Hyresnämnden hanterar även Stallfrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att återkoppla till tråden som är uppföljning på @Inte_Ung S otroliga sanslösa situation som hon delat med sig av i tidigare tråd : vad skönt att du fått hjälp och stöd nu av myndighet trots att det blivit så extremt komplicerat utifrån allmänna lagstadgar och hyresrättslagar osv !
Roligt att du rapporterade utkomsten !
Även om hela grejen du hamnat i är extrem och det kostar i resurser givetvis nu , så jag betalar gärna lite extra skatt för att resurser ska finnas ang såna här ärenden för att folk ska kunna få hjälp när absurditeten med ngn totalt skogsgalen slagit sig ner och belägrat ngn annans fastighet , vilket ju hänt dig och även många andra .
 
Senast ändrad:
@HannaZ :
Du är verkligen i helt fel tråd om du vill diskutera dina personliga ansedda rättigheter som inackorderad och din frustration över stall som tydligen inte sköts som de ska enligt dina mått osv , så som du verkar vilja . Starta gärna en tråd i ämnet är mitt förslag , blir säkert massa intresse för en sån tråd !
 
Ja man väljer ju vilka inackorderingar man vill visa att man värdesätter....
Jag värdesätter inte mina alls.
Helst så vill jag att de försvinner från min fastighet så långt bort som det är möjligt.
Men det har jag inte lyckats med ännu.

De vägrar att ta träckprov.
De låter sina hästar trampa sönder betet fullständigt.
Och att de skulle mocka några hagar kommer aldrig att hända.
Jag ville att de skulle byta till en hage som nästan höll på att växa igen medan den som hästarna gick i riskerade att bli en lerig ogräsodling.

Men de ville inte byta hage för det blev för långt att gå.
 
Jag värdesätter inte mina alls.
Helst så vill jag att de försvinner från min fastighet så långt bort som det är möjligt.
Men det har jag inte lyckats med ännu.

De vägrar att ta träckprov.
De låter sina hästar trampa sönder betet fullständigt.
Och att de skulle mocka några hagar kommer aldrig att hända.
Jag ville att de skulle byta till en hage som nästan höll på att växa igen medan den som hästarna gick i riskerade att bli en lerig ogräsodling.

Men de ville inte byta hage för det blev för långt att gå.

Varför inte bara slänga ut dem? Eller det är en omöjlighet som också diskuterats i fg tråd?
 
Och det är därför jag har hästarna hemma på bete och fr nästa år permanent. Jag mockar "svälthagen", jag träckprovar, jag avmaskar, jag putsar, utifrån mina högt ställda krav på rena och parasitfria hagar. Och ingen mindre nogräknad person behöver ha åsikter eller ställa till det för mig och mina hästar.
Fast det är ju stallägarens uppgift att se till att allt det där görs, hos oss får man mocka om man vill, men man får aldrig lämna en hage omockad, så vid flytt eller byte av hage ska den gamla vara ren. När det gäller placeringen av hästar i hagar så måste vi som stallägare se till att alla får det så bra som möjligt och inte bara en.
 
Jag kan visst tycka att stallägaren beter sig orimligt, det är ju det fina med Sverige. Stallägare borde vara tacksamma för dom inackorderingar dom sköter om deras mark, det hade jag varit och i det längsta undvikit att göra försämringar för dem.
Fast det är ju inte så att inackorderingar sköter om marken, de skitar ju ner den, hade där inte stått någon så hade ingen behövt mocka. Sen dessutom att mocka och dra ogräs är inte det stora jobbet med att sköta om marken, det är verkligen det lilla.
 
Varför inte bara slänga ut dem? Eller det är en omöjlighet som också diskuterats i fg tråd?
Det kan man inte göra bara sådär.
Utan jag sitter fast med dem.
Något som även andra Stallägare kan råka ut för.

Nu så tycker jag att det är dags att du läser den gamla, låsta tråden.
Så att vi slipper upprepa allt som redan är genomgånget där.
Den kan nog också vara nyttig för dig att läsa så att du ser hur det kan vara med hästägare.
 
Det kan man inte göra bara sådär.
Utan jag sitter fast med dem.
Något som även andra Stallägare kan råka ut för.

Nu så tycker jag att det är dags att du läser den gamla, låsta tråden.
Så att vi slipper upprepa allt som redan är genomgånget där.
Den kan nog också vara nyttig för dig att läsa så att du ser hur det kan vara med hästägare.
Hur har det gått i övrigt, med att byta verksamhet för att på så sätt bli av med ockupanterna? Du skulle väl hyra ut stallet som förvaringsmöjligheter istället?
 
Hur har det gått i övrigt, med att byta verksamhet för att på så sätt bli av med ockupanterna? Du skulle väl hyra ut stallet som förvaringsmöjligheter istället?
Dit har jag ännu inte kommit.
Det är 9 månaders uppsägning på lokal så jag kommer att säga upp i december 2015 för avflytt 1 oktober 2016.
Så jag får återkomma om det också när det blir aktuellt.

Boxarna blev också bestämda till specifika i hyresnämnden vilket gör dem till lokal så att jag kan säga upp dem enligt reglerna för lokal.
 
Fast riktigt så enkelt är det ju inte.... Stall med de faciliteter och servicenivå man önskat samt ex bra ridterräng, bra hagar, rimligt avstånd hemifrån, ståndsfria beten, och vad man nu prioriterar, växer sällan på trän.

Hade jag haft en hage som jag mockar noga, håller fri från stånds, etc. Så blir jag ju lagom glad om jag rätt vad det är blir anvisad en annan hage som inte tex är omskött.
Ska bli så jäkla gött när jag from nästa år tar hem hästarna permanent och kan lägga ribban helt själv.

Nu hoppar jag också på spåret...

jo, du kan tycka precis vad du vill.
Du får tycka att det är eländigt att stallägaren är den som bestämmer fördelningen av hagarna (utom de gånger som det är specifikt avtalat).
Du får tycka att du sköter hagen bäst och därmed har rätt att behålla samma hage - men skriver i ett senare inlägg att det förstås inte gör dig något om du blir flyttad till en bättre hage. Det får du tycka.

Men lagen säger något annat.
Lagen säger att du ska acceptera om stallägaren finner för gott att placera om dig.

Jag tror att det är få stallägare som i verkligheten flyttar omkring för att jäklas med hästägarna.

Men det är inte ovanligt att hysa uppfattningen att "min hage är min hage".
Där jag var inackorderad tidigare framkom en irritation över att stallägaren utnyttjade en hage som en hästägare ansåg sig äga, även när hästen befann sig på annan plats (man hade tillfälligt hästen på en annan anläggning men ansåg alltså att den aktuella hagen skulle vila tom tills man kom tillbaka). Absurt, enligt mitt sätt att se.
Jag kan förstå att man ville ha den specifika hagen eftersom den hade bäst gräsväxt. Detta handlar om en privat travanläggning det de flesta hagarna helt saknade gräs och var rena rasthagar.
Själv anser jag att jag hade den bästa hagen: den som var störst och lämpligast formad om hästarna ville springa. Skälet till att jag fick den hagen var
1)jag frågade om jag kunde ta den om jag fixade staketet (jag behövde inte fixa staketet utan det gjorde stallägaren)
2) jag hade flera hästar som delade hage och därmed var det rimligt med den största hagen till den största "flocken".
 
Nu hoppar jag också på spåret...

jo, du kan tycka precis vad du vill.
Du får tycka att det är eländigt att stallägaren är den som bestämmer fördelningen av hagarna (utom de gånger som det är specifikt avtalat).
Du får tycka att du sköter hagen bäst och därmed har rätt att behålla samma hage - men skriver i ett senare inlägg att det förstås inte gör dig något om du blir flyttad till en bättre hage. Det får du tycka.

Men lagen säger något annat.
Lagen säger att du ska acceptera om stallägaren finner för gott att placera om dig.

Jag tror att det är få stallägare som i verkligheten flyttar omkring för att jäklas med hästägarna.

Men det är inte ovanligt att hysa uppfattningen att "min hage är min hage".
Där jag var inackorderad tidigare framkom en irritation över att stallägaren utnyttjade en hage som en hästägare ansåg sig äga, även när hästen befann sig på annan plats (man hade tillfälligt hästen på en annan anläggning men ansåg alltså att den aktuella hagen skulle vila tom tills man kom tillbaka). Absurt, enligt mitt sätt att se.
Jag kan förstå att man ville ha den specifika hagen eftersom den hade bäst gräsväxt. Detta handlar om en privat travanläggning det de flesta hagarna helt saknade gräs och var rena rasthagar.
Själv anser jag att jag hade den bästa hagen: den som var störst och lämpligast formad om hästarna ville springa. Skälet till att jag fick den hagen var
1)jag frågade om jag kunde ta den om jag fixade staketet (jag behövde inte fixa staketet utan det gjorde stallägaren)
2) jag hade flera hästar som delade hage och därmed var det rimligt med den största hagen till den största "flocken".

Ja jag kan tycka precis vad jag vill. Att nåt står i lagen betyder inte att alla invånare tycker att det är rätt.
Jag vill inte få hästen flyttad t en skitig hage om jag lagt en massa jobb på att hålla efter "min" hage. Så enkelt är det och det är mig scheiss egal vad lagen säger, det är såhär jag tycker oavsett. Om jag vill stå kvar så får jag naturligtvis acceptera en hagflytt men det förändrar inte vad jag tycker om saken.
 
Senast ändrad:
Ja jag kan tycka precis vad jag vill. Att nåt står i lagen betyder inte att alla invånare tycker att det är rätt.
Jag vill inte få hästen flyttad t en skitig hage om jag lagt en massa jobb på att hålla efter "min" hage. Så enkelt är det och det är mig scheiss egal vad lagen säger, det är såhär jag tycker.

Helt OK.
Tills du möjligen står inför att bli "tvångsflyttad" och måste foga dig.
Jo, jag har läst att du kommer att ha häst hemma hos dig fortsättningsvis och då inte kommer att "drabbas" av konstiga stallägare.
Nej, du måste inte tycka att lagen är rätt men du måste hålla dig inom dess råmärken. du som alla andra.

Har du lust att dela med dig av vad som gör att du går så hårt ut i denna tråd, med nästan aggressivt tonfall, om att I_U avser att "drämma i huvudet" på folk?
Det verkar ju som om du hamnat i någon jobbig situation som bidragit till din kompromisslöshet.
 
Helt OK.
Tills du möjligen står inför att bli "tvångsflyttad" och måste foga dig.
Jo, jag har läst att du kommer att ha häst hemma hos dig fortsättningsvis och då inte kommer att "drabbas" av konstiga stallägare.
Nej, du måste inte tycka att lagen är rätt men du måste hålla dig inom dess råmärken. du som alla andra.

Har du lust att dela med dig av vad som gör att du går så hårt ut i denna tråd, med nästan aggressivt tonfall, om att I_U avser att "drämma i huvudet" på folk?
Det verkar ju som om du hamnat i någon jobbig situation som bidragit till din kompromisslöshet.
Jag har stått i så många stall där hästar bla förväntas stå i sjukhagar på vintern för att inte sommarhagarna ska bli upptrampade, folk inte mockar, inga träckprov tas, hagar inte putsas, ogräs och sly växer under trådarna, stånds inte plockas, att man snålar m hagstorleken f att ha kunna slå hö t några storbilar osv osv.
Som sagt jag vill inte få hästen flyttad t en sämre omskött hage, punkt.

Sen finns ju motsatsen där jag vägrades att få depotionsavgiften tillbaka för att jag inte röjt meterhögt sly i den vinterhage jag tilldelats (hästen hade gått på det jättestora sommarbetet hela sommaren och stallägaren kunde tydligen inte stava till betesputs) . För man skulle städa ur sina "utrymmen" innan flytt.

Så det finns folk till allt. Ska bli jäkligt skönt att inte behöva vara beroende av andra.
 
Senast ändrad:
Att man som inackorderad inte har några rättigheter när d kommer t hagarna.
Man har ju de rättigheter som står i kontraktet.
Om man inte vill ha det så är det ju fritt att ha häst någon annan stans eller låta bli att ha häst.
De enda rättigheter som man har står i lagar och kontrakt.

Så du gör alldeles rätt i att ha dina hästar på egen mark om du vill ha bestämmanderätten.
Andras mark har du ingen rätt att bestämma över.
Men ta för allt i världen inte in några andra hästar som ägarna kan ställa i någon av dina hagar och sedan vägra att flytta på.
För du får inte flytta på dem utan att det blir egenmäktigt förfarande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
935
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Bee
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 505
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Träningströjor!
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp