Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Hade jag haft min kopia av "Lean in" till hands sa hade jag kunnat referera den forskning de hanvisar till, dar de visar att mammor (foraldrar?) till pojkbebisar i snitt OVERSKATTAR deras krypformaga, medans foraldrarna till flickbebisarna i snitt underskattar deras formaga.

Ett litet enkelt, men illustrativt, exempel om hur vi har konsnormer djupt forankrade i formodligen det undermedvetna.
Vilket ligger underförstått i min fråga, vem uppfostrar de flesta i den unga generationen. Med andra ord, det är kvinnor som lägger grunden till de värderingar vi bygger våra liv på.....
 
Uppfostra normlöst.

Är det möjligt? Jag skulle vilja påstå att detta med att "uppfostra (köns)normlöst redan är en norm, och en väldigt stark sådan i vissa kretsar. Ironiskt nog finns en väldigt tydlig bild av vad som är "normlöst", vilket skapar konflikter.

Att ha bilden och målet av att man skulle uppfostra normlöst är nog rätt naivt. Handlar det inte om att vara medveten om vilka normer som finns och få samhället att ändra de normer som inte främjar ett jämställt samhälle.
 
Är det möjligt? Jag skulle vilja påstå att detta med att "uppfostra (köns)normlöst redan är en norm, och en väldigt stark sådan i vissa kretsar. Ironiskt nog finns en väldigt tydlig bild av vad som är "normlöst", vilket skapar konflikter.

Att ha bilden och målet av att man skulle uppfostra normlöst är nog rätt naivt. Handlar det inte om att vara medveten om vilka normer som finns och få samhället att ändra de normer som inte främjar ett jämställt samhälle.

Tack!
 
Vilket ligger underförstått i min fråga, vem uppfostrar de flesta i den unga generationen. Med andra ord, det är kvinnor som lägger grunden till de värderingar vi bygger våra liv på.....

Hmm.. visst att kvinnor kanske spenderar mer tid med barnen, men deras varderingar och normer existerar ju inte heller i ett vakuum.

Forandring ligger pa bada kon, likval som att bada kon paverkas negativt av radande normer!
 
Klipper in definitionen av "sociala normer" (Wikipedia, men just här känns det rätt tillförlitligt):
Sociala normer, eller bara normer, är ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort. Med normer menas ett riktmärke (mönster) för hur man ska utföra något eller hur man ska uppträda mot varandra. För att sociala djur ska kunna fungera tillsammans krävs det regler för hur individerna ska bete sig mot varandra. Hos lägre djur styrs normer av nedärvda instinkter, men hos människor finns ett stort spelrum för inlärd variation. När människor interagerar med varandra skapas mönster för hur man ska bete sig mot varandra inom familjer, företag, föreningar etc och samhället i stort. Normer gäller även mellan organisationer, mellan företag och mellan stater.

respektive "normer" (samma källa):
  • Social norm – ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort
  • Normer kan kallas för oskrivna regler, det finns normer i alla sociala konstruktioner
Men alla normer finns inte i lagar. Tror du det kan vara skadligt att försöka arbeta bort att kvinnor får lägre löner, oftast är projektledare hemma och tar merparten av VAB. Eller att män löper större risk för självmord och uppmanas att inte visa känslor.
 
Men alla normer finns inte i lagar. Tror du det kan vara skadligt att försöka arbeta bort att kvinnor får lägre löner, oftast är projektledare hemma och tar merparten av VAB. Eller att män löper större risk för självmord och uppmanas att inte visa känslor.

Nej men om vi börjar följa gällande lagar så kan en del problem försvinna.
Exempelvis lika lön för lika arbete...

Jag motsätter mig Luffs förslag om normlös uppfostran, eftersom normer faktiskt inte (bara) är dåligt.
Det finns mycket positivt med normer.

Så jag tyckte att Luffs förslag var dåligt.

Jag tycker självklart att det ska vara lika lön för lika arbete.
Det vore antagligen bra om det blev mer könsneutralt med personalen inom vård och omvårdnad. Än så länge är det i Sverige fortfarande en viss manlig dominans bland läkare, men i övrigt är ju många av de lågavlönade offentliga jobben kvinnodominerade.
I Danmark, till exempel, är det tydligen fler kvinnliga än manliga läkare numera (såg en artikel om det för ett par veckor sedan i Dagens Medicin).

Det går inte att jämföra offentlig sektor med privat sektor när det gäller löner, eftersom man inom privat sektor kan höja löner genom att höja priset på varan; inom offentlig sektor har man de pengar man får in via skatteintäkter och kan liksom inte "bara" höja. Inom landstingsvärlden skulle det dock gå att minska svinn, exempelvis i dåliga upphandlingar, och därmed ha ett större ekonomiskt utrymme för personalen.
Skolan: tja, du har ju den skolbudget du har. Ska du ge högre löner till lärarna så måste du dra in pengar /minska kostnader någon annan stans.
Lite samma sak inom hemsjukvården: ska lönerna kunna höjas, behöver man minska kostnader någon annan stans eller höja egenavgifterna. Så det är inte riktigt så enkelt som att marknadsekonomiska krafter kan höja lönerna inom de sektorerna.

Vill man få större jämlikhet på lönesidan så handlar det dels om att korrigera osakliga löneskillnader - finns både bland SSK och läkare i landstingsvärlden och finns bland lärare, och dels lyckas få en ökad könsbalans bland de anställda.

Vad gäller "arbetsfördelningen" i en familj: där kan ju ingen utomstående tvinga fram en förändring. Där måste varje familj själv ta ansvaret för fördelningen.
De som är ensamstående lyckas ju hålla ordning på både - och i väldigt stor utsträckning.
Visst, förväntningar spelar säkert en roll men individuella åtgärder har också stor betydelse.
Jag har en - möjligen felaktig - uppfattning om att det finns individer som inte riktigt lyckas hålla fingrarna i styr från de uppgifter partnern förväntas göra. För partnern gör det inte precis när man tänkt sig, eller på det sätt man tänkt sig.
Då kanske det känns enklare att göra uppgiften själv, jämfört med att tjata på partnern.
Ett annat sätt kan ju vara att helt enkelt låta partnern sköta uppgiften och släppa den tankemässigt.
Och om uppgiften inte blev gjord så får man kanske då acceptera det.

Om man lider av att vara den organiserande parten, kanske man får fundera på om man tycker att det är viktigt med just den uppgiften och annars släppa den.

Hela det här senaste resonemanget går ut på att förändra det man kan, det vill säga sin egen hållning kring saker och ting.

Om det är viktigt för mig att en viss sak görs på ett visst sätt, en viss dag så kanske jag måste acceptera att jag får göra det själv.
Visst finns det självklart människor som "glider" på att deras partner gör dessa saker, men den görande parten kanske måste låta det falla ett tag så partnern också ser att det är viktigt?

Vissa saker har säkert en grund i något slags traditionella roller i familjeliv, men enda sättet att förändra det är ju att var och en ändrar i sitt liv.
På det sättet kanske nästa generation slutar att ta dessa mönster för givna.

Men att "samhället" går in och talar om vem som ska göra vad i en familj, kommer inte att leda till något gott.
 
Senast ändrad:
Visst är det tråkigt att mycket av förändringar handlar om att individerna måste ändra på saker och ting...
och att man faktiskt inte kan lasta "samhället" och lägga ansvaret där?

Som sagt, vissa saker som "lika lön för lika arbete" är något som kan och ska krävas av "samhället" via lagar.

Arbetsfördelningen i en familj går inte att förändra på det sättet.
Eller via skola, förskola eller vad man vill.
 
Lika rättigheter oavsett kön, hudfärg, religion, sexuell läggning etc.

När det gäller vad som sker i privatlivet så SKA det vara ett personligt val och upp till var och en hur man lägger upp sina relationer. Är jag inte nöjd med något i mina relationer så ser jag till att förändra det eller avbryta den relationen. Jag varken vill eller kan förvänta mig att utomstående krafter ska lyckas styra upp mina personliga relationer på ett sådant sätt som passar mig.
 
Lika rättigheter oavsett kön, hudfärg, religion, sexuell läggning etc.

När det gäller vad som sker i privatlivet så SKA det vara ett personligt val och upp till var och en hur man lägger upp sina relationer. Är jag inte nöjd med något i mina relationer så ser jag till att förändra det eller avbryta den relationen. Jag varken vill eller kan förvänta mig att utomstående krafter ska lyckas styra upp mina personliga relationer på ett sådant sätt som passar mig.
Men det blir ju helt uppenbart inte jämställt då. Om samhället inte går in och styr upp så är män hemma avsevärt mindre med sina barn. Om samhället inte reglerar det hur ska man då kunna lösa det?
 
Men alla normer finns inte i lagar. Tror du det kan vara skadligt att försöka arbeta bort att kvinnor får lägre löner, oftast är projektledare hemma och tar merparten av VAB. Eller att män löper större risk för självmord och uppmanas att inte visa känslor.

Just det.
Vissa normer som "förslappats" behöver stärkas igen.
Som normen att man inte kallar varandra för könsord till exempel.
När jag växte upp, var det inte alls lika vanligt att tjejer kallades för "hora" som idag. Den normen behöver förstärkas.
 
Men det blir ju helt uppenbart inte jämställt då. Om samhället inte går in och styr upp så är män hemma avsevärt mindre med sina barn. Om samhället inte reglerar det hur ska man då kunna lösa det?

Menar du på fullt allvar att samhället ska bestämma vem i en familj som ska vara "projektledare"?
Och hur i all världen menar du att det skulle gå till?

Jag anar att du tänker på att dela föräldraledigheten rakt av och det är ju lovvärt men inte självklart rimligt tillämpligt.
Om det till exempel är så att ena föräldern är arbetslös, eller långtidssjukskriven.
Oavsett vilken förälder, faktiskt.
Då kan det bli orimligt dyrt att dela föräldraledigheten lika.

Hur trist det än är, så måste vissa förändringar ske via individernas aktiva val.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Men det blir ju helt uppenbart inte jämställt då. Om samhället inte går in och styr upp så är män hemma avsevärt mindre med sina barn. Om samhället inte reglerar det hur ska man då kunna lösa det?
Om man samtidigt med det du säger, vill ha ett demokratiskt samhälle där människor har fria val..ja då får du ett problem. För människor tenderar att följa det som är bäst för dem själva, inte staten inte ideologiskt höga mål. Så vad su säger är att samhället måste inskränka människors fria val för att dina mål ska kunna genomföras:angel:
 
Om man samtidigt med det du säger, vill ha ett demokratiskt samhälle där människor har fria val..ja då får du ett problem. För människor tenderar att följa det som är bäst för dem själva, inte staten inte ideologiskt höga mål. Så vad su säger är att samhället måste inskränka människors fria val för att dina mål ska kunna genomföras:angel:

Ja alltså, om staten ger ut bidrag har den ju rätt att ställa krav på hur bidragen ska användas? Det är väl lämpligt att bidragen används på ett sätt så att det främjar de mål som finns? Vill man göra på annat sätt är det väl lämpligt att lösa det utan statliga bidrag.
 
Ja alltså, om staten ger ut bidrag har den ju rätt att ställa krav på hur bidragen ska användas? Det är väl lämpligt att bidragen används på ett sätt så att det främjar de mål som finns? Vill man göra på annat sätt är det väl lämpligt att lösa det utan statliga bidrag.
Självklart och som bidragsgivare (skattebetalare) så har väl folket också ngt att säga till om.
Till exempel att välja hur barnledigheten ska fördelas ;)
 
Självklart och som bidragsgivare (skattebetalare) så har väl folket också ngt att säga till om.
Till exempel att välja hur barnledigheten ska fördelas ;)

Ja och det är väl därför som föräldraledigheten med jämna mellanrum kommer på den politiska agendan.
Vissa partier förespråkar 50/50, andra förespråkar valfri uppdelning.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 054
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 546
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
552
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp