Hyresnämnden hanterar även Stallfrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha funderat vidare en stund om det där med Rättssystemet så tror jag nog att det är till just sådant här som det är avsett.
Till att skydda oss andra från människor som inte följer lagar och regler.
Även i de små ärendena.
Människor som struntar i små lagar tenderar ju att strunta även i stora lagar om de tror att de kan komma undan med det.
Så att fånga en liten sak kan hindra en större sak från att hända.

Man kan jämföra det med New York Polisens nolltolerans som metod att bekämpa brottslingar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nolltolerans
 
Men det är otroligt lätt för en hästägaren att lösa det problemet.
Man byter helt enkelt stall.
Trivs man inte med villkoren så flyttar man.
Man kan inte ändra på villkoren.

Fast riktigt så enkelt är det ju inte.... Stall med de faciliteter och servicenivå man önskat samt ex bra ridterräng, bra hagar, rimligt avstånd hemifrån, ståndsfria beten, och vad man nu prioriterar, växer sällan på trän.

Hade jag haft en hage som jag mockar noga, håller fri från stånds, etc. Så blir jag ju lagom glad om jag rätt vad det är blir anvisad en annan hage som inte tex är omskött.
Ska bli så jäkla gött när jag from nästa år tar hem hästarna permanent och kan lägga ribban helt själv.
 
Fast riktigt så enkelt är det ju inte.... Stall med de faciliteter och servicenivå man önskat samt ex bra ridterräng, bra hagar, rimligt avstånd hemifrån, ståndsfria beten, och vad man nu prioriterar, växer sällan på trän.

Hade jag haft en hage som jag mockar noga, håller fri från stånds, etc. Så blir jag ju lagom glad om jag rätt vad det är blir anvisad en annan hage som inte tex är omskött.
Ska bli så jäkla gött när jag from nästa år tar hem hästarna permanent och kan lägga ribban helt själv.
I_Us tråd finns kvar även om den är låst, den förklarar en del... http://www.bukefalos.com/threads/inackordering-som-vagrar-byta-hage.1306837/

Sen är det väl så att om man sköter sina åtaganden och kommunikationen mellan stallägare och hyresgäster fungerar väl, så hamnar man oftast inte i den sitsen att man blir tvingad att byta hage.
 
Fast riktigt så enkelt är det ju inte.... Stall med de faciliteter och servicenivå man önskat samt ex bra ridterräng, bra hagar, rimligt avstånd hemifrån, ståndsfria beten, och vad man nu prioriterar, växer sällan på trän.

Hade jag haft en hage som jag mockar noga, håller fri från stånds, etc. Så blir jag ju lagom glad om jag rätt vad det är blir anvisad en annan hage som inte tex är omskött.
Ska bli så jäkla gött när jag from nästa år tar hem hästarna permanent och kan lägga ribban helt själv.

Fast skulle du tycka att det var värt att dra en sån hyrsevärd till rätten för att du blev sur?
Jag håller med I_U, duger inte arrangemanget så står det var och fritt att flytta.

Men visst har man inte läst tidagare trådar om läget i just I_U's fall så kan det säkert bli förvirrande när vi är många som snabbt och självklart tar I_U's parti.
 
Fast riktigt så enkelt är det ju inte.... Stall med de faciliteter och servicenivå man önskat samt ex bra ridterräng, bra hagar, rimligt avstånd hemifrån, ståndsfria beten, och vad man nu prioriterar, växer sällan på trän.

Hade jag haft en hage som jag mockar noga, håller fri från stånds, etc. Så blir jag ju lagom glad om jag rätt vad det är blir anvisad en annan hage som inte tex är omskött.
Ska bli så jäkla gött när jag from nästa år tar hem hästarna permanent och kan lägga ribban helt själv.
Jo så enkelt är det, gilla läget och om du inte gör det och inte får gehör så flytta. Hittar man inget bättre ställe var kraven kanske orimliga eller ingen var villig att tillhandahålla det.
 
HannaZ fast vad du tycker eller inte gillar är ju orelevant, du hyr ingen unik hage såvida det inte är avtalat och har därmed ingen hage som är "din hage" så om stallägaren väljer att anvisa en annan hage står det denne helt fritt. Gillar man inte det läget så är det bara att flytta.
 
@HannaZ , stallägarna har ju ofta många saker att ta hänsyn till när de fördelar hagarna.

Jag stod tidigare på en anläggning med 38 boxar.
Mina hästar stod oftast i egen, samma hage.
De gånger hästar bytte hage fanns det goda skäl.
Mina hästar gick i egen flock - utom när ett sto fick stå ett par dagar i pytteligen ruta framför stallägarens köksfönster (hon hade visat tecken till kolik och han ville hålla henna under uppsikt även när han var inne).
Eller när en nybliven 2-åring fick en pytteruta: han var förstås oskodd och det var isbana på större delen av anläggningen så hästen kunde inte ledas till sin "vanliga" hage utan risk för benbrott och fick då stå i en liten hage dit stallägaren kunde grusa vägen.
Eller när kallblodstravaren trotsade staket och smet, han fick då en (bra) hage med järnstaket så han lärde sig att inte rymma.

De hästar som normalt sett hade de hagarna fick tillfälligt flytta på sig, eftersom det fanns skäl att ändra om.

Precis som stallägaren flyttade på en häst när jag skulle flytta in: en av mina hästar behövde utebox av hälsoskäl och hästens hälsa gick före ägarens preferens trots att jag var ny i stallet och den andra hästägaren funnits där längre tid.
Det var också en veterinär som rekommenderat mig stallet just med tanke på möjlighet till utebox till en COPD-häst.

Visst, nu var jag i "mottagaränden", men jag skulle inte ifrågasätta om min häst behövde byta box av den typen av skäl. Eller byta hage för att någon annan häst hade större behov av en viss hages specifika beskaffenhet (plats, staket eller liknande).
 
Fast riktigt så enkelt är det ju inte..
Jo så enkelt är det.
Man får ta hela kakan eller låta bli.
Man kan inte plocka ur russinen och ändra på det som inte passar.

Hade jag haft en hage som jag mockar noga, håller fri från stånds, etc. Så blir jag ju lagom glad om jag rätt vad det är blir anvisad en annan hage som inte tex är omskött.
Här så handlade det om en beteshage som är helt söndertrampad och flytt till en helt oanvänd, parasitfri beteshage.
Problemet är att hästägaren fick det mindre bekvämt då det är en liten promenad längs vägen dit.
Hästarna däremot skulle få det bättre.

Skulle du klaga på det och dra det till Hyresnämnden?
 
Min häst flyttades runt otroligt mycket, och blir väldigt stressad och springer då som en tok i hagen. Det var väl fyra hagflyttar på ett halvår ca. Pratade med stallägaren men det bara fortsatte så vi valde byta stall. Jag kan inte riskera min hästs ben. Men förstår att stallägaren bestämmer.
 
Jo så enkelt är det.
Man får ta hela kakan eller låta bli.
Man kan inte plocka ur russinen och ändra på det som inte passar.


Här så handlade det om en beteshage som är helt söndertrampad och flytt till en helt oanvänd, parasitfri beteshage.
Problemet är att hästägaren fick det mindre bekvämt då det är en liten promenad längs vägen dit.
Hästarna däremot skulle få det bättre.

Skulle du klaga på det och dra det till Hyresnämnden?
Jag tror problemet handlar om att HannaZ öht inte förstått föranledningen till din tråd till största del först och främst . Men utöver det verkar det finnas en uppfattning om att ngn hage där man står inhyrd är "egen" hage trots att inget sånt öht förekommer till 99% om man står inackorderad , och gör det det så ska det stå i kontraktet .
Om man har stånds i "sin" hage etc och måste hålla undan det själv och stallägaren inte bryr sig , så är det nog ett betydligt större problem och anledning Att stå någon helt annan stans rent allmänt .
 
Jag tror problemet handlar om att HannaZ öht inte förstått föranledningen till din tråd till största del först och främst . Men utöver det verkar det finnas en uppfattning om att ngn hage där man står inhyrd är "egen" hage trots att inget sånt öht förekommer till 99% om man står inackorderad , och gör det det så ska det stå i kontraktet .
Om man har stånds i "sin" hage etc och måste hålla undan det själv och stallägaren inte bryr sig , så är det nog ett betydligt större problem och anledning Att stå någon helt annan stans rent allmänt .

Om allt annat funkar så plockar jag hellre st
Jo så enkelt är det, gilla läget och om du inte gör det och inte får gehör så flytta. Hittar man inget bättre ställe var kraven kanske orimliga eller ingen var villig att tillhandahålla det.

Och det ÄR ju ett problem för MIG. Jag fattar att man kan flytta om nåt inte passar men JAG hade blivit as kalas förbannad om jag fixat och hållit efter i "min" hage och sen tvingats byta. Det är min fulla rätt att tycka så. Att andra skiter i att mocka sina hagar och tycker det är helt okej att att byta stall hux flux är deras ensak.
 
Om allt annat funkar så plockar jag hellre st


Och det ÄR ju ett problem för MIG. Jag fattar att man kan flytta om nåt inte passar men JAG hade blivit as kalas förbannad om jag fixat och hållit efter i "min" hage och sen tvingats byta. Det är min fulla rätt att tycka så. Att andra skiter i att mocka sina hagar och tycker det är helt okej att att byta stall hux flux är deras ensak.

Du får tycka vad du vill, men det är ägarens fulla rätt så länge du i kontraktet inte hyr en specifik hage.
 
Du får tycka vad du vill, men det är ägarens fulla rätt så länge du i kontraktet inte hyr en specifik hage.


Jo jag fattar att det är så enligt lagen, eller enligt hyresnämnden (finns säkert nån instans att överklaga till).
Men det finns också en moralisk aspekt. Och jag pratar inte om vad som föregått i I_U fall.
 
Om allt annat funkar så plockar jag hellre st


Och det ÄR ju ett problem för MIG. Jag fattar att man kan flytta om nåt inte passar men JAG hade blivit as kalas förbannad om jag fixat och hållit efter i "min" hage och sen tvingats byta. Det är min fulla rätt att tycka så. Att andra skiter i att mocka sina hagar och tycker det är helt okej att att byta stall hux flux är deras ensak.
Men i slutändan så är det ju inte ditt stall? Så vidare det inte står i kontraktet att du ska ha din hage och inte ska byta så får stallägaren flytta runt om behovet finns. I_U fick ju det näst intill ett helvete med sina udda hyresgäster och I_U gjorde knappast något utan motivering eller för att jävlas med hyresgästerna. Dessutom var det för både hästarnas och markens skull som de behövde flyttas, och som hästägare vill man väl ändå det bästa för sina hästar? (eller nä, vänta. Jag tar tillbaka det där. Det finns massor av konstiga folk som äger häst av gud vet vilken anledning...)
 
Jo jag fattar att det är så enligt lagen, eller enligt hyresnämnden (finns säkert nån instans att överklaga till).
Men det finns också en moralisk aspekt. Och jag pratar inte om vad som föregått i I_U fall.
Det är tydligt att du aldrig haft inackorderade eller kan tänka dig in i stallägares situation .
Som stallägare får man inte sällan försöka se till helheten och vad som blir bästa väg för ALLA inackorderade . Då kan byte av hagar bli helt nödvändigt ibland .
Likaså kan man behöva vila en hage . Etc etc .

Jag har verkligen svårt att se hur man som inackorderad anser att en hage är "MIN" hage . Och ännu ytterligare ha mage att tjura om den får byta hage .
 
Men i slutändan så är det ju inte ditt stall? Så vidare det inte står i kontraktet att du ska ha din hage och inte ska byta så får stallägaren flytta runt om behovet finns. I_U fick ju det näst intill ett helvete med sina udda hyresgäster och I_U gjorde knappast något utan motivering eller för att jävlas med hyresgästerna. Dessutom var det för både hästarnas och markens skull som de behövde flyttas, och som hästägare vill man väl ändå det bästa för sina hästar? (eller nä, vänta. Jag tar tillbaka det där. Det finns massor av konstiga folk som äger häst av gud vet vilken anledning...)


Jag förstår att det inte är mitt stall... Som sagt, sköter jag om min hage så vill jag inte få hästen flyttad till en som är mindre välskött. Att flytta t en lika välskött hage eller bättre har jag naturligtvis inget emot.
Jag vet inte hur många gånger jag behöver poängtera att jag inte överhuvudtaget kommenterar detta utifrån hur situationen är i I_U fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
935
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Bee
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 505
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp