Bukefalos 28 år!

Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Näe vad tråkigt med kalvarna! Vi har också varit med om det (grannens kvigor) och det är verkligen inte kul...

Jag är så himla mycket idéer så det nästan är farligt. :D Allt ligger ju i startgroparna! Men i första hand ska jag bygga och renovera för fulla muggar så det är inflyttningsklart så fort det bara går. Under sommaren, hoppas jag.

I trädgården ska jag i vilket fall rensa bort de sista jordtorvorna där vi harvade på baksidan (skogen hade tagit över). De ligger lösa så det är väl främst att kratta ihop och slänga. Pust. Ganska stor yta så det lär ta ett bra tag att fixa. Men jag vill hinna så ängsblommor och ängsgräs där i år så inga andra otrevligheter hinner före och tar över. Jag skulle även vilja få ner åtminstone två äppelträd på den ytan. Det är ju dock snabbt fixat egentligen. :)

I samband med grävning av avlopp till våren ska vi ta bort en massa granar i varierande storlek som intagit slänten. Kanske ska jag även röja bort lite småttiga lövträd. I framtiden planerar jag för nåt slags woodland med rhododendron och andra trevlig skuggväxter, samt en liten liten bäck.

Sen blir det väl lite grejer här och där för att ta tillbaka trädgården från det vilda. Ta bort lupiner och skogshallon samt praktlysing som spritt sig som bara den. Gallra syrenen och andra buskar och så vidare. Får se vad som hinns med! Bara att hålla gräset klippt på de ytor som inte varit klippta på många år kommer göra rätt mycket.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

KL
Hur går det där ute? Kliar det i de gröna fingrarna än?
Jag har ju absolut inga gröna fingrar men försöker så gott jag kan ändå. ;)

Något jag verkligen skulle vilja ha är vårblommor. Tulpaner är en stor favorit hos mig och påskliljor är inte helt fel det heller. Hyacinterna som jag köpte inför julen kommer också planteras ut så småningom.

Är det ngn vårblommande sak jag har missat? Helst ngt som inte kräver så mycket kunskap. Sådant man måste gräva upp och förvara inomhus på vintern går bort direkt.

Och givetvis. Har ni några favoriter bland tulpanerna och hyacinterna? Vilka bara måste jag ha??

Rabatten kommer troligtvis (har inte bestämt mig helt ännu) bli ca 10m lång så det får ju plats en hel del :d
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag har fått lära mig att de moderna tulpanerna sällan blommar mer än första året, de lägger allt krut på den blomningen och that's it. Men gamla sorter, t.ex. Apeldoorn om man gillar röda tulpaner, blommar igen. :) Även vilda tulpaner som oftast är mindre och har lite annorlunda blommor än de vanliga tulpanerna, så som tardatulpaner, brukar blomma år efter åt.

Ska man sätta vårlökar är snödroppar ett måste tycker jag. Första lilla livstecknet! Sen har vi alltid haft pärlhyacinter, vårstjärna och vårlök. Tomten jag har nu har tidigare varit översållad av vita påskliljor i slänten och det tänkte jag försöka återskapa! Jag har planterat pingstliljor, påskliljor, tulpaner, blandade småblommor, hyacinter och kvicklök. En del hade dock redan kikat upp när det var så milt och nu är det snö och minusgrader... Så vi får väl se vad det blir av vårblomningen.

Tänk också på att bladen från t.ex. tulpaner vissnar och dör efter blomningen, vilket inte är så snyggt. Så plantera dem så de döljs av annat bladverk med tiden, eller så får du klippa bort dem själv när de blivit fula.

Jag är verkligen ingen expert på detta, så jag hoppas jag inte kommer med felaktigheter här!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det är faktiskt bäst att låta bladen sitta kvar helt på lökarna och vissna ner. Inte ta bort dem alls (ett tips är att fläta dem så blir de enklare att rensa/klippa runt.
Knip av blomman när den blommat över också.
Detta för att så mycket kraft som möjligt ska gå tillbaka ner i löken inför nästa års blomning :)

Ang tulpanerna är det helt rätt! Äldre sorter brukar komma igen. Darwinhybrider är riktigt bra på att bli fler :)
Tulpaner i vildform och botaniska tulpaner brukar finnas kvar och förökar sig också.
Rådjuren brukar heller inte äta dem.

Pärlhyacinter är tacksamma för de sprider sig också med tiden.
Blåstjärna (scilla) också. De sprider sig väldans bra så sätt dem på en plats där de kan få härja fritt ;)

Tulpanlökar (eller eg de flesta blomsterlökar) vill ha det torrt och gärna solbakat. För fuktigt och de dör. Påsk och pingstliljor klarar lite mer fukt men det bästa är att plantera alla lökar i väldränerad, gärna lite grusblandad jord.

Min favoritkrokus är den vita bägarkrokusen jeanne d' arc. Ljuvlig och sprider sig
Favorittulpaner är golden apeldoorn, liljetulpanen Burgundy, grönbandad tulpan Spring Green samt den vita Purissima.

Gillar negrita skarpt också. Väldigt tacksam!

Glöm inte allium!
Så himla fina och håller sork och rådjur borta.
Purple sensation är en klassiker.
Den vita Mount Everest är i en klass för sig :love:

Och sist men inte minst; orkidénarcissen Thalia. Så fin att man smäller av!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Och just ja! Jättedaggkåpa är en himlans bra "täckafulabladfrånlökväxter"-växt :D
Kommer igång i precis rätt tid för det.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Tips på vad man ska göra med sin amaryllis nu? Den är inte planterad i så värst mycket jord, det är ett arrangemang med mycket glaskristaller och lite jord i botten. Den ser ut att må bra, bladen har skjutit iväg nu efter blomningen. Kan jag plantera om den till en ny kruka med bara jord? Tog den ur en låda med vad som skulle vara röda amaryllis men min var ganska kortväxt och vit/rosa så den får gärna överleva!

Och hyacinterna, kan jag låta dem stå och plantera ut dem i rabatten när våren är kommen? Samma gäller för mina tazetter.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag har fått lära mig att jag ska ställa mina amaryllisar i källaren och glömma bort dem till nästa år (=jul). Då ta fram dem, evtl plantera om och vattna. Det är dock första året som jag provar att spara dem så jag lämnar inga garantier...
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Sätt den i en halvstor kruka med bra krukväxtjord och sköt om den som en krukväxt.
När risken för frost är över utomhus kan du ställa den ute under någon buske i skuggan och glömma bort den. Kolla bara så den inte torkar ut totalt. Lite näring kan den få, om du kommer ihåg.

Till hösten; ta in på sval och mörk plats. Vattna bara lite lite. I oktober slutar du vattna helt.
Runt 1/11 tar du fram löken och pillar fram rottrådarna som du sätter i vatten (inte hela löken-bara rötterna) så de får suga åt sig över natten.

Plantera i god jord i kruka som är ca två fingrar större i diameter än löken.
Låt 1/3 av löken sticka upp ovan jord.
Vattna igenom krukan och ställ sedan varmt.
Låt bli att vattna i två veckor och sedan vattnar du ca var tionde dag. Så ska den komma igång igen :)


Hyacinter och tazetter låter du vissna ner och förvarar dem sedan svalt och mörkt. Går bra att plantera ut sedan när tjälen släppt men oftast klarar de sig tyvärr inte länge ute i trädgården sedan. Växter man köper till jul är ofta för hårt drivna och "avlade" för att blomma att de liksom glömt att det kan finnas ett liv efter det ;)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Tack för utförligt svar! Så amaryllisen kan blomma nästa jul igen? Jag trodde att de också var snedvridna i sin blomning och i så fall skulle blomma till nästa vår.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

*kl*

Jag har börjat botanisera bland fröerna... det finns ju så mycket jag vill haaaa :D

Men i år ska jag försöka behärska mig i trädgården för vi ska bygga en stor carport med förråd, så jag måste lägga energin dit - det blir svårt men men :p
Min blivande blomsteräng ska jag engagera mig i och en ros/näva-kulle som jag började med i fjol. Så lite nya rosor och några nya nävor finns det nog tid för :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åh jag måste också beställa fröer, ängsblommor närmare bestämt. Annars hamnar jag på efterkälken och ogräsen kommer inta min harvade gräsmatta! Har dock massor av torvor att kratta bort först, inte ett arbete jag ser fram emot...
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

*kl*

Stensättning är inte min favoritsysselsättning men med en värmd inomhushall att jobba i kändes det riktigt härligt. Jag längtar så mycket till våren att jag tror jag blir knäpp snart!
unnamed_zps4475dc1c.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Själv har jag plockat in våren. Har fixat lite påskliljor till vår köksö som förhoppningsvis blir klar i morgon. Tänkte egentligen ha snittblommor men det här är så mycket bättre för dessa åker ut i trädgården sen
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vad ska det bli? *nyfiken* ;)

Idag har äntligen två blommor på min chili-planta blommat samtidigt, så jag har pensel-befruktat dom - håll tummarna att det fungerar!
Jag har två plantor sen förra året och dom har som sagt börjat blomma, det lovar gott inför en chili-skörd i år :love:

Är det något som börjat sätta fröer än? Är det för tidigt att förgro tomater nu?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Idag hittade jag vintergäck i ett avlägset förvildat hörn av vår trädgård, jättemysigt. Jag var påväg till en forsythiabuske för att klippa några kvistar att sätta i en vas, de blommar så fint efter ett tag. Nu känns februari lite roligare.

kbaduursiapk
[/url][/IMG]
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

vilken rolig idé :)
Finns det någon annan kvist som blommar om man tar in den?

Min påskliljor har fått spader tror jag. Köpte ju några stycken och satte i en vas inne med gelékulor. Tanken är att plantera ut lökarna till hösten.
Jag har nu upptäckt att jag tydligen satte dem alldeles för högt upp i vasen men inte tusan trodde jag att påskliljor kunde få skjälkar på dryga halvmetern.. :eek:
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

det är något så spännande som prov i stensättning! Så det ska bli en låtsasbrunn, en mur, ett trappsteg, en knottyta och en vanlig hårdgjord yta längst bort med antiksten.. Det tar sin tid ;)

snart är det dags att dra igång vårens varmgroende perenner inne. Blir lite gott och blandat och jag längtar tills jag kan börja pilla med det.
Ute har det börjat gro i Bellis pomponettes kruka, tokplantor.. De får vackert vänta lite och komma ordentligt när solen också gör det.

Tips på kvist som blommar fint om man tar in den är slån! sedan har du prunus-släktet och även blåbärsris blommar snart med bleka söta blommor :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

kl*

Har tyvärr ingen trädgård och bor i lägenhet utan balkong. Så nu sitter jag och funderar på vad för ätbart man kan odla inomhus, förra året planterade jag lite olika kryddörter som tog sig bra. Och kryddörter blir det i år med, får bara se till att plantera mer än förra året. Men vad finns det mer som fungerar inomhus?

Väldigt spännande att följa er andra, kliar i fingrarna och vill bara ha en egen trädgård att pyssla i!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp