Import planering etc.

Gnist

Trådstartare
Japp.. Gnist planerar att importera hund i år :bump: men för tillfället är det lite hysch om ras och land :p

Nytt fräscht blod ska det bli är det tänkt i alla fall. Dvs om vi går genom alla krav för att få köpa valp vill säga. Ett smalt nålsöga verkar det vara, men vi hoppas ju klämma oss igenom det ;)

Är ute i god tid och kollar upp vad som krävs för import från icke EU-land och än så länge har jag kläm på en del av vad som krävs..

* Nygjord veterinärbesiktning
* Pass
* ID-märkt
* Under 3 månader = ingen rabiesvaccinering krävs
* Avmaskad mot dvärgbandmask av legitimerad veterinär senast 10 dagar innan avresa
* Får endast levereras till Arlanda/Landvetter = Arlanda i mitt fall
* Tullen ska meddelas och hunden ska genomgå undersökning innan den släpps igenom och alla införselspapper ska gås igenom och vara korrekta innan den släps in i landet.

* Ansökan för att föra in valp ska skickas och betalas in till sjv 5-6 veckor innan import för att vara säker på att den bearbetas och blir klara i tid.

Sedan är det ju givetvis kontakt med olika uppfödare, kika på kullar, hundar, meriter etc. när/om vi klämmer oss genom rasklubbens nålsöga och blir godkända som köpare, vilket i praktiken är en förutsättning för att få köpa en bra valp från en seriös uppfödare.

Krångel; jag vet, men det är tydligen rutinen vid export och speciellt för nya valpköpare, men har man kommit igenom en gång så är det ju inga problem sedan vid nästa köp ;)

Något annat man bör tänka på eller göra just i samband med transport/tillstånd etc?

Har ju bara plockat in hundar från de Norge tidigare och det är ju simpelt i jämförelse med detta och jag vill inte gärna missa något i planeringen :cool:

Tips, råd, erfarenheter mottages gärna :)
 
Sv: Import planering etc.

Spännande! :bump:
Verkar ju som om du (såklart..) har galet bra koll på allt redan.
Har själv bara varit med om att skicka hund ut ur Sverige, så det blir ju inte riktigt samma sak. Se bara till att extrachecka tider och allt för när flyget kommer några tusen gånger.. Har varit med om att hund som skulle exporteras inte kunde åka då det var tänkt först för att det blev trassel just med flyget och de som skulle köpa hunden inte kunde hämta honom då det var tänkt osv.
 
Sv: Import planering etc.

Ja, med tanke på att det är runt 60 mil ner till Arlanda vill det ju till att man har trippelkollat tider etc. innan man reser neröver. Inte kul att komma ner och så har det blivit nått strul med flyget :crazy:

Misstänker att det är en hel del "smågrejor" som kommer att dyka upp under planeringsstadiet och tänkte mig försöka vara beredd på så mycket som möjligt = Då slänger man in en tråd på buke :idea: :D
 
Sv: Import planering etc.

Du verkar ha bra koll. Kan nog inte erbjuda så mycket hjälp, min bilades in från Österrike.

Lycka till, låter spännande!
 
Sv: Import planering etc.

Vilket land är det ?
Vissa länder har ju fått backning pga rabies nyligen så där får man inte ens ta in valpar under 3 månader, ex italien och frankrike.

Jag var ju på gång att köpa valp för ett par månader sedan från italien precis i samma veva som det blev stopp!
 
Sv: Import planering etc.

Är inget importstopp från där jag tänkt ta min valp och även om det hade varit ex. från Frankrike, så lyfts ju stoppet i maj om inget nytt inträffar och jag planerar ju min import till sensommaren/hösten.

Iofs, så kanske det kommer någon liten fauve från Frankrike i framtiden också, det vet man ju aldrig ;)
 
Sv: Import planering etc.

Lycka till, låter spännande!

Tack :)

Ja, det är spännande :bump:
Blir om allt går vägen den förste i sverige som plockar in en sådan hund från det landet och jag är som ett barn i väntan på julafton känns det som :D

Fast det är ju kul att ha något att se fram emot och planera inför och när bollen kommer i rullning så blir det nog en hel del arbete med att hitta rätt uppfödare och rätt kombination och sedan rätt valp, men det är ju en stor del av "nöjet" det där, så jag ser fram emot det hela :laugh:
 
Sv: Import planering etc.

Nej inte sådana :D

Fauvar:

DSC_0066-1.jpg


DSC_0747JPG-mindre.jpg


Charmie-huvud-2.jpg


Basset Fuve De Bretagne närmare bestämt :)
Mkt dugliga drivande allroundjakthundar med trevligt temperament dessutom.
 
Sv: Import planering etc.

Ja, med tanke på att det är runt 60 mil ner till Arlanda vill det ju till att man har trippelkollat tider etc. innan man reser neröver. Inte kul att komma ner och så har det blivit nått strul med flyget :crazy:

Precis. Vi åkte 100 mil ner, och bara någon mil från Sthlm fick vi tel. samtal från England... "Det har blivit problem.. vi kan inte hämta hunden". Som tur var så skulle vi ändå vidare ner mot Gbg för att hämta en omplaceringshund, så resan var inte helt i onödan, men det var ändå lite surt.


Appropå det där med att det är stopp från Frankrike just nu.. "Vi" (de på kenneln som jag periodvis bor på) hade tur. Importerade en valp från Frankrike nyligen och den kom till Sverige dagen innan det blev stopp. :p
 
Sv: Import planering etc.

*S*
Skall vallhundar vara det?
Tycker Leon ser ganska grym ut på bilden.

Hoppas dina planer går i lås!
 
Sv: Import planering etc.

Tack :)

Ja, det är spännande :bump:
Blir om allt går vägen den förste i sverige som plockar in en sådan hund från det landet och jag är som ett barn i väntan på julafton känns det som :D

Fast det är ju kul att ha något att se fram emot och planera inför och när bollen kommer i rullning så blir det nog en hel del arbete med att hitta rätt uppfödare och rätt kombination och sedan rätt valp, men det är ju en stor del av "nöjet" det där, så jag ser fram emot det hela :laugh:

Nu har du lilla Gnist satt griller i huvudet på lilla mig.. :rofl:
Ska du ta in en helt ny ras till sverige? Eller abra från just det landet?
Tänker lite på din tråd med där du filurade på ny ras..
Detta är spännande!:bump:

Och uppe på allt, den är inte ens bakad än!:eek:
Spännande!:bump:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 042
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 543
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp