag eller har en ansvars-position i ett privat bolag gäller lite andra spelregler. Därav anledningen till att så få fäder som jobbar så tar ut alla dagar.

Exakt och det tror jag aldrig staten kan kvotera bort.
 
Sambeskattning skulle kunna ingå i paketet där hela familjen delar på inkomster, pensionspoäng och då beskattning.
En sambeskattning skulle gynna familjer med olika inkomster
Men herre min je...Har du nollkoll på historien, eller längtar du tillbaka till den maktposition som män hade tack vare sambeskattningen?

Om något låste in kvinnor i hemmet och konserverade könsroller, så var det sambeskattningen!

Det var mer lönsamt för "bolaget" att mannen tjänade mera pengar, än att kvinnan tjänade pengar alls.
Dessutom så tvingades ofta kvinnor (inte männen, de satt ju på inkomsten) förbli i otrevliga äktenskap, eftersom man satsat allt på mannens karriär, och för att totalinkomsten samt kommande pensioner var beroende av att äktenskapet bestod.
 
Sambeskattning är nog en hållbarare väg till jämställdhet, än vad lika lön för vilket arbete som helst - som är det jag förstår att du erbjuder som alternativ.

-------------
Jag tror dessutom att någon sorts fördelningspolitisk/ekonomisk lösning är en betydligt säkrare väg till jämställdhet, än att försöka jämna ut biologiska skillnader mellan könen som föreslagits tidigare i tråden.
Var står det att biologiska skillnader ska jämnas ut???

Vad är det för biologiska skillnader du menar finns, som innebär att det måste ges lägre lön till kvinnor än till män?
 
Du måste verkligen ha ett dysfunktionellt umgänge :eek:. Om det är så dina vänner har det skulle jag nog rekommendera att byta vänner. Det där låter ju inte klokt, nånstans.
Kan inte säga att jag umgås med dom. Kvinnorna är mina vänner sen barndomen. Maken är heller inget fan av att umgås med dom, han förväntas sitta med männen och ta en grogg. Förvirringen när han inte går in till herrarna brukade vara total.
 
Om man tror att det är hela lösningen så är man naiv.
Men att sitta på ett möte och bestämma hur människor ska välja för att uppnå ett ideologiskt mål, är egentligen döfött, det har försökts otaliga gånger.
Vägen att gå är att erbjuda lösningar som familjerna anser vara attraktiva.
Att tvinga till att fördela föräldrapenning ex gör knappast att folk väljer det alternativet om de inte är tvungna.
Att som jag föreslår, dela upp pensionspoäng gör oavsett om vi lyckas med en löneutjämning på sikt eller ej, att de kvinnliga fattigpensionärerna blir färre.
Naturligtvis handlar det om att öppna ögonen på de tjejer som idag väljer mjuka inriktningar, att de väljer vad de har kapacitet till inte vad de förväntas göra.
Att höja lönerna markant inom servicesektorn tror jag inte låter sig göras. Betalningsviljan finns inte
DU vill inte betala för vård och omsorg...

JAG, skulle gärna se höjd skatt, för att kunna ge bättre lön och arbetsvillkor inom vård och skola...
 
Men herre min je...Har du nollkoll på historien, eller längtar du tillbaka till den maktposition som män hade tack vare sambeskattningen?

Om något låste in kvinnor i hemmet och konserverade könsroller, så var det sambeskattningen!

Det var mer lönsamt för "bolaget" att mannen tjänade mera pengar, än att kvinnan tjänade pengar alls.
Dessutom så tvingades ofta kvinnor (inte männen, de satt ju på inkomsten) förbli i otrevliga äktenskap, eftersom man satsat allt på mannens karriär, och för att totalinkomsten samt kommande pensioner var beroende av att äktenskapet bestod.

Så p.g.a att den förra lagstiftningen var undermålig så ska man göra den nya till en exakt kopia av den? Finns inget som säger, snarare tvärtom, att den ska utformas som den gamla, det finns massor av variationer där man kan ändra på utan att fördenskull göra den till en kvinnofälla.
 
DU vill inte betala för vård och omsorg...

JAG, skulle gärna se höjd skatt, för att kunna ge bättre lön och arbetsvillkor inom vård och skola...

Det där hör vi i varenda valrörelse men trots höjda skatter så verkar det fullständigt omöjligt att få dessa att verkligen gå till vård och omsorg. Staten avskyr öronmärkta pengar eftersom staten alltid har en annan agenda som är viktigare, just då.
Dessutom är skattetrycket redan nu så högt att man riskerar, om man höjer det ytterligare få negativt resultat. D.v.s människor drar ner på arbetstid istället för att jobba och skatta bort pengarna.
 
Man vill avskaffa det patriarkala samhället.
När jag frågar vad man vill ha och hur man vill få till det så blir svaret bara -ett jämställt samhället.
Fine, men hur rent praktiskt? det är frågan, det är ju som bekant lättare att saga tulipanoros än göra en...
Arbeta med små barn och deras kultur tror jag är en av de viktigare bitarna. Det känns som att när vi vuxna blir alltmer jämställda tar vi ut det på barnen genom att skilja dem extra tydligt.

Det var ju närapå tvärtom före 1950 och tidigare. Flickor och pojkar samma kläder till de var 6 eller någonting och till och med C S Lewis och andra barnförfattare verkade betrakta flickor som riktigt kompetenta (så länge de höll sig till pilbågar och dolkar istället för svärd av rena moralskäl) fram tills de fyllde 15 och blev kvinnor -Susan i Narnia tex. Det verkar ha ändrats långsamt under 70-talet, gnagts in på under 80-talet och helt exploderat under 90- talet tills nu.

Känns som att könets viktighet bland små barn eskalerar och det rejält, snarare än sjunker helt enkelt.
 
Men herre min je...Har du nollkoll på historien, eller längtar du tillbaka till den maktposition som män hade tack vare sambeskattningen?

Om något låste in kvinnor i hemmet och konserverade könsroller, så var det sambeskattningen!

Det var mer lönsamt för "bolaget" att mannen tjänade mera pengar, än att kvinnan tjänade pengar alls.
Dessutom så tvingades ofta kvinnor (inte männen, de satt ju på inkomsten) förbli i otrevliga äktenskap, eftersom man satsat allt på mannens karriär, och för att totalinkomsten samt kommande pensioner var beroende av att äktenskapet bestod.
Ja så skulle det vara om man inte fullföljde det hela med att man delade på pensionsrätter (vilket idag inte sker) om man tog bort det stöd samhället ger idag i form av bostadsbidrag etc. Men detta har jag ju inte föreslagit. Vad jag säger är, att i stort sett varenda familj gör val utifrån sina egna förutsättningar och behov. Att då från toppen försöka tvinga familjer att göra korrekta ideologiska val brukar stupa. Vilket användandet av dessa dagar tyder på i det här fallet också gäller .
Män arbetar i dag oftast i yrken där lönen är högre än de yrken som är kvinnodominerade.
Och därför görs de här valen, för som du skriver själv "bolagen" dvs mannen och kvinnan tillsammans tjänar på ett visst val. Och de görs även idag när inte sambeskattningen existerar.
 
DU vill inte betala för vård och omsorg...

JAG, skulle gärna se höjd skatt, för att kunna ge bättre lön och arbetsvillkor inom vård och skola...
Vi har idag det näst högsta om inte det högsta skattetrycket i världen. Ett ökat skattetryck medför negativa konsekvenser för hela samhället som i förlängningen betyder lägre skatteintäkter och med det ännu mindre pengar till vård och omsorg.

Politiker står redan idag handfallna hur de ska hantera situationen med en allt åldrande befolkning, där belastningen på den produktiva delen av folket blir allt högre.
Men det är klart, har du konstruktiva lösningar så tror jag nog de mottages tacksamt ;)
 
Arbeta med små barn och deras kultur tror jag är en av de viktigare bitarna. Det känns som att när vi vuxna blir alltmer jämställda tar vi ut det på barnen genom att skilja dem extra tydligt.

Det var ju närapå tvärtom före 1950 och tidigare. Flickor och pojkar samma kläder till de var 6 eller någonting och till och med C S Lewis och andra barnförfattare verkade betrakta flickor som riktigt kompetenta (så länge de höll sig till pilbågar och dolkar istället för svärd av rena moralskäl) fram tills de fyllde 15 och blev kvinnor -Susan i Narnia tex. Det verkar ha ändrats långsamt under 70-talet, gnagts in på under 80-talet och helt exploderat under 90- talet tills nu.

Känns som att könets viktighet bland små barn eskalerar och det rejält, snarare än sjunker helt enkelt.
Ställ frågan vilka som arbetar (betalt eller obetalt) med barn och barnuppfostran. Rikta sedan informationen till den gruppen (främst kvinnor) så kanske, kanske ;)
 
Se här tex. Vi kör stenhårt på skillnad numera.

1890
https://www.google.se/search?q=chur...gB&biw=1414&bih=871#tbm=isch&q=boy+child+1890

https://www.google.se/search?q=girl...pJLVAhVDKpoKHTGyBW4Q_AUICigB&biw=1414&bih=871

Inte jättelätt att rakt av veta vilken sort det är som visas vid snabb anblick här ovan. Men här.

2017
https://www.google.se/search?q=girl...o5LVAhXsO5oKHQFVCSUQ_AUICigB&biw=1414&bih=871

https://www.google.se/search?q=boy+...o5LVAhWGA5oKHc82BQcQ_AUICigB&biw=1414&bih=871

Och då är väl 1890 bland de mest manschauvinistiska samhällen som funnits, även om 1850 säkert var värre. Men kameran verkar inte ha varit så allmänt använd då enl google :D

1970
https://www.google.se/search?q=boy+...&biw=1414&bih=871#tbm=isch&q=boy+toddler+1970

https://www.google.se/search?q=girl...biw=1414&bih=871#tbm=isch&q=girl+toddler+1970

Största skillnaden är ju uttrycket. Enda "sexiga" bilden på en kvinnlig femåring i 70-talssekvensen är ju ett barn från 2017 el dyl som ska vara "70-tal". Så egentligen både för pojkar och flickor 2017 är ju att de inte är "barn" utan de är coola/sexiga utseendefokuserade minivuxna (även om jag mår lite illa av att skriva sexiga i texten här så är det ju lite av det uttrycket fotografen provocerat fram.) det är lite tillbaka till 1600-talet, minivuxna igen, från den period då vi hade "barn". Kanske naturligt iofs och just "barn" perioden var en avvikelse.
https://www.google.se/search?q=chil...w=1414&bih=871#tbm=isch&q=children+18-century
 
Senast ändrad:
Ställ frågan vilka som arbetar (betalt eller obetalt) med barn och barnuppfostran. Rikta sedan informationen till den gruppen (främst kvinnor) så kanske, kanske ;)
Svårt, folk har ju försökt. Tror även det vore bättre att få in fler män. Haken med det hela är ju att jag tror att kvinnor som när drömmen att bli teoretisk fysiker är underrepresenterade i gruppen i jämförelse med kvinnor som vill arbeta med barn. I gruppen kvinnor som vill arbeta med barn så tror jag att förhållandet antal individer med tro på särartsfeminism är annorlunda än hos gruppen kvinnliga teoretiska fysiker. Men jag är inte helt säker, jag tycker skola och förskola är riktigt duktiga på det här.

Jag tycker förskolepersonalen som jag faktiskt stött på är ganska fantastisk och kämpar på bra! De har bara fallerat när det varit barn med extrema värderingar hemifrån som det är svårt att häva. De har nått därhän att de försöker göra ytor könsneutrala även om inte alla nått därhän att de uppmuntrar lek i dem. De presenterar din pojke i balettkjol när du ska hämta (med lätt ångest i ögonen och hoppas att du inte ska skälla på dem eller honom) Det är ju trots allt föräldrarna som klär barnen och köper leksaker till dem och som säger att flickor är sämre eller att pojkar är det.

Det är föräldrar som inte läser för söner, inte pratar med dem, låter bli att köpa leksaksspisen och struntar i att köpa ritpapper, inte säger att han är söt. De kommersiella krafterna visar våldsfilmer på toddlernivå för pojkarna och säljer svart och blått till dem när de längtar efter rosa och ljusgrönt.

Tycker nog det är mycket för skolan att försöka räta upp allt det med prat. Varför är det skolan och förskolan? Varför är det inte vi?

Bilderna jag hade i inlägget ovan är det föräldrarna som satt på barnen/vill sätta på barnen/vill köpa. Det är föräldrarna som vill att barnen ska ha ett vuxet uttryck i poseringen och att flickor och pojkar ska posera olika i olika typer av kläder och färger, inte förskolan.
 
Senast ändrad:
Ett par bekanta till mig fick barn ett par grabbar och en tjej. Mor i huset förbjöd allt vad vapen hette i leksakslådan. Kom dit en kväll och möttes av två grabbar som lekte krig med pistoler i nävarna..Pistolerna var dock barbiedockor som riktades mot motståndaren under ljudligt pangande.....
(nu får jag skärpa mig och läsa till slutet innan jag kommenterar, men en liten endaste en.)

Jag kan inte se kopplingen mellan könsnormer och att förbjuda vapen i leksakslådan. Könsnormer vore ju att stoppa vapnen i pojkarnas låda men inte flickans. Har aldrig sett någon flicka tveka inför att slåss med våra "lasersvärd" och boffersvärd hemma, de flesta ville ju också gärna fäktas med linjalerna när vi var små, de älskar det. (Jag gillade att fäktas med linjaler så det är jag som köpt boffersvärden, ett till mamma och ett till A och pappa fick ett senare. -A ber att få dem och räcker över dem med kommentaren -du får låna mammas.)
 
Vad är det för biologiska skillnader du menar finns, som innebär att det måste ges lägre lön till kvinnor än till män?
Vänligen citera mig där jag tycker så,
aternativt sluta ljuga ihop saker om vad jag sagt, och publicera dessa fabler här.

Var står det att biologiska skillnader ska jämnas ut???
Jag antar att du missat amningsdelen i den här tråden, alternativt anser att amning endast är en social konstruktion.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 099
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 957
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
576
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 872
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Börja rida
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp