Bukefalos 28 år!

Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Ja, och jag tycker det är vettigt pga att många förhållanden faktiskt inte är jämställda och en partner oftast offrar sig för vad den andra vill. Att skriva att det minsann bara är att göra som man vill och inte göra något man inte vill, det är inte så enkelt.
Det är inte så enkelt? Säg nej? Skaffa inte barn med personer som inte delar dina värderingar? Så länge man fortsätter att skjuta över ansvaret för sitt liv på någon annan så fortsätter man att upprätthålla passivitetsnormen. Man ska inte tro att ett jämlikt samhälle kommer vara något sorts fördelningspolitiskt nangijala där allt automatiskt kommer fördelas så att alla får precis lika (om inte Sverige blir fullblodskommunistiskt vilket inte är omöjligt antar jag). Vi kommer få stå upp och kämpa för vad vi vill då också för annars tar någon med högre röst större del av kakan och vi faller tillbaka i gamla roller och normer.

Vi har friheten att göra vad vi vill och rättigheterna att inte tvingas, låt oss använda dessa.
 
Det är inte så enkelt? Säg nej? Skaffa inte barn med personer som inte delar dina värderingar? Så länge man fortsätter att skjuta över ansvaret för sitt liv på någon annan så fortsätter man att upprätthålla passivitetsnormen. Man ska inte tro att ett jämlikt samhälle kommer vara något sorts fördelningspolitiskt nangijala där allt automatiskt kommer fördelas så att alla får precis lika (om inte Sverige blir fullblodskommunistiskt vilket inte är omöjligt antar jag). Vi kommer få stå upp och kämpa för vad vi vill då också för annars tar någon med högre röst större del av kakan och vi faller tillbaka i gamla roller och normer.

Vi har friheten att göra vad vi vill och rättigheterna att inte tvingas, låt oss använda dessa.
Nej det är verkligen inte så enkelt. Att ha ett samhälle som inte värnar om dom som inte har det så lätt är inte något att sträva efter alls. Dom som påverkas av partnern utan att själva tänka på det tex, det betyder inte att den har en partner som medvetet pratar till sin fördel utan att den helt enkelt är bättre på att framföra sina argument för att få det den vill. Och många ser inte i förbifarten hur mycket dens partner faktiskt offrar, den kanske har tagit det som att partnern varit okej med det då den inte kämpade för sin sak.

Hur vet man när man tex är i ett förhållande som inte påverkar en på något vis? Hur ens fungerar ett förhållande där båda två gör precis det dom själva vill utan att bry sig om den andra? Det är en viss balansgång där. En relation innebär uppoffringar också, men det får inte gå för långt åt något håll. Det är lätt att tappa bort sig, speciellt när det är känslor inblandat.

Friheten att göra vad man vill påverkar dom som inte är bra på att stå upp för sig själva, samhället behöver stödja dom som kanske inte alltid är bra på att slåss för sin rätt. Dock ska självklart inte staten styra allt. Men som jag skrev, lite ledsagning åt rätt håll skadar inte.
 
Nej det är verkligen inte så enkelt. Att ha ett samhälle som inte värnar om dom som inte har det så lätt är inte något att sträva efter alls. Dom som påverkas av partnern utan att själv tänka på det tex, det betyder inte att den har en partner som medvetet pratar till sin fördel utan helt enkelt är bättre på att framföra sina argument för att få det den vill. Och många ser inte i förbifarten hur mycket dens partner faktiskt offrar, den kanske har tagit det som att partnern varit okej med det då den inte kämpade för sin sak.

Hur vet man när man tex är i ett förhållande som inte påverkar en på något vis? Hur ens fungerar ett förhållande där båda två gör precis det dom själva vill utan att bry sig om den andra? Det är en viss balansgång där. En relation innebär uppoffringar också, men det får inte gå för långt åt något håll. Det är lätt att tappa bort sig, speciellt när det är känslor inblandat.

Friheten att göra vad man vill påverkar dom som inte är bra på att stå upp för sig själva, samhället behöver stödja dom som kanske inte alltid är bra på att slåss för sin rätt. Dock ska självklart inte staten styra allt. Men som jag skrev, lite ledsagning åt rätt håll skadar inte.
Så gör som ni vill så länge ni gör rätt. Det är det som är problemet, någon annan ska bestämma vad som är rätt.
 
Det är inte så enkelt? Säg nej? Skaffa inte barn med personer som inte delar dina värderingar? Så länge man fortsätter att skjuta över ansvaret för sitt liv på någon annan så fortsätter man att upprätthålla passivitetsnormen. Man ska inte tro att ett jämlikt samhälle kommer vara något sorts fördelningspolitiskt nangijala där allt automatiskt kommer fördelas så att alla får precis lika (om inte Sverige blir fullblodskommunistiskt vilket inte är omöjligt antar jag). Vi kommer få stå upp och kämpa för vad vi vill då också för annars tar någon med högre röst större del av kakan och vi faller tillbaka i gamla roller och normer.

Vi har friheten att göra vad vi vill och rättigheterna att inte tvingas, låt oss använda dessa.
Det är många här på buke som upptäcker när de väl skaffar familj att den personen de skaffade barn med inte är densamme som när ungen väl kommer. Alla goda föresatser åker ut genom fönstret och mansgrisen tittar fram. Samme man som innan kan inte längre ta det gemensamma ansvaret utan allt som rör ungen är hon bättre på, när hon är mammaledig så sköter hon allt i hemma och handlar maten, när han om han öht tar ut någon ledighet så är det fortfarande hon som sköter det mesta hemma efter jobbet. Hon håller reda på vad som behövs till skola, till kompisar, till kalas osv.

Sånna gånger är det svårt att backa bandet och göra om valet att skaffa barn med en person som blir en extra unge att ta hand om.
 
Nej det kommer väl vara så att personer som väljer själva kommer att indirekt bestraffas.
Om du själv väljer att inte jobba eller söka jobb så får du ju heller ingen ersättning om du inte är sjuk, är det orättvist i dina ögon? Ett bidrag som betalas ut är kravställt, uppfyller du inte villkoren så har du heller inte rätt till bidraget. Ska jag som barnlös kräva barnbidrag för annars är det orättvis?
 
Om du själv väljer att inte jobba eller söka jobb så får du ju heller ingen ersättning om du inte är sjuk, är det orättvist i dina ögon? Ett bidrag som betalas ut är kravställt, uppfyller du inte villkoren så har du heller inte rätt till bidraget. Ska jag som barnlös kräva barnbidrag för annars är det orättvis?
Väljer de att ställa 50/50 som krav så är det så. Jag tycker däremot inte om det. Man behöver inte överdriva exempel heller. Jag föredrar frihet att bestämma själv men om det blir påtvingat så får man anpassa sig efter det men det betyder inte att jag tycker om det.
 
Väljer de att ställa 50/50 som krav så är det så. Jag tycker däremot inte om det. Man behöver inte överdriva exempel heller. Jag föredrar frihet att bestämma själv men om det blir påtvingat så får man anpassa sig efter det men det betyder inte att jag tycker om det.
Men ingen tvingar någon till något. Den som väljer dock att fortsätta vara hemma får bara inte något bidrag för det. Väljer den andra att ta ut sin del så får den sitt bidrag för det. Det är inget straff, det är för att hjälpa folk på traven som har partners som är bra på att få sitt dit dom vill.
 
Väljer de att ställa 50/50 som krav så är det så. Jag tycker däremot inte om det. Man behöver inte överdriva exempel heller. Jag föredrar frihet att bestämma själv men om det blir påtvingat så får man anpassa sig efter det men det betyder inte att jag tycker om det.
Det är ju upp till var och en att välja själva om de vill ha fullt bidrag eller att han stannar hemma utan bidrag.
 
Men ingen tvingar någon till något. Den som väljer dock att fortsätta vara hemma får bara inte något bidrag för det. Väljer den andra att ta ut sin del så får den sitt bidrag för det. Det är inget straff, det är för att hjälpa folk på traven som har partners som är bra på att få sitt dit dom vill.
Påtvingad förändring så att man får anpassa sig till den, självklart är det ingen som tvingar någon att vara hemma med barnet, fattas bara.
 
Det gäller ju alla former av bidrag, det finns krav som ska fyllas för att man ska ha rätt att få bidragen och formerna för dess ändras hela tiden. Varför skulle barnbidragen vara undantagna?
Jag skulle föredra om det var upp till föräldrarna själva att fördela efter behov och smak. Thats it. Ställs det fördelningskrav så gör det men det är inte hur jag önskar att det ska vara. Det finns väl inte så mycket mer att diskutera utöver det? Jag har ett sätt jag föredrar, om det är på något annat sätt så får man anpassa sig efter det.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 118
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 191
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 267
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp