Bukefalos 28 år!

Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Men att vänta till efter midsommar? Vet inte riktigt om jag håller med där, tycker det är bra att släppa dem tidigt innan de har vuxit upp för mycket , så hästarna får gå och leta lite....som på stäppen:) Annars får de i sig för mycket...hästar ska ju beta med framtänderna inte slita med sig flera decimeterhögt gräs i en tugga.

Fast så gjorde vi innan - släppte tidigt när det knappt syntes något gräs och tanken var att de skulle få vänja in sig själv allt efter som gräset började komma.

Men stallägarens känsliga Islänning fick ändå vissa symtom, ökad värme lite puls etc.

Dessutom upptäckte vi att hästarna la på sig en massa vikt väldigt snabbt utan att vi fattade hur det gått till!!?? :eek:

Vi har väldigt stora sommarhagar och även om vi tyckte att det inte fanns så mycket gräs - man kunde bara se det skymta lite svagt här och där - så var det antagligen mycket mer än man kan tro sammanlagt.

Det är ju det första späda gräset som är det farligaste och många glömmer ju att vara försiktiga om det varit torka och regnet sedan sätter igång växtprocessen igen på sensommaren/hösten.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Någon: Kan lite betfor utlösa fång (den vanliga snittslade)?

Det kan den säkert, i förstora mängder men när min häst hade fång och boxvila i ett halvår levde hon på betfor och hö. Så det är väl isåfall många faktorer som ska spela in..

Ger även betfor på sommaren när hon går på magert bete för att det hjälper till att få bort energi eller vad man ska säga. Det är iallafall det råd jag har fått av en som är mycket kunnig vad det gäller fång och än så länge har det fungerat, snart kommer min häst bara äta betfor och ensilage + det gräs hon betar in sig på (Har inte börjat beta in än).

Men sen det som hjälper mig mest är ju motion, motion och återigen motion. Det är den enda anledningen till att min häst kan gå på bete.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Det finns så många rön och råd man kan ge om fång. Men när jag jobbade som assistent på vet.kliniken upplevade jag att det över lag var överviktiga hästar som kom in med fång, sommar som vinter.
Själv vänjer jag in mina hästar jätte långsamt samtidigt som jag ser över kraftfodret, dom behöver oftast inte lika mycket och energirikt kraftfoder om dom får beta gräs. Inte ens min starthäst får lika mycket kraftfoder på sommaren som på vintern, och hon är då piggare på sommaren ändå. Ser även till att ha magert bete som jag blandar med hö och släpper dom inte helt på betet förens efter gräset har blommat (efter midsommar). Jag har (ta i trä) klarat mig från fångsymtom själv, även på dom hästar jag haft hemma som har haft fång tidigare. Å då har jag ändå såkallade högriskraser som shettis och nordis.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Har vi förstått artikeln på samma vis??

Kul att läsa ditt svar. Det var ungefär så jag förstod den när jag läste den. Men mina tankar och slutsatser blev lite (ganska mkt) klarare efter att ha läst det du har skrivit. Du har ju bättre förutsättningar att förstå det än vad jag har. Jag har lite svårt att förstå alla medicinska termer (har betydligt lättare för den biokemi som finns "bakom" allt som händer) men tycker att det är mkt intressant.

Jag förstod det som att allt det du tar med inte behöver hända alltid (vid varje fånganfall) utom då kanske aktiveringen av MMP vilket väl är en förutsättning för att membranen i lamellerna bryts ner?

Egentligen förstår jag inte riktigt varför det bara är hovarna som skadas och inte resten av kroppen. Jag har ett svagt minne av att jag har frågat det i en annan fångtråd och fått till svar att man inte vet om det påverkar resten av kroppen.

Jag håller med om att det är rörigt och undrar om allt det som händer verkligen hänger ihop (i reaktionskedjor beroende/eller styrda av varandra om du förstår vad jag menar). Men antar att det "bara" händer en massa saker samtidigt som sedan verkar i samma riktning.

Det sista du tar med om att insulinet kan orsaka kärlsammandragning förstod jag nog inte när jag läste den själv. Det måste väl vara en funktion som inte är kopplad till glukoskoncentrationen? Men kanske i alla fall en början till förklaring varför IR är en av faktorerna bakom?

Detta blev antagligen lite snurrigt.

Till ts
Jag har en känsla av att vi nu har hamnat lite utanför tråden eller kanske snarare forumet. Även om artikeln och diskussionen handlar om just hur man skyddar sin häst mot fång. Hoppas att det är OK.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Till ts
Jag har en känsla av att vi nu har hamnat lite utanför tråden eller kanske snarare forumet. Även om artikeln och diskussionen handlar om just hur man skyddar sin häst mot fång. Hoppas att det är OK.
Det är helt ok.. och väldigt intressant :bow:
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Vi som inte kan så mkt som ni- lär oss via att tjyvläsa:angel:

Fortsätt ni bara:bow: på hur många spår som helst:cool:
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

jag har en munkorg på mina ponnyer från 18:00 till 10:00 för då är det störst risk för fång.sen är dom utan munkorg på dagen,funkar perfekt ...båda mina ponnyer fick fång förra året med är inga problem med munkorg!
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

och jag släpper alltid mina ponnyer runt 20april-2maj, men förra året fick mitt sto frång ca 7september 1dag innan jag skulle ta in henne från betet så hon fick åka transport de 3km som vi brukar köra henne
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Det är ett år sedan min häst fick fång. Skulle det hända i år igen så ska jag be veterinären ta blodprov för att få kollat insulin.
Nu vet jag inte i vilken av artiklarna jag läste det, men det stod att insulinresistens inte kan mätas i förebyggande syfte. Hästar med detta har det i perioder, tex våren. Har jag läst rätt?

Någon: Kan lite betfor utlösa fång (den vanliga snittslade)?

Jag kan försöka mig på ett svar. Först vill jag säga att anledningen till att jag kan läsa artiklar om teorin bakom ex fång och förstå dem i alla fall ngt så när beror på att jag har en naturvetenskaplig utbildning som gränsar till det de handlar om. Däremot klarar jag ännu inte alltid riktigt av att omsätta detta till något vettigt så ta det för vad det är.

Jag har också undrat om min häst har haft lite av insulinresistens. Jag har förstått det som att det kan gå tillbaka om den tex får det av att vara tjock och man sedan bantar den. Min häst var tjock när hon fick fång. Men jag är osäker på om man kan konstatera det med ett vanligt blodprov.

När det gäller betfor så innehåller det ju nyttiga fibrer som ska vara bra för en fånghäst att äta. Jag ger min fånghäst betfor även nu men jag häller alltid av vattnet. Det är i det som sockret finns det löser sig i vattnet. Om man vill vara riktigt säker kan man köpa betfor utan melass.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Knapplån

Övervikt eller infektion eller rasens benägenhet kan göra att hästen är insulinresistent, mer eller mindre.

För att då återgå till tråden så bör hästar i ovanstående kategorier inte gå på fritt bete enligt mig. Begränsat och med lite hö som stabiliserar det totala intaget.
Med det menar jag att höets värden är som det är medan gräsets värden kan skifta under dagen.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag måste bara få smyga in en fråga om medlet Crossroads. Har någon erfarenhet av den? Ska tydligen mest vara i förebyggande syfte men ska även lindra besvär.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Delvis *kl*
En insulindiskussion som säkert ter sig grundläggande för vissa!
Insulin är ett hormon som via receptorer öppnar de shuntar som transporterar glukos från blodet in i cellerna.

Insulinnivåerna i blodet styrs alltså av blodsockret - vilket i sin tur stiger efter foderintag. Kroppen strävar efter att hålla blodsockernivåerna konstanta. Blir det för mycket glukos i blodet bildar den endokrina delen av bukspottkörteln mer insulin för att så att säga stuva undan glukos i cellerna. Blir det istället för lågt frisätts andra hormon (glukagon, även det från bukspottkörteln) som frisätter glukos till blodet.

Om glukosnivåerna under en längre tid ligger högt (pga högt intag via foder/mat) kommer insulinproduktionen att gå på högvarv och till slut finns alltså risken att cellreceptorerna inte längre svarar. Både insulin och blodsocker förblir konstanta. Hos människor (och kanske andra däggdjur) finns risk att de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln till slut blir skadade - utarbetade - med en "äkta" diabetes till följd. Hos häst beskrivs däremot bukspottkörteln som outtröttlig och kan (enl en av de omskrivna artiklarna) bilda uppåt 100 ggr de normala inulinkoncentrationerna!

Hos häst - som alltså kan öka stimulin på receptorerna genom att bilda mer och mer och mer insulin - förstår jag det som att receptorerna faktiskt svarar till slut - varpå glukosnivåerna i blodet normaliseras. När detta sker försvinner påslaget i bukspottkörteln och insulinproduktionen minskas till en normal nivå. Pga detta bör det vara betydligt svårare att upptäcka en hyperinsulinemi hos häst än hos t ex människa. (Men nog borde man kunna ta flera prover under ett dygn och få en insulinkurva? Å andra sidan kanske den inte bildar någon kurva utan snarare peakar som en engångsföreteelse?)

Även i humana studier omnämns att hyperinsulinemi kan ha negativa effekter på blodkärl - något som bör stödja teorin att samma fenomen hos häst kan ge skador i den kärlrika hovbädden.

Vad gäller betfor så tas ju detta omhand av mikroberna i grovtamren och bör inte orsaka en feljäsning med pH-sänkning till följd. Man ska nog inte förväxla betfor med socker.

Om jag har skrivit nåt galet beror det på att jag försöker följa Cashmere Mafia med ena ögat.. (kanske en dålig ursäkt för bristande insikt, men ändå ..:angel:)
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

när jag ändå har dig på tråden;) så kan de få fång i samband med intag av växt som ger leverpåverkan? typ förgiftningsfång.
Jag var ju orolig för det i somras.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Men beror det på levertoxiciteten eller på att samma växt orsakar en störning i tarmfloran?
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Aha. Jag kommer inte ihåg statusen på magen:confused:

men vänta nu.
Allt på hela hästen var ju gultonat- ögat, vätskan ur de små såren o antagligen avföringen.
Ska kolla min gamla tråd:idea:
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Gult = bilirubin läcker ut i blodet. Vanligt vid leverskador/sjukdomar. Men kopplingen till fång?
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

(Men nog borde man kunna ta flera prover under ett dygn och få en insulinkurva? Å andra sidan kanske den inte bildar någon kurva utan snarare peakar som en engångsföreteelse?)

Lite vilda spekulationer men med det allvaret bakom att jag hemskt gärna skulle vilja veta om min häst kan ha/ha haft detta (IR). Kanske inte nu men ngn gång i framtiden:

Skulle man inte kunna "utsätta" hästen för extra mkt socker under den period man mäter det? Nu har jag fått för mig att tex när hon nu har blivit smalare igen så kan IR ha minskat/försvunnit. Om det är så så kanske hon inte hade reagerat på ett sådant test?
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Frågan är väl hur lång tid som krävs innan receptorerna slutar svara på normala insulinnivåer? "Långvarig hyperglykemi leder till utmattning av receptorerna" - och det är ju först då som insulinet stiger över det normala.

Att utsätta hästen för sådan metabolisk stress torde inte vara humant och frågan är om det är så viktigt att få veta om ett tidigare fånganfall utlösts av hyperinsulinemi att det är värt att det.

Däremot under ett akut, pågående fånganfall?
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag vet inte riktigt vad du menar med förgiftningsfång? Mig veterligen finns det inte något sådant begrepp. Det enda jag kan tänka mig är en störning i tarmfloran pga intag av en olämplig växt som då skulle ge upphov till samma händelsförlopp som vid feljäsning av andra orsaker.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 803
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 599
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 980
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp