Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Javisst är det skönt när dem kan vara sådär coola:) Min pojke är ju sådär typiskt arabig, han ska titta på allt, undersöka allt och alltid vara med där det händer. Han kan snappa upp grejer på mils avstånd känns det som, men ändå är han rätt cool och överreagerar aldrig.

I eftermiddags åkte vi iväg en sväng till ridhuset, han vilar fortfarande, men jag tänkte att lite miljöträning aldrig kan skada. Vi undersökte nog allt som fanns att undersöka i ridhuset, han showade framför spegeln (tror inte han har fattat än:D) och övade lite från marken. Var stencool hela tiden, och var riktigt lugn på transporten, så det vara många morötter i kvällsmaten:laugh:

Passade på att mäta honom idag på stallgången, och jag har nog haft rätt i att han befunnit sig i en växtperiod, han är nu hela 158 cm hög! Min lille kille har blivit stor:o
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

*kl*

Liten uppdatering från mej och min lille unghäst (ska lägga in bilder bara jag kan hitta den förbannade mojjängen man sätter minneskortet i:mad:)

Vi tränar på för fullt för Walle just nu, fick ta ett litet uppehåll eftersom Nick tappade hull och växte + att min bil rasade mitt i alltihop, så den fick jag snällt laga och byta in till en annan.

Men nu är vi på G igen:laugh: Var iväg i förrgår, fick lite att jobba på.. Som vanligt sitter man och mesar i onödan och då kommer det skit efter:o

Idag var vi nere i ridhuset och tränade och han gick riktigt bra:love: Försökte inte flyta ut ifrån volterna i galoppen, lyssnade bra på hjälperna och gick i bra form.

Nu blir det vila och frisering med klippmaskin imorgon, han blir så jädra svettig i sin björnpäls!!

På söndag bär det iväg till Walle igen för att få mer skäll:cool:
Tanken är att jag ska åka dit 2ggr i veckan en period för att få en grund på honom. Kostnaden blir nästan samma som att lämna honom på träning, men det blir ju inte jag någon bättre ryttare av. Så det är bara att åka:idea:


/LL
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Vad roligt och dyrt;) men nyttigt att få hjälp med ridningen två gånger i veckan. Din var 3 år nu va? Phigalle skulle ju åkt på en månads träning nu men nu skjuts det upp pga operationen. Får inte riktigt iordning på galoppen att dne blir så lugn sm jag vill men tror det fattas erfarenhet och mod från mej och styrka från hästens sida. Skritt och trav är vi rätt hyffsade på:D
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Javisst är det skönt när dem kan vara sådär coola:) Min pojke är ju sådär typiskt arabig, han ska titta på allt, undersöka allt och alltid vara med där det händer. Han kan snappa upp grejer på mils avstånd känns det som, men ändå är han rätt cool.

Instämmer helt med phigalle med.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jo han e 3år, han blev ju inriden i feb/mars och sen vilat tills jag köpte honom i slutet av juli:)
Mjo.. Det blir lite dyrt... Men va fan! Jag skiter i att köpa dyra julklappar:D
Både jag och Nick behöver träning så då får man försöka göra något åt det, men visst är det sura pengar:cool:

Visst är det ett aber att bli gammal och feg... Jag blir bara mesigare och mesigare:eek: Då är det riktigt skönt att få stöd av en tränare!

Var satt inken du tog bort på din? Jag hade en häst för ett antal år sedan som hade mängder med fula inkar.. bla en mellan bakbenen som vi fick lägga omkull henne för att ta bort. Men den växte ut igen. När hon blev i 5års åldern så försvann alla av sej själv.
Tråkigt att behöva skjuta upp träningen:(

/LL
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

den satt mellan frambenen så det blir vila pga om han rör sej för mkt tar dte längre tid för såret att läka och ju mer läkt såret är destobättre för att inga flek inkar ska komma.

Hur är det föresten att inte åka omkring och sälja på tävlingar? Är det nu du hamnar på tävlingsbanan istället? Har ju ingen att bjuda öl till längre:p
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag saknar faktiskt mitt "tattarliv".. Det va sjukt skoj att träffa roliga människor med samma intresse och få knäppa ett par öl och snacka skit:d
Men jag saknar inte allt slit innan allt va på plats:eek: Det är sjukt mkt plockande och åkande! Men jag tror att Raggartass tar väl hand om butiken:laugh:
Men jag kommer nog smyga omkring nästa år, har fått ett erbjudande som jag tror jag nappar på:D Men än är inget klart.

Tanken är att jag ska tävla nästa säsong (börjar redan bli nervös:eek:) Det är därför jag satsar mkt på träning nu, om allt går som planerat ska vi starta lite i reining jag och lillskiten. Sen ska vi försöka oss på kosseklasserna när allt sitter plats i reiningen, vill inte blanda in dem innan dess.

Hoppas det läker fort på din lille häst:)

/LL
 
Senast ändrad:
Sv: Inridningar 2009!! =)

Det är riktigt kul!! Blir väldigt mkt fokus på hästar just nu, tack och lov så har jag en gubbe som är insnöad på jakt så det blir inget knussel om att jag är iväg mkt:D Han är iväg nästan lika mkt med hunden som jag är med hästen +att han/vi ska skaffa en jycke till:laugh:

Jag bor i Götene (byn som gud glömde:devil:) En riktig metropol!! Haha!!
Så det tar mej bara 45minuter att åka till Walle, inte så farligt. Bra väg hela vägen dit (E20) Så jag är inte så bekymrad över att det snart är vinter, alltid välsaltat och plogat och 4wd på bilen:D

/LL
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Efter nyår ska jag också sätta igång med hårdträning, har förvarnat min tränare om att det blir intensivträning jan-mars, har som mål att vi ska tävlingsdebutera i slutet av mars! Blir nog träning 1 gång i veckan i den mån det går att lösa tidsmässigt. Har nämligen en annan relativt outbildad häst jag också ska tävla i vår, så det blir fullt upp med träning:D Planerar att börja med att starta trail & pleasure, WH, WR till en början, sen får vi se vad det blir.

Har faktiskt inte provat på reining så mycket, men förra lektionen på min tränares häst övade vi både reining och trail, och det var jättekul med reining. Min lillpålle har ju även en förkärlek till kossor, så vi får väl se vad det blir av honom tillslut:)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Aha götene :) Det vet jag vart det ligger! Jag kommer från axall från början men nu bor jag i vårgårda. Walle håller väl till i vara eller??
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag vill tävla reining men kommer att prova alla klasser en gång :D

Jag blir så avis på er!! Själv ska jag börja skritta 5-10 min om dagar i dec:grin:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag har bott i Axvall:D bodde där i 3år medans jag gick på hästgymnasiet. Hade mina hästar på Hanaskede då. Det är också en riktig metropol:rofl:

Walle och Karin har sin gård i lite nedanför Vara, Arentorp heter det om jag inte har fel.
:laugh:

Men va gött att det inte blir några men av senskadan! Hoppas igångsättningen går fint:)

/LL
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag hoppas att det inte blir det iaf.. ;) Vet. tyckte att det ;)såg lovande ut men ... man kan ju aldrig veta säkert förän man satt igång dom helt och tränat ett tag. Risken finns ju att han går och belastar det andra benet lite i smyg och så åker man på en skada där istället.... Men jag håller tummarna för honom :laugh:

Jag bodde bara 100 m från hanaskede! :laugh: När gick du på hästgymnasiet? Du kanske känner en kompis till mig som gick ut för några år sedan?? :)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag tog studenten -00, vem va det du kände där? Du kan pm:a om du inte vill skriva ut namn här:)
Jag bodde i gamla biblioteket (intill skolan) Skitsmidigt att ha krypavstånd till stallet och travet när jag jobbade där.

/LL
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Va 5 minuters ridning kan göra en lycklig!!:laugh::love:

Idag har jag suttit på Silver för första gången på 3,5 månad. Han var såååå duktig!! Det var bara att hoppa upp, hur lugn som helst var han! :laugh::bump:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Härligt va?:)

Det var även dags för mig att svinga mig upp i sadeln efter ett längre uppehåll. Red runt på stallplanen idag, i stallampans sken, och kollade att reglagen på pålle funkade lika bra som sist. Och det gjorde dem:D Ingen som kunde fota oss, men jag försökte knäppa några kort på pållen, men blev inget vidare...
SANY0822.jpg


Och vem det nu än var som sa att min häst omöjligt kunde behöva ha Full Quarter-bom, så titta på detta! Sälvarning! Och jag måste erkänna, sadeln känns nästan lite tajt:eek:
SANY0828.jpg
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Nämen hörrni, nåt måste väl ha hänt den senaste veckan? Det är ju slutspurt på tråden nu, bara ett par veckor kvar innan vi får skapa en "Inridningar 2010!!"-tråd.

Själva var vi i ridhuset idag och tränade lite Trail. En kompis jobbade med Cuben från marken medans jag red hennes häst, vilket var jättenyttigt för honom, och det var väldigt kul att se att han lyssnade på henne och anpassade sig efter hennes kroppsspråk. Är så lätt att få en enmanshäst annars när man är ensam dag ut och dag in i stallet. Blev ingen avancerad ridning, mest skritt över bommar, nosa på den stora julgranen som stod mitt i manegen, vänja sig vid att andra hästar galopperar runtomkring och gå genom grinden när den stod öppen.

Mitt enda missnöje med dagen är att han blivit mer stökig i transporten, har svårt att stå still och trampar hela tiden omkring. Dessutom tvekar han lite innan han går på. Jag kör suuuperförsiktigt, smyger runt kurvorna och har en rymlig boogie med comfort-fjädring, så jag har svårt att se vad det handlar om. Orutin, javisst, men nu har han ju faktiskt åkt ett tiotal gånger. Ska köpa ett hösegel istället för höpåse som jag har nu, och se om han kommer åt höet bättre då och lugnar sig... Han blir inte svettig och verkar inte nervös, är bara allmänt stökig...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp