I vallokalen: hur gör ni?

Jag står också till hundra procent för vad jag röstar på och skäms inte ett dugg men jag gillar inte att något som kan vara väldigt privat ska bli en grej av att man liksom "ska" ta en lapp bara och vara "öppen" för annars skäms man. Man måste inte stå för vad man röstar på när man är där, det är helt okej och inget märkligt alls att vilja vara privat. För mig känns det viktigt, demokratiskt liksom, att vi har en miljö där detta respekteras.

Precis, det är mest därför jag inte vill ta min(a) enda lapp(ar) - för att jag vill inte bidra till en norm att det ska vara okej att behöva skylta med sina lappar.


*kl*

Kom på strax innan jag gick dit att jag ju fått hem lite lappar, vilket jag störde mig på då eftersom jag ändå inte brukar använda dem. Hittade dock inte från det ena jag röstade på, så den lappen tog jag vid vallokalen. Nästa gång ska jag se till att ha med mig lappar, det känns som den bästa lösningen när det nu funkar såhär vid vallokalerna...
 
I den lokal jag röstade på var det fullt kaos igår. Folk köade helt okontrollerat både till skärmar, valsedlar och avprickningen. Ingen hade koll på något.
Jag tar bara mina tre lappar. I år pulade jag ned två i kuverten i kön men behövde en penna för att skriva för kommunvalet eftersom det saknades förtryckta valsedel för det partiet och fick gå till en skärm för det.
 
När jag har röstat så har det varit sambon eller mina föräldrar i närheten så jag har inte känt att jag har behövt smyga med vad jag röstar på.
Det är dem väl medvetna om ändå :)
 
När jag har röstat så har det varit sambon eller mina föräldrar i närheten så jag har inte känt att jag har behövt smyga med vad jag röstar på.
Det är dem väl medvetna om ändå :)
 
Jag tog bara lappar på de jag skulle rösta på. Få människor i lokalen och jag hade faktiskt ingen tanke på att ta en massa olika.
 
Sverige har väl fått kritik för just detta? I Norge har man tydligen löst det på ett annat sätt med valsedlar i båsen.

Hur funkar det där?

Man skulle ju kunna lösa det med en elektronisk lösning. Jag vill inte ha distansröstning, men en elektronisk lösning i vallokalen OM man löser det tekniska skulle kunna vara bra tänker jag mig. T ex att man trycker på en skärm, och att röstens innehåll inte kopplas till mig personligen utan endast som idag "att xxx har röstat". Förtidsröstning kan ju bli lite knepigt då dock...
 
Jag använde röstsedlar som skickades hem till mig. Inte för att jag inte står för vem jag röstar på, men eftersom de ändå skickats hem i brevlådan kändes det lite mer miljömässigt att använda dem ;)

Fick hem valsedlar från alla partier inklusive SD, mådde lite illa när jag såg deras utskick, kändes liksom smutsigt att ens ta i dem. Min syster fick hem SDs valsedlar tre gånger, hon övervägde först att riva dem i bitar och stoppa dem i kattlådan, men tyckte synd om katten! Så hon brände upp dem... :up:
 
Fick något i min fb-feed att man kunde skicka tillbaka dem till SD och att SD på något sätt då får betala returfrakten också :angel:
 
Detta är bara mitt tredje riksdagsval så jag kan nog inte säga hur jag "brukar" göra. Första året röstade jag blankt, o förra valet tror jag att jag tog en av varje, för att de flesta andra gjorde så..
Idag hade jag tagit med mig röstsedlarna som kommit hemskickat o stoppat i väskan, varpå jag kommer in i vallokalen "tomhänt" till stor skräck för han som gav mig kuverten. Gick in bakom skynket, tog upp röstsedlarna o la i kuverten. Jag gjorde det faktiskt av just den anledningen, att slippa ta en av varje.
Någon som vet varför valsedlarna ligger öppet? Är det risk för sabotage eller något? Man kan ju alltid ta en blank valsedel, även om jag hörde om någon vallokal där väljare hade blivit rådda att välja ett annat parti när valsedlarna till det parti de tänkt rösta på var slut(!!).
 
I den lokal jag röstade på var det fullt kaos igår. Folk köade helt okontrollerat både till skärmar, valsedlar och avprickningen. Ingen hade koll på något.
Jag tar bara mina tre lappar. I år pulade jag ned två i kuverten i kön men behövde en penna för att skriva för kommunvalet eftersom det saknades förtryckta valsedel för det partiet och fick gå till en skärm för det.
 
Någon som vet varför valsedlarna ligger öppet? Är det risk för sabotage eller något? Man kan ju alltid ta en blank valsedel, även om jag hörde om någon vallokal där väljare hade blivit rådda att välja ett annat parti när valsedlarna till det parti de tänkt rösta på var slut(!!).

Jag tror att det är för att valarbetarna ska kunna ha uppsikt över dem och därmed minska risken för sabotage ja. Om de är kladdade på t ex, blir de väl ogiltigförklarade? Det kan vara svårt att upptäcka sabotage för väljarna, t ex om det är kladdat på dem eller om de är utbytta mot snarlika. Det kan ju bli en massa knas om nån får för sig att sabotera, vilket nån säkert lär få för sig. Även en blank valsedel innebär en ökad risk, en hel del röstsedlar blir ogiltigförklarade pga felstavade. Med min handstil skulle valet bli ångest deluxe om jag måste skriva själv :eek:

Men tydligen har de löst det på nåt sätt i Norge...?
 
Som så många andra har jag såklart röstat, och det gjorde jag idag i min egna vallokal. Jag har röstat flera gånger förut, och varje gång blir jag lite ställd inför hur jag ska bete mig när det gäller valsedlarna. Jag håller hårt på principen om valhemlighet (även om jag personligen är rätt öppen med hur jag röstar om någon jag känner frågar), och vill inte bidra till en norm där man ska visa öppet hur en ska rösta. Därmed vill jag gärna ta en av valsedel av varje och stoppa ner mitt val bakom skynket. Men det känns som ett enormt slöseri och det slutar så gott som alltid att jag tar de jag bestämt mig för och ibland har jag tagit några extra bara för att.
Hur jag än gör känns det inte riktigt bra :(

Hur gör ni?
Jag rykte åt mig de tre lappar jag skulle ha och tänkte att ingen bryr sig om vad jag röstar på ;). Men visst vore det lämpligare med lapparna i båsen för att man inte ska behöva visa vilka man röstar på om man inte vill.
 
Hugger en sån här kommentar bland många och vill bara kommentera; just för att så många säger såhär ("jag skäms inte för vad jag röstar på") så tar jag alltid en bunt papper när jag ska rösta. Jag står också till hundra procent för vad jag röstar på och skäms inte ett dugg men jag gillar inte att något som kan vara väldigt privat ska bli en grej av att man liksom "ska" ta en lapp bara och vara "öppen" för annars skäms man. Man måste inte stå för vad man röstar på när man är där, det är helt okej och inget märkligt alls att vilja vara privat. För mig känns det viktigt, demokratiskt liksom, att vi har en miljö där detta respekteras.

Jag menar inte att någon i tråden är odemokratisk och det är bara ett löst resonemang från min sida. Jag är bara inte helt förtjust i tongångarna alla gånger (ha!) eftersom det liksom antyder att de som vill göra sin röstning privat skulle skämmas eller inte stå för vad de röstar på.

Jag har inga problem med att man plockar flera lappar, jag har den största respekt för valhemligheten som är en förlängning av demokratin, vilken jag också respekterar. Det har inget med att skämmas att göra, det är helt enkelt en privatsak, ungefär som ens sexliv.

PERSONLIGEN skiter jag som sagt i om någon ser vad jag röstar på (och hade någon varit nosig hade de nog tyckt att jag var schizofren :D).
 
Hugger en sån här kommentar bland många och vill bara kommentera; just för att så många säger såhär ("jag skäms inte för vad jag röstar på") så tar jag alltid en bunt papper när jag ska rösta. Jag står också till hundra procent för vad jag röstar på och skäms inte ett dugg men jag gillar inte att något som kan vara väldigt privat ska bli en grej av att man liksom "ska" ta en lapp bara och vara "öppen" för annars skäms man. Man måste inte stå för vad man röstar på när man är där, det är helt okej och inget märkligt alls att vilja vara privat. För mig känns det viktigt, demokratiskt liksom, att vi har en miljö där detta respekteras.

Jag menar inte att någon i tråden är odemokratisk och det är bara ett löst resonemang från min sida. Jag är bara inte helt förtjust i tongångarna alla gånger (ha!) eftersom det liksom antyder att de som vill göra sin röstning privat skulle skämmas eller inte stå för vad de röstar på.
Ledsen för om det uppfattades så, var inte alls så jag menade. Tycker absolut att alla får göra som de vill och därför skrev jag "för min del".
 
Ledsen för om det uppfattades så, var inte alls så jag menade. Tycker absolut att alla får göra som de vill och därför skrev jag "för min del".
Nej, nej, jag uppfattade inte just dig så. Jag menade bara att om många pratar så så kan det bidra till ett röstningsklimat jag inte känner mig bekväm med.
 
Jag tar bara de valsedlar jag ska ha, om jag inte är 100 % säker tar jag även de jag står och väger mellan. Det handlar mest om att jag inte orkar stå och ta varenda lapp, det blir ju ett antal i och med de tre valen. Känns väldigt omständligt. I min vallokal verkar det dessutom alltid vara väldigt lugnt, idag var det t.ex. bara jag och sambon och vi stod ändå och plockade valsedlar bredvid varandra.
 
Jag plockar bara dom jag ska ha. I år hade dom dessutom gjort om i "min" vallokal, så man fick gå in bakom en vägg och plocka valsedlar i lugn och ro.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 384
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 925
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 524
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 188
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp