Inte lockpriser?

Mina föräldrar har ett tag letat lägenhet i Stockholm och verkligen fått känna på det hutlösa marknad detta är. Dom har budat på 5 eller 6 st, ALLA har gått upp minst 600.000 över utgångspriset. En gick mer än 1 milj över. Och så påstår man att det inte finns lockpriser längre? En lägenhet som dom verkligen fastnade för hade ett acceptpris, mina föräldrar lade ett bud på det. Och säljaren drar sig ur för att han vill ha mer. Det är ju hopplöst?
Kommer bostadsmarknaden lugna sig snart, vad tror ni?
Jag vet inte om det är så mycket lockpriser egentligen men med rådande lånelöften osv. osv. så verkar det som om många gör allt för att få den där lägenheten trots att priset i slutändan är orimligt. Jag tror att många köpare tror att de kan tjäna så mycket på att köpa lägenhet att de köper till nästan vilket pris som helst. Det där med att köpa dyrt betyder ju inte alltid sälja dyrare om man säger så.

Men en lägenhet för ca 3-3,5 miljoner som går upp 6-800000 är nog inte orimligt att räkna med i de områdena som du nämner. Det är ju trots allt mycket centrala områden i Stockholmsmått mätt.
 
Mina föräldrar har ett tag letat lägenhet i Stockholm och verkligen fått känna på det hutlösa marknad detta är. Dom har budat på 5 eller 6 st, ALLA har gått upp minst 600.000 över utgångspriset. En gick mer än 1 milj över. Och så påstår man att det inte finns lockpriser längre? En lägenhet som dom verkligen fastnade för hade ett acceptpris, mina föräldrar lade ett bud på det. Och säljaren drar sig ur för att han vill ha mer. Det är ju hopplöst?
Kommer bostadsmarknaden lugna sig snart, vad tror ni?

Kolla upp de faktiska försäljningspriserna för området, kvm-pris och typ av lägenhet, då lär ni er på ett ungefär hur mycket det går upp från utgångspriset och slipper bli förvånade.

Lär er marknaden. Balkong, läget och eldstad drar upp priserna. Kan vara bra att ha med sig i tanken när man letar lägenhet för köp. Folk tenderar också att anamma samma psykologi när det finns ett "rum extra" t.ex. "minitvåa", så då lägger de mer pengar på det jämfört med en identisk etta där matplatsen i köket finns kvar.

Acceptpris ska egentligen vara just det, men det är något år sedan det fungerade så i praktiken. Räkna med att allt blir dyrare än utsatt pris. Min uppfattning är att mäklarna sällan blir förvånade över det slutliga försäljningspriset. De är experter på marknaden och vill ha nöjda kunder (säljare).

På sikt är det bra att inte köpa en lägenhet som ev. går ner i pris när räntan vänder. Undvik avgasgator, nedre botten och alltför trista betonghus i sämre områden.

/V
 
Jag bor i stockholm och jag är av uppfattningen att det förekommer lockpriser. Ett exempel (alltså inte mitt enda exempel) är ett radhus med acceptpris 3,5 som jag funderade på att kolla på. Jag tyckte det var märkligt billigt eftersom alla andra radhus i området gått för minst 4 och ringde mäklaren och frågade om det verkligen var ett rimligt pris. Jodå det tyckte hon absolut och mumlade något om att köket inte var så renoverat. Slutpriset blev 4,2.

Det känns ju sjukt att jag som "vem som helst" kan värdera ett hus mer korrekt än en mäklare som har det som arbete.

Självklart har mäklarna i de allra flesta fallen stenkoll på vad priset kommer bli men såklart kan marknaden i enstaka fall överraska. Det är min bestämda åsikt.
 
Lockpriser hi eller dit. Går man in i en budgivning, vare sig det gäller en gammal moraklocka eller en lägenhet så har man väl en föreställning om vad man är villig att betala. hamnar priset inom det intervallet och ett köp kommer till stånd är ju både köpare och säljare nöjda.
Om inte så blir det inget köp eller någon annan som är villig att betala mer träder in.

Värdera en lägenhet? Tja , mellan 20 och 30 årshyror(för en likvärdig hyreslägenhet vill säga) är väl ett normalpris idag. Det brukar i alla fall vara en någorlunda korrekt snabbvärderingsnyckel.
Så för en lägenhet som skulle hamna på en månadshyra på 10 000 blir ju ett snabbuppskattat värde mellan 2400 000 och 3600 000.
 
Fast när varenda lägenhet går upp så mycket så kan man ju fundera på varför man inte sätter ett högre pris från början? Fler intressenter, det har i dessa fall handlat om 2 eller 3 som budat, så det är inte massor av intressenter heller. Jag tycker det är konstigt att mäklarna då inte har kunskapen att se värdet i lägenheterna?
För att de vet att med lägre priser kommer fler på visningarna och fler ger sig in i budgivningen.
Man får lära sig marknaden dvs vad slutpriset brukar bli. Och så får man sätta sitt eget maxpris dvs vart ska jag sätta stopp. Jag har märkt att mänga sätter ett jämt tal som sitt eget maxpris. Tex tre miljoner, då kan det vara bra att vara beredd att gå precis över,
 
Jag tycker marknaden verkar vara helt hysterisk. I mina trakter (på landet utanför mellanstor stad) har priserna skenat en bra bit över vad jag någonsin hade velat betala. Hus med stora renoveringsbehov som gått för jättesummor, inte en chans att man får igen de pengarna vid en senare försäljning med lugnare marknad. Galet!
 
En mäklare förklarade för mig när det var prat om lockpriser osv. Då kom det de kallar för "accepterat pris" till och det enda det betyder är att säljaren är beredd att släppa objektet för det priset om inga andra intressenter finns (då sattes ofta utgångspriser som säljarna inte ville släppa objekten för).

Det som förr var "acceptpris" verkar inte finnas kvar här i Stockholmsområdet, antagligen för att marknaden är så hypad som den är.
 
Vi har nyligen sålt lägenhet i Storstockholm och mäklaren sa rakt ut att acceptpriserna har spelat ut sin roll och vi kan inte lägga ut den för högt för då kommer ingen och kollar..

Vårt acceptpris var ändå ett acceptpris. Vi hade redan köpt nytt boende och om vi enbart hade fått bud på acceptpris hade vi sålt för det, även om vi då hade varit missnöjda.

Så det behöver ju inte vara lockpriser bara för att det går upp mycket. Men mäklarna borde ju ta tag i det hela igen och se till att priserna blir närmare det förväntade.
 
Lockpriser hi eller dit. Går man in i en budgivning, vare sig det gäller en gammal moraklocka eller en lägenhet så har man väl en föreställning om vad man är villig att betala. hamnar priset inom det intervallet och ett köp kommer till stånd är ju både köpare och säljare nöjda.
Om inte så blir det inget köp eller någon annan som är villig att betala mer träder in.

Värdera en lägenhet? Tja , mellan 20 och 30 årshyror(för en likvärdig hyreslägenhet vill säga) är väl ett normalpris idag. Det brukar i alla fall vara en någorlunda korrekt snabbvärderingsnyckel.
Så för en lägenhet som skulle hamna på en månadshyra på 10 000 blir ju ett snabbuppskattat värde mellan 2400 000 och 3600 000.

Fast det funkar ju inte för Sthlm då hyrorna generellt inte är så höga och absolut inte marknadsmässiga i tex äldre hus i innerstan.
Jag har en kompis som bor granne med mig. Hon har en hyresrätt (tvåa) och hyran ligger på typ 4 tusen i månaden, knappt. Den lägenheten hade på bostadsrättsmarknaden lätt gått för 5 mille....

En liten etta i mitt område kostar runt 3 mille. Då pratar vi om typ 25 kvadrat = i stort sett ett rum...
 
Fast det funkar ju inte för Sthlm då hyrorna generellt inte är så höga och absolut inte marknadsmässiga i tex äldre hus i innerstan.
Jag har en kompis som bor granne med mig. Hon har en hyresrätt (tvåa) och hyran ligger på typ 4 tusen i månaden, knappt. Den lägenheten hade på bostadsrättsmarknaden lätt gått för 5 mille....

En liten etta i mitt område kostar runt 3 mille. Då pratar vi om typ 25 kvadrat = i stort sett ett rum...
Mitt exempel förutsätter marknadsmässiga hyror, inte prisreglerade som i Sverige.

Vad skulle hyran ligga på för en etta i Stockholms innerstad om marknaden tilläts sätta hyran.
Det är så man måste resonera om försäljnings priserna sätts av marknaden.
 
Mitt exempel förutsätter marknadsmässiga hyror, inte prisreglerade som i Sverige.

Vad skulle hyran ligga på för en etta i Stockholms innerstad om marknaden tilläts sätta hyran.
Det är så man måste resonera om försäljnings priserna sätts av marknaden.

Jag såg en etta här runt hörnet som hyrdes ut i andra hand för 15 000 i månaden. Nåt sånt skulle jag gissa. Minst 10 000 iaf.
Förstahandskontrakten har ju dock inte marknadshyror i äldre hus. Troligen därför det finns så stor marknad för att köpa kontrakt svart. Har hört folk som betalat runt 1 mille för förstahandskontrakt i innerstan (ettor).
 
Jag såg en etta här runt hörnet som hyrdes ut i andra hand för 15 000 i månaden. Nåt sånt skulle jag gissa. Minst 10 000 iaf.
Förstahandskontrakten har ju dock inte marknadshyror i äldre hus. Troligen därför det finns så stor marknad för att köpa kontrakt svart. Har hört folk som betalat runt 1 mille för förstahandskontrakt i innerstan (ettor).
Pengar tar sig alltid fram även om myndigheterna försöker förhindra det.
 
Nej, har man obegränsat med pengar så är det såklart inte tokmycket. För dom som inte har det blir det förstås desto mer. Nu har mina föräldrar tur att ha ett bra utgångsläge med bra inkomst och ett bra lånelöfte. Jag köper inte riktigt att "det är så det är". Absolut är det så, men det betyder väl inte att man ska tycka det är okej?

Det är därför man får vara spekulant på bostäder som ligger en bit under vad man kan betala. Eftersom de stiger så pass.
 
Att ala mäklare missar priset med 600-700' tycker jag är inkompetent. Vi kollar hus i sthlm, går ofta upp 1 miljon. Känns bara löjligt när det blir utdragna budgivningar pga lockpris.

Ja, precis, det är just det jag menar. Om alla mäklare med arbetsområde Bromma och Sumpan missar på varenda lägenhet med närmare 500.000 så kanske man borde börja lära sig att möjligt pris faktiskt är högre än vad man sätter ut.
 
Kolla upp de faktiska försäljningspriserna för området, kvm-pris och typ av lägenhet, då lär ni er på ett ungefär hur mycket det går upp från utgångspriset och slipper bli förvånade.

Lär er marknaden. Balkong, läget och eldstad drar upp priserna. Kan vara bra att ha med sig i tanken när man letar lägenhet för köp. Folk tenderar också att anamma samma psykologi när det finns ett "rum extra" t.ex. "minitvåa", så då lägger de mer pengar på det jämfört med en identisk etta där matplatsen i köket finns kvar.

Acceptpris ska egentligen vara just det, men det är något år sedan det fungerade så i praktiken. Räkna med att allt blir dyrare än utsatt pris. Min uppfattning är att mäklarna sällan blir förvånade över det slutliga försäljningspriset. De är experter på marknaden och vill ha nöjda kunder (säljare).

På sikt är det bra att inte köpa en lägenhet som ev. går ner i pris när räntan vänder. Undvik avgasgator, nedre botten och alltför trista betonghus i sämre områden.

/V

Tack, men vi vet hur det funkar ;) Det var inte det tråden handlar om utan om att utgångspriset ligger så lågt under det slutliga priset.
 
Vi har nyligen sålt lägenhet i Storstockholm och mäklaren sa rakt ut att acceptpriserna har spelat ut sin roll och vi kan inte lägga ut den för högt för då kommer ingen och kollar..

Vårt acceptpris var ändå ett acceptpris. Vi hade redan köpt nytt boende och om vi enbart hade fått bud på acceptpris hade vi sålt för det, även om vi då hade varit missnöjda.

Så det behöver ju inte vara lockpriser bara för att det går upp mycket. Men mäklarna borde ju ta tag i det hela igen och se till att priserna blir närmare det förväntade.

Min markering. Det är väl just det som är lockpris.
 
För att de vet att med lägre priser kommer fler på visningarna och fler ger sig in i budgivningen.
Man får lära sig marknaden dvs vad slutpriset brukar bli. Och så får man sätta sitt eget maxpris dvs vart ska jag sätta stopp. Jag har märkt att mänga sätter ett jämt tal som sitt eget maxpris. Tex tre miljoner, då kan det vara bra att vara beredd att gå precis över,

Ja, alltså är det lockpriser det handlar om.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 872
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp