Bukefalos 28 år!

Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Naturligtvis inte. Men vi gör det med sjukvården, vi gör det med skolan varför då inte med barnomsorgen?
Jo jag vet att det är ett politiskt ideologiskt beslut som har sin grund i 1930 talet och sedan i en jämställdhetspolitik. Men samtidigt så handlar det ju om rättvisa.

Fast det är ju inte orättvist att alla har möjlighet till samma barnomsorg? Att man inte kan välja precis vad man vill och få det subventionerat av staten har jag svårt att se som orättvist.
 
Jag klarar av att välja för mig själv men tack ändå.
Är du helt säker på att du verkligen väljer för dig själv, helt oberoende av de normer du på olika sätt fått med dig från hem och familj, via utbildning eller andra kontakter?
Eller är det så att du klarat av att frigöra dig från allt, och börjat om på helt ny kula, och från scratch byggt upp ett helt eget set av normer/idéer?
Du har alltså aldrig vare sig träffat folk som påverkat dig, varit i kontakt med en organisation vars ideologi attraherat dig, eller läst böcker och tidskrifter, besökt webbsidor eller något annat som påverkat ditt något äldre jag?
 
Gör inte saker du inte vill. Vi kommer aldrig bli fria eller jämställda om vi inte lär oss ställa krav och stå upp för oss själva. Alla dessa starka (?) feminstiska kvinnor och ni vill förfarande att staten ska ledsaga med koppel i privatlivet.
Endera är du mycket ung, eller nyliberalextremist...

Alla individer är inte så väldigt starka, och under vissa livssituationer är vissa individer ännu mer påverkbara av normer än annars.
 
Är du helt säker på att du verkligen väljer för dig själv, helt oberoende av de normer du på olika sätt fått med dig från hem och familj, via utbildning eller andra kontakter?
Eller är det så att du klarat av att frigöra dig från allt, och börjat om på helt ny kula, och från scratch byggt upp ett helt eget set av normer/idéer?
Du har alltså aldrig vare sig träffat folk som påverkat dig, varit i kontakt med en organisation vars ideologi attraherat dig, eller läst böcker och tidskrifter, besökt webbsidor eller något annat som påverkat ditt något äldre jag?
Jag blir inte så bekymrad om jag väljer fel i andras ögon så länge jag själv i längden blir lycklig.
 
Hade jag haft min kopia av "Lean in" till hands sa hade jag kunnat referera den forskning de hanvisar till, dar de visar att mammor (foraldrar?) till pojkbebisar i snitt OVERSKATTAR deras krypformaga, medans foraldrarna till flickbebisarna i snitt underskattar deras formaga.

Ett litet enkelt, men illustrativt, exempel om hur vi har konsnormer djupt forankrade i formodligen det undermedvetna.
Sedan jag fick reda på mer om hur stor skillnad det verkar vara på den generella förhållningen till redan bebisar utifrån kön så känner jag verkligen att @Luff är något viktigt på spåren. Det handlar inte så mycket om rosa o blått utan om hur barnen bemöts när de är ledsna eller arga tex. Hur de uppmuntras att leka, hur de hanteras när de är stökiga, hur mycket hjälp de får i olika situationer. Jag är inte superinsatt så har inga bra källor att dela så hoppas någon mer kan detta bättre. Annars kan man ju likväl som mig googla om man är intresserad.

Jag tycker att en stor vinst vore att könsroller åtminstone minskar eller försvinner så tex småpojkar får vara ledsna och tjejer får vara hårda, och tonårskillar inte tror de måste vara hårda och manliga etc.

Sen tycker jag det är viktigt att inte kvinnor alltid förväntas vara familjens projektledare. Det är problematiskt på många plan.

För ett tag sen läste jag en undersökning om att en stor del av männen inte har en enda vän. Så sorgligt! Samma sak med Kamratpostens undersökning om vem som barnen helst går till när de är ledsna. Pappa kom långt ner i listan.
Tänk vilken vinst för männen om slipper vara hårda och istället uppmuntras att prata och öva sig i det sociala.
ett litet tillbakahopp i tråden för ett jämställdare samhälle. Jag läste en debattartikel i Aftonbladet om mäns våld mot kvinnor; http://www.aftonbladet.se/debatt/a/nqbyL/mans-vald--en-bold-i-samhallskroppen
Där står bland annat att i redan i bilderböckerna är flickor passiva och pojkar aktiva. Pojkarna är också oftare huvudpersoner i böckerna.
Jag hittade även en utförligare artikel i SvD; https://www.svd.se/langt-fler-pojkar-an-flickor-i-barnbockerna
Så till och med nu, i modern litteratur så cementeras könsrollerna.
Och skolornas historieböcker ska vi väl inte ens nämna.
Så rent praktiskt för att få till ett jämställt samhälle så behöver vi skriva om en hel del läroböcker och rensa i bilderbokshyllan.

Ja just det, sen i ungdomsböckerna så blir det såhär tokigt enligt artikeln i SvD;
"Tittar vi istället på ungdomsböcker är bilden den motsatta: 60 procent har en tjej i huvudroll och 33 procent en kille. Här har klyftan mellan könen ökat med 8 procent jämfört med föregående år. Vissa ser det som ett tecken på jämställdhet, att tjejerna börjar ta för sig. Det är fel slutsats. Snarare är detta också uttryck för ojämställdhet, som gör att pojkar har låg läsvana och sviktande skolresultat. Förlagen anser inte längre pojkar vara en lukrativ målgrupp utan satsar på läsande flickor."
 
På vilket sätt skulle det skilja menar du?

Jo men tjena, sluta eller byta jobb? Vilken värld lever du i? Det finns sju lediga jobb i hela Sverige för mig, varav det närmsta är 60 mil bort. Det verkar ju rimligt att sambon måste byta jobb och hela familjen flytta för att jag ska kunna amma?
Men sluta att amma då, det finns inga vetenskapligt belagda skäl än den egna viljan till att amma längre än 4 månader i ett välutvecklat västland som t.ex. Sverige.
WHO:s rekommendationer om längre amning handlar om tillgång till rent vatten, ekonomi för att betala t.ex. välling/ersättning, och tillgång till sjukvård.
 
Är det möjligt? Jag skulle vilja påstå att detta med att "uppfostra (köns)normlöst redan är en norm, och en väldigt stark sådan i vissa kretsar. Ironiskt nog finns en väldigt tydlig bild av vad som är "normlöst", vilket skapar konflikter.

Att ha bilden och målet av att man skulle uppfostra normlöst är nog rätt naivt. Handlar det inte om att vara medveten om vilka normer som finns och få samhället att ändra de normer som inte främjar ett jämställt samhälle.
Njä, jag filosoferar som så att om en ska göra tvärtom normen så försöker en göra enligt en annan norm. En motnorm. Och jag menade INTE könsnormlöst utan normlöst.
Exempelvis; En tjej ska inte leka med rosa dockor utan svarta bilar (med flames). Det blir en motnorm.
Tjejen kanske ville bygga ormhus av buskar....vad vet vi vad som händer om vi inte prackar på barn vad som är norm att leka med.
 
Så då måste du ha fyllt minst 80, för det är först långt i efterhand det går att utvärdera vart våra val verkligen leder oss...
Ok och vad tänkte du jag kunde göra annorlunda isf? Det är vad jag strävar efter, man vet aldrig vad som händer men jag ser inte varför jag inte skulle bli lycklig.
 
Njä, jag filosoferar som så att om en ska göra tvärtom normen så försöker en göra enligt en annan norm. En motnorm. Och jag menade INTE könsnormlöst utan normlöst.
Exempelvis; En tjej ska inte leka med rosa dockor utan svarta bilar (med flames). Det blir en motnorm.
Tjejen kanske ville bygga ormhus av buskar....vad vet vi vad som händer om vi inte prackar på barn vad som är norm att leka med.

Ok, hur många barn har du? Hur har det gått med att få ungarna att leka med det dom inte vill leka med?
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Ok, hur många barn har du? Hur har det gått med att få ungarna att leka med det dom inte vill leka med?
Fast nu har du missuppfattat, varför ska dom leka med det dom inte vill? Jag har två pojkar. Och dom har lekt med samma som sin mor och far. Lego, klossar, tåg, bilar och traktorer, leksaksvapen, fotboll, scouterna, ridning, nallar och actiondockor. Dom har haft det mesta att välja på.
Faktiskt samma som en dotter hade fått. Jag har köpt en hel del som jag älskade som liten som dom varit måttligt intresserade av - bilbanor tex och kanske lite mer lego än vad dom velat ha. Har släpat ut dom och byggt kojor. Sen kom datorerna och då vart det Sims, minecraft, runescape och andra strategispel.
Vad gäller kläder så är väl rosa och ljusblått det enda dom inte haft men det är för att jag tycker det blir fläckar på ljusa plagg.
Det är ju just det här jag menar, att man inte ska välja tvärtom utan välja kul. Många tjejer får inte det valet tyvärr. Tajta kläder som inte får smutsas ner.
 
Men sluta att amma då, det finns inga vetenskapligt belagda skäl än den egna viljan till att amma längre än 4 månader i ett välutvecklat västland som t.ex. Sverige.
WHO:s rekommendationer om längre amning handlar om tillgång till rent vatten, ekonomi för att betala t.ex. välling/ersättning, och tillgång till sjukvård.

Du skämtar.
Menar du att vi ska industrialisera barnaproduktionen till att inte ge barnet den mest välanpassade kosten till förmån för pulverbaserade varianter?

Eller tror du att fyramånaders barn äter normal kost i tillräcklig utsträckning för att kunna leva på det?
 
Hur menar du att VAB har med amning att göra? Är det en sjukdom hos barnet att ammas?
Det har inget med varandra att göra? Jag skrev att jag inte tycker det går att jämföra föräldraledighet med vabbande.

Vill man amma i år så får man väl skaffa ett jobb eller fixa ett jobb där det möjligörs på något sätt helt enkelt. Om man nu inte har råd att gå hemma utan jobb om inte det räcker till med föräldraledigheten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 078
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 835
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 798
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp