Inte bara nätdejting - del fyra

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker så också, men är osäker på hur andra ställer sig. Samt hur djupgående man pratar. Den dagen jag berättar om min tidigare relation skulle jag inte nöja mig mig "detta hände" och sen punkt slut. Utan jag skulle vilja få berätta hur jag mådde, tänkte och hur det påverkat mig. Och att den jag pratar med är intresserad av att höra det.
Att man berättar om sitt tidigare liv tycker jag är en naturlig del i samtal i en nära relation, vänskap som kärleksrelationer. Däremot inte då som sagt på första dejterna och skulle heller inte vilja typ att "idag ska jag berätta hela min livshistoria". Alltså inte allt på en gång. Men den som vägrar höra om mitt tidigare liv och/eller blir upprörd för att jag frågar saker när det passar in i samtalet, känner jag inte att vi har någon framtid tillsammans. Hittills har ingen av mina partners haft något emot att berätta och har själva frågat om ens tidigare liv.
 
Jag tänker så också, men är osäker på hur andra ställer sig. Samt hur djupgående man pratar. Den dagen jag berättar om min tidigare relation skulle jag inte nöja mig mig "detta hände" och sen punkt slut. Utan jag skulle vilja få berätta hur jag mådde, tänkte och hur det påverkat mig. Och att den jag pratar med är intresserad av att höra det.
Jag hade en gång ett förhållande med en som inte ville veta nåt om mitt förflutna - alls. Nämnde jag i förbifarten en gammal pojkvän så blev han sur. ...men han pratade nog om sina barns mamma och sin ex svärfar och ex svärmor utan att det var nåt konstigt för honom. Det var nog inget konstigt för mig heller...innan jag kom på den stora skillnaden mellan vad han tyckte var ok gällande mig och honom.

Näpp, jag vill veta om tidigare förhållanden och jag tycker inte det är nåt konstigt alls om något ex nämns ibland. De hör ju till det liv man levt.
 
Jag hade en gång ett förhållande med en som inte ville veta nåt om mitt förflutna - alls. Nämnde jag i förbifarten en gammal pojkvän så blev han sur. ...men han pratade nog om sina barns mamma och sin ex svärfar och ex svärmor utan att det var nåt konstigt för honom. Det var nog inget konstigt för mig heller...innan jag kom på den stora skillnaden mellan vad han tyckte var ok gällande mig och honom.

Näpp, jag vill veta om tidigare förhållanden och jag tycker inte det är nåt konstigt alls om något ex nämns ibland. De hör ju till det liv man levt.
Jag har ett ex som rev sönder ett foto på mig och en semesterflört jag hade en gång. En kille jag visste förnamnet på i ett annat land, ett verkligt hot alltså :meh: jag berättade ju inte det för honom, att det var en flört alltså, bara att det var vakten som jobbade på hotellet typ. han klarade inte av att se mig på bild med andra killar ens. Friskt. Inte.
 
För att spinna vidare på @tott s replik så tycker jag inte heller att det är konstigt om ex nämns ibland. Ett av mina ex är t ex en av mina bästa vänner och om min nuvarande sambo hade haft problem med det så hade han haft ganska stora problem. Däremot har jag märkt att jag i den här relationen inte är intresserad av att ställa tjugo frågor om min partners romantiska historia. Det känns inte alls spännande och viktigt på samma sätt som jag har tänkt om tidigare dejter eller partners när jag var yngre. När jag tänker på det nu så tror jag att det är ganska bra, för mig. De gånger jag har varit jätteintresserad av det så har det för det mesta handlat om att jag tror att jag kan övervinna deras förflutna genom att veta om och förstå det, och skapa improviserade betygsskalor för jämförelser mellan mig och exen.
 
För att spinna vidare på @tott s replik så tycker jag inte heller att det är konstigt om ex nämns ibland. Ett av mina ex är t ex en av mina bästa vänner och om min nuvarande sambo hade haft problem med det så hade han haft ganska stora problem. Däremot har jag märkt att jag i den här relationen inte är intresserad av att ställa tjugo frågor om min partners romantiska historia. Det känns inte alls spännande och viktigt på samma sätt som jag har tänkt om tidigare dejter eller partners när jag var yngre. När jag tänker på det nu så tror jag att det är ganska bra, för mig. De gånger jag har varit jätteintresserad av det så har det för det mesta handlat om att jag tror att jag kan övervinna deras förflutna genom att veta om och förstå det, och skapa improviserade betygsskalor för jämförelser mellan mig och exen.
Inte brukar jag heller ha nåt förhör, men det känns ändå bra att veta lite om partnerns tidigare förhållanden. Inget jag låter bli att fråga om ifall jag undrar iaf, men detaljer får hållas mellan dem ;)
 
Hörni, hur fungerar ni när det kommer till att prata om ex och tidigare romanser? Som en del i att lära känna en man så är jag alltid intresserad av hans tidigare erfarenheter. Hur trivdes han i sin förra relation och varför. Varför tog det slut. Har han blivit sårad någon gång och i så fall vad hände. Man ska ju aldrig leva i det förflutna såklart, men enligt mig så är en människas historia en del av personen. Likväl som att jag har levt tillsammans med en psykiskt sjuk man i många år, som slutade med dunder och brak och självmordsförsök, är en del av vem jag är och vad jag bär med mig. Men jag har förstått att många inte alls vill berätta om, eller höra om, tidigare kärlekserfarenheter. Ja, nu menar jag inte på första dejterna såklart :D Men tids nog i en relation. Hur fungerar ni?

Nu kan jag väl inte säga att jag någonsin dejtar, men jag brukar ha väldigt intressanta diskussioner även med ganska nya bekantskaper om tidigare relationer, synen på relationer osv. De män jag är vän med som jag nog fått kontakt med för att någon varit intresserad av den andra, tja, vi vet jäkligt mycket om sådant när det gäller den andra, just för att det påverkat oss så mycket som personer.

Jag har även haft en pojkvän som inte ville höra talas om att jag ens sa hej till någon man på jobbet, absolut inte ville höra talas om några ex eller tidigare ragg eller vad som helst. I början reagerade jag inte nämnvärt, han själv hade inte haft några tidigare förhållanden (sa han) så jag tänkte att det inte var så jättekonstigt om han inte ville höra om mina tidigare förhållanden. Sedan eskalerade det till att han inte ville höra att jag pratat med andra vänner och helst inte ville att jag nämnde att andra vänner fanns, ville inte att jag skulle träffa dem osv... (ni bukefalister fattar vilken typ av dåre det rörde sig om...) När jag insåg att han inte tänkte bättra sig på den punkten så bröt jag kontakten och sedan dess är jag jäkligt skeptisk till män som inte vill höra talas om folk jag känner/har umgåtts med oavsett relationstyp.
 
Inte brukar jag heller ha nåt förhör, men det känns ändå bra att veta lite om partnerns tidigare förhållanden. Inget jag låter bli att fråga om ifall jag undrar iaf, men detaljer får hållas mellan dem ;)
Nej jag menade inte att antyda att du skulle förhöra någon mer än vad någon annan skulle. Använde ditt uttryck bara och taggade dig av artighetsskäl. Den som eventuellt skulle förhöra i mitt exempel var jag.

Nu när det ändå är uppe: Du skrev "jag vill veta om tidigare förhållanden". Vad händer om nya dejten inte vill svara? Om han inte vill svara sen heller, när han blivit pojkvän?
 
Nu när det ändå är uppe: Du skrev "jag vill veta om tidigare förhållanden". Vad händer om nya dejten inte vill svara? Om han inte vill svara sen heller, när han blivit pojkvän?

Beror förstås på frågans art. Mitt senaste ex berättade nog aldrig hela orsaken till att det tog slut med hans ex, men det kunde jag acceptera utan problem. Visst funderade jag lite, och har nog kanske anat mig till orsaken nu (med eget facit i hand), men jag respekterade och accepterade hans val att inte berätta allt.

....och jag menade inte "jag vill veta allt om tidigare förhållanden" utan mera "nej, jag har inget emot att höra om hamla förhållanden"
 
Beror förstås på frågans art. Mitt senaste ex berättade nog aldrig hela orsaken till att det tog slut med hans ex, men det kunde jag acceptera utan problem. Visst funderade jag lite, och har nog kanske anat mig till orsaken nu (med eget facit i hand), men jag respekterade och accepterade hans val att inte berätta allt.

....och jag menade inte "jag vill veta allt om tidigare förhållanden" utan mera "nej, jag har inget emot att höra om hamla förhållanden"
Ja allt om tidigare förhållanden verkar ju om inte annat så ganska tidsödande att höra om. :D

När jag var intresserad av att höra det mesta om tidigare förhållanden så hade jag haft jätteproblem med situationer som den du nämner. Inte så att jag hade visat det, men om jag ändå brytt mig tillräckligt för att ställa frågan (och av ganska dåliga skäl) så hade jag blivit ganska stressad av att inte få något svar. Vad var det som gjorde att du accepterade utan problem trots att du funderade?
 
Vad var det som gjorde att du accepterade utan problem trots att du funderade?
Tja...jag tycker väl att jag inte behöver veta allt, och att den andra måste få säga stopp. Han berättade ju lite om varför det tog slut, men jag märkte att det fanns mera att berätta...
 
@Singoalla Jag tänker att jag inte skulle vilja vara i en relation med någon som inte är intresserad av att höra om sådant. Faktiskt.
Nu har jag tänkt i flera varv på det här. Varför inte? Tänker du dig att det är symptomatiskt på något sätt eller är det den påhittade personens bristande intresse för tidigare romantiska relationer som är problemet i sig? När du säger "inte intresserad", tänker du att personen t ex avbryter en när man själv försöker ta upp ämnet eller innebär det att hen inte själv ställer frågor?

Ursäkta frågekaskaden. Alla som gillat ovanstående inlägg (och alla andra, så klart) får gärna också förklara hur de tänker, det behöver ju inte vara likadant.
 
@TygerTyger Jag vill gärna vara med någon som jag begriper, som funkar som jag. Och en människa som inte är det minsta intresserad av att höra om hur mitt liv har sett, vad som format mig, ja det är en människa jag inte är särskilt kompatibel med.

Med "inte intresserad" menar jag helt enkelt en person som inte har nåt intresse av mig före hen. Det kan visas på olika sätt, spelar ingen roll egentligen för mig.
 
@niphredil Då förstår jag lite bättre. För mig spelar det ingen roll om min partner förstår varför jag är som jag är, bara han accepterar och gillar mig som jag är idag. Det är så klart extremt subjektivt.
 
@niphredil Då förstår jag lite bättre. För mig spelar det ingen roll om min partner förstår varför jag är som jag är, bara han accepterar och gillar mig som jag är idag. Det är så klart extremt subjektivt.
Men om han, liksom mitt ena ex som jag skrev om tidigare, inte ens vill vara medveten om att du har haft ett liv, och träffat män och haft förhållanden innan? Känns det också ok för dig?
 
Men om han, liksom mitt ena ex som jag skrev om tidigare, inte ens vill vara medveten om att du har haft ett liv, och träffat män och haft förhållanden innan? Känns det också ok för dig?
Jag försöker fortfarande förstå vad "inte intresserad" betyder i sammanhanget. Om han aktivt försöker stoppa mig från att berätta saker som jag tycker är viktiga så är det verkligen och självklart inte okej. Däremot blir jag inte besviken om han inte själv ställer frågor om mina tidigare dejter eller förhållanden, vilka de var eller vad vi gjorde.
 
Jag försöker fortfarande förstå vad "inte intresserad" betyder i sammanhanget. Om han aktivt försöker stoppa mig från att berätta saker som jag tycker är viktiga så är det verkligen och självklart inte okej. Däremot blir jag inte besviken om han inte själv ställer frågor om mina tidigare dejter eller förhållanden, vilka de var eller vad vi gjorde.
Fast nu använde jag inte "inte intresserad" i det inlägget du svarade på.
Om han helt enkelt inte vill höra om ditt liv du haft innan - om det ingår en annan man t.ex. Det kan handla om en häftig resa du gjort eller...ja vad som helst där det ingår en annan man.
 
Fast nu använde jag inte "inte intresserad" i det inlägget du svarade på.
Om han helt enkelt inte vill höra om ditt liv du haft innan - om det ingår en annan man t.ex. Det kan handla om en häftig resa du gjort eller...ja vad som helst där det ingår en annan man.
Fair enough, det var från @niphredil s inlägg. Att han "inte vill höra", menar du att han inte frågar om det eller att han stoppar dig från att berätta när du tar upp det på eget initiativ?
 
Fair enough, det var från @niphredil s inlägg. Att han "inte vill höra", menar du att han inte frågar om det eller att han stoppar dig från att berätta när du tar upp det på eget initiativ?
Reagerar negativt då man berättar.
...och den här mannen frågade heller ingenting om mitt liv inledningsvis. Konstigt tyckte jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 384
· Visningar
45 630
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
3 173
Senast: Hellhound
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 193
Senast: gulakatten
·
Samhälle Fråga till er som varit på evenemang med väskförbud. Hur tycker ni det fungerar både för egen del och hur meningsfullt det är.. Har det...
2
Svar
27
· Visningar
1 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp