Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

vilket jag naturligtvis är medveten om. Men vad jag skrev tidigare, för att få det jämlika samhälle vissa vill ha så måste vi avskaffa det fria valet hos individerna/familjerna.

Ja, det verkar vara så.
Och vi har ju sett hur framgångsrikt ett samhälle blir när politikerna försöker detaljstyra allt i människors familjeliv (syftar nu på sovjet-ryssland för dem som inte förstår det).
 
Självklart och som bidragsgivare (skattebetalare) så har väl folket också ngt att säga till om.
Till exempel att välja hur barnledigheten ska fördelas ;)

Ja, folket kan ju givetvis välja att rösta på ett parti som inte vill dela föräldraledigheten men jag tycker att det är märkligt med hela tanken att det ska vara ett fritt val hur man använder statliga bidrag och att riktade bidrag skulle inskränka människans frihet osv. Jag kan inte tycka att det är ett demokratiskt problem vilket du verkar vilja få det till.
 
Oj vad det blev intressant. Jag är inte mycket för bokstavstolkningar men jag uppfattar inte normlöst som = utan etik och moral.
Demokratiska lagar och regler ska följas i vilket fall.
Jag tolkar det att man ska inte följa normer "bara för att" utan istället fundera på vad som fungerar bäst. Och jag menade inte "könsnormlöst".
Jag menade uppfostra normlöst.
Då tror jag vi kommer från könsnormer också. Alla barn ska få både dockor och leksaksbilar.
 
Jag vet inte varför det inte skulle bli jämställt. Båda har lika rättighet att vara hemma och man får tillsammans komma överens om hur man vill lägga upp det.
När samhället inte styr alls, t.ex. avseende föräldraledighet (samhället inkluderar dessutom i tillämpliga delar arbetsgivare eller fack/kollektivavtal), så verkar "traditionella" könsroller ta överhanden.

Så för mig låter det rimligt att för att förkorta tiden tills "vi" uppnår jämställdhet, så kan gärna "samhället få styra.
 
När samhället inte styr alls, t.ex. avseende föräldraledighet (samhället inkluderar dessutom i tillämpliga delar arbetsgivare eller fack/kollektivavtal), så verkar "traditionella" könsroller ta överhanden.

Så för mig låter det rimligt att för att förkorta tiden tills "vi" uppnår jämställdhet, så kan gärna "samhället få styra.
Jag klarar av att välja för mig själv men tack ändå.
 
Jag vet inte varför det inte skulle bli jämställt. Båda har lika rättighet att vara hemma och man får tillsammans komma överens om hur man vill lägga upp det.
Fast så är det inte för alla, det kräver att det är väldigt jämställt i förhållandet och att ingen av partnerna har större påverkan på den andre om det ska vara helt rättvist. Då är det ganska bra faktiskt att samhället går in och styr upp litegrann.

Vad jag ser i relationerna nära mig är det nästan alltid en som anpassar sig efter den andre på något sätt och uppoffrar en hel del i livet utan att helt vara tillfreds med det.
 
Fast så är det inte för alla, det kräver att det är väldigt jämställt i förhållandet och att ingen av partnerna har större påverkan på den andre om det ska vara helt rättvist. Då är det ganska bra faktiskt att samhället går in och styr upp litegrann.

Vad jag ser i relationerna nära mig är det nästan alltid en som anpassar sig efter den andre på något sätt och uppoffrar en hel del i livet utan att helt vara tillfreds med det.
Gör inte saker du inte vill. Vi kommer aldrig bli fria eller jämställda om vi inte lär oss ställa krav och stå upp för oss själva. Alla dessa starka (?) feminstiska kvinnor och ni vill förfarande att staten ska ledsaga med koppel i privatlivet.
 
Instifta ett rejält jävla jämställdhetspris med en jury bestående av t ex Gudrun Schyman, Claes Borgström, Elisabeth Massi Fritz, Johan Forsberg, Nina Björk. Leo Razzak, Lady Dahmer, Jason Diakté, Zara Larsson, Linnea Claeson....
Priset ska vara på minst 10 miljoner kronor.
 
Gör inte saker du inte vill. Vi kommer aldrig bli fria eller jämställda om vi inte lär oss ställa krav och stå upp för oss själva. Alla dessa starka (?) feminstiska kvinnor och ni vill förfarande att staten ska ledsaga med koppel i privatlivet.
Och det tror du är så lätt att styra upp? Det är ju något man får jobba med i hela livet, som vuxen är det svårt att ändra på sig bara sådär.

Man kan mycket väl vara feminist utan att vara psykiskt stark och självsäker och kan och vet när man kan och ska säga ifrån. Ibland behövs faktiskt lite ledsagning på vägen.
 
Gör inte saker du inte vill. Vi kommer aldrig bli fria eller jämställda om vi inte lär oss ställa krav och stå upp för oss själva. Alla dessa starka (?) feminstiska kvinnor och ni vill förfarande att staten ska ledsaga med koppel i privatlivet.

Vadå staten ledsaga med koppel?
Staten är vi och det handlar om vad skattepengarna ska läggas på och hur lagar ska formuleras för att vara rättvisa.
Dessutom är vad som räknas som privatliv inte statiskt utan en socialt konstruerad norm som förändras över tid. Det som var privat för 100 år sedan räknas inte som privat idag.
 
Vadå staten ledsaga med koppel?
Staten är vi och det handlar om vad skattepengarna ska läggas på och hur lagar ska formuleras för att vara rättvisa.
Dessutom är vad som räknas som privatliv inte statiskt utan en socialt konstruerad norm som förändras över tid. Det som var privat för 100 år sedan räknas inte som privat idag.
Staten ska låta bli att pilla i mitt privatliv.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 054
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 546
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
552
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp