Bukefalos 28 år!

Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Ja, det skulle göra dig överställd ur den synvinkeln. Dels för att du har ett fysiskt övertag när vi träffas. Dels för att det underlättar inkomst.
Oj den var ny. "Fysisk styrka underlättar inkomst." Eller nä vänta lite. Den är uråldrig. Drängastenen, om du inte kunde lyfta den fick du inte full lön som dräng.
Nu hade ju den metoden inte så mycket med verkligheten att göra.
Min mor som var statarbarn berättade om hur pigans jobb började kl 05.30 på morgonen och slutade vid 20.00.
Drängen jobbade 07.00-18.00 och sov oftast middag.
Pigan rakade aska och tände i spisen, gick sen ut i lagården och morgonfodrade, drog ner skiten och mjölkade i spann som vägde en hel del. Sen in för att göra frukost till bonnen o drängen o resten av familjen. Sen var det disken. Sen packa kaffekorgen och ut på gärdet att raka hö. Middag skulle det också hjälpas till med och diska efteråt. Ut på gärdet före bonnen och drängen för att raka ikapp. Hem till korna igen och sköta lagården. Sen in och kvällsdiska, hämta vatten och ved till nästa dag. Kvinnorna gjorde både hushållsarbetet och grovjobbade ute. Men nä drängastenen lyfte dom inte. Varför skulle dom?
Sen när har rekord i bänkpress någonsin sagt något om någons arbetsförmåga?
 
De som tjänar på mitt jobb sitter framför en dator. Vilka moment menar du att de behöver utföra där överlägsen fysisk styrka spelar roll?

Läste du inte vad jag skrev. Du har en fördel i alla jobb att ha fysisk styrka eftersom du även minskar risken för skador.
 
Jag vet att kvinnor är mer sjukskrivna än män. Det jag ifrågasatte var att det berodde på fysisk styrka.

Din lösning på problemet är alltså att stänga ute kvinnor ännu mer från arbetsmarknaden?

Jag bara förklarar att det finns biologiska orsaker till att män tjänar mer än kvinnor.
 
Kvinnor är mer sjukskrivna än män. Det är skäl nog att vara försiktiga med kvinnor även inom ditt område.

Vad beror det på då? Om nu män är så starka och uthålliga, varför slänger sig mannen då på soffan medans kvinnan fixar maten, barnen, tvätten, disken, städningen.... Varför fixar inte mannen det så att den svaga kvinnan kan få vila efter jobbet och sätta sig vid dukat bord? Du tror inte att det kan finnas en liten ledtråd till varför kvinnor är mer sjukskrivna i det faktum att kvinnor dubbeljobbar i större utsträckning än män?
 
Du frågade om vi verkligen VILL ha ett jämtställt samhälle - jag svarade vem vill inte?
Min fråga är igen, vem VILL inte ha ett jämställt samhälle?

Det är sagt utifrån de förutsättningar som finns. Ju längre mot jämställdhet du kommer desto mer extrema metoder kommer du behöva ta till, för att ta nästa steg.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 039
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 065
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp