Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Var på ATG och opererade bort en ink på Phigalle men läkningen har varit långdragen och alla stygn gått upp men nu äntligen så börjar såret se hyffsat ut och läker innefrån. Han har nu stått tre veckor och i morgon så ska jag börja gå lite promenader med honom. Så i slutändan blev det en liten vintervila (4v utan ryttare totalt). Så troligtvis får han åka till tränare i januari i stället.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag har ridit Silver både lördag och söndag och det har funkat kanonbra!! :) Nu har jag suttit på honom 3 gånger och i helgen så var det bara att hoppa upp och rida med ut med mamma och hennes häst. Han är så cool med ridningen och det syns verkligen att han gillar det :D 5 min har jag suttit på honom varje gång och denna veckan blir det 10 min ridning och så leda resten. I januari räknar jag med att kunna skritta hela turer på honom och i februari så blir det lite trav. Nästa vecka ska han få gå ut med min unghingst igen så han får leka lite i hagen och vara unghäst :laugh:. Nu under julen så kommer vi att ta tag i lastningen. Det är ju inget vi har gett oss på ännu eftersom hans tidigare ägare aldrig fått in honom i transporten och jag ville att hanteringen på backen skulle sitta bra innan, och sen så kom skadan emellan men nu ska vi ladda med tid och tålamod :laugh:

Jag tänkte oxå att jag skulle börja åka till min tränare med honom efter nyår, inte rida utan att få lite hjälp på backen. Han funkar bra på backen med det är ju min första westerhäst och jag vet inte riktigt vad man ska kräva nu för att det ska bli så bra som möjligt sen. grunghanteringen sitter bra men jag tror att det skiljer sig lite i hur man förbereder dom för kommande uppgifter. Sen vill jag oxå lära mig att rida på bosal så det tänkte jag att man ju kunde öva lite på innan man kommer igång och börjar träna ordentligt. Det är bara nyttigt för honom att få åka transport och komma till nya ställen :D Målet är ju att jag skall kunna åka själv med honom till våren och då måste vi ju träna. ;)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Tycker vi behöver lite nya ridbilder på alla hästarna så vi får se hur dom ser ut nu! Vet att jag typ är sämst på att lägga upp bilder ;) Ska försöka fota honom med sin westernutrustning på :D
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Ja, men då måste man ju ha en kameraman med, och de växer inte på träd:( Min man tycker det är toppen att jag åker iväg själv med hästen och inte behöver någon hjälp med lastning och annat längre, men jag får väl lura med honom till ridhuset nästa gång...

Detta är ju också min första westernhäst, och jag är hela tiden rädd att jag kräver för lite av honom. Jag tycker det kan vara svårt att dra gränsen ibland för hur mycket "unghästbeteende" man ska tillåta, och hur mycket man ska kräva av dem både i hantering och vid ridning. Men bättre att kräva för lite än för mycket iallafall:)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Visst är det svårt att veta vad vad ska kräva för nåt nu som kommer att gynna ridningen sen... (och då menar jag inte basicgrejer som att stå still osv.). ;)Har du tränat nån markträning med honom för din tränare?
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Det blir ju naturligt att det blir lite markträning i början av passet innan man sitter upp, samt att jag ställer 1000 frågor när vi rider ihop i ridhuset:D Men inga renodlade markarbetspass, nej.

På clinicen för Patrick Allori som jag var på i september blev det bara träning från marken, och därifrån fick vi med oss många bra tips om vad vi ska tänka på. Får hoppas att vi har gjort framsteg till nästa clinic i vår:)

Du då, har du tränat mycket markträning med Silver?
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Nä, inte direkt men jag jobbade honom rätt mkt innan jag red in honom eftersom han gick emot tryck väldigt i början så blev det mest att få honom att flytta undan osv. Sen red jag mest i somras och så fick han ju sin senskada och då fick jag bara gå rakt fram på hård underlag med honom. Även om man alltid tränar lite stopp och back när man är ute och går så blir man ju väldigt begränsad när dom inte får vara i paddocken eller gå på böjt spår. Men jag tror verkligen att det vore bra för honom med lite träning. Och jag skulle vilja kunna träna honom på lite saker som gör det lättare med ridningen sedan, inför tävling osv... Eftersom jag inte kommer att kunna träna uppsuttet på hela vintern och halva våren så tänkte jag att vi kan ju åka och träna på backen istället när han kommit igång lite. Man kan ju ta lite kortare pass och bara att last och åka till nytt ridhus är ju en jättebra träning :laugh: Vad fick du för träningstips på clinicen??
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

I dag kom äntligen den "nya" sadeln som ska provas på Willy och sen ska jag väl förhoppningsvis ändå komma igång på riktigt. Han hann ju med att växa ur min sadel under tiden han hade växt-vila :)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Oh, vad fick jag för tips? Lite svårt att sätta i ord:D Mycket handlade ju om noggrannheten med att hästen ska ha 100% fokus på dig, och med en arabhäst på ett nytt ställe för första gången är bara det mycket att jobba med. Även noggrannhet att hästen ska vända utåt, bort från dig, när du ex. byter varv... Jag som jobbat honom mycket i lina, där man är tvungen att vända inåt, fick ju en utmaning även där. Vi övade en del tempoväxlingar genom att jag bara bytte min position i mitten. Och framförallt ville jag ha hjälp med hovlyftandet, han lyfter ju snällt hovarna för mig, och jag får hålla fast dem, och har även slagit på tappskor fram utan problem, men han bråkar alltid med min hovslagare när han ska sko framhovarna. Så därför passade jag på när jag hade en för hästen okänd man som fick lyfta och hålla fast hovarna... Behöver jag säga att det inte var några problem för honom?

Det var iallafall väldigt lärorikt, även om man själv övat på alla moment själv innan, fick man lite nya tips och såg på saker på ett nytt sätt. Han förklarade alltid allt så bra, och hans föreläsning innan vi började arbeta med hästarna var jätteintressant. Han har sådant lugn, och alla hästar blev lugna och harmoniska i hans närhet. Till våren tänkte jag ta ett par ridpass för honom, tror att även det kan bli väldigt lärorikt:)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Nu äntligen har jag knäppt en bild på Silver i westernutrutningen! :)
Jag tog bilden efter vår ridtur i går morses. -13,7 grader var det ute!! :eek: Burrr.....
Det var nu 4:e gången jag red på 4 månader och han skötte sig kanonbra!! Han är pigg som attan men så fort man kommer upp är han jättesnäll och han älskar verkligen att få komma ut på promenad :D

Photo_94239_1307916.JPG


Photo_94239_1307921.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: Inridningar 2009!! =)

*kl*

Saker blir inte som man tänkt sej.. Fick åka in med lille Nick till vet idag:( Han kom in halt ifrån hagen igår eller rättare sagt på 3ben.. Trodde att det va en vrickning eftersom det är knöggligt i hagen och jag hittade inget sår eller annat. I morse kunde han knappt resa sej upp när jag kom ut:cry:. Akut in till kliniken i snigelfart.
Vet klämde med visitertången och då började det vätska sej ovanför ballen, av med skon. Under traktarmen såg vi en "plupp" Denna pluppen va en 5cm lång pinne med 1cm i diameter.
Som tur va så hade den "bara" gått in sidan om strålen och vidare genom mjukdelarna utan att träffa hovbenet.
Så nu är det boxvila tills han blivit ohalt och såret dragit ihop sej.
Min lille stackare. Ingen träning på några veckor för oss..

3600:- gick min julklapp på:eek:

/LL
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

usch vad tråkigt. Var ni på ATG i Skara? var ju där och opererade bort inken som nu i efterhand inte velat läka ordentligt så det har blivit en månads ofrivillig vintervila. Och nu när han ska sättas igång innan han åker på träning så har jag så smart hamnat i diket med bilen och dragit på mej en whiplashskada.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Åh fy va tråkigt! :( Hoppas att det läker fort och bra! Det är ju som tur var torrt och bra ute i hagarna nu, när han får komma ut igen..
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Oj, hoppas att den kommer gå över fort, dom skadorna är ju inte att leka med. Back on track på nacken kanske??
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jo det är skit tråkigt, men jag är glad att det inte va "värre". Trodde inte jag skulle få med honom hem.
Nu får han läka ordentligt innan det blir nån mer ridning. Vet trodde att det skulle läka på några veckor:). Det va på ATG vi va, vi har bara 2,5mil dit.

Tråkigt med olyckan! Hoppas att whiplashen inte är allt för allvarlig så du får bestående men av det... *skickar över en jul-öl som tröst*
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Ofrivilliga vilor är inte kul! Nu har Silver vilat i 4 månader. Jag har äntligen kommit igång och börjat skritta lite men man ska få till det med både barnvakt och sällskap nu när han fortfarande är så grön. Hoppas att det blir lite mera ridit i jul nu när min sambo är hemma och kan ha lillpluttan lite mera. Har jag bara kommit igång ordentligt och suttit på honom nån månad så kan jag ju börja rida lite själv bara nån kan vara barnvakt. Som tur var så jobbar min mamma nästan alltid kväll så fm går alltid att rida om man inte behöver sällskap ut. :)

Silver är fortfande jättearg inne ibland och jag har dragit ner kraftfodret lite till, släppt ihop honom med unghingsten och hoppas att han ska bli av med lite energi ute i hagen. Men... han behöver verkligen få jobba lite och det är svårt när han bara får skritta en liten stund. Under jul nu ska jag aktivera honom varenda dag med både uteritter och huvudträning och se om det hjälper. Han år ju en häst som är otroligt hård i huvudet och han behöver verkligen få arbeta. Kommer bli kalas att åka på lite koträningar och sånt med honom sen men som sagt nu är det väldigt svårt att aktivera honom tillräckligt med tanke på skadan...

Tänkte jag skulle valla unghingsten med honom lite sen :devil::)

Han har varit lite konstig i bakbenen nån vecka... svullen runt haserna och benen ner och sen helt plötsligt är det borta för att sedan komma tillbaka. Han är inte ett dugg halt eller så men jag har ingen aning om vad det kan vara... tänkte att jag avvaktar lite tills efter jul iaf eftersom han inte är smärtpåverkad.... men man blir ju lite trött på att det krånglar med honom. Vill bara att han ska bli frisk så vi kan rida :laugh:

HOPPAS ATT NI ALLA FÅR EN RIKTIGT GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!! KRAMAR FRÅN SILVER OCH MIG :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Hej! Hur går det för er med unghästarna?? Har ni kommit igång och börjat träna med dom??

För oss går det sisådär :grin: Det var nu över 5 månader sedan han fick sin senskada. Jag rider honom 1-2 dagar i veckan skritt mest och så några minuter trav en av dagarna men det ser inte så bra ut med senan tyvärr :( Han är inte halt nån gång men den svullnar upp ibland och då speciellt om han han har varit lite för livlig i hagen (inte efter jag har ridit). Sen märker man oxå på honom att han inte är så sugen på promenad som han var förut... Vi får väl se hur det går..... Den lilla tiden som jag rider (sammanlagt 30 min i veckan) ska inte ha någon betydelse... vet. tyckte att vi skulle göra ett nytt ultraljud innan jag börjar rida honom ordentligt fram i vår.

Hoppas verkligen att han blir frisk! Men tyvärr ser det inte helt lovande ut :cry:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

usch vad tråkigt. Hoppas att ni kommer igång och håller honom frisk.

Phigalle är iväg på tre veckor träning efter att stått i 6veckor efter operationen av inken. Han kommer hem på torsdag,saknar honom jättemycket! Dock ser det ut som att det ska bli ännu kallare och mer snö så jag hoppas att jag kan hålla igång honom. V 7 ska han åter till samma ställe för ytterligare fem dagars träning då det är sportlov och barnen tar mycket tid. Vad jag vet så tränas han just nu att förstå att skänkel betyder samling och inte springa fortare.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp