I vallokalen: hur gör ni?

Tar bara de valsedlar jag tänkt använda. Det gör mig inget om någon skulle se vad jag röstar på.

De tre senaste valen innan detta har jag röstat på konsulat, då har det varit supernoga att jag plockat ut valsedlar i total ensamhet, även när det bara varit jag och min sambo i lokalen. Lite märkligt kan jag tycka, inte minst för att det skapar tillfället att helt ostört fiffla med valsedlarna.
 
I EU-valet tog jag alla lappar (utom SD...) med in bakom skynket, men nu när det var tre lappar så orkade jag inte, utan tog bara de jag skulle använda. Lade i lapparna i kuverten medans jag stod i kön och gick bara in bakom skynket och slickade för det ville jag inte göra inför allt folk :p.

Hade det varit någon där som jag känner hade jag kanske varit mer hemlig, men ser ingen anledning att smyga med det när det bara är människor där som jag inte vet vilka det är.
 
Valsedlar inne i båset hade varit mer arbetskrävande och gjort det svårare för valarbetarna att uppmärksamma eventuellt fiffel i stil med SD:s kupper. Jag gissar att det är därför de ligger framme.

Hade jag röstat med hjälp av hemskickade valsedlar hade jag haft att välja på SD, Skånepartiet och KD. Nog sagt. Jag plockade mina valsedlar i vallokalen.:D
 
I EU-valet tog jag alla lappar (utom SD...) med in bakom skynket, men nu när det var tre lappar så orkade jag inte, utan tog bara de jag skulle använda. Lade i lapparna i kuverten medans jag stod i kön och gick bara in bakom skynket och slickade för det ville jag inte göra inför allt folk :p.

Dock ville jag inte ta lapp av de som delade ut utanför dörren, det kändes lite för öppet.

Hade det varit någon där som jag känner hade jag kanske varit mer hemlig, men ser ingen anledning att smyga med det när det bara är människor där som jag inte vet vilka det är.
 
Tog lappar av representanten utanför dörren, gick in och la dem i sina kuvert. Står till 100% vad jag röstar på och tycker inte det är så viktigt att hålla hemligt för min del :)
 
Jag har valsedlar med mig, för de flesta partierna är ju duktiga på att skicka ut reklam!

Jag är inte så förtjust i att få en massa hemskickat för jag tycker det är slöseri med resurser. Jag hoppas någon kommer på ett bra system i framtiden för att kunna sköta det här digitalt. Visst, jag förstår att partierna vill nå ut med sitt budskap men jag gillar inte att få vad jag anser är resursslöseri i brevlådan (som all annan reklam).

Alla gånger när jag röstat (oavsett på valdagen eller förtidsröstning) tar jag de lappar jag vill ha, jag skiter fullständigt i om någon ser vad jag röstar på. Sedan kan jag väl säga att jag inte tittar på de som plockar/inte plockar lappar, jag har respekt för valhemligheten (typ som i en affär när man tittar bort när någon före en slår sin kortkod).
 
Jag tar lappar från alla partier med mig in i båset. Är väldigt less på de som står och glanar för att se vart partitillhörigheten ligger. Hade definitivt välkomnat röstsedlar även inne i båset
 
Jag tog de tre jag skulle ha. Känner att jag har svårt att motivera pappersslöseriet att ta fler än jag behöver.

Tänkte dock på det där med hemskickat när jag satt i bilen på väg att rösta. Jag har endast fått ett enkelt blad, från Centern, that's it. Ingen reklam, inga valsedlar. Trodde det var lite ny miljöpolicy att inte skicka ut så mycket men verkar ju vara många här som har fått.
 
Som så många andra har jag såklart röstat, och det gjorde jag idag i min egna vallokal. Jag har röstat flera gånger förut, och varje gång blir jag lite ställd inför hur jag ska bete mig när det gäller valsedlarna. Jag håller hårt på principen om valhemlighet (även om jag personligen är rätt öppen med hur jag röstar om någon jag känner frågar), och vill inte bidra till en norm där man ska visa öppet hur en ska rösta. Därmed vill jag gärna ta en av valsedel av varje och stoppa ner mitt val bakom skynket. Men det känns som ett enormt slöseri och det slutar så gott som alltid att jag tar de jag bestämt mig för och ibland har jag tagit några extra bara för att.
Hur jag än gör känns det inte riktigt bra :(

Hur gör ni?

Jag tar någon eller några extra, men inte alla. Tycker att man har full rätt att själv få stå för sin åsikt och utefter det ha full rätt att rösta opåverkad av andra.

Allt annat än att själv få göra sitt val tycker jag är fel.

Den som skulle stå som en hök och kika vad folk tar för valsedlar måste i mina ögon..vara en störd människa
 
Jag hade med mig mina idag, just för att jag tycker att det är sånt slöseri med alla lappar. Men det bygger så klart på att man får hem de man behöver ;)
 
Jag tror att de allra flesta som känner mig kan gissa utan större svårigheter hur jag röstar, och troligen många jag inte känner också... Så jag orkar inte riktigt försöka smyga med det. Men jag tycker det är ett mindre bra system ändå, där jag förtidsröstade fick jag plocka på mig valsedlar alldeles intill kön, så alla som stod i kön kunde titta vad alla andra röstade på. Kändes sådär, ändå.

Tagit med hemifrån hade varit helt onödigt eftersom det bara var SD som skickat hem valsedlar till mig, och de kommer aldrig att få min röst.
 
Vid EU-valet var det mycket folk i lokalen så då tog jag 3-4 lappar med mig in bakom skynket. Detta val var jag ensam i lokalen förutom valförrättarna så då tog jag bara de lappar jag skulle ha.
 
Sverige har väl fått kritik för just detta? I Norge har man tydligen löst det på ett annat sätt med valsedlar i båsen.
 
Tog lappar av representanten utanför dörren, gick in och la dem i sina kuvert. Står till 100% vad jag röstar på och tycker inte det är så viktigt att hålla hemligt för min del :)
Hugger en sån här kommentar bland många och vill bara kommentera; just för att så många säger såhär ("jag skäms inte för vad jag röstar på") så tar jag alltid en bunt papper när jag ska rösta. Jag står också till hundra procent för vad jag röstar på och skäms inte ett dugg men jag gillar inte att något som kan vara väldigt privat ska bli en grej av att man liksom "ska" ta en lapp bara och vara "öppen" för annars skäms man. Man måste inte stå för vad man röstar på när man är där, det är helt okej och inget märkligt alls att vilja vara privat. För mig känns det viktigt, demokratiskt liksom, att vi har en miljö där detta respekteras.

Jag menar inte att någon i tråden är odemokratisk och det är bara ett löst resonemang från min sida. Jag är bara inte helt förtjust i tongångarna alla gånger (ha!) eftersom det liksom antyder att de som vill göra sin röstning privat skulle skämmas eller inte stå för vad de röstar på.
 
Jag tog de tre jag skulle ha. Känner att jag har svårt att motivera pappersslöseriet att ta fler än jag behöver.

Tänkte dock på det där med hemskickat när jag satt i bilen på väg att rösta. Jag har endast fått ett enkelt blad, från Centern, that's it. Ingen reklam, inga valsedlar. Trodde det var lite ny miljöpolicy att inte skicka ut så mycket men verkar ju vara många här som har fått.
Jag tror jag har fått från alla riksdagspartier. Och då bor jag långt ute på vischan.
 
När jag röstade idag så tog jag flera olika, det stod flera personer vid lapparna där jag röstade och kände att för vissa av dem ville jag absolut inte vissa vad jag röstade på. Fattar liksom inte varför de måste stå massa folk där man tar lapparna.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 391
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 935
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 524
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 195
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp