Bukefalos 28 år!

Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag har inte testat med andra kvistar men spontant skulle jag säga att allt som blommar på bar kvist borde fungera att få i blom i vas på våren innan de har blommat utomhus. Det är bara att testa sig fram. Jag kan tycka att det är snyggt med småbladiga gröna kvistar också. Man kan ju blanda om man vill.

Idag såg jag blommande krokus för första gången, mysigt!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Hej från trädgården. :)

img_8422_53027e169606ee306ae474b1.jpg


img_8425_53027e7688e59d6d25745fb8.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Hehe njae, bland annat kan man väl säga. Planen/drömmen är trädgårdsmästare och ett livslångt trädgårdsintresse har börjat sättas på papper med en ettårig utbildning ("Trädgårdsanläggning och skötsel") där stenläggning ingår. Förhoppningsvis byggs det sedan på med ett par år till om jag kommer in ;)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Här har också lite saker vaknat. Julrosen har visserligen varit vaken ett tag redan ;)
image_zpsc7cbbc51.jpg


Snödroppar dyker upp i mängder
image_zps7e639f64.jpg


Pigg rabarber
image_zps19b9ae9d.jpg


Primula
image_zpsa414b035.jpg


Kärleksört som stod bortglömd i en zinkhink kommer för tredje året i samma hink utan uppmärksamhet :love:
image_zps2a25071e.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Och eftersom det varit så fint väder här passade jag på att jobba lite med fulställena i trädgården. Vi har ju bara bott här sedan augusti och den gamla trädgådens skötsel har varit ordentligt eftersatt.

Började med att rensa fram den gamla gärdesgården från klasespirea och snöbär (7 timmars jobb-puh!) och fram kom (förutom världens finaste gärdesgård) en massa syrener i trevlig form. En liten syrengrotta/berså får det nog bli här så småningom. I denna del av trädgården övergår den rena trädgården till att bli mer vild så planen är att få ner lite primulor, vintergäck och annat med halvvilt utseende som kan få sprida sig.

image_zpsd24f8a98.jpg

image_zps31d9421f.jpg


Idag föll ett stilla regn - perfekt dag för att lägga ut tidningar som annars bara blåser bort och jobbar sig.. Täckte två jordhögar/kullar med tidningar och duk så det förhoppningsvis är ogräsfritt därunder om ett par säsonger. Den stora högen är jättefin jord som grävts ur den gamla ladugårdsgrunden men det är hallon, kirskål och lupiner i så jag vill inte använda den riktigt än. Den mindre högen lider av samma ogräsåkomma och ska bli en upphöjd rabatt vid den gamla rampen så småningom.

image_zps6dbe0e3c.jpg

image_zps6c02c495.jpg


I den gamla ladugårdsgrunden man skymtar nedanför blir det odlingsyta med pallkragar och massor av ätbart. Vi ska bara få ordning på stenarna som ramlat åt alla håll genom åren så det blir en tydlig fyrkantig form på grunden igen.
image_zps0d8bc0cb.jpg


Typ såhär.. Jag fullkomligt ääälskar lupiner men de har ett stort område att breda ut sig på nedanför grunden (ihop med rosor, olika gräs och annat halvvilt) så de får ge plats åt grönsaker på paradplatsen ;)
85dfa5d4-5181-4d09-9b74-8a5b37864505_zps56b9bc09.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Och sist men inte minst, någonting jag har lätt panik över..
En stor yta mitt i trädgården var täckt av halvdöda och megarisiga snöbär. När grävarn var här och fixade med parkeringen passade han på att dra väck dem.. Det är bara det att de jäklarns buskarna har ju rötter som är sega bortom allt förstånd och det är så mycket kvar i backen.. Som kommer ge nya små plantor om jag inte har världens tur och de kroknat av den våldsamma behandlingen.
Men jag räknar med att hela denna ytan fortfarande är snöbärens rike. Suck. Måste handgräva och spetta bort det innan jag kan utnyttja platsen.
Det enda positiva i det hela är att det när han grävde kom fram ett apsnyggt berg :D och att det ploppat upp jättemycket snödroppar och annat (fortfarande oidentifierbart mikroskopiskt grönt) på hela ytan efter att mattan av ris och dött material kom bort. Grannen berättade om mängder med krolliljor här förr. Ja tack tänker jag och plötsligt är ytan inte så himla ful längre ;)

image_zps55fe1920.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Någon som har koll på hur jobbigt det är att gräva upp en häck för hand?

Vi har häck runt hela vår tomt (nästan) och all kommer väl grävas upp så småningom den dagen vi dränerar huset. Just nu är jag så innerligt trött på en liten del av häcken att jag gärna hade grävt upp den direkt och satt plank under förutsättning att det går att gräva upp eländet och att kostnaden för planket inte blir för hög.

Det är ngn typ av vintergrön historia. 1m hög (men kan givetvis kapas innan). Risig som tusan och vi bor på sandmark.

Jag har blivit lovad min mors pioner om jag tar dem i år och de ska stå innanför planket. Sen hade det ju varit trevligt att åtminstone ha en pytteliten del av trädgården som inte ser ut som en byggarbetsplats. :(

Vad tror ni? Kan det låta sig göras eller får jag vänta in den där dräneringen och hoppas att vi har råd med den i år?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det är inte alls så jobbigt som det kan verka. Man gräver faktiskt upp en häck rätt lätt. Jag säger go for it! Speciellt om ni har sandjord och ingen jobbig lera.

Vill ni bli av med häcken sen eller flytta den? Ofta letar folk efter uppvuxna häckplantor. Hade jag varit du (och velat bli av med den) hade jag lagt ut en annons på blocket. Häck bortskänkes men den som vill ha dem får gräva upp den själv. Så slipper ni det ;)

Har själv ordnat häck till min gamla kolonilott så men betalade till och med några hundralappar.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

hmm det kanske vore en idé :)

Funkar det med buskar också tror du? Vi har 3 buskar som gärna får lov att hitta ett annat hem. Annars ryker de också nämligen.

Är det läge att sätta in annonsen nu eller är det fel årstid? Och funkar det bara med den låga häcken eller kan man prova på den höga delen också? (3m hög som mest)

Där är några häckplantor (annan sort) som föregående ägare har försökt fylla ut vissa hål med och dessa tänkte vi behålla själva. Vi kommer nämligen att ha en häck ändå på ett annat ställe men det rör sig om totalt 5m. :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Täcker du med växtduk? Funkar det?
Här växte det under den när vi la det i jordgubbslandet. Den släppte ju igenom regn o lite ljus. Det enda som funkat här är presenning för att mörda ogräs.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det tror jag definitivt att det gör! Nu är de i vila så kan man bara gräva kan man med fördel flytta buskar och häckar och prylar nu. Ni har väl minst lika milt som oss nu om du bor i SKåne som där står.

Prova på den höga. Behöver folk kapa för att flytta kan de ju göra det själva tänker jag.

Behöver du hjälp att artbestämma buskarna och ev. häckplantor innan du annonserar kan du väl lägga upp lite bilder i tråden så kan vi försöka hjälpas åt här :)
 
Senast ändrad:
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Nä det är några lager tidningar och kartong under och sedan riktigt tjock tätvävd markduk. Annars hade det nog tagit sig igenom illa kvickt!

Jag vill helst försöka undvika presenning för det är så jädrans ultratätt att liksom hela jorden och mikrolivet också dör och behöver livas upp igen när man täcker av.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

oj vad duktig du är! Imponerad av det hårda slitet!

Jag väntar på våren med spänd förväntan. Tidigare år har jag tagit in rosmarinen och ömt skött dem med extraljus för att försöka få dem att överleva vintern men de har alltid stendött så i år lät jag den vara kvar i trädgården och har varit inställt på att köpa en ny MEN den lever fortfarande! Vågar jag börja hoppas på att den tänker klara sig? Zon 3. Även apelsintimjan lever, nej frodas. Den ser helt fantastisk ut. Kul!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja vi har ju haft en väldigt mild vinter så den kan ju mycket väl klara sig! :) Det enda som jag hade passat mig/den för är barmarksfrost så om det smäller till och blir kallt utan snö hade jag lagt lite granris eller säckväv över den.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag har börjat röja i min slänt! Rycker upp skogshallon och räfsar löv. Hittar roliga saker under löven, så som spirande små blad till vitsippor. Det kommer även tidlösa, någon slag krokus, pingstliljor (det vet jag ska vara planterat där) och vad som troligtvis är en liten planta med lammöra. :D

Tar gärna förslag på trevliga och torpiga marktäckare som passar i en liten slänt med halvskugga (silas genom träden) och sandig, näringsfattig jord? Kanske vore fint med två sorter, antingen i olika färger eller olika höjd? De får ju gärna dölja vissnande vårlökars blad... :) Nedanför planar det ut lite, sen kommer en ny slänt med lövträd. Det är där det planar ut som det kommer vitsippor! Annars är där oerhört tomt då ingen räfsat under löven på över 10 år så all markvegetation är borta...

Inne bland träden funderar jag på lite woodland-stuk men undrar hur jobbig murgröna är? Skulle gärna ha den både på marken och träden, men tar den över? Hur håller man efter den? Tänkte äver att rhododendron vore jättefint bland träden. :d Kanske kan jag få kaprifolen att ta sig där? Den har flytt till träd i kanten av trädgården men befinner sig på marknivå i brist på grenar att klättra på men den gör sig som marktäckare också ;). Hur kan man flytta/föröka den?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Tipsar om att ha lite is i magen i den räfsade slänten. Ofta ligger det fröer och annat mys därunder som plötsligt får ljus och gror! Det kan bli precis hur bra som helst. När jag rensade ett stort område som var väldigt likt det du beskriver (i min förra trädgård) så blev där plötsligt en matta med vitsippor som orkade upp. Underbart glad blev jag då ;)

Annars tipsar jag om några snälla (dvs breder ut sig snällt) marktäckare som inte kräver så mycket av varken jord eller uppmärksamhet: vintergröna, hasselört, rosenplister, gulplister, myskmadra, flocknäva, daggkåpa, skugggröna, gullgröna, ormöga, smultron (!), sockblomma, penningblad, lungört och faktiskt astillbe om man vill ha något lite högre. Kaukasisk förgätmigej är också lite större och högre. Ormbunkar finns ju i massa olika varianter som är snygga och naturliga att plantera in. Strutbräken, träjon och sköldbräken till exempel är några favvisar. Jordvivor kan vara fint att plantera in.

Och Rams! Rams måste du ha om du har någon lite mulligare del i woodlandet!

kaprifol förökar du enklast med avläggare (lägg ner en ranka, lägg över lite jord där den nuddar marken och lägg en sten på för att hålla den på plats). Sedan när den utvecklat rötter kan du klippa av den från moderplantan och senare flytta om du vill.
Kaprifol är stört trevlig som marktäckare i halvskugga!

Och murgrönan är inte så jobbig att hålla efter. Bara att klippa av den och ta bort den där du inte tycker den bör vara. Den trycket gärna lite och surar i början innan den tar fart men när den gör det brukar den växa på snabbt. För egen del fullkomligt älskar jag murgröna så här får den växa vart den vill sen när jag väl får planterat en ;)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åh tack för alla tips! Ja jag kommer inte plantera nånting nu på en gång, kanske längre fram till försommaren eller under sommaren. Om det går att plantera då. :) Som sagt, det spirar vitsippor och jag vet att det finns både brandlilja och storrams där också. Men det är få plantor. Dock har jag snott "frön" från liljorna och testar att odla dem i kanten på en rabatt, får se om det tar sig! I så fall får de också bo i slänten. :)

Jag kom på nu att det växer mycket liljekonvalj här vid mina föräldrars trädgård, kanske skulle ta och flytta några plantor till min trädgård också... :sneaky:

Strutbräken har jag tänkt på, den vore så sjukt fin inne bland träden! Andra ormbunkar är jag inte lika förtjust i men just struten är så himla fin. Tänker mig den, rhododendron och lite brokiga blad typ funkia med vit kant. Murgröna och kaprifol som lite marktäckare... Kan bli fint! :) Tack för tipset om kaprifolen, det ska jag absolut göra! Har tagit ner de gamla vissna exemplaren på huset men hittade sedan en rejäl "planta" runt ett träd och sen även ute i ett ~15 år gammalt kalhygge bredvid trädgården. Där klättrar kaprifolen i en gran. ;) Blommar den lika bra i skugga?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Har till och med nån bild! Området där lövhögarna ligger är alltså plattare och det som inte är räfsat är den lilla slänten. Men marktäckarna kan få sprida sig överallt, har inte tänkt mig något högre syfte med slänten. Det blir väl inget problem med lövräfsningen om man har marktäckare? Inne bland träden behöver jag ju dock inte räfsa om plantorna överlever lövtäcket.
mail


bild

Om jag vill gå hey bananas kan jag ge mig på hela stora slänten... men jag tror jag på sin höjd klipper/slår med lie till att börja med. :p Det räfsade området är uppe bakom det stora trädet (lönnen) till höger.
dsc_0845_52d5012dddf2b314b3758122.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åh vilken mysig backe! Perfekt till halvförvildning där ju precis som du tänkt.

Nä, kaprifolen blommar sämre i skuggan. Ganska klent till och med. Får den ljus på några rankor någonstans kommer den blomma ordentligt där istället.

Flytta dit liljekonvaljer låter alldeles kanonbra. De glömde jag!

och du, förkasta inte de andra ormbunkarna. Googla på sköldbräken och känn efter. Känn hur kärleken sakta smyger sig på ;)
Och vintergrönan är ju så otroligt tacksam på marken! Den är så snygg med masseffekt.

Vissa perenner är ju delvis vintergröna men har man en stor lätt räfsa så brukar det funka bra att svepa över även dem snabbt och kratta ihop löv lite lätt (om det blir så mycket löv att det behövs, annars bryts det ju ner) Stora löv är ju viktigare att räfsa undan och sen kan man gärna köra över dem med gräsklipparen eller köra i kompostkvarn och sedan lägga tillbaka det där man hämtade det. Så blir det direktkompostering :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja trädgården har ju varit bortglömd i över 10 år och pappa har bara räfsat löven från lönnen som står i själva gräsmattan. Så denna slänt har självgödslats med löven, det märks att det är lite mylla där under. :) Annars är det ju bara sandjord. Men jag skulle nog inte kalla det näringsrikt för det...

Till vänster (på bilden) är det glest mellan träden, lite björkar, en vildapel och nån liten lönn. Till höger är det tätare med lönnar och aspar. Mina gamla lönnar är mycket duktiga fröspridare, det spirar av småträd precis överallt! Granarna ska bort, och så är där en liten syrén också. Så där inne bland träden passar det ju perfekt med skuggtåliga växter och woodlad-stuk. :) Praktlysing har spritt sig i heeeela trädgården och pryder den just nu med sina mörkbruna stänglar... :wtf: Jag har en ormbunke vid trappan, sen minns jag inte om jag bara klippte ner eller om jag även grävde upp ormbunkarna på baksidan av huset. Men de kan ju få flytta till slänten, och så måste jag artbestämma dem. ;)

Men det är superkul att se trädgården denna vår! Det finns bra mycket mer lökar överallt än jag trodde. Ska nog börja gallra om tiden finns, det är skönt att kunna se lite bättre nu än när det är ett enda tjockt, grönt täcke!
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp