Hur tänkte du där?

Jag har en chihuahua/lhasa apso-blandning. Han omplacerades till oss, då han inte gillar barn. Förra ägarna var en småbarnsfamilj..det gick bra med deras egna barn, men inte med barnens kompisar.

Följade har utspelat sig mååånga gånger: (Obsevera att hunden så gott som alltid har munkorg på sig om vi är ute bland folk..)
Random korkskalle: "ååå vilken söt hund, får jag klappa?" *böjer sig över hunden och är på väg att sträcka fram handen*
Jag : "nej" *ställer mig mellan hunden och Random korkskalle*
Random korkskalle: "men varfördååå? Han är ju så söööt" *försöker komma runt mig för att komma åt att klappa hunden*
Jag: "Han vill inte bli klappad, han är rädd och han kommer försvara sig om han känner sig trängd" *motar bort Random korkskalle och börjar gå*
Random korkskalle: med pipig röst "men jag är inte farlig lilla vovven, jag vill ju bara klappa dig"
Ibland blir vi förföljda en bit med alla möjliga ordalag om hur snäll Random korkskalle är, och att jag säkert bara är ego om min hund..

En gubbe blev biten.. :( Scenariot var ungefär som ovan, men jag hade inte börjat gå, jag väntade på maken utanför kiosken och trodde gubben hade fattat.
Då böjer han sig helt plötsligt över hunden (som för dagen inte hade munkorg) och ska ge godis till hunden. Hunden tar gubbens hand istället, jag hann inte med... "Han bet mig" fick gubben ur sig medan han backade bort..
"Ja, jag sa ju precis att hunden inte vill bli hälsad på, för att han är rädd, och han kommer försvara sig om han känner sig trängd."
Jo det bekräftade gubben att han hade hört...
Sen frågade jag gubben hur det gick med handen och försökte ge mitt telefonnummer ifall det var något han ville diskutera senare.. Men han gick bara till sin bil och åkte iväg..

Sånt där händer inte bara små söta hundar... Jag vet inte hur många som gått emot Monster med utsträckta händer och svarat på mina framvrålade order om att ge fan i hunden för han är rädd!!! :rage: med ett "Jamen han bits väl inte?", sagt med gullig röst samtidigt som de stirrar honom i ögonen! Och då är inte Monster den som låter någon komma ända fram innan han reagerar, utan han är vid det laget en fradgande galning som slänger sig i kopplet. Men det blir på mitt ansvar att fysiskt brotta ner min hund och mer eller mindre lägga mig på honom för att skydda hänsynslösa idioter från sig själva... Jag fattar inte! Det är rätt jäkla uppenbart att han hotar något enormt, vi har gått ordentligt åt sidan för att låta folk passera på tryggt avstånd (för båda, jag står ju inte en meter från stigen och låter Monster göra utfall hejvilt utan tar ut en tre-fyra meter i alla fall så han kan se folk passera med lugn), jag säger uttryckligen att min hund har problem och inte vare sig vill eller kan hälsa, Monster börjar själv tala om det när folk ändå bestämmer sig för att skita i vad jag säger, men ändå så heter det "Jamen han bits väl inte?"... För det första, jo det gör han (gissar jag på, i det läget). För det andra, det spelar ingen jävla roll om du blir biten ditt hänsynslösa as, problemet är att du skrämmer min hund! :rage: :meh:

Folk alltså. :down:
 
Min hund är med väldigt osäker (och han ser dåligt) och han avskyr verkligen en av tanterna som bor i lägenheten bredvid mig. En dag ska jag gå in genom dörren till trappen efter en promenad och ser att tre personer, inkl tanten står precis vid dörren. Tänker att dom flyttar säker på sig eftersom dom ju vet att jag ska in genom dörren. Nej dom flyttar sig absolut inte, jag försöker göra hunden uppmärksam på mig (brukar funka) för att vi ska komma in genom dörren utan skällande, dom ser alltså att jag tre meter från dörren sätter hunden ner, lockar på honom och säger åt honom att va tyst. Precis när vi ska in genom dörren skäller han ändå på tanten varpå hon lutar sig över min ganska lilla, rädda hund och tittar honom i ögonen och fräser TYST MED DIG. Jag brukar inte va den som blir arg, iaf inte i rätt ögonblick men detta va fel dag att reta upp mig och jag kollar på henne och säger typ "DU UPPFOSTRAR INTE MIN HUND!!" hon mumlar typ "men jag sa bara tyst" och jag upprepar att hon ska ge fan i det. Efter det säger hon inte ens hej, det gör inte mig något.
 
Imponerad över folk som är extremt hundrädda som åker tåg och sätter sig i hundkupén... Eller tar med sina extremt rädda barn in i hundkupén
För att inte tala om Sj som verkar anstränga sig för att så ofta som möjligt lägga hundkupen så att alla i hela tåget måste passera för att ta sig till bistron... Det är ju hur jobbigt som helst för alla inblandade. Det rimligaste måste väl vara att lägga den i egna änden så att allergiker slipper bli antingen sjuka eller hungriga.
 
Vadå, det vet väl alla att kvinnor inte kan hantera hundar? Vilken tur att han fanns där för att påpeka det för dig!:up: Hopp iväg tillbaka till spisen med dig!
Ja det var ju otur att jag tog med mig hunden vid separation. Nu får ju hunden aldrig promenader längre eftersom jag inte har manlig backup med mig om något händer. Förjävligt.

Där jag bodde förut var det en kille som hade en rätt stor rottis och vi mötte dom flera gånger. Varje gång han fick syn på oss drog han åt halsbanden på rottisen. Alltså knäppte det ett snäpp till. Jag har aldrig fattat varför. Min hund är såndär som går i cirkel vid hundmöten för att hamna en bit bakom mötande hundar och lukta efter dom. Så han klev ju ifrån dom när vi möttes. Killen var inte klen på nåt sätt heller.
Har ingen aning om han ville ge signal om att skärpa sig, om han ville att det skulle se tufft ut eller vad? Måste vara jäkligt drygt att gå runt och spänna och spänna upp halsbandet under promenaden också (antar han lossade det efter mötet, men vem vet)
 
Ja det var ju otur att jag tog med mig hunden vid separation. Nu får ju hunden aldrig promenader längre eftersom jag inte har manlig backup med mig om något händer. Förjävligt.

Där jag bodde förut var det en kille som hade en rätt stor rottis och vi mötte dom flera gånger. Varje gång han fick syn på oss drog han åt halsbanden på rottisen. Alltså knäppte det ett snäpp till. Jag har aldrig fattat varför. Min hund är såndär som går i cirkel vid hundmöten för att hamna en bit bakom mötande hundar och lukta efter dom. Så han klev ju ifrån dom när vi möttes. Killen var inte klen på nåt sätt heller.
Har ingen aning om han ville ge signal om att skärpa sig, om han ville att det skulle se tufft ut eller vad? Måste vara jäkligt drygt att gå runt och spänna och spänna upp halsbandet under promenaden också (antar han lossade det efter mötet, men vem vet)

Hunden kanske backade ur det när det satt "normalt"?
Jag hade under en period stryp + sele eller stryp + vanligt halsband på schäfern för att knäppa om till stryp vid de tillfällen han skulle kunna tänkas backa ur det.
 
Hunden kanske backade ur det när det satt "normalt"?
Jag hade under en period stryp + sele eller stryp + vanligt halsband på schäfern för att knäppa om till stryp vid de tillfällen han skulle kunna tänkas backa ur det.
Ja jag har ingen aning. Jag såg bara att han spände åt det varje gång vi möttes. Jag bodde i lägenhet hyfsat centralt så det måste ju blivit en massa knäppande hit och dit om han gjorde det vid varje hundmöte. Rottisen gjorde aldrig utfall eller så kan tilläggas.
 
Hunden kanske backade ur det när det satt "normalt"?
Jag hade under en period stryp + sele eller stryp + vanligt halsband på schäfern för att knäppa om till stryp vid de tillfällen han skulle kunna tänkas backa ur det.
Jag knäpper i både det vanliga och stryp just därför också, vill inte behöva dra åt det vanliga halsbandet men inte heller riskera att hon backar ur det heller.

/Camilla
 
Jag knäpper i både det vanliga och stryp just därför också, vill inte behöva dra åt det vanliga halsbandet men inte heller riskera att hon backar ur det heller.

/Camilla

Exakt så gjorde jag med Monster när han var som värst också, knäppte i båda så om vanliga halsbandet skulle åka av så fanns strypet där som backup. I Monsters fall så har han aldrig försökt backa ur vare sig halsband eller sele, men som han är byggd - vilket i alla fall en del rottweilerhanar kan dela också - så är nacken grövre än skallen. Alltså kan man inte spänna ett halsband hårt nog för att det inte ska kunna fara över huvudet på honom (om man inte gör som CM och spänner det precis bakom öronen på honom :cautious::wtf:), så ett vanligt halsband kan mer eller mindre falla av av sig själv om hunden börjar röra sig minsta lilla avvikande från "rakt fram".

Förmodligen måste den hundens halsband spännas så hårt att det var obekvämt för att inte vara för stort för huvudet, och det var därför den killen spände till det vid möten. Minst sagt opedagogiskt att dra åt halsbandet för hårt när det kommer andra hundar, men jag fattar tanken i alla fall...
 
@Monstermom jag har lite samma problem som du, dvs en hund som är byggd så att vanliga fasta halsband åker över huvudet om hunden börjar fara baklänges.

kl

I morse råkade jag och hunden ut för ytterligare en "wtf..." situation. Vi var påväg till rastgården och mötte en man som var ute och gick med sin tre-benta hund. Det var någon form av mastiff-liknande ras som saknade ett av sina framben. Hunden var helt lös och det såg inte ut som att ägaren ens hade ett koppel med sig. Dock verkade den följa honom ganska bra, om än långsamt på sina tre ben, så vi höll lite avstånd. Helt plötsligt fick hunden syn på min hund, och då vände den på tre röda och började skutt-springa mot oss. Jag drog in min hund bakom mig och försökte göra mig lite stor och respektingivande. Under tiden står ägaren bara där och skrattar :confused: som om det är kul att hans hund okontrollerat springer fram till andra och att min stackars hund på 6 månader nästan kryper ur skinnet av rädsla.

Medan jag stod där med min hund bakom mig kände jag plötsligt hur kopplet blev slakt, och när jag vände mig om så hade min hund såklart krupit ur halsbandet och börjat dra sig bortåt. När den andra hunden såg det så började den givetvis skutta efter min. Vi var inte nära någon bilväg eller annat farligt område, så istället för att fara efter min egen hund, som ändå stannade några meter bort, så tog jag tillfället i akt att kliva in framför den andra hunden och drämma ned foten i backen för att verkligen få dess uppmärksamhet på riktigt. Tacksamt nog så var hunden ganska långsam och tung på sina tre ben, så den hann inte många skutt innan jag blockerat vägen för den. Efter den markeringen så gav den upp och hoppade tillbaka till sin ägare som fortfarande inte verkade inse allvaret i situationen utan mest flinade.

Vi mötte samma hund igen senare under promenaden, men tydligen så kom hunden ihåg mig mer än väl, så då vågade den inte närma sig utan höll sig på avstånd.

Jag får ofta kommentarer från andra hundägare att det är konstigt att min hund är så mesig trots att han är så stor, och jag tänker i mitt stilla sinne varje gång att jag hellre har en hund som är lite osäker och gömmer sig bakom mig än en hund som försöker gå till attack...
 
Dagens irritationsmoment:
Jag var ute och gick med ett styck bruksschäfer. Inte hunden som ser speciellt mesig ut m.a.o.
Plötsligt mötte vi en liten vit lurvboll i flexikoppel med tillhörande gubbe i andra änden. Lurvbollen ställde sig längst ut i kopplet, stirrade på oss och spände sig i hela kroppen. Schäfern jag gick med är inte alltid helt lätt vid hundmöten, så jag tog ut svängen så mycket som möjligt, försökte behålla kontakten och hoppades att gubben snart skulle hålla ordning på sin luddhund. Om han gjorde något? Nej. Inte ens när luddhunden började studsa runt och skälla och "min" schäfer började bli lite stökig.

Just idag önskar jag att det varit en gubbe som tänkt att en liten tjej inte kan hantera en schäfer, för då hade han kanske fattat att det fanns risk för olycka i det där scenariot och gjort något åt sin dumhund. Nu är just den schäfern genomsnäll, men det är ju inte alla som är det och det är ju inte alls säkert att lilla luddhunden var snäll heller...
 
Dagens irritationsmoment:
Jag var ute och gick med ett styck bruksschäfer. Inte hunden som ser speciellt mesig ut m.a.o.
Plötsligt mötte vi en liten vit lurvboll i flexikoppel med tillhörande gubbe i andra änden..
Alltså, flexikoppel borde enbart säljas ihop med användarutbildning. Jag avskyr flexikoppel av hela hjärtat. Hundar flänger runt här och där, trasslar in sig så det blir brännmärken. Folk tappar dom för man får ju inte direkt bästa greppet med klumpigt handtag. Har sett folk rida med dom och får ont i magen varje gång.
 
Alltså, flexikoppel borde enbart säljas ihop med användarutbildning. Jag avskyr flexikoppel av hela hjärtat. Hundar flänger runt här och där, trasslar in sig så det blir brännmärken. Folk tappar dom för man får ju inte direkt bästa greppet med klumpigt handtag. Har sett folk rida med dom och får ont i magen varje gång.

När jag köpte mitt flexikoppel kom det faktiskt med instruktioner för hur det skulle användas MEN jag misstänker att de flesta aldrig läser dem... Själv har jag ett 8m flexi som används dagligen, och jag älskar det, men jag använder det inte på samma sätt som de flesta andra gör heller. (Dvs, jag har det som "livlina" och ser till att ha koll på hunden hela tiden, kallar in vid sidan vid möten och vägar också).
 
När jag köpte mitt flexikoppel kom det faktiskt med instruktioner för hur det skulle användas MEN jag misstänker att de flesta aldrig läser dem... Själv har jag ett 8m flexi som används dagligen, och jag älskar det, men jag använder det inte på samma sätt som de flesta andra gör heller. (Dvs, jag har det som "livlina" och ser till att ha koll på hunden hela tiden, kallar in vid sidan vid möten och vägar också).

Ja kan man hantera det så funkar det. Men jag vet inte hur många gånger jag mött hundar som rundat hörnet på ett hus tex och 5 meter senare dyker en ägare upp. Det känns som den där inrullningsknappen är komplicerad för en del.
 
Ja kan man hantera det så funkar det. Men jag vet inte hur många gånger jag mött hundar som rundat hörnet på ett hus tex och 5 meter senare dyker en ägare upp. Det känns som den där inrullningsknappen är komplicerad för en del.

Huh ja... sådant är otrevligt. Känns som om sådana människor inte borde ha hund alls.
 
Senast igar korde jag forbi en stackars schafer som satt utanfor ett stort varuhus (department store ar pa svenska ett?)
Flexikopplet (japp, ni laste ratt) var inte bundet utan helt enkelt lagt runt stolpen ett par varv.

Jag ringde faktiskt min kompis pa det lokala humane societyt da, nagon matta far det val anda vara.
 
Alltså, flexikoppel borde enbart säljas ihop med användarutbildning. Jag avskyr flexikoppel av hela hjärtat. Hundar flänger runt här och där, trasslar in sig så det blir brännmärken. Folk tappar dom för man får ju inte direkt bästa greppet med klumpigt handtag. Har sett folk rida med dom och får ont i magen varje gång.

Flexikoppel (för minsta hundarna) fungerar utmärkt när man har en burma i andra änden ;) 3 meter så hon har lite utrymme att röra sig, att gå fot och det här med att lyda är ju inte heeelt samma som med en hund.
 
Dagens irritationsmoment:
Jag var ute och gick med ett styck bruksschäfer. Inte hunden som ser speciellt mesig ut m.a.o.
Plötsligt mötte vi en liten vit lurvboll i flexikoppel med tillhörande gubbe i andra änden. Lurvbollen ställde sig längst ut i kopplet, stirrade på oss och spände sig i hela kroppen. Schäfern jag gick med är inte alltid helt lätt vid hundmöten, så jag tog ut svängen så mycket som möjligt, försökte behålla kontakten och hoppades att gubben snart skulle hålla ordning på sin luddhund. Om han gjorde något? Nej. Inte ens när luddhunden började studsa runt och skälla och "min" schäfer började bli lite stökig.

Just idag önskar jag att det varit en gubbe som tänkt att en liten tjej inte kan hantera en schäfer, för då hade han kanske fattat att det fanns risk för olycka i det där scenariot och gjort något åt sin dumhund. Nu är just den schäfern genomsnäll, men det är ju inte alla som är det och det är ju inte alls säkert att lilla luddhunden var snäll heller...
Heter det inte golvmopp?
 
Måste också kräkas ur mig lite här.

Bruce kastrerades förra veckan och fått ta det lugnt inomhus sedan dess, och jag ser hur det börjar spritta i hela kroppen på honom. Så sent igår kväll (22) gick jag upp till rastgården och släppte honom lös, han tyckte det var jätteskönt att få springa lite fritt. Då kommer det en tant som ropar på håll:

- Är det en hane?
- Ja, men han är nyopererad så han får tyvärr inte leka.
- Jaha. Min tik löper nämligen. Vad har han opererats för?
- Vi har kastrerat honom.
- Jaha men då kan det nog inte vara någon fara att leka lite?
- Det är nog ingen bra ide, han har stygn i ljumsken också (kryptokid). Dessutom brukar det ta lite tid innan hormonerna lägger sig, och din tik löper ju.
- Okej, men hälsa kan dom väl.
- Visst.


Jag antog att tanten menade genom staketet där hon redan stod, och att hon skulle gå sen. Men då öppnar tant grinden och släpper in tiken :nailbiting: Varpå Bruce blir såklart helt galen och tanten står och skriker "JAAA!! ÅH VAD ROLIGT! HEJA HEJA!! LEK DÅ! JAAA!" i falsett :banghead: Jag borde såklart motat tant i grind, bokstavligt talat, men jag blev så ställd. Jag tog fram kopplet och sa "Vi måste gå, han blir för uppspelt" och hon svarar "Ja herregud, nu kommer han nog inte sova på några nätter.." :rage:

Ja, det här är illa nog som det är. Men ni som följt min "En pissig tråd" vet att det här är det absolut sista som Bruce behövde just nu. AAARGH!! KÄRRING!
 
Trodde den här tråden skulle vara lite lagomt underhållande att läsa men insåg att jag nog skulle ha lämnat den hän så ja åtminstone fick behålla en smula tilltro till omvärlden, men näh nu är allt hopp om kloka människor därute som bortblåst... Ja med undantag från er bukare då eftersom bukare är perfekta :p


Mitt största irritationsmoment här i världen just nu (om vi bortsätter från alla människor som impulsköper hundar av raser som de aldrig har en chans att klara) är folk som kommenderar min hund helst med kommandon min valp ännu inte lärt sig :banghead: och folk som ständigt ifrågasätter mitt beslut att lära min hund att gå lös först och i koppel efter att hon lärt sig följa mig.


Exempel: min sambos bror som tror att alla hundar ska lyda honom bara han ryter tillräckligt högt och tillräckligt "bestämt". Förlåt men valpen, då 10 veckor gammal, förstår inte kommandot GÅ OCH LÄGG DIG, hon förstår däremot kommandot ligg och vill du att hon ska gå och lägga sig någonstans gör du bäst i att visa henne det och inte höja rösten mot min hund! Tack....

Jag bor så till att Doris kan vara lös när vi är ute oavsett vad vi gör (bor i skogen) hon har alltid varit lyhörd och har aldrig dragit någonstans. Vid bil och hundmöten har vi skvallertränat så hon går alltid vid sidan när vi får möte och hon har aldrig varit fram till någon utan min tillåtelse... Då måste bara folk (läs bla ovannämnda broder) kommenterar "ja lös kan hon ju uppenbarligen vara men du måste ju förstå att du måste lära henne att gå ikoppel också" :wtf:

Nähä måste hunden kunna gå i koppel?! -Bara för att min hund går lös på promenader och på gården betyder det INTE att jag inte tränar hunden att gå i koppel jag bara gör det på ett annat sätt vid andra tillfällen! (Kändes så jäkla bra att ta med hunden ner på byn under pågående julmarknad i helgen bara för att folk ska se att hon kan gå i koppel och hon gör det utan att strula, tugga eller dra i kopplet)

Så nu har jag fått vara delaktig i tråden också även om det mer gick under rubriken "irritations moment" än "hur tänkte du där"
 
Jag kör lastbil, och har såklart med hundarna i bilen. Jag hade en osäker och rätt reserverad Malinois hane, som inte alls uppskattade när folk "inkräktade" i hans lilla sfär. ( han nöp när det blev lite jobbigt.)
Iaf. Jag sitter i lastbilen med hundarna och äter lunch, när jag ser en kollega rulla in bakom mig. Ser att han kommer fram till min lastbil och börjar slita i passagerardörren, som va låst ( som tur var). Mallen reagerar direkt med morr och undrar vafan som händer. Jag ropar på gubben att han inte alls behöver komma in i min bil, för min ena hund är osäker och uppskattar inte när okända människor kladdar på honom. Jag förklarar även att han kan nypa.
Då förklarar gubben för mig att :
"Men det där måste du ju ta ur honom! Du kan ju inte tillåta att han biter folk! Släpp ut honom så ska jag visa honom vem som bestämmer. Min syster hade två mastiffer, den ena va som din, den brottade jag ner och bet i örat!"

Jag såg ut typ såhär :eek::eek::mad::cry::devil::cautious::eek::nailbiting::rage::rofl:
Hade nästan lust att släppa ut hunden, bara för att visa gubben att han förmodligen inte hade lyckats, men jag sket i det :devil:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 338
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 846
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp