Bukefalos 28 år!

Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Ja, arbetsmiljön har stor relevans.
Här är bla en rapport som tar upp delar av det jag är inne på.


https://www.suntarbetsliv.se/forskn...arbete-kan-minska-kvinnors-belastningsskador/
Själva rapporten är nederst på sidan.

Rapporten brister enligt mig i kausal inferens och jag drar helt enkelt andra slutsatser av materialet än vad forskarna själva gör. De använder återkommande relativa mått när det inte är lämpligt exempelvis. Som här:

Inom repetitiva arbeten, där man kan anta att uthålligheten framförallt kan sättas på prov, har kvinnor en högre förekomst av besvär i nacke, skuldra och armar än män. Detta talar mot att det skulle finnas en tydlig koppling mellan god uthållighet vid statiska kontraktioner och en minskad risk att utveckla besvär.

Forskningslitteraturen de går igenom för att etablera att kvinnor har bättre uthållighet vid statiska kontraktioner utgår från relativa mått. Alltså att kvinnor har bättre uthållighet vid olika andelar av individuell maximal belastning. Den forskningslitteratur de går igenom som inte använder relativa mått visar att kvinnor inte har bättre uthållighet och de skriver själva att "kvinnor verkar använda en större andel av sin maximala muskelstyrka än män vid samma repetitiva arbetsuppgift liksom vid datorarbete.". Det är då fel att använda de relativa måtten i jämförelser av risken att utveckla besvär.

Detta gör att jag vänder mig mot deras sammanfattning där de skriver att män och kvinnor belastas olika när de gör samma arbetsuppgift kan vara en viktig förklaring men att de bedömer att män och kvinnors olika fysiologiska reaktioner på samma belastning inte i någon särskilt omfattning kan förklara skillnaderna i belastningsrelaterad ohälsa.

Min poäng är snarare det första, att män och kvinnor belastas olika vid samma arbetsuppgift kan vara en viktig förklaring till skillnaderna i sjukskrivning, med tillägget att det kan bero på biologiska skillnader män och kvinnors fysik. Deras slutsats om att skillnaderna vid lika fysiologiska reaktioner inte är särskilt stora verkar vara baserad just på relativa mått, och det är vad de verkar basera sin bedömning om att det är arbetsmiljön som gör att kvinnor oftare sjukskrivs för belastningsbesvär.
 
Rapporten brister enligt mig i kausal inferens och jag drar helt enkelt andra slutsatser av materialet än vad forskarna själva gör. De använder återkommande relativa mått när det inte är lämpligt exempelvis. Som här:



Forskningslitteraturen de går igenom för att etablera att kvinnor har bättre uthållighet vid statiska kontraktioner utgår från relativa mått. Alltså att kvinnor har bättre uthållighet vid olika andelar av individuell maximal belastning. Den forskningslitteratur de går igenom som inte använder relativa mått visar att kvinnor inte har bättre uthållighet och de skriver själva att "kvinnor verkar använda en större andel av sin maximala muskelstyrka än män vid samma repetitiva arbetsuppgift liksom vid datorarbete.". Det är då fel att använda de relativa måtten i jämförelser av risken att utveckla besvär.

Detta gör att jag vänder mig mot deras sammanfattning där de skriver att män och kvinnor belastas olika när de gör samma arbetsuppgift kan vara en viktig förklaring men att de bedömer att män och kvinnors olika fysiologiska reaktioner på samma belastning inte i någon särskilt omfattning kan förklara skillnaderna i belastningsrelaterad ohälsa.

Min poäng är snarare det första, att män och kvinnor belastas olika vid samma arbetsuppgift kan vara en viktig förklaring till skillnaderna i sjukskrivning, med tillägget att det kan bero på biologiska skillnader män och kvinnors fysik. Deras slutsats om att skillnaderna vid lika fysiologiska reaktioner inte är särskilt stora verkar vara baserad just på relativa mått, och det är vad de verkar basera sin bedömning om att det är arbetsmiljön som gör att kvinnor oftare sjukskrivs för belastningsbesvär.
Det finns många parametrar att ta hänsyn till.
Hjälpmedel etc är framförallt anpassat för män. Detta ger ett annat utgångsläge på samma arbetsuppgifter. Arbetsmiljön är inte anpassad och dåligt utvecklad även i kvinnodominerade yrken.
Man räknar inte heller in den tid kvinnan lägger på hemmet, hur ser dygnsvilan ut kan man ju då fråga sig. Länken du angav styrker tesen att kvinnan tar större ansvar i hemmet och anpassar arbetstiden för det, det ansvaret försvinner inte i många familjer när man arbetar lika mycket.
 
Alla jobb inkluderar fysiska moment. Är du stark kan du hålla högre tempo. Mindre risk för sjukskrivning. mm mm
Det där stämmer definitivt inte.
De flesta av dagens arbeten är helt oberoende av styrka mer än på normal rörlighet.
Jag är kvinna och har i hela mitt liv arbetat inom mansdominerade yrken och min styrka jämfört med män har inte i något fall spelat någon roll.
Däremot så har jag haft en viss nytta av min fysiska smidighet.
 
Min poäng är snarare det första, att män och kvinnor belastas olika vid samma arbetsuppgift kan vara en viktig förklaring till skillnaderna i sjukskrivning, med tillägget att det kan bero på biologiska skillnader män och kvinnors fysik.
Det beror nog mest på att män vilar medan kvinnor tar ansvar för barn och familj.
Om man inte får tid för återhämtning så kommer skadorna.
 
Det beror nog mest på att män vilar medan kvinnor tar ansvar för barn och familj.
Om man inte får tid för återhämtning så kommer skadorna.

Det kan vara vila att vara med barnen. Jag hämtar ofta energi med dem. Kvinnor överarbetar och är överbeskyddande. När männen passar barnen genom att barnen hänger på och gör saker med dem, passar kvinnorna barnen genom att inte ge dem en millimeter utrymme. De kan ju skada sig. Naturligtvis är det första mer avslappnande men även mer utvecklande för barnen.

Finns samma tendenser var du än ser när kvinnor går mer makt. Säkerhetstänk och dokumenterande in i förbannelse så att verksamheterna blir lidande. Dessutom blir personalen (vanligtvis kvinnor) utbrända.
 
Senast ändrad:
Det kan vara vila att vara med barnen. Jag hämtar ofta energi med dem. Kvinnor överarbetar och är överbeskyddande. När männen passar barnen genom att barnen hänger på och gör saker med dem, passar kvinnorna barnen genom att inte ge dem en millimeter utrymme. De kan ju skada sig. Naturligtvis är det första mer avslappnande men även mer utvecklande för barnen.

Finns samma tendenser var du än ser när kvinnor går mer makt. Säkerhetstänk och dokumenterande in i förbannelse så att verksamheterna blir lidande. Dessutom blir personalen (vanligtvis kvinnor) utbrända.
Trams, dagens vuxna har till största delen vuxit upp med mödrar, fröknar och kvinnlig dagispersonal utan att bli fördärvade. Jag och mina jämnåriga är dessutom delvis uppväxta med hemmafruar och inte har det hindrat mig från att klättra i träd, bygga kojor, skjuta med egentillverkade pilar och bågar, cykla själva till bad och skola.

Trams, trams, trams som vanligt när det gäller dina egna fantasier.
 
Det kan vara vila att vara med barnen.
Kroppen behöver vila och sömn för att återhämta sig.
Alltså stillhet och tyst sängläge.
Det är svårt att få som ansvarig mamma till barn.
Män tar sig rätten att vila på ett sätt som går ut över kvinnors hälsa.

Statistiskt så visar forskningen att en kvinna utan man mår bättre än en som har en man medan en man utan kvinna mår sämre än en man med en kvinna.
Så för kvinnor är det en fördel att leva som singlar.

Det är f.ö. otroligt vad du verkar sakna mig.
 
Nej, det står att kvinnor mår bättre efter en separation, män mår sämre.

Eftersom männen inte upplever det som dåliga relationer, ja. De tycker att det funkar.

Logiskt att den som gör slut mår bättre och att den som blir lämnad mår sämre.

Studien i sig motsäger inte på något sätt de studier som visar att gifta lever längre och har bättre samt hälsosammare liv.
 
Eftersom männen inte upplever det som dåliga relationer, ja. De tycker att det funkar.

Logiskt att den som gör slut mår bättre och att den som blir lämnad mår sämre.

Studien i sig motsäger inte på något sätt de studier som visar att gifta lever längre och har bättre samt hälsosammare liv.
Vilka studier kan du visa som stödjer dina påståenden att som svensk kvinna lever man längre som gift än som singel?
 
Vilka studier kan du visa som stödjer dina påståenden att som svensk kvinna lever man längre som gift än som singel?
"Livslängd och civilstånd hänger också samman. Gifta lever längst och de som aldrig gift sig kortast. Genomsnittsåldern bland avlidna gifta var 87,6 år bland kvinnor och 84,8 år bland män. Den var 3–4 år lägre för personer som aldrig gift sig. Skilda hade något högre medelålder bland avlidna än de som aldrig gift sig, och änkor och änklingar levde i sin tur något längre än skilda."

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Gifta-lever-langre/
 
Studien i sig motsäger inte på något sätt de studier som visar att gifta lever längre och har bättre samt hälsosammare liv.
Smarta kvinnor är bäst för männen ur hälsosynpunkt.
http://www.obsid.se/livsstil/gift-dig-med-en-smart-kvinna/
Det måste vara därför som du är så fixerad vid mig.
Och här är ytterligare några färska tips för dig för att leva länge.
http://www.expressen.se/omtalat/liv...ver-langre--och-fem-andra-saker-som-kan-ge-k/
 
Man måste ju ta med orsakerna till det också.
"– Sjukdomar och olika ohälsosamma beteenden som har långvarig betydelse för livslängden kan också bidra till att en person förblir ogift, skriver SCB."
Källa http://www.senioren.se/nyheter/darfor-lever-gifta-langre/

Det är ju bra att förstå att det inte är själva äktenskapet som skyddar utan att det är en indikator.

Det var verkligen en fantastisk misstolkning. Var det inte du som var intelligent?
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 093
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 840
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp