Bukefalos 28 år!

Inte bara nätdejting del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet faktiskt inte, jag kan varken förstå eller förklara det. Nåt om att istället vara humanist och se problem på individnivå. Det finns t ex inga löneskillnader för att kvinnor och män väljer olika typer av yrken, tar ut olika mkt föräldraledighet/går ned i arbetstid för att de vill - och då finns det inga problem, så länge alla får göra som de vill.
Men vad märkligt, om perspektivet varit annorlunda innan! Ofta tycker jag att om man väl fått på sig feministiska/normkritiska/ect glasögon så sitter dom oftast kvar där sen, och att man snarare får syn på ännu fler strukturer. Hur känner du inför att perspektivet ändrats?
 
Fy fan vilken mardröm!

Men vad märkligt, om perspektivet varit annorlunda innan! Ofta tycker jag att om man väl fått på sig feministiska/normkritiska/ect glasögon så sitter dom oftast kvar där sen, och att man snarare får syn på ännu fler strukturer. Hur känner du inför att perspektivet ändrats?

Jag är såklart jättebesviken. Att han var feminist bidrog ju såklart mycket till att jag ens blev intresserad. Men det är så himla svårt när man känner så pass djupt för en person som samtidigt börjar kännas som någon annan än den man blev tillsammans med.
 
Eller så har vi bara olika förklaringsmodeller för samma saker. Jag vet inte.
Då hade han inte kallat sig feminist först om han trodde att det låg på individnivå. Om du är uttalad feminist och det framgår rätt snabbt att du är det så är det väldigt enkelt att även säga "jag är feminist" och bara hålla med dig om allt i det åsiktspaketet för att vinna gunst hos dig. Som du själv säger så hade du annars aldrig varit intresserad om han hade uttryckt sig så som han gör nu men nu väljer du fortfarande att vara tillsammans.
 
Jag är såklart jättebesviken. Att han var feminist bidrog ju såklart mycket till att jag ens blev intresserad. Men det är så himla svårt när man känner så pass djupt för en person som samtidigt börjar kännas som någon annan än den man blev tillsammans med.
Ja det är klart. Jag tänker att man absolut utvecklas och ändrar sitt sätt att tänka (det är väl en del av utvecklingen) och sålänge de grundläggande värderingarna fortfarande stämmer överens kanske det bara kan bidra till att man lär sig av varandra. Feminismen handlar ju till stor del om strukturer tänker jag, så att istället förklara ojämlikhet med orsaker på individnivå blir i mina ögon lite svårt.
Min dejt kallar sig för övrigt också humanist, vilket framkom när vi pratade om feminism. Skickade en länk till honom efter det, där Liv Strömqvist pratar om "jag är inte feminist, jag är humanist" :D
 
Jag vet faktiskt inte, jag kan varken förstå eller förklara det. Nåt om att istället vara humanist och se problem på individnivå. Det finns t ex inga löneskillnader för att kvinnor och män väljer olika typer av yrken, tar ut olika mkt föräldraledighet/går ned i arbetstid för att de vill - och då finns det inga problem, så länge alla får göra som de vill.

Jag ser feminismen som något mycket större än vad som sker i Sverige. Jag förstår att många börjar titta på individnivå i vårt land, men du kan ju alltid fråga din man vad han tänker om situationen i andra länder. Att kalla sig feminist för mig innebär att se till problem, och ta ställning för, även kvinnor utanför Sverige. Det ska mycket till att man inte ser att det inte är jämställt på en globalt perspektiv.

I fredags fick jag manikyr av en 20-årig tjej i Indonesien. Hon var gravid och berättade att det inte varit planerat, men det blev så. Nu var hon orolig för att mannen inte finns i bilden, och att hon inte har några systrar. Vanligtvis brukar kvinnorna i familjen hjälpas åt med barnen, men hon hade knappt några. Så frågade hon mig om jag hade några systrar som kunde hjälpa mig när jag får barn. Ja sa att jag har en syster, men att det inte spelar så stor roll i Sverige. Männen hjälper också till, och så får vi hjälp av staten. Hon sa "you´re so lucky" och såg sorgsen ut. Jag dog lite inombords.

Ja, en liten anekdot bara och som vanligt blir det feministiska diskussioner i alla trådar här på Buke :D Men, det jag ville säga var att alla ni som tar er an det fina jobbet att utbilda folk om feminism - glöm inte det globala perspektivet. Om någon (som många) inte anser att feminism behövs i Sverige längre så kan det göra gott i att fråga om personen inte står upp för alla kvinnor här i världen.
 
Jag ser feminismen som något mycket större än vad som sker i Sverige. Jag förstår att många börjar titta på individnivå i vårt land, men du kan ju alltid fråga din man vad han tänker om situationen i andra länder. Att kalla sig feminist för mig innebär att se till problem, och ta ställning för, även kvinnor utanför Sverige. Det ska mycket till att man inte ser att det inte är jämställt på en globalt perspektiv.

I fredags fick jag manikyr av en 20-årig tjej i Indonesien. Hon var gravid och berättade att det inte varit planerat, men det blev så. Nu var hon orolig för att mannen inte finns i bilden, och att hon inte har några systrar. Vanligtvis brukar kvinnorna i familjen hjälpas åt med barnen, men hon hade knappt några. Så frågade hon mig om jag hade några systrar som kunde hjälpa mig när jag får barn. Ja sa att jag har en syster, men att det inte spelar så stor roll i Sverige. Männen hjälper också till, och så får vi hjälp av staten. Hon sa "you´re so lucky" och såg sorgsen ut. Jag dog lite inombords.

Ja, en liten anekdot bara och som vanligt blir det feministiska diskussioner i alla trådar här på Buke :D Men, det jag ville säga var att alla ni som tar er an det fina jobbet att utbilda folk om feminism - glöm inte det globala perspektivet. Om någon (som många) inte anser att feminism behövs i Sverige längre så kan det göra gott i att fråga om personen inte står upp för alla kvinnor här i världen.

Min dejt är från en familj där föräldrarna väljer man åt döttrarna (åt sönerna vet jag inte, det var hans syster vi pratade om men tror att sönerna har mer frihet). Jag tror att det kan bli väldigt bra diskussioner och att jag kan lära mig en hel del, samtidigt som det kan vara skrämmande att det är så olikt det jag själv är van vid.
 
Min dejt är från en familj där föräldrarna väljer man åt döttrarna

:nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: osv

Men visst kan det bli bra diskussioner! En manlig vän till mig gifte sig in i en katolsk familj i våras. Dom är väldigt konservativa, kvinnor och män är i deras värld olika och behandlas olika. Men min väns nya fru är betydligt mer liberal och nytänkande. Tillsammans tar dom vissa viktiga diskussioner med familjen, men han säger ju att vissa saker får att släppa förbi också. Han (och hon) väljer sina strider lite. Bara att hon "fick" gifta sig med en ateist var väl ett framsteg i deras familj, skulle jag gissa.
 
:nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: osv

Men visst kan det bli bra diskussioner! En manlig vän till mig gifte sig in i en katolsk familj i våras. Dom är väldigt konservativa, kvinnor och män är i deras värld olika och behandlas olika. Men min väns nya fru är betydligt mer liberal och nytänkande. Tillsammans tar dom vissa viktiga diskussioner med familjen, men han säger ju att vissa saker får att släppa förbi också. Han (och hon) väljer sina strider lite. Bara att hon "fick" gifta sig med en ateist var väl ett framsteg i deras familj, skulle jag gissa.

Ja du kanske fattar att jag blir lite :nailbiting:

Men som jag skrev, det känns viktigt att lära känna honom och hans värderingar och inte döma ut eller ha förutfattade meningar pga uppväxt/familj/kultur. Han verkar inte alls dela sina föräldrars syn på detta med relationer iaf (vad som framkommit hittills).
 
Jag som tänkte att detta skulle bli min första ordentliga (queera) dejtingsommar, det kan det ju förstås fortfarande bli men just nu är jag liksom inte intresserad av att dejta andra :D Hur gör ni andra som är tvåsamma, dejtar en i taget eller flera samtidigt?
Det beror på lite hur du definierar dejta. Jag träffar flera från Tinder på första träffar och där brukar det vara ganska tydligt efter 1-2 träffar om man vill fortsätta dejta eller ej. Nu har jag träffat 2 killar under en längre period vilket har känts lite konstigt men samtidigt har det inte varit speciellt tydligt vad vi känt för varandra eller att vi ska vara exklusiva. Nu träffar jag två (en från tidigare, den andra blir det nog inget av med), benbrottet (ni vet ju hur det står till där :D) och han som är i ett öppet förhållande. Träffa definieras hos mig som att vi ses med avsikt att vara annat än vänner, men skulle inte vilja påstå att vi dejtar/dejtar exklusivt :)
 
Idag önskar jag att det fanns "mansgris" som anmälningsalternativ på Tinder "hoppas du inte är fet IRL".. Det var nästan att jag ville trycka hjärta för att se om vi matchade (vilket är föga troligt) och önska att han hade en riktigt svidande könssjukdom IRL:wtf:
Svepte förbi en med texten:
"Sit on my face and I'll eat you like a cherry pie! Men jag är en old school gentleman, inte feminist dock"
Jag kräktes lite i munnen kände jag...
 
Idag önskar jag att det fanns "mansgris" som anmälningsalternativ på Tinder "hoppas du inte är fet IRL".. Det var nästan att jag ville trycka hjärta för att se om vi matchade (vilket är föga troligt) och önska att han hade en riktigt svidande könssjukdom IRL:wtf:
Fast det om något passar ju in på "olämpliga meddelanden" i min bok! :mad:
 
Alltså det här med att läsa av folk.
Jobbade med en kille som jag inte känner särskilt väl alls. Vi går på olika listor och har mest hejat på varandra innan.

Det var mycket ögonkontakt, leenden och han pratade mycket om att han är singel osv.
Stod och lutade mig mot hans stol i väntan på kör när han lutade sig bakåt.
Så något i stil med, oj, nu tar tar jag lite på dig här.
Det får du gärna göra.

Hur vet man egentligen om någon är flirtig eller bara är så som person?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 076
Senast: skiesabove
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
536
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
14 411
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 254
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp