Bukefalos 28 år!

Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

*kl*

Jag har vinterbonat mina planteringsbäddar idag.
1/2 kärra ren hästskit + 1 kärra ny matjord per låda :D

Jag tror att kryddlanden ska få en vinterdos med hästskit också... :p
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Och här har det donats i rabatten! :D Har ju valt en rabatt som jag grejat med, annars blir det inte så mycket småpill i trädgården nu.
Jag grävde lite för två veckor sen, knappt halva. Idag grävde jag upp resten och myllade ner lite granna gödsel (väldigt lite, ville inte häva i massor såhär sent men där är så sjukt näringsfattigt). Tog upp det jag grävde ner förra gången och gjorde om. Note to self: gräv inte ner blommor när du är arg, trött och lite stressad.

Jag har omplanterat flox (rosa och lila), såpnejlika och aster (vet ej färg) så de sitter längst bak mot huset. Sen puttade jag även ner hyacinther (rosa och vita), pingstliljor, tulpaner, honungslök och kvicklök. :) Nästa år ska det göras klart med fler perenner, både stora och marktäckande, så det blommar på sommaren också. ;) Mängder av tidlösa sköter sista höstrycket. Tyvärr ingen bild pga rabatt som består mest av jord och ledsna överblommade blommor är inte så vackert, nu dessutom täckt av löv. ;)

Förutom detta har jag grävt ner 1 kg påskliljor och ett gäng tulpaner under/framför en stooor kornellbuske. Den ska beskäras nästa år, då blir det att plantera fler lökar längre in! I helgen ska jag även peta ner krokusar och pingstliljor under min stora, underbara lönn som står mitt i trädgården, tillsammans med blandade smålökar från mammas trädgård (troligtvis scilla, vårstjärna och snödroppe). :) Redo för våren! Lite grann iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag kan dock bjuda på lönnen i höstskrud. :love:
DSC_0417_zps17f502f3.jpg


Uppfarten, sett från huset. Det varar inte länge, men ack så vackert det är nu!
DSC_0419_zps1aa8c87d.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Fortsätter väl då. ;) Nu är alla lökar i jorden! Både dem jag köpt och ett gäng jag fått av mamma. Alla tidlösa är åter i rabatten. Sen letade jag upp några torparliljor (brandliljor?), där det tidigare vuxit ett helt hav av orange underbara liljor. Plockade alla groddknopparna och petade ner dem i hörnet på min rabatt, där det var rätt tomt. Hoppas ett gäng gror, så den delen av min vilda slänt kan bli orange igen!

Sakta tar det sig i mitt huvud, hur trädgården kan se ut. Och jag är så oerhört kär i både tomt och hus! Varje gång jag är där ser jag nåt nytt. Idag var det liljor (de försvann bland plister och vildhallon innan) samt ett vildapelträd som står helt öppet, men som jag ändå inte sett förrän nu.
Och nu har fyra olika fågelarter hittat till fågelbordet. Talgoxe, entita, större hackspett och nötskrika har jag sett, hoppas på fler under vintern!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

åh vilken vacker lönn. Lönnar är härliga träd, bland de allra vackraste på hösten och så bjuder de på ett fantastiskt skådespel på våren när de blommar och humlorna brummar som en jetmotor ovanför.

En fågel snodde min leverkusen ros! så den blev det inget med, men annars har jag fått upp rötter från stubbar och fått ner alla buskar och träd. Planterat rötter från pärletternell och slängt ut lite frön i vad som ska bli en perennrabbatt. Jag håller på att gräva ner krokus, tulpaner, alium och liljor. Kommer bli över 500 lökar när jag är klar. Sen råkade jag köpa på mig (för många) pioner från tradera som ska planteras. Sen ska jag ta vinter!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja den är helt underbar! Nedanför huset i en slänt står en jättelönn till, men den framför huset är så magnifik :love:

Åh vad roligt med så många lökar! Hoppas blomningen blir som du önskar :) Vad är det för pioner? Jag råkade få en slänga av rosa-pion-sjukan i helgen...
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Fina bilder på lönnarna :love:
Jag är så glad att dagarna med minusgrader bara var tillfälliga - nu har jag hunnit med att flytta om några perenner :up:
Jag har gjort en "häck" av Isop vid sidan av gången från parkeringen till dörren in till trädgården, det kommer att bli så vackert till nästa sommar!
Mellan Isop-häcken och Syrénhäcken mot gatan finns en liten yta (ca 50m2) som varit gräs/moss-matta, men som sakta men säkert ska få bli en liten vild sommar-äng, jag har tagit massor med olika frön och spridit där och så har jag köpt Narciss-lökar och stoppat ner till vårens fröjd. Jag hoppas att jag hinner med lite till innan vintern kommer på allvar :p
Jag kan inte få nog av denna fantastiska höst...
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Fantastisk höst, fram tills november kom. ;) Nu väntar jag bara på fullfjädrad vinter, istället för mjäkigt grått, regn och dimma.
Så idag gjorde jag juliga blomsterarrangemang, jag skiter i att det är tidigt! :p Köpte även halmkransar och ska göra något fint av gran att ha på dörren. :)

img_7651_527c1029e087c32540da2bb1.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åhh så fina julgrupper du har gjort!
Det kan man ju börja göra inne, det räknas ju inte som julpynt (med tanke på min julpyntar-tråd i Senior...) :idea:

Men idag hade vi strålande sol och 15 grader varmt :cool:
Vad gör man då? Jo, jag passade på att plantera lite vitlöksklyftor och persilje-frön till nästa år :love: Så nu är en planteringslåda klar inför nästa odlings-säsong :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Tack, jag är jättenöjd! Första gången jag försökt mig på något liknande och det var så roligt, tur jag har många krukor nu att fortsätta plantera i framöver. ;)

Härligt att ha fått lite vitlök i backen! Det står på listan till mitt framtida land.
Googlade på växthus igår och fick upp en bild på en rolig upphöjd odlingsbädd i lådor. De hade en stor bädd underst (typ pallkrage), en mindre ovanpå och slutligen en liten allra högst upp. Så det blev tre våningar där man kunde odla utmed kanterna, så att säga. :) Kanske mer dekorativt än praktiskt men kul med lite odling på höjden också! Inspiration till nästa år... :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

det blev två itoh hybrider

border charm

6a00e554503eee88330115714e7367970b-pi


och hillary

12_hillary_an_itoh.jpg


sen vanliga

charles white
watermark.php


felix supreme
felix-supreme-peony-bailey.jpg


f.koppius

f._koppius.jpg


och sist immaculee
watermark.php


får se vad det blir av dem. De var ganska billiga så men hoppas på lite färg och lukt så småningom. Jag har inte gjort något mer i år, ganska skönt. Har varit ett slitigt men roligt år i trädgården som känns lite mer iordninggjord. Jo en sak till har jag gjort. Jag upptäckte en gömd järnek och klippte ner buskarna framför den. Den skimrar i grönblått och är full av röda bär trots att jag inte sett fler järnekar i närheten. Den är verkligen stor och magnifik trots hög zon. Ska ta en bild och visa. Verkligt vacker!

Scata vad fint med isop häck! Jag har en del erfarenhet av mossiga gräsmattor och jag får erkänna att jag är lite tveksam till om sommarängsprojektet kommer att funka. Jag tror du måste dra bort all mossan och kalka upp ordentligt först för att ge ängsblommorna en chans och se till att solen når ner till mattan där.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vad fin Hillary var :love:
Vad behöver den för att växa fint? Jag har en gammal pion i stugan och den trivs verkligen, där skulle jag nog kunna prova fler sorter ;)

Hmmm, du har nog rätt i att mossan måste väck! Jag får ta bit för bit och gräva bort den... men lupinerna tog sig redan i somras - trots att jag flyttade dom mitt i blomningen :o
I värsta fall får det bli en lupin-äng :p

Isopen är vacker som häck, jag har haft den runt en brunn tidigare och det var också fint.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Lupinäng är inget svårt, bara sluta klipp gräset och låt en planta eller två frodas.

Ja, det är exakt vad som hänt i min trädgård. :meh: Jag har en ofrivillig lupinäng, ett nästan ogenomträngligt hav på sommaren, framför mitt uthus. Skänkes mot avhämtning. ;)

Annars håller jag med om kommentarerna angående blomsteräng. Jag vill ju ha en sådan i trädgården och har därför läst på om hur man bäst anlägger en äng. Det som alla tipsare framhåller är att en äng aldrig kommer att ta sig i en redan befintlig gräsmatta, utan man får antingen plantera in vuxna plantor eller göra jordrent på hela eller delar av ytan och fröså där.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

KL

Upptäckte precis att min julros fått massor av limegröna knoppar! Det är så märkligt - och glädjande - att under ett tunt lager snö hitta en blommande växt :).
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vad roligt! Jag har funderingar på lite julros i framtiden. :)

Jaha, är det nån mer som lyckats påta lite i trädgården såhär i december? Plusgrader och regn hela tiden så igår räfsade jag löv, på annandag jul. :D Har räfsat bort ett mångårigt löv- och humuslager under en lönn i kanten av den öppna delen av trädgården, där jag ska anlägga damm nån gång (det finns redan ett hål i marken). Så nu är marken fri och redo för grönskan. Även bland syrenerna vid huset har jag räfsat då en lönn behagat slå rot där inne.

Kanske skulle bege sig och shoppa lite vårlökar och plantera små söta blommor. :D det är fint under syrenerna på våren tycker jag!
I julklapp fick jag en stooor trädgårdsbok som tycks innehålla ungefär allt, så inspirationen är på topp! Bland annat har jag fått idéer till min lövträdsklädda slänt. Väldig sugen på att greja i trädgården nu!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ingen mer vars lökar redan börjat gro...? :p Känns inte så stabilt, får skyffla på mer löv ifall det bestämmer sig för att bli kallt och hoppas de klarar det. Eller ska man slänga på en hel presenning vid risk för snö/kyla?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Oj, det kanske man borde kolla :o
Att göra imorgon - check ;)

Har du löv att krafsa dit så gör det, det blir nog vinter... lite iallafall :p
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Upptäckte just att minipåskliljorna har knoppar som är på väg att slå ut, nävan skjuter upp nya blad och igår hittade jag gula kantareller i skogen. Ur led är tiden.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Oj, inte tror man att det ska finnas kantareller nu :o

Själv så gör jag ingenting ute nu. Några kalvar rymde och åt upp nästan allt som stack upp ur rabatterna och kökslandet. Så det finns inte mycket att påta i... Men det tar sig nog till våren och kommer tillbaka hoppas jag! Men jag sitter och tittar på nya frön att köpa från odlas hemsida. Ska bara köpa ettåriga i år. Det va så tråkigt när perennerna jag sådde förra året så hann nästan ingen blomma alls :(

Nästa år lutar det mot att bli:
Blåklint
Vit lobelia
Luktärt
Pionvallmo
Rosenskära

Vad har ni för planer för trädgården nästa år?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp