I vallokalen: hur gör ni?

Jag tar med de lappar jag vill ha och några till från partier jag också sympatiserar med. Skulle nog inte orka plocka varenda jäkla lapp..


Tror det är i Danmark, så finns det bara en valsedel som man får med sig in. Den är dock väldigt lång och alla partier står med och så kryssar man det parti man röstar på. Totalt anonymt. Motsvarande skulle ju funka för riksdagsvalet här iaf.
 
Jag tar med de lappar jag vill ha och några till från partier jag också sympatiserar med. Skulle nog inte orka plocka varenda jäkla lapp..


Tror det är i Danmark, så finns det bara en valsedel som man får med sig in. Den är dock väldigt lång och alla partier står med och så kryssar man det parti man röstar på. Totalt anonymt. Motsvarande skulle ju funka för riksdagsvalet här iaf.

Fast då blir det ju svårt med personröster.
 
Ja, den här krönikan i ämnet är förklarande: http://www.dn.se/ledare/signerat/selfiekulturen-gor-sig-daligt-i-vallokalen/

"...sätter fingret på vad valhemligheten handlar om: Att försäkra allas rätt att rösta efter den egna övertygelsen.
När jag bevarar min valhemlighet och värnar etiketten som gäller i vallokalen är det en signal utåt. I vallokalen markerar jag min integritet, anlägger ett avstånd till andra och försöker så ge utrymme för personen bakom mig i kön att rösta självständigt.
För ju fler som i stället väljer att skylta med sin röst, desto svårare blir det för den som verkligen behöver värja sig mot översittare."
Han har en poäng i att det är viktigt att folk känner till möjligheten att ta flera valsedlar. Alla måste känna att de kan vara hemliga med sin röst.

Men jag tycker inte att alla borde ta flera lappar för den sakens skull. Nu är valsedlarna placerade som de är och då vill jag göra som jag vill. Jag tar de lappar som ska i kuverten för jag känner inte behov av krusiduller. Men jag viftar inte med lapparna och tar inga selfies...

Det skulle snarare vara upplägget som görs om. T ex skulle alla kunna få en varsin bunt med alla valsedlar och sedan destruerar man de som inte hamnar i kuvert (för det är också ett problem, om man lämnar de som inte hamnar i kuverten i båset, så kan ju någon kolla och räkna ut). Om man nu tycker att alla borde ta flera valsedlar så kan det lika gärna göras obligatoriskt.

Vad gäller etiketten i vallokalen så tycker jag att det är god sed att inte glo på vad de andra människorna tar för lappar. Man går dit, gör sitt och låter bli att visa intresse för vad de andra gör. Respektfull distans liksom, och jag upplever att andra brukar bete sig likadant.

Där jag röstade stod flera montrar med valsedlar i flera olika rum (god chans att plocka utan att någon glor över axeln) och det låg en ganska bra hög i båset jag använde. Valförrättarna var väldigt ordentliga och vänliga. Kändes riktigt andaktsfullt när de stoppade ner mina kuvert i lådan.

Nej, de problem som finns med hur valen genomförs är inte väljarnas att fixa på valdagen. Vi ska inte känna att vi måste göra på ena eller andra sättet. Det ska fixas högre upp, strukturera om hur valen genomförs istället för att lägga press på alla oss väljare (som Carl Johan von Seth gör i debattartikeln).
 
Han har en poäng i att det är viktigt att folk känner till möjligheten att ta flera valsedlar. Alla måste känna att de kan vara hemliga med sin röst.

Men jag tycker inte att alla borde ta flera lappar för den sakens skull. Nu är valsedlarna placerade som de är och då vill jag göra som jag vill. Jag tar de lappar som ska i kuverten för jag känner inte behov av krusiduller. Men jag viftar inte med lapparna och tar inga selfies...

Det skulle snarare vara upplägget som görs om. T ex skulle alla kunna få en varsin bunt med alla valsedlar och sedan destruerar man de som inte hamnar i kuvert (för det är också ett problem, om man lämnar de som inte hamnar i kuverten i båset, så kan ju någon kolla och räkna ut). Om man nu tycker att alla borde ta flera valsedlar så kan det lika gärna göras obligatoriskt.

Vad gäller etiketten i vallokalen så tycker jag att det är god sed att inte glo på vad de andra människorna tar för lappar. Man går dit, gör sitt och låter bli att visa intresse för vad de andra gör. Respektfull distans liksom, och jag upplever att andra brukar bete sig likadant.

Där jag röstade stod flera montrar med valsedlar i flera olika rum (god chans att plocka utan att någon glor över axeln) och det låg en ganska bra hög i båset jag använde. Valförrättarna var väldigt ordentliga och vänliga. Kändes riktigt andaktsfullt när de stoppade ner mina kuvert i lådan.

Nej, de problem som finns med hur valen genomförs är inte väljarnas att fixa på valdagen. Vi ska inte känna att vi måste göra på ena eller andra sättet. Det ska fixas högre upp, strukturera om hur valen genomförs istället för att lägga press på alla oss väljare (som Carl Johan von Seth gör i debattartikeln).

Ryser lite för det känns väldigt högtidligt när de prickar av en: "Röstar vit, röstar... osv" :)
 
Kan tillägga att jag vetat hur man beter sig i en vallokal sedan jag var liten, mamma och pappa tog alltid med mig. Mitt första minne av val är folkomröstningen om kärnkraft 1980, just för att det var så speciellt med folkomröstning.

Jag var väldigt stolt när jag fyllt 18 för jag var den sista i min valkrets som fick rösta, jag fyller år 31:a augusti (är född -73) :D
 
I år tog jag bara de lappar som jag behövde för det kom en skock med folk bakom som flåsade i nacken.
Tog en lapp av varje färg och kollade inte mer på dem förrän jag kom in i båset & får då se att förutom partinamnet högst upp så var det helt blankt, ingenting att kryssa i.
Tänkte att jaja, men partiet står iallafall med så jag stoppar ner dessa i kuverten. Och lämnar in.

Sen när jag kom hem och kollade lite hur det gick nu på kvällen så ser jag att det var väldigt många "ogiltliga" röster.
Var de jag lämnade in blanka röster? Eller räknas min röst ändå, för partiet, även om ingen person fick en röst?

Det är lugnt jag arbetade på valet igår, de röstsedlar som är förtryckta med partinamn på nuvarande riksdagspartier finns i alla vallokaler i landet och tillhandahålls av staten och de röstsedlar räknas och gäller men vill man personrösta så är det på valsedlar som resp parti tillhandahåller i resp vallokal.

Jag fick många frågor om det igår, så du är inte ensam om att fundera
 
Jag jobbade som valförrättare. Vi hade oerhört få överblivna valsedlar att städa ut ur skärmarna. Jag fick intrycket att de flesta tar endast de valsedlar som de stoppar ner i kuverten.

Då är det nog väldigt olika mellan de olika valdistrikten, tycker att jag gick runt och städade bort överblivna valsedlar hela tiden och hela dagen
 
Ja, den här krönikan i ämnet är förklarande: http://www.dn.se/ledare/signerat/selfiekulturen-gor-sig-daligt-i-vallokalen/

"...sätter fingret på vad valhemligheten handlar om: Att försäkra allas rätt att rösta efter den egna övertygelsen.
När jag bevarar min valhemlighet och värnar etiketten som gäller i vallokalen är det en signal utåt. I vallokalen markerar jag min integritet, anlägger ett avstånd till andra och försöker så ge utrymme för personen bakom mig i kön att rösta självständigt.
För ju fler som i stället väljer att skylta med sin röst, desto svårare blir det för den som verkligen behöver värja sig mot översittare."

Tack för länken, den var mycket intressant!

Vill också lyfta fram det här citatet:
Enligt Silcs valrapport kamouflerar allt färre sitt val genom att plocka på sig sedlar från flera partier. Inte alla har kunskap om denna kutym och för dem har en grundläggande rättighet satts ur spel.

Jag har ärligt talat inte ens tänkt på att det såklart inte är självklart att "det är så man gör" :o Jag vet inte varifrån jag lärt mig det, men jag måste ju såklart ha fått det någonstans ifrån. Hur lär man sig det, om man inte "bara vet"...?

Sen håller jag med om att det bästa är om vallokalerna utformas på ett bättre sätt, men tycker också att det är en bra krönika som vänder sig till väljarna. På valdagen kan man också ta ett personligt ansvar, allt kan inte staten lösa.

Är det till Valmyndigheten man vänder sig med tips och synpunkter inför nästa val?
 
Tack för länken, den var mycket intressant!

Vill också lyfta fram det här citatet:


Jag har ärligt talat inte ens tänkt på att det såklart inte är självklart att "det är så man gör" :o Jag vet inte varifrån jag lärt mig det, men jag måste ju såklart ha fått det någonstans ifrån. Hur lär man sig det, om man inte "bara vet"...?

Sen håller jag med om att det bästa är om vallokalerna utformas på ett bättre sätt, men tycker också att det är en bra krönika som vänder sig till väljarna. På valdagen kan man också ta ett personligt ansvar, allt kan inte staten lösa.

Är det till Valmyndigheten man vänder sig med tips och synpunkter inför nästa val?

När jag gick i skolan (på 80-talet) fick man lära sig det på samhällskunskapen. Bevisligen har inte alla tagit till sig det så en upplysande skylt i vallokalen på lämpligt ställe kanske vore bra?
 
Tack för länken, den var mycket intressant!

Vill också lyfta fram det här citatet:


Jag har ärligt talat inte ens tänkt på att det såklart inte är självklart att "det är så man gör" :o Jag vet inte varifrån jag lärt mig det, men jag måste ju såklart ha fått det någonstans ifrån. Hur lär man sig det, om man inte "bara vet"...?

Sen håller jag med om att det bästa är om vallokalerna utformas på ett bättre sätt, men tycker också att det är en bra krönika som vänder sig till väljarna. På valdagen kan man också ta ett personligt ansvar, allt kan inte staten lösa.

Är det till Valmyndigheten man vänder sig med tips och synpunkter inför nästa val?

Ja valmyndigheten är nog alldeles rätt forum. Jag jobbade som valförrättare och vi diskuterade hur det skulle kunna funka om man hade valsedlarna inne i skärmen istället för utanför. Det skulle nog gå, men skulle kräva en del logistik - att se till att det finns valsedlar för alla partier bakom alla skärmar (jag tror vi hade uppemot 30 anmälda partier i riksdagsvalet) och att dessa inte manipuleras eller förvanskas. Som det var nu hade vi en person avdelad för att dels se att de röstande kommit till rätt lokal, och dels ha koll på valsedelsstället.
 
När jag gick i skolan (på 80-talet) fick man lära sig det på samhällskunskapen. Bevisligen har inte alla tagit till sig det så en upplysande skylt i vallokalen på lämpligt ställe kanske vore bra?

Även nu genomförs skolval som är nästan som på "riktigt" så det finns chans att lära sig det i skolan. På min skola hade vi både valsedlar, skärmar och kuvert samt röstmottagare. Var riktigt högtidligt.
 
Jag tar valsedlar utanför om det finns.

Jag roade mig med att sitta utanför med hunden medan sambon röstade och kikade på folk som tog valsedlar utanför. Det var himla kul att gissa innan vilket parti de skulle ta sedlar från, och jag vet nu att det syns på utsidan vilket parti man gillar:D är jag läskig nu, eller är det en ok hobby?


Med vänlig hälsning,

Rosa hatt och dito skor
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 370
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 915
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 524
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 174
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp