Insjunken flank/utstickande höfter

Alla hästar jag har ägt har haft bra hovar, varit fina i pälsen och normala i hullet. Med och utan analyserat foder.
Jag håller med där, Jag hade sällan analyserat foder till min häst, han fick mer eller mindre fri tillgång såpass att han var fin i hull och muskler, sen fick han mineraler och betfor, mineralerna gav jag mycket utefter det som stod på burken så att säga. Brukar ju stå att en häst som är sådan och jobbar så och så ska ha detta osv. Det hade jag som riktlinje. Det fungerade fint i alla år, han var alltid blank och fin och bra hovar.

Analys är lite lite överskattat om hästen inte behöver någon specialgrej, om hästen är extremt fet på typ inget hö, eller tvärtom, extremt mager på fri tillgång osv..då kan det behövas en analys för att få en koll på vad som fattas i grovfodret.

Annars så tycker jag det fungerar fint att gå på ögonmått och sunt förnuft, presterar hästen bra, den är fin i hull och muskler och hovar så fungerar uppenbarligen utfordringen som den ska.
 
*kl*
Jag har valt att ge min häst bästa möjliga förutsättningar till ett friskt liv vilket innebär att ge honom den näring han behöver i möjligaste mån enligt SLU:s fodernormer. Detta går inte att göra med färdiga foder- eller mineralblandningar.
Foderföretagen profiterar dessutom på hästägarnas okunskap så dem vill jag inte gynna. Var och en fodrar sin häst efter eget huvud så det finns ingen anledning att kritisera hur andra fodrar sina hästar. Det har aldrig varit något fel på min hästs hovar men nu är de ännu finare
finare.
 
*kl*
Jag har valt att ge min häst bästa möjliga förutsättningar till ett friskt liv vilket innebär att ge honom den näring han behöver i möjligaste mån enligt SLU:s fodernormer. Detta går inte att göra med färdiga foder- eller mineralblandningar.
Menar du att du köper separat kalcium, zink, fosfor och magnesium osv då och blandar själv? Eller hur menar du att du gör där? Om du inte köper färdiga mineralblandningar alltså. Och isåfall, det måste blir otroligt mycket burkar med alla separata mineraler. Som Jod, järn, mangan osv..är ju mycket som måste balanseras för att var och ett ska tas upp korrekt av hästen så att säga. Därför är ju just mineralblandningar bra. Inget fel att ge det.

Man måste inte gå till det extrema.
 
Menar du att du köper separat kalcium, zink, fosfor och magnesium osv då och blandar själv? Eller hur menar du att du gör där? Om du inte köper färdiga mineralblandningar alltså. Och isåfall, det måste blir otroligt mycket burkar med alla separata mineraler. Som Jod, järn, mangan osv..är ju mycket som måste balanseras för att var och ett ska tas upp korrekt av hästen så att säga. Därför är ju just mineralblandningar bra. Inget fel att ge det.

Man måste inte gå till det extrema.

Eftersom det inte finns någon färdig mineralblandning att köpa i Sverige som passar till de grovfodren som finns i Sverige så ja, det enda vettiga är att köpa mineralerna separat och blanda utefter sina behov. För den sakens skull så behöver man inte stå och mäta upp mineral för mineral varje dag utan man mäter upp mineraler för t ex en månad i taget och blandar mineralerna noga och sedan tar man bara det man behöver varje dag. Precis lika enkelt och lika snabbt som med ett köpt färdigblandat mineralfoder med den stora skillnaden att hästen får vad den behöver.

Järn är förresten en mineral som finns i överskott i alla svenska grovfoder så det ska man absolut inte tillsätta. Det är just därför det inte är vettigt att köpa färdigblandade svenska mineralfoder eftersom de alla innehåller järn. Järn i överskott är farligt och kan göra hästarna sjuka.
 
Eftersom det inte finns någon färdig mineralblandning att köpa i Sverige som passar till de grovfodren som finns i Sverige så ja, det enda vettiga är att köpa mineralerna separat och blanda utefter sina behov. För den sakens skull så behöver man inte stå och mäta upp mineral för mineral varje dag utan man mäter upp mineraler för t ex en månad i taget och blandar mineralerna noga och sedan tar man bara det man behöver varje dag. Precis lika enkelt och lika snabbt som med ett köpt färdigblandat mineralfoder med den stora skillnaden att hästen får vad den behöver.

Järn är förresten en mineral som finns i överskott i alla svenska grovfoder så det ska man absolut inte tillsätta. Det är just därför det inte är vettigt att köpa färdigblandade svenska mineralfoder eftersom de alla innehåller järn. Järn i överskott är farligt och kan göra hästarna sjuka.
Fast, det handlar ju som sagt om balansen, det är ingen frisk normal häst som tar skada av det lilla järnet som finns i ett färdigt mineralfoder. Då är hästen sjuk på andra sätt isåfall. Man får ge rejäla överskott av dessa mineralfoder om en frisk häst ska ta skada. Som sagt, ögonmått och sunt förnuft och så ser man vad hästen behöver.

Presterar den bra och är fin i hull och muskler och hovar osv så behövs inga extrema koller på mineralerna. Däremot om man inte litar på sitt ögonmått, har svårt att se frisk vs sjuk häst osv så jo, då kanske det är bra att kolla varje mineral.

Inte en enda gång av dom gångerna jag tog ett blodprov på min häst så hade han varken brister eller annat, han var ju knappast någon unik häst som klarade sig trots mineralfoder. Han var snarare en vanlig frisk häst och då räcker det gott och väl med vanligt hö och lite mineralfoder för att hålla hästen i en bra kondition.

Däremot så köper jag lätt att man inte vill stödja foderbolagen, att av den anledningen köpa allt separat. Men det är ju en annan anledning. Som foderrådgivarna sagt till mig när jag varit lite orolig över att ge för mycket, att det enda som det skadar är min plånbok, det krävs nämligen rejäla överskott för att en frisk häst ska ta skada av ett "vanligt" mineralfoder.

Men antar att det är som med extrema renlevnadsmänniskor som är extrema med sin kost som tror att kroppen tar väldig skada av det ena och det andra, jag tycker inte att friska individer vare sig djur eller människor behöver den extrema kollen på varenda mineral.
 
Fast, det handlar ju som sagt om balansen, det är ingen frisk normal häst som tar skada av det lilla järnet som finns i ett färdigt mineralfoder. Då är hästen sjuk på andra sätt isåfall. Man får ge rejäla överskott av dessa mineralfoder om en frisk häst ska ta skada. Som sagt, ögonmått och sunt förnuft och så ser man vad hästen behöver.

Presterar den bra och är fin i hull och muskler och hovar osv så behövs inga extrema koller på mineralerna. Däremot om man inte litar på sitt ögonmått, har svårt att se frisk vs sjuk häst osv så jo, då kanske det är bra att kolla varje mineral.

Inte en enda gång av dom gångerna jag tog ett blodprov på min häst så hade han varken brister eller annat, han var ju knappast någon unik häst som klarade sig trots mineralfoder. Han var snarare en vanlig frisk häst och då räcker det gott och väl med vanligt hö och lite mineralfoder för att hålla hästen i en bra kondition.

Däremot så köper jag lätt att man inte vill stödja foderbolagen, att av den anledningen köpa allt separat. Men det är ju en annan anledning. Som foderrådgivarna sagt till mig när jag varit lite orolig över att ge för mycket, att det enda som det skadar är min plånbok, det krävs nämligen rejäla överskott för att en frisk häst ska ta skada av ett "vanligt" mineralfoder.

Men antar att det är som med extrema renlevnadsmänniskor som är extrema med sin kost som tror att kroppen tar väldig skada av det ena och det andra, jag tycker inte att friska individer vare sig djur eller människor behöver den extrema kollen på varenda mineral.

Sådär trodde jag också tills min dotters häst faktiskt blev sjuk av just järnöverskott. Man lär så länge man lever och idag är jag klokare och vet mer än vad jag visste då. Jag önskar bara att jag kunde dra tiden tillbaka och att jag kunde gett honom ett mineralfoder utan järn. Då hade han förmodligen levt idag och jag hade sluppit flera år av ständig oro och ångest.
 
Som Tinywiny skriver så finns det inga färdiga mineralblandningar som dels är rätt balanserade, dels innehåller tillräckligt av vissa mineral. Det är dessutom inga små mängder järn som finns i mineralfoder. Foderföretagen deklarerar inte heller korrekta mängder. Jag är inte villig att chansa om min hästs hälsa, kalla det extremt om du vill. När väl en mineralbrist går att se med blotta ögat så kan det vara försent och kanske inte möjligt ställa tillrätta. När jag nu vet vilka brister som finns i grovfodret så finns det ingen anledning att inte åtgärda det.
 
Har grovfoder ändrat "innehåll" på senare tid? Vad beror det på i så fall? Hästarna förr dog väl inte så jätteofta av bristrelaterade sjukdomar (vad jag vet, vilket så klart inte är fakta) och välfärdssjukdomar har väl ökat rätt rejält också med tiden. Eller är dagens hästar mer känsliga för just brister?
 
Har grovfoder ändrat "innehåll" på senare tid? Vad beror det på i så fall? Hästarna förr dog väl inte så jätteofta av bristrelaterade sjukdomar (vad jag vet, vilket så klart inte är fakta) och välfärdssjukdomar har väl ökat rätt rejält också med tiden. Eller är dagens hästar mer känsliga för just brister?
Jag pratade med en gammal hästmänniska som sa att hennes mentor - en sedan länge död uppfödare, alltså - pratade om att det då fanns "dåliga årgångar". Vissa år blev hästarna helt enkelt dåliga hästar, de höll inte för arbete i vuxen ålder. Inte 100% av alla hästar så klart, men markant många. Den jag pratade med hade en teori om att det kan ha varit skiftningar i hur grovfodret var sammansatt mellan åren, som påverkade hästarnas hållbarhet.

Sen håller jag med @MonteRose, försurningen kan vara en bov. Det kan ge konstiga värden och flera år på raken med sådant hö (eller till fölston/unghästar) utan att man vet om det kan nog ge problem.

Observera alla "nog" och "kanske". Det är bara en teori från min sida. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 610
Senast: Gesska
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 299
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hejsan allihopa! Mitt sto, som är ganska tunn och brukar bli tunnare under hösten då hon byter om till vinterpäls skall nu börja få mer...
Svar
3
· Visningar
975
Senast: lomuxx
·
T
Foder & Strö Vad kan man ge för att hästen ska få mer hull vid flankerna och inte bara runt magen? Är det någonting i fodret som fattas eller kan det...
Svar
15
· Visningar
1 791
Senast: Tosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp