Bukefalos 28 år!

Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Det jag gör i förebyggande syfte skulle väl vara att besöka tandläkarkliniken. Jag har haft massör, equiterapeut m.m, ute till andra hästar i förebyggande syfte, men mnja, jag har ärligt talat inte märkt av någon större skillnad. Däremot har jag själv lärt mig att massera och strecha "för husbehov", på så sätt kan man checka av att hästen är lika rörlig i hela kroppen och upptäcka förändringar. Cuben är vig som en katt och kan nästan slå knut på sig själv, han tycker att det är skitkul att strecha :D
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Var på träningstävling för Hokkanen igår. Som jag misstänkte var Phigalle krutburk då han inte hade gått i hagen på morgonen. Bockade tom efter jag suttit på honom i en minut hihi. Var rädd för allt. ryggsäckar,skottkärror osv. så klart låg det sådant i varje hörn i ridhuset. Bommar var fruktansvärda! Kopplade av efter en stund och red fram. Första klassen horsemanship. Vi är inte så bra på galoppen och vi skulle rida en högervolt vilket är våran sämsta sida men efter halva volten så fattade han galopp och dessurom rätt!
Vi var många i klassen 10 st så det var trångt,gick ok fattade rätt alla gånger förutom en gång men det gick snabbt! Min gubbe som ridit Phigalle fem gånger varav två gånger i trav ställde upp i pleasure w&t, red dock lättridning för att inte störa i munnen.gick strålande. Sedan red jag pleasure gick så där. Han bet fruktansvärt mkt på bettet innan klassen och även när jag red så jag var nära på att avbryta. genomförde klassen dock men väntade på innan för spåret vid galopfattningarna innan jag gjorde dom då det var sååå trångt. Sedan var han lugn efterår.:p
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Va kul med lite träningstävlingar! Var håller hon till?

Vet. skulle ju komma igår men ringde och sa att dom var en man kort hela veckan så han kommer nästa ons istället. Vill ju ha honom friskförklarad nu! Silver har iaf fått gå ut i vanlig hage igen med sällskap och det blev han väldigt glad över! :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

kl*

hej allihopa!!
har vart jätte dålig på att uppdatera här.. men har följt er med stort intresse!!

jag och lucas var på clinic för PL i augusti, och jag kan verkligen rekommendera honom, har tränat mycket för honom tidigare oxå och har alltid varit väldigt nöjd..

Jag och Lucas lärde oss väldigt mycket under kursen, dessvärre så skadade han sig några dagar efter att vi kom hem så han har stått sedan dess, så vi åker till klinik på torsdag och ska göra en ny utredning på vad som kan vara fel.. Så vi passar på att kolla tänder och så när vi är nere oxå..
Ska verkligen försöka bli bättre på att skriva här och inte bara läsa om er, även fast det är väldigt kul..

har ju inga ny ridbilder så jag slänger in några från clinicen:banana:

8821_137341910107_562300107_3101043.jpg

innan ett pass

untitled.jpg

sorry för lite dålig kvalitè
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Man är så himla dålig på att behandla i förebyggande syfte..

Gör ni andra nåt i förbyggande syfte? Typ massage, vet. tandläkare mm...

Jag ska ju som sagt kolla tänderna på torsdag, vilket jag brukar göra ca 3 ggr om året för säkerhets skull..
Dessutom så har jag haft en massör ute men inte varit helt imponerad. Beroende på vad som sägs hos vet så ska vi prova något som heter Hydro Horse (vattenträning) och se vad detta ger för resultat, och då ingår även behandling i häst solarie, som jag med tidigare hästar har fått bra effekt av, när det gäller att mjuka upp och förebygga stelhet..

sen försöker jag själv att tänka på att hela tiden variera träningen för att inte belasta samma delar varje dag..
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Stenstorp men har mkt träningar och clinics i falköping och floby.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Hältutredning gjord och det ser riktigt bra ut!! :laugh: Vet. sa att han kommer bli helt återställd och att jag kan börja sitta 5 min på honom 2-3 ggr/v. Har markerade lite dom första stegen på volten men var sen ohalt och ultraljudet visade pyttelite. Så nu sa vet. ok till större hage dock med lindor på benen... Skönt att han kommer blir frisk!!! :D:bump::banana::rofl:

Jag kommer dock att vänta med att sitta på honom tills laserbehandlingen är klar så han får vila några veckor till och vet. sa att ju längre han vilar destu bättre förutsättningar har han :) Sen ska jag skritta 2 månader innan jag börjar trava men mig gör det inget om jag skrittar ändå fram till mars bara jag får sitta lite på honom. Vintern blir det ju ändå mest skritt ute ;)

Han börjar bli väldigt uttråkad och har även börjat bli arg i boxen mot hästen bredvid när han får mat men jag hoppas att det ska gå över nu när han får lite annat att tänka på och får röra sig lite mera i hagen...
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Va kul, grattis:bump: Måste kännas skönt att höra att han har så goda chanser att bli helt återställd:)

Här hemma håller jag på att klättra på väggarna, är så jäkla trist att inte rida, men med tanke på de senaste dagarnas väder var väl tidigareläggandet av vilan inte helt olägligt. Igår spelade jag fotboll med Cuben (en sån där stor träningsboll som man gör sit-ups och grejer på) han tyckte det var kul en stund, men sen var det mer intressant att jaga lillponnyn. Han är iallafall cool, jag kunde stå och studsa bollen mot hans rumpa utan att han brydde sig:D

Nu blir det vila ett tag till framöver, och sen ska vi sätta igång med träningen igen, med sikte på tävlingsdebut till vårkanten.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Vad skönt att höra att han kommer att bli bra igen! :banana:
Tror det där agget mot boxgrannen kommer att ge med sig. När de inte får utlopp för sin energi så leder det ju till att de hittar på andra saker att göra. (som är "äga" boxgrannen tex ;)) Chili gör likadant när hon är uttråkad faktiskt (och även ibland annars ska jag tillägga, men hon är ju märr också :cool:)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Tack! :laugh: ja det är så skönt att han verkar bli bra igen :D

Nu har han gått ute i stor hage med mycket gräs i 2 dagar och han är redan mycket bättre i boxen. Han var nog bara uttråkad. :devil::D

Hur går det för dig Nethril? :)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Vad skönt att det går bra!!!

Här kommer en bild från idag när vi var på löshoppning:o
Kopiaavnovember056.jpg
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Haha ja där ser man ;) Jag förstår honom verkligen, tänk vilken skillnad att få gå ut "på riktigt" igen! :)
För oss går det lite på halvfart nu, Chili arbetas nog ca 3-4 ggr i veckan men det är lätta och roliga pass. Rider i ridhuset eller ut, longerar eller kör lite nh träning så vi försöker variera oss. Den här årstiden är ju så trist och det är jag som har lite dåligt motivation (är ju mycket mysigare att sitta i soffan under en filt och kolla på film syndromet ;)) Dock är Chili en riktig pärla och ställer upp på allt matte hittar på.
Häromsistens byggde vi upp en trailbana med konor, "vattenmatta", bommar i liten fyrkant, bommar i L och en repgrind och Chili skötte sig exemplariskt. Hon är så rolig med mattor och presänningar (stavning?), Hon vill helst vara på dem hela tiden och gärna skrapa på dem eller slicka på dem.. Har en kass bild från den dagen (och ignorera michelingubben med tredubbla tröjor, det var ju svinkallt ju!)
trailtrning.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Inridningar 2009!! =)

Haha, min är likadan, när vi tränat bro & presenning ska han helst upp på den hela tiden:D

Isabelle_L: Sorry, det glömde jag helt att svara på sist du frågade:o Japp, den hänger i sadelkammaren, och du, jag älskar den:love:. Längtar tills vilan är över så att jag får rida i den igen:) Nu ska jag bara hitta ett matchande träns till tävlingsdebuten, min andra sadel är ju mörkbrun, så jag har ett dito träns. Man vill ju se snygg och välmatchad ut... Och så är det väl en ursäkt för mitt shoppingberoende;)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Visst är det superskön!! :love: Fattar inte att inte fler har hittat den sadel, otroligt prisvär och dessutom väldigt snygg! Inte massa blommiga mönster och krusiduller ;):D
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Hon är så söt din lilla häst! :) Vilken lång fin man hon fått förresten!!:)
Unghästarna är så roliga med nya saker, så himla spännande att tugga och stampa på :D

Tänkte att jag skulle träna trail hela vintern med Silver eftersom jag bara kommer att få skritta nu i några månader. Perfekt huvudträning! :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag har verkligen tröttnat på att inte få träna nu så att jag har bestämt mig för att börja åka och träna på vår connemara :laugh: Vi köpte honom i somras och han har bara gått hoppning innan. Tyvärr har han blivit så tressad av lite för mycket draganade i munnen och för mycket hoppning i för hög fart så han är otroligt stressad i galoppen. Men nu efter ett halvår av lugn träning i trav i paddocken och trevliga uteritter börjar det gå att galoppera honom lite i paddocken. :) Han är så nöjd hos oss :) Tänkte iaf att jag skall ut och starat lite westernklasser på honom till våren. Jag kommer ju säkert inte kunna tävla Silver förän tidigast till sommaren. Så på torsdag bär det av till Robert Lagergren ( som bara bor några km bort upptäckte jag i somras :)).

Lägger in en bild för skojs skull fast att han inte är under inridning ;-)
Photo_94239_1272532.JPG
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Idag är jag jättestolt över min lille pojko Phigalle. Åkte till Skara ATG för att operera bort inken. In i en gång där det är andra hästar,fika rum och massa folk som springer in och ut och han var hur lugn som hellst. Det fanns en våg i vänthallen och jag har alltid trott att han vägt 390-400kg och trot eller ej men han vägde 399.5kg:D

Dock var det lite otäckt i undersökningsrummet men hans stod snällt stilla medans dom rakade runt inken. Han har aldrig varit med om rakning förut men han stod lugnt med sänkt hals helt avslappand. Sedan fick han lugnande och ett tu tre så var inken bortklippt och det ståd en kraftig stråle blod rakt ut. Men dom sydde lugnt såret med tre stygn medans jag såg all jäkla blod från min älskling:cry: En undersökning i munnen gjordes då jag upplevt problem med bettet men det var exemplariskt fina tänder enligt vet,han raspade bara pyttelite på en liten vass kant. Kan verkligen säga att vetrinären och vet assistenerna var verkligen proffisionella och trevliga på detta ställe:bow:

Sedan gick Phigalle sakta med blodet numera rinnande längs benet till en spilta där han fick stå 40 minuter tills han verkade vara lite mer vaken. Lastade och åkte hem.

Stygnen ska sitta i 14 dagar och jag får inte motionera honom på 12 dagar enl vet. Typiskt han som precis skulle åka på en månads träning men det var bra iaf att jag tog beslutet att operera bort inken innan han åkte på träning. Nu måste jag ta och ringa och boka av kommande ridlektioner och den efterlängtande löshoppningen.

Har även fått analysen på mitt hö med jättehögt energivärde och superlågt protein. Så nu i högst har han gått på ca MJ 78 och smrp 210 vilket e helt kass men han ser ju inte dum ut i kroppen för det och han är superblank men nu gäller det att hitta annat hö eller komma på en lösning som gör så att han får så mkt hö som möjligt. Det roliga är att Adele som har behov av 56 MJ har gått på 106 MJ...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 650
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 291
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp