Hyresnämnden hanterar även Stallfrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är tydligt att du aldrig haft inackorderade eller kan tänka dig in i stallägares situation .
Som stallägare får man inte sällan försöka se till helheten och vad som blir bästa väg för ALLA inackorderade . Då kan byte av hagar bli helt nödvändigt ibland .
Likaså kan man behöva vila en hage . Etc etc .

Jag har verkligen svårt att se hur man som inackorderad anser att en hage är "MIN" hage . Och ännu ytterligare ha mage att tjura om den får byta hage .

Och det är därför jag har hästarna hemma på bete och fr nästa år permanent. Jag mockar "svälthagen", jag träckprovar, jag avmaskar, jag putsar, utifrån mina högt ställda krav på rena och parasitfria hagar. Och ingen mindre nogräknad person behöver ha åsikter eller ställa till det för mig och mina hästar.
 
Jo jag fattar att det är så enligt lagen, eller enligt hyresnämnden (finns säkert nån instans att överklaga till).
Men det finns också en moralisk aspekt. Och jag pratar inte om vad som föregått i I_U fall.
Även enligt moralisk aspekt, du äger inte marken och är medveten om vad som kan ske. Vill du göra enligt eget huvud så köp marken
 
Det är tydligt att du aldrig haft inackorderade eller kan tänka dig in i stallägares situation .
Som stallägare får man inte sällan försöka se till helheten och vad som blir bästa väg för ALLA inackorderade . Då kan byte av hagar bli helt nödvändigt ibland .
Likaså kan man behöva vila en hage . Etc etc .

Jag har verkligen svårt att se hur man som inackorderad anser att en hage är "MIN" hage . Och ännu ytterligare ha mage att tjura om den får byta hage .


Så om du har barn och ditt barn går på dagis så stör det inte dig om din unge får flytta till en annan avdelning där man låter katter skita fritt i sandlådan och gården är en stor gytjepöl?
 
Även enligt moralisk aspekt, du äger inte marken och är medveten om vad som kan ske. Vill du göra enligt eget huvud så köp marken

Det moraliska tycker jag är att den som tar ansvar för den hage dom blivit anvisade (sköter om ägarens mark) inte hur som helst ska behöva flytta t nåt som är sämre skött.

Du tycker annorlunda, inte mer m det.
 
Så om du har barn och ditt barn går på dagis så stör det inte dig om din unge får flytta till en annan avdelning där man låter katter skita fritt i sandlådan och gården är en stor gytjepöl?
Jo det skulle givetvis störa mig och då byter jag dagis.
Det är ju öht inte jämförbart med att stallägaren som äger gården du står på har rätt att fördela hagar denne äger på ett sätt som passar bäst sett till helheten för dennes verksamhet och för inackorderingarna i helhet.
Det enda jämförbara med ditt barn scenario är väl att du även i detta fall kan flytta pm du är missnöjd . Du kan däremot inte bli sur och tycka stallägaren beter sig orimligt . Eller jo - det kan du ju, men för mig är det absurt , även om jag vet att det inte sällan är så att inackar tjurar .
 
Det moraliska tycker jag är att den som tar ansvar för den hage dom blivit anvisade (sköter om ägarens mark) inte hur som helst ska behöva flytta t nåt som är sämre skött.

Du tycker annorlunda, inte mer m det.
I I-Us fall fick de en bättre hage
 
Jo det skulle givetvis störa mig och då byter jag dagis.
Det är ju öht inte jämförbart med att stallägaren som äger gården du står på har rätt att fördela hagar denne äger på ett sätt som passar bäst sett till helheten för dennes verksamhet och för inackorderingarna i helhet.
Det enda jämförbara med ditt barn scenario är väl att du även i detta fall kan flytta pm du är missnöjd . Du kan däremot inte bli sur och tycka stallägaren beter sig orimligt . Eller jo - det kan du ju, men för mig är det absurt .

Jag kan visst tycka att stallägaren beter sig orimligt, det är ju det fina med Sverige. Stallägare borde vara tacksamma för dom inackorderingar dom sköter om deras mark, det hade jag varit och i det längsta undvikit att göra försämringar för dem.
 
Jo det skulle givetvis störa mig och då byter jag dagis.
Det är ju öht inte jämförbart med att stallägaren som äger gården du står på har rätt att fördela hagar denne äger på ett sätt som passar bäst sett till helheten för dennes verksamhet och för inackorderingarna i helhet.
Det enda jämförbara med ditt barn scenario är väl att du även i detta fall kan flytta pm du är missnöjd . Du kan däremot inte bli sur och tycka stallägaren beter sig orimligt . Eller jo - det kan du ju, men för mig är det absurt , även om jag vet att det inte sällan är så att inackar tjurar .

Ja man väljer ju vilka inackorderingar man vill visa att man värdesätter....
 
Det moraliska tycker jag är att den som tar ansvar för den hage dom blivit anvisade (sköter om ägarens mark) inte hur som helst ska behöva flytta t nåt som är sämre skött.

Du tycker annorlunda, inte mer m det.
Ägaren kanske stuntar blankt i om du sköter marken eller kanske anser du gör fel. Markägarens mark=markägarens villkor. Det tycks viktigt för dig, försök förhandla fram bättre villkor eller flytta. Jag hade blivit skogstokig om folk gjorde saker oombedda och sedan kräver betalt i fördelar. Om jag vill det är en sak men att anse mig vara orättvis om jag inte ger det, njae, nej tack.
 
Ja man väljer ju vilka inackorderingar man vill visa att man värdesätter....
Ja och sett till helheten hade jag definitivt inte värdesatt någon inackordering som anser att en hage är deras hage .
Däremot som jag skrev i mitt första inlägg , så står du uppstallad hos ngn som skiter i att det växer stånds i deras hagar , men likväl glatt placerar inackorderade hästar i dessa hagar , och inte tycker att parasitkontroll är viktigt så står du ju helt enkelt på ett ställe med inte särskilt seriös verksamhet . Då är det ju snarare det som är problemet .
 
Då hade jag inte klagat.......
Så det är du som individ och inhyrd som ska göra en individuell bedömning utifrån eget tycke och smak vad som är en "bättre" hage ?
Vad är en bättre hage utifrån alla olika individer som isåfall står uppstallade och tycker det är rimligt att de styr vilken hage de ska ha ?
 
Ägaren kanske stuntar blankt i om du sköter marken eller kanske anser du gör fel. Markägarens mark=markägarens villkor. Det tycks viktigt för dig, försök förhandla fram bättre villkor eller flytta. Jag hade blivit skogstokig om folk gjorde saker oombedda och sedan kräver betalt i fördelar. Om jag vill det är en sak men att anse mig vara orättvis om jag inte ger det, njae, nej tack.

Ägaren kanske stuntar blankt i om du sköter marken eller kanske anser du gör fel. Markägarens mark=markägarens villkor. Det tycks viktigt för dig, försök förhandla fram bättre villkor eller flytta. Jag hade blivit skogstokig om folk gjorde saker oombedda och sedan kräver betalt i fördelar. Om jag vill det är en sak men att anse mig vara orättvis om jag inte ger det, njae, nej tack.

Eller så tycker dom att det är jättebra med nån som tar ansvar och sköter allt noga utan att det behövs en miljon regler och sura kommentarer på tavlan.
 
Så det är du som individ och inhyrd som ska göra en individuell bedömning utifrån eget tycke och smak vad som är en "bättre" hage ?
Vad är en bättre hage utifrån alla olika individer som isåfall står uppstallade och tycker det är rimligt att de styr vilken hage de ska ha ?

Som sagt, jag hade inte flyttat på dem som sköter om min mark om det finns några som helst alternativ.
 
Uppenbarligen inte.

Tänker du på nån specifik nu eller du förutsätter att alla stallägare är av samma åsikt som du? För om d e nåt jag lärt mig efter 15 år som hästägare så är det att hästfolk är en mkt brokig skara och det som är självklart för en är det motsatta för nån annan.
 
Tänker du på nån specifik nu eller du förutsätter att alla stallägare är av samma åsikt som du? För om d e nåt jag lärt mig efter 15 år som hästägare så är det att hästfolk är en mkt brokig skara och det som är självklart för en är det motsatta för nån annan.
Du tjatar dig blå om dina rättigheter, något lär ju ligga bakom det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
935
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Bee
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 505
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp