Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Vänligen citera mig där jag tycker så,
aternativt sluta ljuga ihop saker om vad jag sagt, och publicera dessa fabler här.


Jag antar att du missat amningsdelen i den här tråden, alternativt anser att amning endast är en social konstruktion.
För att få ett riktigt välbetalt arbete så måste man förutom kunskap ha byggt upp ett förtroendekonto. Vilket oftast innebär att man är tillgänglig och ställer upp långt mer än småbarnsföräldrar som tar ett fullt ansvar visavi barnen kan göra.(det finns undantag som bekräftar denna regel)

Om man utgår ifrån detta, som jag tror ingen kan argumentera emot så blir nästa fråga, är det inte förståeligt att familjen väljer att låta ngn sträcka sig efter de välbetalda positionerna och den andre övertar en större del av ansvaret?
Detta kan ju ju ge nästa generation en bättre start med bättre möjligheter att välja väg, en önskan de flesta föräldrar väl instinktivt har.
 
För att få ett riktigt välbetalt arbete så måste man förutom kunskap ha byggt upp ett förtroendekonto. Vilket oftast innebär att man är tillgänglig och ställer upp långt mer än småbarnsföräldrar som tar ett fullt ansvar visavi barnen kan göra.(det finns undantag som bekräftar denna regel)

Om man utgår ifrån detta, som jag tror ingen kan argumentera emot så blir nästa fråga, är det inte förståeligt att familjen väljer att låta ngn sträcka sig efter de välbetalda positionerna och den andre övertar en större del av ansvaret?
Detta kan ju ju ge nästa generation en bättre start med bättre möjligheter att välja väg, en önskan de flesta föräldrar väl instinktivt har.

Men VARFÖR är det alltid männen som man låter "sträcka sig efter de välbetalda positionerna"?
 
Märkligt ändå att kvinnor alltid kan lösa det medan män inte kan det. Det måste väl helt enkelt vara en biologisk skillnad där kvinnorna är mer lösningsfokuserade. Eftersom det ju omöjligt handlar om sociala konstruktioner och könsroller.
Alltid? problematiken med de kvinnliga fattigpensionärerna tyder ju på att man inte löst det utan bara rullat på utan att se konsekvenserna av sina val...
 
De har ju onekligen löst det att vara hemma med sina barn.
Javisst, men inte problematiken med sin framtida pension..Och det är ju egentligen inte så svårt...du har på ditt konto vad du stoppa in. Väljer du att konsumera nu, ja då har du inget sedan.
De har löst det akuta problemet, genom att vara hemma med barnen...men knappast löst problemet i sin helhet.
 
Det beror väl på de val man gör inom familjen, eller påstår du att kvinnorna är viljelösa mähän?

Jag ifrågasätter strukturen, om man som du inte verkar se en struktur är det väl rimligt att fråga sig hur det kan komma sig att familjen alltid gör valen att mannen ska satsa på karriären? Är det rimligt att anta att majoriteten av familjer bara råkar tycka att det bästa för dem är att mannen skaffar en karriär och kvinnan är hemma mer med barnen, helt bortkopplade från normer och annan yttre påverkan?
 
Det beror väl på de val man gör inom familjen, eller påstår du att kvinnorna är viljelösa mähän?

Nej det beror på att kvinnor, till skillnad från män, är uppfostrade till att ta ansvar och att stå tillbaka för andras önskningar. De lämnar inte sina barn lika lättvindigt som männen gör åt sitt öde. När mannen drar iväg med sitt "viktiga" jobb stannar kvinnan hos barnen, det är inget hon väljer utan att stå tillbaka för andras önskningar är något som hon har uppfostrats till av patriarket. Det verkar som att du inte ser skogen för alla träden.
 
Javisst, men inte problematiken med sin framtida pension..Och det är ju egentligen inte så svårt...du har på ditt konto vad du stoppa in. Väljer du att konsumera nu, ja då har du inget sedan.
De har löst det akuta problemet, genom att vara hemma med barnen...men knappast löst problemet i sin helhet.

Vad betyder det här? Att männen tänker mer långsiktigt och på hur de ska få ihop sin pension? Men vem ska vara hemma med barnen om båda tänker så? Någon behöver ju lösa det akuta problemet.
 
Jag ifrågasätter strukturen, om man som du inte verkar se en struktur är det väl rimligt att fråga sig hur det kan komma sig att familjen alltid gör valen att mannen ska satsa på karriären? Är det rimligt att anta att majoriteten av familjer bara råkar tycka att det bästa för dem är att mannen skaffar en karriär och kvinnan är hemma mer med barnen, helt bortkopplade från normer och annan yttre påverkan?
Strukturen kan du naturligtvis ifrågasätta, men det är ju utifrån den de flesta gör sina val.Ingen är bortkopplad från yttre påverkan och normer, ingen lever i en glasbubbla.
 
Strukturen kan du naturligtvis ifrågasätta, men det är ju utifrån den de flesta gör sina val.Ingen är bortkopplad från yttre påverkan och normer, ingen lever i en glasbubbla.

Nej, det är ju precis det som jag menar. Kul att vi är överens om att det är samhällsstrukturen som leder till våra val. Och den strukturen behöver förändras för att samhället ska bli jämställt.
 
Nej, det är ju precis det som jag menar. Kul att vi är överens om att det är samhällsstrukturen som leder till våra val. Och den strukturen behöver förändras för att samhället ska bli jämställt.
Återigen, strukturen ändras hela tiden. Men att toppstyrt försöka påtvinga struktur brukar misslyckas. Människor väljer det som passar dem bäst oavsett vad som är ideologiskt korrekt.
 
Vad betyder det här? Att männen tänker mer långsiktigt och på hur de ska få ihop sin pension? Men vem ska vara hemma med barnen om båda tänker så? Någon behöver ju lösa det akuta problemet.
Som man bäddar får man ligga, är ju en gammal sanning. Och det är väl en av anledningarna till att förstagångsmödrar blir allt äldre i västvärlden. Undantaget är väl de unga mödrar som ser en karriär i att bli bidragsberoende med flera barn och ensamstående.
 
Som man bäddar får man ligga, är ju en gammal sanning. Och det är väl en av anledningarna till att förstagångsmödrar blir allt äldre i västvärlden. Undantaget är väl de unga mödrar som ser en karriär i att bli bidragsberoende med flera barn och ensamstående.

Så det är kvinnorna som behöver se till att inte vara hemma med sina barn, inte männen som behöver se till att faktiskt vara hemma med sina barn? Det är en märklig syn på barn kan jag tycka.
 
Så det är kvinnorna som behöver se till att inte vara hemma med sina barn, inte männen som behöver se till att faktiskt vara hemma med sina barn? Det är en märklig syn på barn kan jag tycka.
Jag vet inte hur det funkar hemma hos er, men hos oss var det både fysisk närvaro och en stadig inkomst som var förutsättningen för en trygg tillvaro. Den av oss som för tillfället gjorde bäst pengar, gjorde det och den andre skötte marktjänsten...
 
Har du ngt exempel där påtvingad struktur verkligen slagit igenom?
Barnaga reformen, där stod säkert en majoritet bakom tanken att det var fel att misshandla barn som exempel...

Tja, gällande barnaga var det en majoritet i riksdagen som stod bakom det, men på 60-talet var en majoritet av befolkningen för barnaga som uppfostringsmetod vilket förändrades kraftigt under de närmata 30 åren. Lagarna (dels 1966 års borttagande av rätten att slå sina barn samt 1979 års lag som förbjuder barnaga) räknas väl ha en stor del i detta.
Jag hittar tillexempel detta i en uppsats från Lunds universitet: "Enligt en undersökning från 1965 ansåg 53 % av Sveriges befolkning att det ibland var nödvändigt att tillgripa aga vid uppfostran av barn. Procenttalen för 1968 och 1971 var 42 % respektive 35 %. I takt med att stödet för aga sjönk ökade istället de respondenter som sade att ”föräldrar borde alltid klara uppfostran ändå” från 35 % 1965 till 60 % 1971 vilket visar på en tydlig samhällsförändring under en mycket kort tid. De är rimligt att anta att en stor del av de personer som var tveksamma eller sade sig vara ovetande om sin syn på barnaga bestämde för att vara emot aga som uppfostringsmetod. Detta med tanke på att 12 % besvarade frågan ”tveksamt, vet ej” 1965, 1971 var denna siffra 5 %."
 
Jag vet inte hur det funkar hemma hos er, men hos oss var det både fysisk närvaro och en stadig inkomst som var förutsättningen för en trygg tillvaro. Den av oss som för tillfället gjorde bäst pengar, gjorde det och den andre skötte marktjänsten...

Ja, allt det du säger talar ju för att en ändring på strukturnivå behövs. Jag bryr mig inte så mycket om hur det ser ut hos dig personligen utan att det överlag är kvinnan som står tillbaka för att mannen ska ha en karriär och att det alltid bedöms mest lämpligt. Så länge det är så kommer det inte bli någon jämställdhet.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 061
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 589
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp