I vallokalen: hur gör ni?

Röstade för första gången i år. Var ganska lugnt i min vallokal. Plockade bara på mig dom jag skulle rösta på. Med mer folk hade jag nog plockat på mig en bunt :)

En eget rum med valsedlarna, där endast en får hämta åt gången, med en valarbetare i dörröppningen? Då har valarbetarna koll, men ingen förutom valarbetaren ser vad du hämtar.
 
Jag tar bara de valsedlar jag ska använda. Har alltid röstat på samma parti som jag också varit aktiv i, och jag som person orkar inte vara hemlig.
 
Idag så tog jag bara de jag skulle använda, första gången jag röstade för 4 år sen så gjorde jag som mamma sa och tog flera, vi var bara de som jobbade där och jag och sambon idag så var ju ingen direkt hemlighet :)
 
I år tog jag bara de lappar som jag behövde för det kom en skock med folk bakom som flåsade i nacken.
Tog en lapp av varje färg och kollade inte mer på dem förrän jag kom in i båset & får då se att förutom partinamnet högst upp så var det helt blankt, ingenting att kryssa i.
Tänkte att jaja, men partiet står iallafall med så jag stoppar ner dessa i kuverten. Och lämnar in.

Sen när jag kom hem och kollade lite hur det gick nu på kvällen så ser jag att det var väldigt många "ogiltliga" röster.
Var de jag lämnade in blanka röster? Eller räknas min röst ändå, för partiet, även om ingen person fick en röst?
 
Jag tar bara valsedlarna jag ska använda. Jag är medlem i ett parti, stod och delade ut valsedlar osv så det är nog ändå ganska uppenbart.

Valsedlar i båsen blir väldigt omständligt när det är mycket folk. Då ska man köa för att lägga dit namnvalsedlar i varje bås och valarbetarna har mycket svårare att ha uppsikt.
 
I år tog jag bara de lappar som jag behövde för det kom en skock med folk bakom som flåsade i nacken.
Tog en lapp av varje färg och kollade inte mer på dem förrän jag kom in i båset & får då se att förutom partinamnet högst upp så var det helt blankt, ingenting att kryssa i.
Tänkte att jaja, men partiet står iallafall med så jag stoppar ner dessa i kuverten. Och lämnar in.

Sen när jag kom hem och kollade lite hur det gick nu på kvällen så ser jag att det var väldigt många "ogiltliga" röster.
Var de jag lämnade in blanka röster? Eller räknas min röst ändå, för partiet, även om ingen person fick en röst?

De räknas för partiet. Det är de valsedlar som valarbetarna ska se till finns där. Namnvalsedlarna får partierna själva lägga ut.
 
Jag tar de jag ska ha bara. Bryr mig inte i om folk ser, orka liksom.

Min syster fick hem SDs valsedlar tre gånger, hon övervägde först att riva dem i bitar och stoppa dem i kattlådan, men tyckte synd om katten! Så hon brände upp dem... :up:
Jag stoppade ett av SDs utskick i en råttbur så det skulle göra lite nytta iaf, det går ju att tugga på och kissa på liksom. Det tyckte inte råttorna kan jag meddela, de som annars är snabba med att haffa dylika saker sprang iväg och höll sig borta från eländet. Duktiga råttor :D
 
Som så många andra har jag såklart röstat, och det gjorde jag idag i min egna vallokal. Jag har röstat flera gånger förut, och varje gång blir jag lite ställd inför hur jag ska bete mig när det gäller valsedlarna. Jag håller hårt på principen om valhemlighet (även om jag personligen är rätt öppen med hur jag röstar om någon jag känner frågar), och vill inte bidra till en norm där man ska visa öppet hur en ska rösta. Därmed vill jag gärna ta en av valsedel av varje och stoppa ner mitt val bakom skynket. Men det känns som ett enormt slöseri och det slutar så gott som alltid att jag tar de jag bestämt mig för och ibland har jag tagit några extra bara för att.
Hur jag än gör känns det inte riktigt bra :(

Hur gör ni?
Jag tog valsedlar från 3 olika partier. Ville vara liiiite "hemlig" med vad jag röstade. :)
 
Jag brukar ta några olika, har blivit "uppfostrad" att det är så man ska göra för att hålla röstandet anonymt och för att inte omedvetet påverka andra. Men denna gång gick jag rakt fram till F!-tjejen som stod utanför, var inte hundra på om deras valsedlar skulle ligga där inne.
 
I mitt fall hade jag inte kunnat hemligstämpla mitt val. Då jag fick sällskap i valbåsen utav en äldre liten dam. Hon hade glömt sin väska i valbåsen. Men visst, man kände sig lite stressad när hon säger "Jasså, du röstar på de". :crazy:
Men jag står fast vid mitt partival och skäms inte för vad jag röstar på (borde inte heller skämmas).
 
Vilket dumt system. Här har vi vår blanka sedel som man går in i båset med. I båset finns affisch med alla kandidater och lite olika broschyrer. Ingen har ju en aning om vad jag röstar på.
 
Jag har alltid bara tagit en valsedel dvs för partiet jag röstar på (var femte gången jag röstade). I år gick jag inte ens bakom den lilla skärmen och röstade utan la bara ner lapparna i resp. kuvert där jag stod och lämnade in för att slippa stå i kön till skärmarna. Jag ser ingen anledning att hålla mitt val hemligt, men förstår att det finns folk som vill det, så systemet bör väl vara kvar som det är ändå.
 
Jag jobbade som valförrättare. Vi hade oerhört få överblivna valsedlar att städa ut ur skärmarna. Jag fick intrycket att de flesta tar endast de valsedlar som de stoppar ner i kuverten.
 
Där jag röstade fanns facken med valsedlar bakom en skärm dit man gick först och sedan fick man gå till skärmarna där man fyller i. Nu var det knappt några folk när jag röstade men hade inte varit några problem även vid kö att ta endast valsedlarna från partiet man ska rösta på utan att någon annan sett vad man tagit.
 
Jag jobbade som valförrättare. Vi hade oerhört få överblivna valsedlar att städa ut ur skärmarna. Jag fick intrycket att de flesta tar endast de valsedlar som de stoppar ner i kuverten.
De gånger jag har tagit flera så har jag tagit med de jag inte har stoppat i kuverten, jag vill ju inte stöka till det ju! ;) Den här gången tog jag de tre jag röstade på, mest för att provocera en kompis som är aktiv i ett annat parti som stod bredvid... ;) Hen fastnade där och stod och pratade och vi diskuterar mycket politik när vi träffas så hen har full koll på vad jag tycker och tänker så det var inte så hemligt. Fast valmedarbetaren kom och titta till oss när hen utbrast på skoj: Nej inte den där sedeln, den får du inte ta! ;) Vi var själva i lokalen för övrigt, förutom valmedarbetarna.
 
Hugger en sån här kommentar bland många och vill bara kommentera; just för att så många säger såhär ("jag skäms inte för vad jag röstar på") så tar jag alltid en bunt papper när jag ska rösta. Jag står också till hundra procent för vad jag röstar på och skäms inte ett dugg men jag gillar inte att något som kan vara väldigt privat ska bli en grej av att man liksom "ska" ta en lapp bara och vara "öppen" för annars skäms man. Man måste inte stå för vad man röstar på när man är där, det är helt okej och inget märkligt alls att vilja vara privat. För mig känns det viktigt, demokratiskt liksom, att vi har en miljö där detta respekteras.

Jag menar inte att någon i tråden är odemokratisk och det är bara ett löst resonemang från min sida. Jag är bara inte helt förtjust i tongångarna alla gånger (ha!) eftersom det liksom antyder att de som vill göra sin röstning privat skulle skämmas eller inte stå för vad de röstar på.

Ja, den här krönikan i ämnet är förklarande: http://www.dn.se/ledare/signerat/selfiekulturen-gor-sig-daligt-i-vallokalen/

"...sätter fingret på vad valhemligheten handlar om: Att försäkra allas rätt att rösta efter den egna övertygelsen.
När jag bevarar min valhemlighet och värnar etiketten som gäller i vallokalen är det en signal utåt. I vallokalen markerar jag min integritet, anlägger ett avstånd till andra och försöker så ge utrymme för personen bakom mig i kön att rösta självständigt.
För ju fler som i stället väljer att skylta med sin röst, desto svårare blir det för den som verkligen behöver värja sig mot översittare."
 
Ja, den här krönikan i ämnet är förklarande: http://www.dn.se/ledare/signerat/selfiekulturen-gor-sig-daligt-i-vallokalen/

"...sätter fingret på vad valhemligheten handlar om: Att försäkra allas rätt att rösta efter den egna övertygelsen.
När jag bevarar min valhemlighet och värnar etiketten som gäller i vallokalen är det en signal utåt. I vallokalen markerar jag min integritet, anlägger ett avstånd till andra och försöker så ge utrymme för personen bakom mig i kön att rösta självständigt.
För ju fler som i stället väljer att skylta med sin röst, desto svårare blir det för den som verkligen behöver värja sig mot översittare."
Ja men precis så! Det var precis det jag hade i huvudet, om än inte lika välformulerat. Tack för intressant länk!
 
Ja, den här krönikan i ämnet är förklarande: http://www.dn.se/ledare/signerat/selfiekulturen-gor-sig-daligt-i-vallokalen/

"...sätter fingret på vad valhemligheten handlar om: Att försäkra allas rätt att rösta efter den egna övertygelsen.
När jag bevarar min valhemlighet och värnar etiketten som gäller i vallokalen är det en signal utåt. I vallokalen markerar jag min integritet, anlägger ett avstånd till andra och försöker så ge utrymme för personen bakom mig i kön att rösta självständigt.
För ju fler som i stället väljer att skylta med sin röst, desto svårare blir det för den som verkligen behöver värja sig mot översittare."

Ok, allvarligt O_o Är det någon som tar selfies i vallokalen?! :cautious:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 390
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 930
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 524
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 191
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp