I vallokalen: hur gör ni?

Thaliaste

Trådstartare
Som så många andra har jag såklart röstat, och det gjorde jag idag i min egna vallokal. Jag har röstat flera gånger förut, och varje gång blir jag lite ställd inför hur jag ska bete mig när det gäller valsedlarna. Jag håller hårt på principen om valhemlighet (även om jag personligen är rätt öppen med hur jag röstar om någon jag känner frågar), och vill inte bidra till en norm där man ska visa öppet hur en ska rösta. Därmed vill jag gärna ta en av valsedel av varje och stoppa ner mitt val bakom skynket. Men det känns som ett enormt slöseri och det slutar så gott som alltid att jag tar de jag bestämt mig för och ibland har jag tagit några extra bara för att.
Hur jag än gör känns det inte riktigt bra :(

Hur gör ni?
 
Jag tog en extra eftersom jag inte var helt säker så då tog jag bägge alternativen och bestämde mig i sista stund.
Håller med dig om att det är en valhemlighet och gillar inte riktigt att skylta bland okänt folk vad jag röstar på även om jag är öppen med det bland mina vänner
 
Jag förtidsröstade och var ensam med morsan i lokalen (bortsett från de som jobbade där såklart), så vi tog våra sedlar, jag stoppade ner allt i kuverten och lämnade fram dem. Vi brydde oss inte om att försöka dölja vad vi röstar på, vilket jag nog inte hade gjort ens om andra stått och tittat på mig.
 
Jag är medlem i ett parti och ser därmed inget som helst syfte med att dölja vad jag röstar på. Så jag plockade bara en av varje, och orkade inte ens vänta på ett ledigt skynke utan stoppade ner dem i kuverten direkt.

Tycker väl dock att alla lappar borde finnas bakom skynkena egentligen, just för att de som vill vara hemliga ska slippa stå och plocka en hel hög med lappar. Skulle tro att det finns många som vill vara lite hemliga, men inte orkar hålla på att krångla som det ser ut nu.
 
Tar de sedlar på de partier jag ska rösta på. Nästa gång tänker jag spara de som man får i brevlådan så kan jag ta dem i röstkortet utan att någon ser öht vad jag röstar på samt att de stackars valsedlarna kommer till nytta också :)
 
Jag tog det jag skulle rösta på i år, förra gången tog jag några olika. I år tänkte jag, att skitsamma att andra ser.

Men jag har också reagerat på att valsedlarna ligger så öppet. I min vallokal kan man nog t.o.m. se från gatan vad man tar för sedlar.
 
Jag röstade idag, bland ganska mycket folk. Tog (som jag brukar) bara de tre valsedlar jag tänkte använda. Jag respekterar såklart valhemligheten och de som inte vill skylta med sina val, men personligen ser jag ingen anledning att vara hemlig.
 
Jag väljer typ 4 olika partier även om jag redan bestämt mig för ett parti. Just för att folk inte ska bry sig om vad jag röstar på.

(Sedan kunde jag ändå inte låta bli att snegla lite lätt på han som enbart tog SD lappar till alla tre valen...)
 
Jag tar med de valsedlar jag tänkt använda hemifrån. Klara och kryssade, så är det bara att stoppa i kuverten när jag går bakom skynket.
 
Jag tar också bara de jag tänkt rösta på, ibland velar jag in i det sista och tar då med flera in i båset. Håller annars med om att det bästa vore om det fanns sedlar i båset så man kunde välja där.
 
Har funderat en hel del på varför valsedlarna ligger så öppet. Men kanske är det för att ingen skall kunna trixa med dom. Tex lägga till sedlar, ta bort eller byta ut.

Men det är bara en gissning. Har ingen aning om varför det är så.
 
Jag tar bara dem jag ska använda. Men nästa gång ska jag spara de som skickas ut och använda dem, så långt tänkte jag inte i år.
 
Jag brukar ta med mig en bunt när jag ska rösta. Tänker att det är en bra grej.

Här på ambassaden ligger alla valsedlarna inne i rummet där man röstar, det är ju rätt smidigt också.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 159
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 661
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 490
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp