Bukefalos 28 år!

Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Jag skulle föredra om det var upp till föräldrarna själva att fördela efter behov och smak. Thats it. Ställs det fördelningskrav så gör det men det är inte hur jag önskar att det ska vara. Det finns väl inte så mycket mer att diskutera utöver det? Jag har ett sätt jag föredrar, om det är på något annat sätt så får man anpassa sig efter det.
Varför övht tar du inte till dig anledningarna till att det kan behövas hjälp på området? Anser du att dom som faller på vägen får skylla sig själva?
 
Varför övht tar du inte till dig anledningarna till att det kan behövas hjälp på området? Anser du att dom som faller på vägen får skylla sig själva?
Jag anser att det inte är någon bra lösning på eventuella problem. En person som tvingas att göra någon den inte vill är problemet, vi måste hjälpa kvinnan bort från en man som tvingar henne eller henne att vara stark nog att inte bli tvingad.

Jag tror dock vi har så olika syn på det här att det inte direkt kommer leda någonstans.
 
Jag anser att det inte är någon bra lösning på eventuella problem. En person som tvingas att göra någon den inte vill är problemet, vi måste hjälpa kvinnan bort från en man som tvingar henne eller henne att vara stark nog att inte bli tvingad.

Jag tror dock vi har så olika syn på det här att det inte direkt kommer leda någonstans.
Men det handlar inte om dom som blir tvingade till nånting.
 
Jag anser att det inte är någon bra lösning på eventuella problem. En person som tvingas att göra någon den inte vill är problemet, vi måste hjälpa kvinnan bort från en man som tvingar henne eller henne att vara stark nog att inte bli tvingad.

Jag tror dock vi har så olika syn på det här att det inte direkt kommer leda någonstans.
Du har missat att det inte finns något tvång i föräldraförsäkringen.
 
Fast nu har du missuppfattat, varför ska dom leka med det dom inte vill? Jag har två pojkar. Och dom har lekt med samma som sin mor och far. Lego, klossar, tåg, bilar och traktorer, leksaksvapen, fotboll, scouterna, ridning, nallar och actiondockor. Dom har haft det mesta att välja på.
Faktiskt samma som en dotter hade fått. Jag har köpt en hel del som jag älskade som liten som dom varit måttligt intresserade av - bilbanor tex och kanske lite mer lego än vad dom velat ha. Har släpat ut dom och byggt kojor. Sen kom datorerna och då vart det Sims, minecraft, runescape och andra strategispel.
Vad gäller kläder så är väl rosa och ljusblått det enda dom inte haft men det är för att jag tycker det blir fläckar på ljusa plagg.
Det är ju just det här jag menar, att man inte ska välja tvärtom utan välja kul. Många tjejer får inte det valet tyvärr. Tajta kläder som inte får smutsas ner.

Jag har kanske missuppfattat något men det låter ju som om dina barn har lekt med (eller kanske valt) rätt typiska pojkleksaker. Varför inga rosa kläder? Det finns ju cerise t.ex...
 
Du har missat att det inte finns något tvång i föräldraförsäkringen.
Tvånget i hennes fall kommer väl från partnern? Annars är jag väldigt vilse nu om ingen tvingar någon men personen gör något mot sin vilja, det är väl att räkna som självskadebeteende eller något?
 
Du skämtar.
Menar du att vi ska industrialisera barnaproduktionen till att inte ge barnet den mest välanpassade kosten till förmån för pulverbaserade varianter?

Eller tror du att fyramånaders barn äter normal kost i tillräcklig utsträckning för att kunna leva på det?
Det vet du att jag inte menar, det där blir löjligt.
Ett fyra månader gammalt barn äter ersättning av lämpligt slag, samt pyttesmå mängder av "något annat".

WHO rekommenderar amning under lång tid, till skillnad från att använda ersättning/välling, inte primärt därför att friska barn "behöver bröstmjölk", utan för att för lite dyrt pulver blandat med smutsigt vatten kan betyda döden för spädbarn i fattiga länder.

Läs t.ex. den artikeln, en intervju med Agnes Wold, som ger lite bakgrund om amning, amningshets, och behovet av att amma efter 6 månader:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/agnes-wold-om-amningshetsen-i-sverige-1.128882

Här är en bakgrund om professorn ifråga:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Agnes_Wold

Nu har jag annat att göra idag, men får jag lite tid på mig, så kan jag leta upp mer akademiska papper i fråga om amning.
 
Väljer de att ställa 50/50 som krav så är det så. Jag tycker däremot inte om det. Man behöver inte överdriva exempel heller. Jag föredrar frihet att bestämma själv men om det blir påtvingat så får man anpassa sig efter det men det betyder inte att jag tycker om det.
Det vore verkligen intressant att höra vilka verkliga erfarenheter som ligger bakom det här påståendet.

Frihet (att bestämma själv) är något av det mest komplexa som finns. Även när man tror att man "bestämmer själv", så är det sällan så att man gör det.
Mycket som händer, när man tror att man fattar beslut, är egentligen självklarheter, endera gör man som omgivningen (i stort eller smått) förväntar sig av en, t.ex. "väljer" utbildning, sätt att bo, fritidsintressen på det sätt som det nära normsystemet anger, men tycker ändå själv att man valt helt fritt, och även när man gör motsatsen, alltså bryter mot det nära normsystemet, och väljer "motsatsen", så speglar man sig bara i normen, alltså väljer man inte fritt där heller.
 
Jag skulle föredra om det var upp till föräldrarna själva att fördela efter behov och smak. Thats it. Ställs det fördelningskrav så gör det men det är inte hur jag önskar att det ska vara. Det finns väl inte så mycket mer att diskutera utöver det? Jag har ett sätt jag föredrar, om det är på något annat sätt så får man anpassa sig efter det.
Men om du inte vill diskutera, så är det bara avstå att ta del i trådarna.
 
Tvånget i hennes fall kommer väl från partnern? Annars är jag väldigt vilse nu om ingen tvingar någon men personen gör något mot sin vilja, det är väl att räkna som självskadebeteende eller något?

Som jag ser det handlar det snarare om att de allra flesta som säger att de vill ha ett fritt val och att 50/50 inte passar just deras familj verkar tycka att det som passar dem bäst är att kvinnan är hemma mycket mer än mannen. Det är ju lite märkligt att det alltid är det som passar bäst om det nu inte alls beror på normer och könsroller. Det handlar alltså som jag ser det inte om att man ska bryta att någon blir tvingad av nån annan utan att bryta det som av slentrian blir att mannen är hemma mindre och därför får en sämre relation till sina barn vilket påverkar alla i familjen negativt.
 
Tvånget i hennes fall kommer väl från partnern? Annars är jag väldigt vilse nu om ingen tvingar någon men personen gör något mot sin vilja, det är väl att räkna som självskadebeteende eller något?

Livserfarenhet kan nog hjälpa till i förståelsen för hur relationer fungerar.

Ingen tvingar någon till något, hela livet består av olika starka former av "inre tvång" styrda av omkringliggande normsystem.
 
Det vore verkligen intressant att höra vilka verkliga erfarenheter som ligger bakom det här påståendet.

Frihet (att bestämma själv) är något av det mest komplexa som finns. Även när man tror att man "bestämmer själv", så är det sällan så att man gör det.
Mycket som händer, när man tror att man fattar beslut, är egentligen självklarheter, endera gör man som omgivningen (i stort eller smått) förväntar sig av en, t.ex. "väljer" utbildning, sätt att bo, fritidsintressen på det sätt som det nära normsystemet anger, men tycker ändå själv att man valt helt fritt, och även när man gör motsatsen, alltså bryter mot det nära normsystemet, och väljer "motsatsen", så speglar man sig bara i normen, alltså väljer man inte fritt där heller.
Och vad är problemet med att vara formad av sin omgivning så länge man är glad i det och mår bra? Nu vill jag notera att jag definitivt inte lever mitt liv särskilt normföljande och aldrig har gjort men hur hade du tänkt dig att man skulle isolera sig från all extern påverkan och varför är viss extern påverkan nödvändigtvis bättre än annan?
 
Jag anser att det inte är någon bra lösning på eventuella problem. En person som tvingas att göra någon den inte vill är problemet, vi måste hjälpa kvinnan bort från en man som tvingar henne eller henne att vara stark nog att inte bli tvingad.

Jag tror dock vi har så olika syn på det här att det inte direkt kommer leda någonstans.
Det finns motpolen i att mannen VILL vara hemma men får inte 50 procent av dagarna och kan vara hemma med sina barn med.
Så det finns kvinnor som styr män med.
 
Det var inte så mycket att jag inte vill diskutera som att just det delämnet var ganska färdigstampat och gick mest i cirklar.
Är du helt säker?

Att delta i en diskussion kan vara utvecklande det också. De flesta ämnen har nog diskuterats en hel massa gånger, samma argument har stötts och blötts, men ofta dyker det upp guldkorn, eller kanske t.o.m. nya infallsvinklar på genomtröskade frågor, som bidrar till förståelsen av ämnet.
 
Är du helt säker?

Att delta i en diskussion kan vara utvecklande det också. De flesta ämnen har nog diskuterats en hel massa gånger, samma argument har stötts och blötts, men ofta dyker det upp guldkorn, eller kanske t.o.m. nya infallsvinklar på genomtröskade frågor, som bidrar till förståelsen av ämnet.
Jag menade att jag hade specificerat hur jag menade och såg på det så att fråga mer igen om precis samma sak bara skulle leda till samma svar :) Inte att ämnet i sig var utdött men om det bara vara samma frågor så skulle det även bli samma svar.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 043
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
579
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 078
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp