Bukefalos 28 år!

Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Mitt syfte är inte att bilda dig utan att göra mig än mer bildad.

Om nu någon däremot endast skriver "källa?" på ett grundläggande påstående då är det en klar indikation på att personen inte har något intresse av att bilda sig. I så fall hade vederbörande redan varit påläst i frågan. Att bilda sig gör man bäst med andra personer som vill bilda sig.

Däremot har man något att lära av alla, så jag har även något att lära av dig. Du tycks inte inse det. Antingen är du inte bildad nog för att förstå det eller så vill du bara ha rätt.

Jag bildar mig gärna men det här är ett diskussionsforum, inte ett ställe för dig att spy dina åsikter oemotsagd. När du patetiskt nog inte kan backa upp dina åsikter med relevanta och vederhäftiga fakta kroknar du och går till personangrepp. Det om något är tecken på avsaknad av kunskap och bildning.

Förresten, hur många nick är du uppe i nu? Två, tre eller fler? Din debatteknik och ditt språk är ganska avslöjande.
 
Jag bildar mig gärna men det här är ett diskussionsforum, inte ett ställe för dig att spy dina åsikter oemotsagd. När du patetiskt nog inte kan backa upp dina åsikter med relevanta och vederhäftiga fakta kroknar du och går till personangrepp. Det om något är tecken på avsaknad av kunskap och bildning.

Förresten, hur många nick är du uppe i nu? Två, tre eller fler? Din debatteknik och ditt språk är ganska avslöjande.

Projektioner projektioner och ännu mer projektioner.

Behöver du källa på vad det ordet betyder också?
 
Jag bildar mig gärna men det här är ett diskussionsforum, inte ett ställe för dig att spy dina åsikter oemotsagd. När du patetiskt nog inte kan backa upp dina åsikter med relevanta och vederhäftiga fakta kroknar du och går till personangrepp. Det om något är tecken på avsaknad av kunskap och bildning.

Förresten, hur många nick är du uppe i nu? Två, tre eller fler? Din debatteknik och ditt språk är ganska avslöjande.
Dags att nicken börjar argumentera mot varandra kanske? För trovärdighetens skull.
Dock gör det ju ingen skillnad om det är samma person bakom flera nick.
Åsikterna mår ändå bra av att bemötas.
Personen strävade ju efter bildning. Och det kan vi bistå med.
 
Du tror inte att det kan finnas en liten ledtråd till varför kvinnor är mer sjukskrivna i det faktum att kvinnor dubbeljobbar i större utsträckning än män?

Jag får inte riktigt ihop det. Män och kvinnor arbetar ungefär lika mycket när hemarbete och andra sysslor räknas in (länk), män något mer faktiskt. Kvinnor har dock en jämnare fördelning mellan förvärvs- och hemarbete. När Försäkringskassan tittade på förstagångsföräldrar och risken för sjukskrivning vid olika jämställdhetssituationer (Socialförsäkringsrapport 2015:3) fann de att det som minskade sjukskrivningstalen för kvinnor överlägset mest var när männen tog huvudansvaret för arbetssfären (d.v.s förvärvsarbetet/intjänandet av pengar). Bland de kvinnor som drog in huvuddelen av inkomsterna var det t.o.m så att risken för sjukskrivning minskade något om de även tog huvudansvaret för hemmasfären jämfört med om männen gjorde det.
 
Jag får inte riktigt ihop det. Män och kvinnor arbetar ungefär lika mycket när hemarbete och andra sysslor räknas in (länk), män något mer faktiskt. Kvinnor har dock en jämnare fördelning mellan förvärvs- och hemarbete. När Försäkringskassan tittade på förstagångsföräldrar och risken för sjukskrivning vid olika jämställdhetssituationer (Socialförsäkringsrapport 2015:3) fann de att det som minskade sjukskrivningstalen för kvinnor överlägset mest var när männen tog huvudansvaret för arbetssfären (d.v.s förvärvsarbetet/intjänandet av pengar). Bland de kvinnor som drog in huvuddelen av inkomsterna var det t.o.m så att risken för sjukskrivning minskade något om de även tog huvudansvaret för hemmasfären jämfört med om männen gjorde det.

Det där med dubbelarbete är något man tagit till för att man inte vill röra det egentliga problemet. Dels att kvinnors kroppar är spädare och tar mer stryk varför många äldre kvinnor inte kan arbeta. Dels att kvinnor har en tendens att överarbeta. Det kan vara positivt för de kvinnor som hanterar det men många kvinnor blir också utbrända.
 
Det där med dubbelarbete är något man tagit till för att man inte vill röra det egentliga problemet. Dels att kvinnors kroppar är spädare och tar mer stryk varför många äldre kvinnor inte kan arbeta. Dels att kvinnor har en tendens att överarbeta. Det kan vara positivt för de kvinnor som hanterar det men många kvinnor blir också utbrända.

Jag antar att du har källor som underbygger ditt påstående? Jag vet många män i 70-årsåldern som fick lov att ta pension i förtid pga att kroppen tagit slut (skogsarbetare, sågverksarbetare mfl). Var de späda också?
 
Jag får inte riktigt ihop det. Män och kvinnor arbetar ungefär lika mycket när hemarbete och andra sysslor räknas in (länk), män något mer faktiskt. Kvinnor har dock en jämnare fördelning mellan förvärvs- och hemarbete. När Försäkringskassan tittade på förstagångsföräldrar och risken för sjukskrivning vid olika jämställdhetssituationer (Socialförsäkringsrapport 2015:3) fann de att det som minskade sjukskrivningstalen för kvinnor överlägset mest var när männen tog huvudansvaret för arbetssfären (d.v.s förvärvsarbetet/intjänandet av pengar). Bland de kvinnor som drog in huvuddelen av inkomsterna var det t.o.m så att risken för sjukskrivning minskade något om de även tog huvudansvaret för hemmasfären jämfört med om männen gjorde det.
Det var spännande läsning, dock lite gamla siffror. Sveriges var om jag läste korrekt från 2000-01. Skulle vara intressant att läsa något färskare.
 
Jag antar att du har källor som underbygger ditt påstående? Jag vet många män i 70-årsåldern som fick lov att ta pension i förtid pga att kroppen tagit slut (skogsarbetare, sågverksarbetare mfl). Var de späda också?
Tänkte precis det samma. "Alla" gamla gubbar hade ju ryggskott medans jag faktiskt inte känner en enda kvinna med liknande problem. Handleder och höfter däremot.
 
Det där med dubbelarbete är något man tagit till för att man inte vill röra det egentliga problemet. Dels att kvinnors kroppar är spädare och tar mer stryk varför många äldre kvinnor inte kan arbeta. Dels att kvinnor har en tendens att överarbeta. Det kan vara positivt för de kvinnor som hanterar det men många kvinnor blir också utbrända.

Håller med om att dubbelarbete är en förvirrande term som ger sken av att kvinnor generellt eller åtminstone mycket ofta har betydligt mindre riktig fritid än vad män har. Att kvinnors "spädare kroppar" skulle vara en stor det av det egentliga problemet är jag lite tveksam till. Gapet för andel i arbetskraften mellan könen växer med två procentenheter när vi jämför gruppen 25-44 år med gruppen 45-64 år. Alla i arbetskraften kan arbeta även om den även omfattar arbetslösa. Möjligtvis kan det vara så att fler kvinnor i arbetskraften har svårt att hitta nya arbeten om de arbetat fysiskt under många år och inte klarar av det längre.
 
Det var spännande läsning, dock lite gamla siffror. Sveriges var om jag läste korrekt från 2000-01. Skulle vara intressant att läsa något färskare.
Jag har för mig att studien ansågs ha så pass signifikanta fel att resultaten tveksamt kunde tolkas på det sätt som forskarna gjorde. @Blue kanske minns den kritiken? Vet att vi diskuterat det tidigare här på buke.
 
Jag har för mig att studien ansågs ha så pass signifikanta fel att resultaten tveksamt kunde tolkas på det sätt som forskarna gjorde. @Blue kanske minns den kritiken? Vet att vi diskuterat det tidigare här på buke.

Du har sannolikt blandat ihop den med någon annan studie. Ordföljden "Fördelning av tid och inkomst" eller länken har inte förekommit på Bukefalos tidigare och kritiken finner jag inga spår av på nätet.
 
Jag får inte riktigt ihop det. Män och kvinnor arbetar ungefär lika mycket när hemarbete och andra sysslor räknas in (länk), män något mer faktiskt. Kvinnor har dock en jämnare fördelning mellan förvärvs- och hemarbete. När Försäkringskassan tittade på förstagångsföräldrar och risken för sjukskrivning vid olika jämställdhetssituationer (Socialförsäkringsrapport 2015:3) fann de att det som minskade sjukskrivningstalen för kvinnor överlägset mest var när männen tog huvudansvaret för arbetssfären (d.v.s förvärvsarbetet/intjänandet av pengar). Bland de kvinnor som drog in huvuddelen av inkomsterna var det t.o.m så att risken för sjukskrivning minskade något om de även tog huvudansvaret för hemmasfären jämfört med om männen gjorde det.
Läste du vad du länkade till själv? Det de säger är att kvinnan arbetar mindre timmar än mannen på grund av frånvaro som de inte specificerar. Däremot nämner de att kvinnan utför fler timmar i hemmet.

Det enda det visar är vad vi egentligen säger. Kvinnan tar större ansvar hemma och går ner i tid på alla poster.
 
Det där med dubbelarbete är något man tagit till för att man inte vill röra det egentliga problemet. Dels att kvinnors kroppar är spädare och tar mer stryk varför många äldre kvinnor inte kan arbeta. Dels att kvinnor har en tendens att överarbeta. Det kan vara positivt för de kvinnor som hanterar det men många kvinnor blir också utbrända.
Det finns ett problem i att en stor del av kvinnodominerade yrken innehåller flertalet tunga lyft. Till skillnad från mansdominerade yrken så har arbetsmiljön inte utvecklats lika mycket. Det är fler monotona rörelser. I mansdominerade yrken tenderar det att arbetsuppgifter tas ifrån kvinnan så att det inte blir lika omväxlande och därmed monotont.
 
Det finns ett problem i att en stor del av kvinnodominerade yrken innehåller flertalet tunga lyft. Till skillnad från mansdominerade yrken så har arbetsmiljön inte utvecklats lika mycket. Det är fler monotona rörelser. I mansdominerade yrken tenderar det att arbetsuppgifter tas ifrån kvinnan så att det inte blir lika omväxlande och därmed monotont.
Det håller jag med om.
 
Läste du vad du länkade till själv? Det de säger är att kvinnan arbetar mindre timmar än mannen på grund av frånvaro som de inte specificerar. Däremot nämner de att kvinnan utför fler timmar i hemmet.

Ja och det jag skrev är korrekt, förstår inte riktigt vad din invändning är.
 
Det finns ett problem i att en stor del av kvinnodominerade yrken innehåller flertalet tunga lyft. Till skillnad från mansdominerade yrken så har arbetsmiljön inte utvecklats lika mycket. Det är fler monotona rörelser. I mansdominerade yrken tenderar det att arbetsuppgifter tas ifrån kvinnan så att det inte blir lika omväxlande och därmed monotont.

Beror det verkligen på arbetsmiljön? Det finns statistik på sjukskrivningar relaterade till fysiska besvär uppdelat efter yrkesgrupp och kön. Männen verkar inte lida av den påstått outvecklade arbetsmiljön i kvinnodominerande yrken (exempelvis service- och omsorgsarbeten) vilket får mig att tro att det snarare har med kvinnor att göra än med arbetsmiljön. Allra störst risk för sjukskrivning p.g.a fysiska besvär har kvinnor som jobbar inom process- och maskinoperatörs-arbeten m.fl. Mansdominerade yrken.

https://www.scb.se/statistik/_publikationer/le0001_2011k04_ti_07_a05ti1104.pdf

Mina exempel är tagna från de två yrkesgrupper med störst mans- resp. kvinnodominans.
 
Senast ändrad:
Beror det verkligen på arbetsmiljön? Det finns statistik på sjukskrivningar relaterade till fysiska besvär uppdelat efter yrkesgrupp och kön. Männen verkar inte lida av den påstått outvecklade arbetsmiljön i kvinnodominerande yrken (exempelvis service- och omsorgsarbeten) vilket får mig att tro att det snarare har med kvinnor att göra än med arbetsmiljön. Allra störst risk för sjukskrivning p.g.a fysiska besvär har kvinnor som jobbar inom process- och maskinoperatörs-arbeten m.fl. Mansdominerade yrken.

https://www.scb.se/statistik/_publikationer/le0001_2011k04_ti_07_a05ti1104.pdf

Mina exempel är tagna från de två yrkesgrupper med störst mans- resp. kvinnodominans.
Ja, arbetsmiljön har stor relevans.
Här är bla en rapport som tar upp delar av det jag är inne på.


https://www.suntarbetsliv.se/forskn...arbete-kan-minska-kvinnors-belastningsskador/
Själva rapporten är nederst på sidan.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 045
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
579
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp