Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Ja, folket kan ju givetvis välja att rösta på ett parti som inte vill dela föräldraledigheten men jag tycker att det är märkligt med hela tanken att det ska vara ett fritt val hur man använder statliga bidrag och att riktade bidrag skulle inskränka människans frihet osv. Jag kan inte tycka att det är ett demokratiskt problem vilket du verkar vilja få det till.
Nej du missuppfattar med vilja. Samhället ska naturligtvis ha rätt att välja hur man ska spendera sina pengar och då ska jag som skattebetalare ha samma rätt. Vill jag inte ha ex barnomsorg så ska jag naturligtvis slippa betala till den både slippa avgiften och skattefinansiera subventionerna.
 
Jag skulle aldrig rösta på det.

Jag håller med. Alla familjer/familjesituationer är inte helt lika.

Halvt kl
Om vi nu ändå är inne på "föräldratemat" då borde väl staten gå in och styra upp VAB också? Så föräldrarna delar lika? Man turas om att följa barnet/-n till läkare/bvc/etc. Det hade aldrig funkat i min familj kan jag tala om (ändå föll det sig så att i fjol skiljde det bara en dag på VAB för mig och sambon), min sambo kan delvis jobba hemifrån - det kan inte jag. Skulle sambon då "tvingas" ta ut VAB eftersom det i statistiken ser ut som om jag tar ut fler VABdagar? Det håller ju inte.
Och om man ska dela lika på föräldraledigheten - hur ska man då kunna amma länge för de kvinnor som vill? Som kanske inte kan pumpa större mängder (jag är en av dem)? Ska staten gå in och styra det också?
 
Jag håller med. Alla familjer/familjesituationer är inte helt lika.

Halvt kl
Om vi nu ändå är inne på "föräldratemat" då borde väl staten gå in och styra upp VAB också? Så föräldrarna delar lika? Man turas om att följa barnet/-n till läkare/bvc/etc. Det hade aldrig funkat i min familj kan jag tala om (ändå föll det sig så att i fjol skiljde det bara en dag på VAB för mig och sambon), min sambo kan delvis jobba hemifrån - det kan inte jag. Skulle sambon då "tvingas" ta ut VAB eftersom det i statistiken ser ut som om jag tar ut fler VABdagar? Det håller ju inte.
Och om man ska dela lika på föräldraledigheten - hur ska man då kunna amma länge för de kvinnor som vill? Som kanske inte kan pumpa större mängder (jag är en av dem)? Ska staten gå in och styra det också?
Tycker det är en väldig skillnad på vab och föräldraledighet.

Sen är det väl ingen som tvingar dig att sluta amma eller att börja jobba? Du får väl helt enkelt sluta eller byta jobb då så du kan amma längre än det behövs så att säga.
 
Tycker det är en väldig skillnad på vab och föräldraledighet.

Sen är det väl ingen som tvingar dig att sluta amma eller att börja jobba? Du får väl helt enkelt sluta eller byta jobb då så du kan amma längre än det behövs så att säga.

På vilket sätt skulle det skilja menar du?

Jo men tjena, sluta eller byta jobb? Vilken värld lever du i? Det finns sju lediga jobb i hela Sverige för mig, varav det närmsta är 60 mil bort. Det verkar ju rimligt att sambon måste byta jobb och hela familjen flytta för att jag ska kunna amma?
 
På vilket sätt skulle det skilja menar du?

Jo men tjena, sluta eller byta jobb? Vilken värld lever du i? Det finns sju lediga jobb i hela Sverige för mig, varav det närmsta är 60 mil bort. Det verkar ju rimligt att sambon måste byta jobb och hela familjen flytta för att jag ska kunna amma?
Förhoppningsvis så vabbar man inte i ett år. Det är ju enstaka dagar det handlar om.
 
Så då behöver man inte tvinga på det, man kan låt folk göra som de själva vill och som passar deras liv.
Läs det jag skev innan. Det är inte så enkelt livet är för alla, få har ett helt jämställt förhållande.

Men du kanske är en av dom som anser att personer som inte är självsäkra och starka får skylla sej själva och att det inte är andras problem att lösa. Tycker det säger sej självt hur otäckt ett sådant samhälle blir tillslut.
 
Senast ändrad:
Inte ett år i följd. Men du kan ju ta ut dagar till ungen är 12.
Och jag bör väl tillägga att man kan ta max 120 sådana per år.
Finns det ett visst antal dagar man får vabba? Trodde man fick vabba så mycket det behövdes.

Eller tar folk ut föräldradagar när dom vabbar?
 
Finns det ett visst antal dagar man får vabba? Trodde man fick vabba så mycket det behövdes.

Eller tar folk ut föräldradagar när dom vabbar?

Saxat från f-kassan
"Du kan få ersättning för VAB i max 120 dagar per år om ditt barn är upp till 12 år. De sista 60 dagarna kan du bara få ersättning om barnet är sjukt och inte om barnets ordinarie vårdare är sjuk."

Det är samma tak, strax över 37 000 som respektive ersättning baseras på, men föräldrapenningen ger 80% medan VAB ger strax under 80%. Vi tar ingen föräldraledighet när barnen är sjuka.
 
Nej du missuppfattar med vilja. Samhället ska naturligtvis ha rätt att välja hur man ska spendera sina pengar och då ska jag som skattebetalare ha samma rätt. Vill jag inte ha ex barnomsorg så ska jag naturligtvis slippa betala till den både slippa avgiften och skattefinansiera subventionerna.

Herregud, nej, jag missuppfattar inte med vilje, det var verkligen hur jag tolkade det du skrev. Oavsett så blir det ju ganska orimligt att bara betala skatt för det man själv har lust med? Hela idén bygger ju på från var och en efter förmåga till var och en efter behov? Det är ju det som är det trevliga med skatten. Annars får jag ju sluta betala skatt för vägarna eftersom jag inte har något körkort och därför inte direkt drabbas av om vägarna förfaller? Och om jag själv inte är sjuk ser jag kanske inget behov av att betala skatt för sjukvård heller? Det blir ett extremt osympatiskt system.
 
Herregud, nej, jag missuppfattar inte med vilje, det var verkligen hur jag tolkade det du skrev. Oavsett så blir det ju ganska orimligt att bara betala skatt för det man själv har lust med? Hela idén bygger ju på från var och en efter förmåga till var och en efter behov? Det är ju det som är det trevliga med skatten. Annars får jag ju sluta betala skatt för vägarna eftersom jag inte har något körkort och därför inte direkt drabbas av om vägarna förfaller? Och om jag själv inte är sjuk ser jag kanske inget behov av att betala skatt för sjukvård heller? Det blir ett extremt osympatiskt system.
Nej naturligtvis ska man betala skatt. Men man borde ha en valmöjlighet. Antingen väljer man ordnad barnomsorg till exempel eller så väljer man att ordna den själv, med samma ekonomiska bidrag som de som valt det offentliga alternativet..det är rättvist. För det är väl inte rättvist att det ena valet innebär subventioner på upp mot 40 , 50 tusen per år och det andra ingenting?
 
Nej naturligtvis ska man betala skatt. Men man borde ha en valmöjlighet. Antingen väljer man ordnad barnomsorg till exempel eller så väljer man att ordna den själv, med samma ekonomiska bidrag som de som valt det offentliga alternativet..det är rättvist. För det är väl inte rättvist att det ena valet innebär subventioner på upp mot 40 , 50 tusen per år och det andra ingenting?
Får man välja bland fler saker eller är det just bara barnledighet? I så fall varför?
 
Får man välja bland fler saker eller är det just bara barnledighet? I så fall varför?
Naturligtvis finns det fler, du har ju bla skolan där man kan ta med sig skolpengen till en annan ex privat skola.
Eller sjukvården där man inom vissa ramar får landstinget att betala vård i privat regi.
Valfriheten är därför ingen nackdel som jag ser det. Och är det då i branscher som helt eller delvis finansieras av samhället ska naturligtvis det privata alternativet ha tillgång till samma peng
 
Nej naturligtvis ska man betala skatt. Men man borde ha en valmöjlighet. Antingen väljer man ordnad barnomsorg till exempel eller så väljer man att ordna den själv, med samma ekonomiska bidrag som de som valt det offentliga alternativet..det är rättvist. För det är väl inte rättvist att det ena valet innebär subventioner på upp mot 40 , 50 tusen per år och det andra ingenting?

Jag tycker att det är rimligt att staten subventionerar det som staten erbjuder och inte att människor är hemma med sina egna barn till exempel, det skulle ju göra att arbetskraften minskade drastiskt? Staten kan väl inte subventionera alla val som människor skulle önska göra?
 
Jag tycker att det är rimligt att staten subventionerar det som staten erbjuder och inte att människor är hemma med sina egna barn till exempel, det skulle ju göra att arbetskraften minskade drastiskt? Staten kan väl inte subventionera alla val som människor skulle önska göra?
Naturligtvis inte. Men vi gör det med sjukvården, vi gör det med skolan varför då inte med barnomsorgen?
Jo jag vet att det är ett politiskt ideologiskt beslut som har sin grund i 1930 talet och sedan i en jämställdhetspolitik. Men samtidigt så handlar det ju om rättvisa.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 078
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 834
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
567
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 762
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp