Insjunken flank/utstickande höfter

Jag tycker att det låter som en helt normal högiva till en d-ponny. Mina som väger ca 400 kg var och är mellan 140-150 cm höga får 7,5 kg hö var och det håller de perfekt hull på.

Håller med om att det låter som en normal högiva. Min haflinger d-ponny får 8 kg av ett torrhö som innehåller ca 8 MJ och 45 g smrp.
 
Det är ju inte alltid det går att göra analys. Vi har också bytt höbonde ofta detta året så vi har inte gjort analys. Vet många som inte har det och det har aldrig vart problem.

Det är det förmodligen inte heller eftersom värdena varierar med varje byte så risken att någon brist skulle uppstå är troligtvis väldigt liten. Det balanserar sig helt enkelt över tid.

Det går nästan lite hysteri i det här med att hålla koll på varenda liten mineral. Vi människor har sällan samma koll på kosten och ändå blir vi äldre och friskare för varje generation.
 
Det är det förmodligen inte heller eftersom värdena varierar med varje byte så risken att någon brist skulle uppstå är troligtvis väldigt liten. Det balanserar sig helt enkelt över tid.

Det går nästan lite hysteri i det här med att hålla koll på varenda liten mineral. Vi människor har sällan samma koll på kosten och ändå blir vi äldre och friskare för varje generation.
Vi människor äter förhoppningsvis mer varierad kost än hästarna och risken är då mindre för brister.
Dessvärre är det alltid brist på i alla fall zink och koppar i svenskt grovfoder. Magnesium är det inte heller ovanligt att det är brist på och kalcium/fosforkvoten är ofta tokig. Dessa mineral är mycket viktiga för att hästen ska hålla sig frisk. Energi- och proteinbrist går ju att se utanpå hästen så det är mindre problem. Mineralbrister och obalanser syns inte förrns det är försent.
 
Min häst på 8 år har alltid haft ganska så utstickande höftben, eller insjunken flank. Möjligtvis en kombination av båda. I alla fall så blir det en aning bättre efter sommaren när hon blir "sommarfet", men gräset växer ju tyvärr inte året om. Hon går normalhårt och borde inte ha för lite muskelmassa. Möjligtvis är det så just nu när det varit en väldigt lätt träning under hela vintern, men det har varit likadant även när hon varit i en riktigt bra form. Hon är inte smal, så att ge henne mer mat skulle inte fungera eftersom dom fortfarande sticker ut. Hon har varit tjock och trots det har det sett likadant ut... Jag förstår inte vad det är? För lite mat? För lite träning? Eller bara utstickande höfter/insjunken flank? Hon får iaf dagligen:
- 8 kg hö (3 kg på dagen, 5 kg på kvällen)
- 6 dl groov 125 (2 dl på morgonen, 4 dl på kvällen)
Jag har varit väldigt försiktig med kraftfodret då jag inte riktigt litar på att det bara ger god effekt i en större mängd, rädd för fång och sånt. Dock inte så påläst om detta så jag kan såklart vara helt ute och cykla.

Hon är en D-ponny, 1.46 cm hög.

Du säger att hästen inte är smal utan snarare åt det tjockare hållet, men muskelfattig med utstickande höftben. Låter som proteinbristen. Det bästa är att analysera höet så du lär dig fodra hästen optimalt.

Gör du inte det tycker jag det näst bästa är att tex byta ut 1 -1,5kg av höet mot lucernhack och se om det blir bättre. (Vänj in successivt under en vecka tex) Det blir lång ättid på det med och är som ett jättebra hö. Sen lite tömkörning och ridning över bomserier så den får igång musklerna lite.
 
Vi människor äter förhoppningsvis mer varierad kost än hästarna och risken är då mindre för brister.
Dessvärre är det alltid brist på i alla fall zink och koppar i svenskt grovfoder. Magnesium är det inte heller ovanligt att det är brist på och kalcium/fosforkvoten är ofta tokig. Dessa mineral är mycket viktiga för att hästen ska hålla sig frisk. Energi- och proteinbrist går ju att se utanpå hästen så det är mindre problem. Mineralbrister och obalanser syns inte förrns det är försent.

Jag är inte det minsta orolig just eftersom det tar väldigt lång tid för att en brist ska uppstå. Min häst äter t ex grovfoder från flera olika skördar/åkrar under ett år och dessutom betar hon från marker som inte är samma som där grovfodret skördas. Med andra ord blir det en hel del variation under tid och jag är dessutom så obetänksam så att jag ger en normaldos färdigmineraler varje dag också. Risken för brist är så extremt liten så att den är betydelselös. Likaså risken för överdosering.

Jag är utbildad kostrådgivare och jobbade med det under 8 års tid och under den tiden träffade jag på en hel del personer med ortorexi. De flesta av dom mådde inte så bra trots att dom försökte äta perfekt. Stressen över att vara perfekt tog överhanden och därför brukar jag rekommendera att man ska slappna av lite grann för det kommer inte inträffa några katastrofer om man inte gör allt perfekt. Detsamma gäller för våra hästars kost.

Protein- och energinivån är viktigare och av den anledningen kan det vara smart att göra en analys.
 
Jag vill nog inte hålla med här, eftersom jag har sett hur hästar har utvecklat urkalkning i skelettet på en fodringssäsong pga brister i just kvoten av mineral. Så helt betydelselöst är det då inte.
 
Jag är inte det minsta orolig just eftersom det tar väldigt lång tid för att en brist ska uppstå. Min häst äter t ex grovfoder från flera olika skördar/åkrar under ett år och dessutom betar hon från marker som inte är samma som där grovfodret skördas. Med andra ord blir det en hel del variation under tid och jag är dessutom så obetänksam så att jag ger en normaldos färdigmineraler varje dag också. Risken för brist är så extremt liten så att den är betydelselös. Likaså risken för överdosering.

Jag är utbildad kostrådgivare och jobbade med det under 8 års tid och under den tiden träffade jag på en hel del personer med ortorexi. De flesta av dom mådde inte så bra trots att dom försökte äta perfekt. Stressen över att vara perfekt tog överhanden och därför brukar jag rekommendera att man ska slappna av lite grann för det kommer inte inträffa några katastrofer om man inte gör allt perfekt. Detsamma gäller för våra hästars kost.

Protein- och energinivån är viktigare och av den anledningen kan det vara smart att göra en analys.

Dessvärre finns det inga färdiga mineraltillskott som kompenserar för bristerna av mineral i grovfoder. De innehåller för lite av de viktiga och de gör ofta balanserna ännu sämre.. Det hjälper inte att ge grovfoder från olika håll pga att samma brister av zink och koppar finns överallt i landet. Dessutom är ofta innehållet av järn och/eller mangan så högt att de måste balanserar för.
 
Dessvärre finns det inga färdiga mineraltillskott som kompenserar för bristerna av mineral i grovfoder. De innehåller för lite av de viktiga och de gör ofta balanserna ännu sämre.. Det hjälper inte att ge grovfoder från olika håll pga att samma brister av zink och koppar finns överallt i landet. Dessutom är ofta innehållet av järn och/eller mangan så högt att de måste balanserar för.

Jo, jag vet hur det fungerar.

Hur många hästar som äter en tillräckligt stor grovfodergiva för att vara i normalhull har du stött på som har bristsjukdomar? Med vilka metoder konstaterades bristerna?
 
Jo, jag vet hur det fungerar.

Hur många hästar som äter en tillräckligt stor grovfodergiva för att vara i normalhull har du stött på som har bristsjukdomar? Med vilka metoder konstaterades bristerna?

Jag har träffat hästar som liksom dina har fått lite mineraler sådär på en höft som har fått tas bort för att skelettet blivit så urkalkat att deras ben har blivit ihåliga. Du gör självklart som du vill med dina hästar men sitt inte på ett forum där många nybörjare på foder läser för att lära sig och sprid felaktig information. Det fanns en tid när jag hade lika lite kunskap om mineralers inverkan som du verkar ha och mina hästar är tacksamma över att den tiden sedan länge är förbi så att de slipper riskera att bli sjuka och kanske till och med få avsluta sina liv förtidigt pga min okunskap. Jag har haft svåra mineralbrister själv och vet hur fruktansvärt dåligt man mår då och att ovanpå det behöva prestera är ren tortyr.
 
Jo, jag vet hur det fungerar.

Hur många hästar som äter en tillräckligt stor grovfodergiva för att vara i normalhull har du stött på som har bristsjukdomar? Med vilka metoder konstaterades bristerna?

Märkligt att du inte tar det mer på allvar om du vet hur det fungerar.
Att min häst fick fång har med största sannolikhet att göra med ett järnöverskott i kombination med magnesiumbrist men några bevis har jag inte.
Åkommor förmodligen, i en del fall åstadkomna av mineralbrist/obalanser; insulinresistens, fång, dåliga hovar, senskador, frakturer, lösa benbitar, muskelbrist o.s.v.
 
Märkligt att du inte tar det mer på allvar om du vet hur det fungerar.
Att min häst fick fång har med största sannolikhet att göra med ett järnöverskott i kombination med magnesiumbrist men några bevis har jag inte.
Åkommor förmodligen, i en del fall åstadkomna av mineralbrist/obalanser; insulinresistens, fång, dåliga hovar, senskador, frakturer, lösa benbitar, muskelbrist o.s.v.

Lite ot och lite kl.

Men ni som verkligen räknar noga på alla dessa mineraler, hur kollar ni upp resultatet? Och hur ofta? :)
(Och nu kan jag säkert uppfattas som jättedryg men det var absolut inte på det sättet jag menade)
 
Jag har träffat hästar som liksom dina har fått lite mineraler sådär på en höft som har fått tas bort för att skelettet blivit så urkalkat att deras ben har blivit ihåliga. Du gör självklart som du vill med dina hästar men sitt inte på ett forum där många nybörjare på foder läser för att lära sig och sprid felaktig information. Det fanns en tid när jag hade lika lite kunskap om mineralers inverkan som du verkar ha och mina hästar är tacksamma över att den tiden sedan länge är förbi så att de slipper riskera att bli sjuka och kanske till och med få avsluta sina liv förtidigt pga min okunskap. Jag har haft svåra mineralbrister själv och vet hur fruktansvärt dåligt man mår då och att ovanpå det behöva prestera är ren tortyr.

Sprider felaktig information? Hur menar du nu?

Jag påstår att det är mycket sällan som bristsjukdomar uppstår om man fodrar sin häst med tillräckligt mycket grovfoder så att den har ett normalt hull och utöver det ger mineralfoder.

Jag är ingen analysmotståndare men det jag vänder mig emot är idiotpillandet in i minsta molekyl som en del ägnar sig åt. Det finns normalt sett inget behov av det om man inte har någon sjukdom som gör att det finns ett extra behov av något visst ämne.

Om det hade varit en katastrof så hade mina vänner med äldre hästar förmodligen fått avliva sina hästar för länge sedan eftersom ingen av dom tar analys. Ändå är hästarna friska och krya. Tror bara jag känner en hästägare som, utöver mig själv (ja, jag har faktiskt gjort det förr även om det kanske är svårt att tro ;)), har bemödat sig om att analysera sitt grovfoder.
 
Sprider felaktig information? Hur menar du nu?

Jag påstår att det är mycket sällan som bristsjukdomar uppstår om man fodrar sin häst med tillräckligt mycket grovfoder så att den har ett normalt hull och utöver det ger mineralfoder.

Jag är ingen analysmotståndare men det jag vänder mig emot är idiotpillandet in i minsta molekyl som en del ägnar sig åt. Det finns normalt sett inget behov av det om man inte har någon sjukdom som gör att det finns ett extra behov av något visst ämne.

Om det hade varit en katastrof så hade mina vänner med äldre hästar förmodligen fått avliva sina hästar för länge sedan eftersom ingen av dom tar analys. Ändå är hästarna friska och krya. Tror bara jag känner en hästägare som, utöver mig själv (ja, jag har faktiskt gjort det förr även om det kanske är svårt att tro ;)), har bemödat sig om att analysera sitt grovfoder.

Du sprider information om att man inte behöver ha koll på mineralerna och det är fel. Väldigt många sjukdomar hos häst hade kunnat undvikas om folk hade haft koll på mineralerna. Sen att vissa hästar blir gamla ändå är att dra samma slutsats som att "min farbrorsmorbrors pappa rökte och söp varje dag i hela sitt liv och han blev 98 år så det måste vara nyttigt att supa och röka". Det finns alltid de som klarar sig oavsett hur illa de sköter sig eller i detta fallet oavsett hur illa hästarna fodras men jag vill inte lita på turen utan jag vill veta att mina hästar får i sig det de behöver eftersom det ger störst chans till ett långt och hälsosamt liv.

Vad har du för bevis på att det är väldigt sällan bristsjukdomar uppstår hos häst? Googla t ex. på ironoverload så kanske du ändrar uppfattning.

Vem har sagt att de idiotpillar? Man räknar ut vad hästen har för behov och sen ger man det. Det är varken svårt eller något idiotpillande med det. Men visst, slänger man bara till sin häst lite hipp som happ utan någon tanke bakom så kan det självklart uppfattas som det när någon är noggrann och seriös.
 
Lite ot och lite kl.

Men ni som verkligen räknar noga på alla dessa mineraler, hur kollar ni upp resultatet? Och hur ofta? :)
(Och nu kan jag säkert uppfattas som jättedryg men det var absolut inte på det sättet jag menade)

Resultatet syns på hovar, päls och fettdepåer, bl.a. Jag tar även blodprov regelbundet för att checka av.
 
Resultatet syns på hovar, päls och fettdepåer, bl.a. Jag tar även blodprov regelbundet för att checka av.

Tack för svar :) har träffat på för många som pillar mycket med mineraler men faktiskt aldrig gör någon uppföljning som typ blodårov. Då känns det lite "onödigt" om man varken vet utgångsläge eller resultat av vad mab håller på med :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 610
Senast: Gesska
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 299
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hejsan allihopa! Mitt sto, som är ganska tunn och brukar bli tunnare under hösten då hon byter om till vinterpäls skall nu börja få mer...
Svar
3
· Visningar
975
Senast: lomuxx
·
T
Foder & Strö Vad kan man ge för att hästen ska få mer hull vid flankerna och inte bara runt magen? Är det någonting i fodret som fattas eller kan det...
Svar
15
· Visningar
1 791
Senast: Tosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp