Bukefalos 28 år!

Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Du kan ju ha två sovrum och det med sämst egenskaper kan vara gästrum så du flyttar rum vår och höst ;)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ingen vidare platsekonomisk lösning ;) Men nu kan jag verkligen börja se sovrummet framför mig! Jag är fruktansvärt dålig på att se ett helt rum framför mig sådär, hur det ska bli och vad som passar. Jag måste nog få in sängen innan jag öht kan fundera på vilka andra möbler och pryttlar som fungerar.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja precis, vore det inte väldigt fint med pärlspont i taket? Angående säng så är det ju inte så många gavlar som går in där, och förvaringen är lite begränsad. Så jag är sugen på IKEAS Brusali med förvaringslådor under som matchar sängen. :) Den gaveln är bara 93 cm hög. Det finns en liten garderob, det vore fel att kalla den walk in closet för den är så liten ;). Men en sån man går in i. Dock rymmer den inte så himla mycket pga snedtaket. Så tänker mig en byrå också, kanske nåt mer. Men inte massor med möbler.

Sängbord har jag redan köpt :angel: Bara 110 kr på Myrorna, i furu som ska göras vita och få nya knoppar! Men eftersom de var så billiga så får man ju se sen om de öht passar, blev bara så förtjust. :)
Glömde! De två rummen är ju identiska men jag tror jag ska göra det södra till sovrum för det har en liten Husqvarnakamin! Så den tar upp en liten plats vid dörren. Och har en ful grön färg. Kan man måla om den, tro?

Vilket härligt gammalt torp! :love: Jag har också en grön gammal kamin i sovrummet som jag hittade i drängstugan här på gården. Tyckte från början att färgen var riktigt ful men så satte jag upp en tapet som tog upp den gröna färgen och då satt den som en smäck! Jag tycker det är lite synd att måla om sådana gamla grejer för då förlorar man slitaget och åldrandet, vilket jag tycker är en stor del av charmen. Fast sen finns det ju gränser förstås, din kamin kanske har en helt hopplös färg att matcha?

 
Senast ändrad:
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ohh så fint!!
Din kamin är jättefin - men jag håller med dig, man måste nog hitta en fin tapet eller annat som lyfter fram och inte förstärker en ovanlig färg ;)
Du har lyckats enormt bra :up:
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ahaaa... En sån ja. Nä dom är kanske inte riktigt lika charmiga men helt klart ändå mysiga att ha och elda i. Min är tvärtom helt praktiskt oduglig där den står - det finns inte ens någon rökkanal till det rummet så den är bara till prydnad. :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja den är ju inte helt vacker. :p

Ditt rum var för övrigt himla fint! En liknande tapet skulle jag vilja ha i sovrummet eller hallen där uppe :love:
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Tack! Älskar verkligen själv vårt sovrum! :) Tapeten är ingen dyrgrip heller - köpt på Rusta! ;)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åh, jag var på rusta nyligen och hittade en massa fina tapeter! Väldigt sugen på att påbörja inomhussäsongen nu ;)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag vill inte avsluta utomhussäsongen än! Så jag har beställt massa barrotade rosor från Odla!

Här grävs rabatten för utökning, det är nu grävt lika mycket till på andra sidan också.
dsc_0703_523f0d73ddf2b3538df76889.jpg


Närmast i bild så ska det stå en Jaques Cartier, sedan honungsros (som inte är köpt än), sen Louise Bugnet, och bortanför de nuvarande rosorna blir det en Comte de Cambord och sen en till Louise Bugnet. Här ska det bli rosa-vitt!
t_RR4500.jpg
images
t_RR4700.jpg
t_RR3800.jpg
t_RR4700.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja lite till utomhussäsong vill jag ha, men börja riva inne ska bli riktigt roligt :d Fint det blir med stor rosrabatt!

Världens sämsta bild, men jag har köpt lite lökar :) Ska ha en rosa/vit rabatt vid gaveln där det redan står rosa/lila höstaster. Och det ska ju blomma hela året. ;)
DSC_0364_zps7c780aca.jpg


Tulpanerna ska vara nån annanstans. Kanske en annan rabatt, eller i gräset. Vi får se!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag längtar! Nu har jag 4 säckar kogödsel och 4 säckar täckbark också!
Vad gott det kommer lukta med hyacinterna ! :)
Tulpaner i gräset har jag... Inte praktiskt när man ska klippa... Sätt dom i så fall någonstans där du inte klipper? Någon bit äng kanske? Men de är fina i gräset också! Men gräset blir väldigt långt runtikring av att man inte kommer åt att klippa där.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Härligt! :)
Desvärre är ju hyacinter superpoppis att äta upp. Dock har jag även den rosa allium, tror det är en slags gammal vitlök. Ska verka avskräckande på harar/sorkar/rådjur. Den ska hamna i samma rabatt, hoppas den funkar. ;)

Ska ha en äng i en del av trädgården som ska slås en gång per säsong, tulpanerna hamnar nog där tillsammans med fler tulpaner och påskliljor. :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

jag har också köpt massa rosor! Det är ett allmänt jäkla grävande denna hösten faktiskt för vinbärsbuskarna hade fallit för ålderstrecket och slutat ge bär så de behövde grävas upp och sättas nya, sen två nya fruktträd och åtta rosor! :eek: och jag har det ju inte så lyxigt med en sån där skopa utan här är det spade som gäller.

Svårt att hitta rosor, mina enkla krav är en riklig remonterande blomning från juni till frosten, stark doft, hög zon och rätt färg och växtsätt för platsen. Förstår inte varför det ska vara så svårt? :p Insåg att när säsongen är slut kommer jag att ha planterat 12 rosor.

en alba maxima
images


en stanwell perpetual
stanwell-perpetual_124565963.jpg


fem courage
g3%2Bpolyantha%2Brose%2Bcourage.jpg

Rosa%20Courage%20Poulduf.jpg


och till sist en leverkusen
images

rosa_leverkusen_I809P94905.jpg


just det, sen ska ett taggfritt björnbär också ner i jorden haha.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vad fina! Är de röda marktäckande rosor eller rabattrosor? Sådana skulle jag kunna tänka mig om de är rätt zon! (och lättskötta) Stanwell perpetual har jag också tittat på, men jag har ju redan 2 Astrid och tänkte att de blir för lika varandra i färg så då blev det djupare rosa istället. Fast jag är mäktigt sugen på att ha den någon annanstans mitt i trädgården, dock ska ju den grävas upp typ helt nästa sommar så jag har inte lagt nåogn energi alls där än.. Men sen! Får se till våren sedan vilka av våra rosor som tagit sig bäst och blommar mest! :) Jag vill se bilder från din trädgård tack!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

De är rabatt/slottsroser. För mig är de en chansning på zon, har sett dem nämnas som härdiga till både III och IV där de säljs. Växer 60-80 cm kraftigt och välförgrenat växtsätt, ska vara friska och sunda och blomma till okt/nov. Har sett allt från svag till stark doft anges. Ja, det är vad det står om dem. Får väl återkomma med rapport och bilder om ett år ;) Jag har inte tagit så mycket fler bilder än de jag redan visat i trädgården. Finns en anledning att jag planterar så mycket rosor, trädgården är rätt eftersatt tyvärr så inte den mest spännande att se.

Här är lite inspirationsbilder jag tagit på andra ställen.

dessa tomater rekommenderar jag. Dina heter sorten. De ger fortfarande mängder utomhus och ser helt oberörd ut trots frostnätter. Köttet är fast och gott med kraftig tomatsmak. Ingen av mina har spruckit utan alla tomater har varit fräscha. De har lite kärnor och blir därför inte vattniga i sallader, och som synes blev de STORA i den fina sommaren. De är inte bifftomater!
IMG_0441_zpsc58b3911.jpg


gryta på egenodlat.
IMG_0434_zpseefd2bf4.jpg


IMG_0428_zpsa8730e6e.jpg


buddleja som jag frösått, men står i min mammas trädgård för de klarar inte min zon :( min favoritplanta
IMG_0414_zpsc3c5b973.jpg


sånt här har jag pysslat med hos min kära mor och jag är nällad. Nån gång skall det bli bin
IMG_0365_zps9851fccf.jpg

IMG_0425_zpsf1b73ec9.jpg


:angel:

IMG_0319_zps73efa7ed.jpg


Hittade den här välklädda gynnaren i trädgården. Han kanske hade varit och smakat på hampan? nån som vet vad det är för nått? En kunglig bärfis?
f923632f-810d-4674-a0ee-a030d3ce199c_zpsd297c9da.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Lite utsvävningar från strikt trädgård, men alla som gillar trädgård gillar väl natur i allmänhet?
den riktiga svampsäsongen har smugit igång lite försiktigt, alltså inte de där gula övervärderade rackarna
IMG_0443_zpse461ac26.jpg


sen såg jag de här vackra sakerna som ser gaalet giftiga ut. Nån som vet vad de heter? Egentligen borde man kunna ha svamp som utsmyckning i trädgården också
IMG_0445_zps56594aa3.jpg


lite inspiration från naturen

IMG_0336_zps31b1bb37.jpg
[/IMG]

IMG_0339_zpse7944e68.jpg


IMG_0162_zps1b932c78.jpg


IMG_0146_zps10614504.jpg


IMG_5434_zps876fcf5d.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

De där vita heter öronmussling och är smaskens!
Kallas också grisöra och äts av tradition iaf här i Bohuslän.
Steker man dem riktigt knapriga i smör så smakar de som bacon. Och ja jag är seriös, de smakar verkligen bacon ;)
Blev lite rabalder för ett par år sedan när ett gäng japaner ätit en mussling av något slag och dött. Men senare visade det sig att det var en svamp som påverkats av utsläpp/föroreningar i just det området.
Därför bedöms öronmusslingen nu säker att äta men man rekommenderar inte att man äter stoooora mängder om man har nedsatt njurfunktion.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

aaahh, tack! Då ska jag testa dem nästa gång jag ser. Måste erkänna att de ser lite mindre vackra ut efter att ha fått associationen likbleka öron :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp