Bukefalos 28 år!

Husletar-Voltis!

Har bott på kärleken några år och det är ett riktigt trevligt område :)
Har bott på söder inne i stan med och det är fint där med, men mer trafik eftersom leden till Tylösand går förbi där.
 
Har bott på nyhem mitt inne i stan också (bott typ överallt :D ) och det finns fina villor där men det är lite mer liv där än i dom andra områdena.
Har även tillbringat en kort period av mitt liv på Andersberg och nej tack :wtf:
 
Furet ligger inne i stan men rätt ensamt. I ena änden av stan om man säger så. Det är bra där med. Frennarp ligger bredvid och där bor man fortfarande i stan men det är rätt öde där. Men skola precis vid området.

Prislappen på husen i stan är ungefär lika. Du kan köpa ett hus i stan för tre mille, och det finns nya ute i Holm som kostar lika mycket.
Harplinge, Getinge, Åled, Kvibbille och Trönninge är nog dom billigare ställena att leta hus på.
 
Matmissbrukaren du får nog bli min guide sen när vi åker ner och rekar ;-) har ju svärmor m familj men de vilö nog bara ha oss så nöra som möjligt hehe.

Vet du ngt om skolorna (grundskolorna) i Halmstad? Vill ha lugn o bra skola ;-)
 
Matmissbrukaren du får nog bli min guide sen när vi åker ner och rekar ;-) har ju svärmor m familj men de vilö nog bara ha oss så nöra som möjligt hehe.

Vet du ngt om skolorna (grundskolorna) i Halmstad? Vill ha lugn o bra skola ;-)

Det finns en skola vid Frennarp. Ingen trafik alls när man tar sig dit. Inte långt heller från villorna.
Dom på Furet går nog på samma, eller på en annan som heter Furulandsskolan. Men då får man gå över en led.
Båda är kommunala.

Sedan finns det en montisori (stavning?) ute i Söndrum samt en särskola bredvid för autistiska. Men den ligger lite mer dold, har en liten skog emellan sig och varsin skolgård.
Det finns en till specialskola på söder men för dom som inte har en utvecklingsstörning.
En gata ifrån ligger slottsjordsskolan. Har staket runt gården men leden till Tylösand ligger bredvid.

Engelska skolan är Örjanskolan. Ligger vid Örjans vall. Ett villaområde där med men inte så stort och inga nya hus, men en del fina.
Sedan finns skolan på kärleken. Den är fin och dom håller på att bygga till lite där. Dom har precis byggt ett helt nytt villaområde bredvid samt mindre våningshus.

Går du in på Halmstad kommuns hemsida och kollar skolor på indexet där så brukar dom skriva lite om skolorna.
 
Alltså om du ändå kan tänka dig Skåne och Löddeköpinge, så glöm för allt i världen inte änglarnas och Rögle BKs stad Ängelholm, tillika min älskade hemkommun! Ypperliga pendlingsmöjligheter till Helsingborg med pågatågen eller buss om man så vill, går att pendla till Halmstad också även om det är något mer omständigt, vacker, lugn och lagom stor (liten) stad nära hav, bästa hockeylaget (ok, kanske inte i tabellen då men.... i alla fall), fina gårdsbutiker, Sibirienstranden att rida eller promenera med hundar på året runt..... och lagom nära till både Halmstad och Löddeköpinge om man nu inte vill vara i Ängelholm alltid. Ja, jag är också partisk.
 
Välkommen!
Jag är numera Varbergare sen ett år tillbaka, innan dess Halmstadbo i 5år och uppvuxen i Laholm.

I Halmstad så tycker jag att orterna norr om stan är trevligare än de söderom. Jag håller med om Gullbrandstorp där är trevligt. Kanske Holm också kan vara intressant eller kärleken om ni vill bo nära stan och ha Galgberget att promenera på alldeles intill.

I Varberg är husen betydligt dyrare än i Halmstad om ni inte tittar på samhällen öster om E6. Där är priserna mer humana än inne i stan där du får ge 3 mille minst för ett 100kvm hus som är någerlunda renoverat och i hyfsat läge, samma hus i Halmstad kring 2 mille.

I Varberg tittade vi på hus i Trönninge, Tofta, Derome, Torpa, Kärradal, där Tofta och Derome har fördelen att viskadalsbanans tåg stannar.
Varberg känns lite mysigare men aningens snobbigare än Halmstad även om vi helt vanliga dödliga lever bra här också. Varberg är ännu mer en sommarstad än Halmstad. Här är ganska dött på vintern men desto mer hålligång på sommaren.

Jag har trivts bra i båda städerna, men om ni flyttar för att ändå ha nära till släktingar så tar det ändå 45min till Halmstad från Varberg med bil och 35min med tåg. Jag hade nog valt Halmstad.
Du som "kan" Varberg, om du tänker ett par som har några år till pension, ngt bra område att tipsa om?
Litet hus, alt radhus som inte kostar så mkt. Helt ok om det är en bit inåt landet. Jag ser gärna att de har nära till ngt litet samhälle, med tanke på att de inte blir yngre direkt.

Har sett ett jättefint hus i Tvååker, vet du ngt om det samhället (åt mina föräldrar då alltså)
 
Alltså om du ändå kan tänka dig Skåne och Löddeköpinge, så glöm för allt i världen inte änglarnas och Rögle BKs stad Ängelholm, tillika min älskade hemkommun! Ypperliga pendlingsmöjligheter till Helsingborg med pågatågen eller buss om man så vill, går att pendla till Halmstad också även om det är något mer omständigt, vacker, lugn och lagom stor (liten) stad nära hav, bästa hockeylaget (ok, kanske inte i tabellen då men.... i alla fall), fina gårdsbutiker, Sibirienstranden att rida eller promenera med hundar på året runt..... och lagom nära till både Halmstad och Löddeköpinge om man nu inte vill vara i Ängelholm alltid. Ja, jag är också partisk.

Nja ska jag söder om Halmstad så är det Lödde i så fall, bara pga svägerskans familj ;) Halmstad känns som max annars.
 
Jag skulle inte vilja bo i tvååker. Men jag är partisk och röstar för Halmstad :love:

Annars hade jag kunnat tipsa om Gbg som jag också tycker är fint, och Jönköping. Men dit ska ni ju inte direkt :p

Men Halmstad och det runt omkring kommer garanterat ge er vad det är ni letar efter. Det är en jättefin stad.
 
OM ni är nere i trakterna och rekar så måste jag bara tipsa om glasscaféet Tre toppar i det lilla samhället Träslövsläge utanför Varberg.
Det är typ bäst i världen. Nej det är en underdrift, det är bäst i världen!
 
Du som "kan" Varberg, om du tänker ett par som har några år till pension, ngt bra område att tipsa om?
Litet hus, alt radhus som inte kostar så mkt. Helt ok om det är en bit inåt landet. Jag ser gärna att de har nära till ngt litet samhälle, med tanke på att de inte blir yngre direkt.

Har sett ett jättefint hus i Tvååker, vet du ngt om det samhället (åt mina föräldrar då alltså)

Jag har en fd kollega som gick i pension i våras som bodde i Tvååker i många år och trivdes ypperligt. Det är ett av de största samhällena utanför stan.
Där finns ett ICA, gatukök, bank, pizzeria, plantskola, seniorboende och säkert mer som jag inte har så bra koll på. Sen finns det en belyst promenadslinga på Höråsen också.
Byn har lite dåligt rykte om sig, att där bor en del löst folk och att skolan inte är något vidare, men hur mkt sanning det ligger i det vet jag inte. Vi var och tittade på ett par hus där när vi letade men det var inga intressanta objekt för oss.

Jag bor en mil nord öst om stan så jag har lite bättre hum om byarna häromkring.

Rolfstorp ligger 1,5 mil rakt öster om stan och är väl ett helt ok samhälle med ett ICA och en pizzeria. Närhet till Åkulla bokskogar och ett par golfbanor om det är intressant.

Derome ligger 1,5 mil nordost om stan och har mataffär, pizzeria och en hållplats för tåget som går mellan Varberg och Borås.

Veddige ligger några km öster om Derome och nu är vi såpass långt bort från stan att det finns lite mer service än bara ett ICA och en pizzeria. Ett riktigt "gubbdagis" som heter Verktygsboden, en alltmöjligt affär som heter Karlsson, växtbutik, mataffär, ishall, simhall, vårdcentral mm.

Det finns ett gäng småbyar också med ett par hundra invånare var också men ingen av dem har någon egentlig service.

Veddige och Rolfstorp har hemsidor som du enkelt googlar fram.

Är det något mer du vill veta så är det bara att fråga.
 
Jag har en fd kollega som gick i pension i våras som bodde i Tvååker i många år och trivdes ypperligt. Det är ett av de största samhällena utanför stan.
Där finns ett ICA, gatukök, bank, pizzeria, plantskola, seniorboende och säkert mer som jag inte har så bra koll på. Sen finns det en belyst promenadslinga på Höråsen också.
Byn har lite dåligt rykte om sig, att där bor en del löst folk och att skolan inte är något vidare, men hur mkt sanning det ligger i det vet jag inte. Vi var och tittade på ett par hus där när vi letade men det var inga intressanta objekt för oss.

Jag bor en mil nord öst om stan så jag har lite bättre hum om byarna häromkring.

Rolfstorp ligger 1,5 mil rakt öster om stan och är väl ett helt ok samhälle med ett ICA och en pizzeria. Närhet till Åkulla bokskogar och ett par golfbanor om det är intressant.

Derome ligger 1,5 mil nordost om stan och har mataffär, pizzeria och en hållplats för tåget som går mellan Varberg och Borås.

Veddige ligger några km öster om Derome och nu är vi såpass långt bort från stan att det finns lite mer service än bara ett ICA och en pizzeria. Ett riktigt "gubbdagis" som heter Verktygsboden, en alltmöjligt affär som heter Karlsson, växtbutik, mataffär, ishall, simhall, vårdcentral mm.

Det finns ett gäng småbyar också med ett par hundra invånare var också men ingen av dem har någon egentlig service.

Veddige och Rolfstorp har hemsidor som du enkelt googlar fram.

Är det något mer du vill veta så är det bara att fråga.

Åh tack för massa bra info, ska framföra dessa!

Ja läste ngnstans om att tvååker hade lite dåligt rykte...
Tänke ju antingen ett lite mindre samhälle med hyfsad närhet till större ort, eller då ett lite större ställe där "allt" de behöver finns.
Vad behöver en pensionär? Kan tänka mig att mina föräldrar behöver:
Liten trädgård att påta i, närhet till mataffär (pappa vill nog kunna tippa också), ev ngn mer butik (loppis hehe), vårdcentral... Sen ngn form av äldrevård, så slipper de flytta igen (eller så får vi köpa stort hus så de kan bo hos oss sista tiden hehe, gör man inte så? ;P)
 
Ok uppdatering:

Dessa områden tänkte vi reka under hösten här, för vår familj:

Harplinge, Getinge, Gullbrandtorp, Holm, Havredal
Snöstorp, Furet, Frennarp, Kärleken, Söndrum


Missat ngt ni nämnt som vi bör lägga till på listan?

Områden vi redan kan är typ Östra Stranden hehe, men det blir alldeles för tätt inpå svärmor även fast hon är underbar. Tvekar därför om tex Snöstorp, även fast det inte är runt hörnet precis. Måste kolla det på plats hehe.
 
Spånstad/Åled är trevligt det med.
Det är lugnt och skönt där i ett trevligt område och inte alls långt in till stan.

Eftersom jag hellre är lite i utkanten så hade jag kollat där, Holm och på kärleken.
Resten säger jag nej till pga läget. Och läget är ju viktigt :)
 
Ok uppdatering:

Dessa områden tänkte vi reka under hösten här, för vår familj:

Harplinge, Getinge, Gullbrandtorp, Holm, Havredal
Snöstorp, Furet, Frennarp, Kärleken, Söndrum


Missat ngt ni nämnt som vi bör lägga till på listan?

Områden vi redan kan är typ Östra Stranden hehe, men det blir alldeles för tätt inpå svärmor även fast hon är underbar. Tvekar därför om tex Snöstorp, även fast det inte är runt hörnet precis. Måste kolla det på plats hehe.

Jag hade gärna bott på Furet om jag hade flyttat till Halmstad. Vi var och tittade på ett par hus där innan det var bestämt att det blev Varberg för oss. Dels är husen billigare där än närmre havet och så har jag promenerat mycket med hunden längs Nissan från stan ut längs Frennarp och genom Kolarskogen (som delar Frennarp och Furet i två ) och tillbaka längs Nissan på andra sidan så man kommer förbi Örjans vall. Vi bodde alldeles vid Örjans vall ett tag. Där är jättemysigt och det är inte långt alls till centrum, men ändå får jag känslan av att vara i en by istället för i stan. Min svåger är uppväxt på Furet och talar också varmt om området.

Frennarp har mycket bostadsrätter och de flesta av de få villor som finns är av typen mexitegel ala 70-tal i långa likadana rader. Furet är lite charmigare.

Snöstorp har nackdelen att det ligger alldeles intill Andersberg, bara en gångbro emellan. Sen är det rätt långt in till stan. Det tar en bra stund att cykla in till centrum. Längre än från östra stranden, där jag också har bott en tid :p
 
Spånstad/Åled är trevligt det med.
Det är lugnt och skönt där i ett trevligt område och inte alls långt in till stan.

Eftersom jag hellre är lite i utkanten så hade jag kollat där, Holm och på kärleken.
Resten säger jag nej till pga läget. Och läget är ju viktigt :)


Ja läget är jätteviktigt, hade ju inte tänkt flytta mer sen hehe. Är ju klar med barnafödande och sådant, så behöver ju inte byta hus pga det sedan heller. Det är väl om man vantrivs förstås.

Längtar till vi kan åka ner och börja kika på alla områden!

Nu har jag börjat tänka på alla praktiska saker istället.. jobb först!
Känns som det kan bli lite stressigt där när man ska få till två jobbyten och ett husköp samtidigt... funderar på att börja skicka ut cv:n till de ställen jag tror jag skulle kunna få jobb på rätt lätt om de har lediga tjänster. Kan man då säga som det är: jag vill jobba hos er men inte börja förrän i januari (förslagsvis).? Tänkte, de kanske får en anställd som ska på föräldraledighet ett visst datum, då vet de att jag kan täcka den tjänsten?
Jag har (för mig) en månads uppsägningstid på mitt arbete idag, sambon samma sak. Sen ska man hitta ett hus också innan nya tjänsten träder i kraft... och sälja sitt eget.

Och så hör jag här och var att det är dumt att försöka sälja på vintern.... det kanske stämmer?
 
Jag hade gärna bott på Furet om jag hade flyttat till Halmstad. Vi var och tittade på ett par hus där innan det var bestämt att det blev Varberg för oss. Dels är husen billigare där än närmre havet och så har jag promenerat mycket med hunden längs Nissan från stan ut längs Frennarp och genom Kolarskogen (som delar Frennarp och Furet i två ) och tillbaka längs Nissan på andra sidan så man kommer förbi Örjans vall. Vi bodde alldeles vid Örjans vall ett tag. Där är jättemysigt och det är inte långt alls till centrum, men ändå får jag känslan av att vara i en by istället för i stan. Min svåger är uppväxt på Furet och talar också varmt om området.

Frennarp har mycket bostadsrätter och de flesta av de få villor som finns är av typen mexitegel ala 70-tal i långa likadana rader. Furet är lite charmigare.

Snöstorp har nackdelen att det ligger alldeles intill Andersberg, bara en gångbro emellan. Sen är det rätt långt in till stan. Det tar en bra stund att cykla in till centrum. Längre än från östra stranden, där jag också har bott en tid :p

Kul med fler inputs! Furet är med på min lista och ska absolut kikas på! :D
Vet du ngt om skolorna nära Furet?
 
Apap!

Gångbron från Snöstorp går först till Gustavsfält och inte Andersberg.
Det är ingen som går från Andersberg till Snöstorp så man behöver inte oroa sig för det.
Det är dessutom en motorväg mellan ställena.

Det är minst 1 km mellan Snöstorp och Andersberg.
 
Och om någon undrar. Snöstorp är ett lugnt villaområde och på Andersberg eldas det upp en bil varje vecka, polisen kör förbi dagligen, folk bråkar hejvilt på gatorna och ibland får någon lust att skjuta någon annan...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 677
Senast: Squie
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 957
Senast: Ramona
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 199
Senast: kolblakkur
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp